CMS چیست

آشنایی با CMS و انواع آن

فهرست مطالب

CMS مخفف Content Management Systems به معنای سیستم مدیریت محتوا است. این سیستم از لحاظ تاریخی یک پلتفرم نرم‌افزاری است که برای خودکارسازی وظایف موردنیاز برای مدیریت و همچنین انتشار محتوا به‌صورت آنلاین مورداستفاده قرار می‌گیرد. کارهایی از قبیل آپلود محتوا، قالب‌بندی صفحه وب و بهبود سئو وظیفه این پلتفرم هستند. اگر به پیشرفت‌های چند ده اخیر در زمینه تکنولوژی توجه کنیم، دستگاه‌ها و راه‌های ارتباطی زیادی به وجود آمده‌اند. همراه آن تنوع و حجم محتوای دیجیتال نیز افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. درواقع اکوسیستم دیجیتالی به‌سرعت در حال گسترش است. امروزه محتوا در همه‌جا ارائه می‌شود؛ از تلفن‌‎های هوشمند گرفته تا ساعت و تلویزیون و موارد دیگر. باتوجه‌به این موضوع تعریف سیستم مدیریت محتوا هم عوض شده و کامل‌تر شده است. یکی از دلایلی که بسیاری از مشاغل به دنبال ارزیابی و بهینه‌کردن سیستم مدیریت محتوای خود هستند هم همین است.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) پلتفرمی است که توانایی ساخت، سازماندهی، تحویل و تغییر محتوای مختلف را به کاربر می‌دهد. این محتوا شامل: پست‌ وبلاگ، کتاب الکترونیکی، بیانیه مطبوعاتی، راهنما برای وب‌سایت، اپ تلفن همراه، پورتال‌ها و سایر راه‌های ارتباطی آنلاین است. به‌این‌ترتیب سیستم مدیریت محتوا می‌تواند در کنترل محتوا و دارایی‌ها به سازمان‌ها کمک کند.

به عبارت ساده، شما می‌توانید با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا، یک وب‌سایت بسازید بدون اینکه از سررشته‌ای از کدنویسی داشته باشید. یعنی تمام تمرکز شما روی تولید محتوا خواهد بود و با استفاده از ابزارهایی که CMS در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید تغییرات خود را اعمال کنید. وقتی یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب می‌کنید، یک داشبورد برای مدیریت و اعمال تغییرات مدنظر در وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال در وردپرس اگر بخواهیم یک نوشته به وبلاگ خود اضافه کنیم، کافی است از قسمت نوشته‌ها یک نوشته جدید بسازیم. با این کار ویرایشگر متن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌توانیم محتوای خود را وارد کنیم. وردپرس تمامی برنامه‌نویسی را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد تا پست ما بدون مشکل در سایت قرار بگیرد.

انواع مختلف سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)

همان‌طور که گفتیم سیستم مدیریت محتوا در طول چند دهه تکامل‌یافته است. باتوجه‌به کانال‌های ارتباطی زیادی که امروزه وجود دارد، باید سیستم مدیریت محتوا هم در انواع مختلفی داشته باشد و نیاز سازمان‌ها و افراد را رفع کند. در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • سیستم مدیریت محتوای اختصاصی (Proprietary CMS)

این نرم‌افزار به شرکت و سازمان خاصی تعلق دارد و برخلاف پلتفرم‌های منبع‌باز که کدهای آن‌ها در اختیار عموم است، این نرم‌افزار اختصاصی و بسته است و کدهای آن توسط کاربران خارج از شرکت‌های مالک قابل‌دسترسی نمی‌باشد.

  • سیستم مدیریت محتوای منبع‌باز (Open Source CMS)

در این نوع از نرم‌افزارها کدها به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و می‌توانند آن را مشاهده، تغییر و حتی توزیع نمایند. پلتفرم‌های CMS منبع‌باز معمولاً توسط جوامعی از توسعه‌دهندگان، مشارکت‌کنندگان و کاربرانی که برای بهبود و ارتقای نرم‌افزار همکاری می‌کنند، توسعه و نگهداری می‌شوند.

  • سیستم مدیریت محتوای اشتراکی (Software As A Service)

 در آن برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار از طریق اینترنت به‌عنوان یک سرویس ارائه و ارائه می‌شوند. به‌جای خرید و نصب نرم‌افزار بر روی رایانه‌ها یا سرورهای فردی، کاربران می‌توانند از طریق مرورگر وب یا سایر برنامه‌های مشتری به نرم‌افزار دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. 

محبوب‌ترین نرم‌افزارهای CMS

گزینه‌های مختلفی از نرم‌افزار CMS در دسترس است که نیازها و ترجیحات مختلف را برآورده می‌کند. در اینجا چند نرم‌افزار CMS محبوب وجود دارد:

  1. وردپرس: از پرکاربردترین پلتفرم‌های منبع‌باز به شمار می‌رود که کاربردهای زیادی برای کاربران دارد. وردپرس که در ابتدا برای وبلاگ‌نویسی طراحی شده بود، به یک CMS کامل و مناسب برای انواع وب‌سایت‌ها تبدیل شده است.
  2. جوملا: از دیگر CMSهای منبع‌باز است که برای وب‌سایت‌های با ساختار پیچیده کاربرد دارد. این پلتفرم مجموعه‌ای قوی از ویژگی‌ها را دارد و از پشتیبانی قوی جامعه برخوردار است.
  3. دروپال: انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالا از ویژگی‌های شناخته شده در این نرم‌افزار به شمار می‌رود و در وب‌سایت‌های بزرگ که به سطوح بالایی از سفارشی‌سازی و عملکرد نیاز دارند، مناسب‌تر است.
  4. Magento: یک نرم‌افزار محبوب و منبع‌باز است که برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک طراحی شده است که آن‌ها را به انتخابی عالی برای فروشگاه‌های آنلاین مبدل ساخته است.
  5. Wix: یک CMS مبتنی بر ابر است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند وب‌سایت‌های بصری جذابی را به واسطه‌ی Drag and Drop ایجاد نمایند.
  6. و…

در نهایت برای انتخاب یک CMS مناسب بهتر است عواملی همچون نوع وب‌سایتی که می‌سازید، سطح سفارشی‌سازی موردنیاز، سهولت استفاده، امنیت، مقیاس‌پذیری و پشتیبانی و جامعه اطراف نرم‌افزار را در نظر بگیرید.

ویژگی‌های CMS

در این بخش به معرفی برخی از ویژگی‌های متداول در پلتفرم‌های CMS می‌پردازیم:

  • بهینه‌سازی SEO

بسیاری از پلتفرم‌های CMS ابزارهای سئو را برای کمک به کاربران در بهینه‌سازی محتوای ارائه می‌دهند که می‌توان به متا تگ‌ها، ساختارهای URL و تنظیمات سئو قابل‌تنظیم اشاره کرد.

  • مدیریت کاربر

این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند در یک پلتفرم با یکدیگر همکاری کنند. 

  • قالب‌ها و تم‌ها

CMSها ارائه‌دهنده‌ی انواع قالب‌ها و تم‌ها هستند که ظاهر وب‌سایت را تعیین می‌کنند و کاربران می‌توانند از آن‌ها برای رسیدن به طرحی دلخواه استفاده نمایند.

  • ایجاد و ویرایش محتوا

این نرم‌افزارها می‌توانند انواع مختلفی از محتوا را ایجاد و ویرایش نمایند.

  • بکاپ گیری

این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران از ایمنی و بازیابی داده‌ها در صورت ازدست‌رفتن اطلاعات اطمینان حاصل کنند.

  • و…

این ویژگی‌ها، پلتفرم‌های CMS را به ابزارهای قدرتمندی برای مدیریت محتوا و ساخت وب‌سایت‌های پویا تبدیل می‌کند. هنگام انتخاب یک CMS، مهم است که در نظر داشته باشید که کدام ویژگی با نیازها و اهداف خاص شما هماهنگ است.

مزایای CMS

استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مزایای بی‌شماری را برای افراد، مشاغل و سازمان‌ها فراهم می‌کند. برخی از مزایای کلیدی استفاده از CMS عبارت‌اند از:

مزایا توضیحات
صرفه‌جویی در زمان و هزینه با یک CMS، ایجاد محتوا و به‌روز‌رسانی را می‌توان با سرعت و به‌راحتی انجام داد. این باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه مدیریت و نگهداری وب‌سایت می‌شود.
مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری امکان مدیریت وب‌سایت‌هایی با اندازه‌ها و پیچیدگی‌های مختلف را فراهم می‌کند.
به‌روزرسانی و پشتیبانی این اطمینان را می‌دهد که نرم‌افزار به‌روز و به‌خوبی نگهداری می‌شود.
زمان بندی محتوا به کاربران اجازه می‌دهد برای انتشار محتوا برنامه‌ریزی کنند و برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی محتوا را آسان‌تر می‌کند.
پشتیبانی چندزبانه به کاربران امکان می‌دهد محتوا را به چندین زبان منتشر کنند و مخاطبان جهانی را هدف قرار دهند.
تحلیل و گزارش به صاحبان وب‌سایت امکان می‌دهد عملکرد وب‌سایت، رفتار کاربر و سایر معیارها را ردیابی کند.
سهولت مدیریت محتوا طراحی CMSها به‌گونه‌ای است که کاربرپسند بوده و به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند محتوا را بدون داشتن مهارت فنی پیشرفته ایجاد ویرایش و مدیریت نمایند.

به‌طورکلی، استفاده از یک CMS به افراد و سازمان‌ها برای ایجاد و مدیریت مؤثر محتوا قدرت می‌دهد که منجر به حضور آنلاین بهتر، بهبود تجربیات کاربر و افزایش کارایی در فرآیندهای مدیریت محتوا می‌شود.

و در آخر

سیستم‌های مدیریت محتوا همان چیزی هستند که هر وب‌سایت به آن‌ نیاز دارد. این سیستم‌ها کار ما را به‌شدت آسان کرده‌اند و به هرکسی این امکان را می‌دهند تا بتواند به‌راحتی بک وب‌سایت ایجاد کند. برخی از CMSها رایگان و متن‌باز هستند. البته نسخه‌های حرفه‌ای این CMSها برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ایجاد شده است؛ اما نسخه پایه و رایج آن‌ها معمولاً رایگان است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

CMS