ُSHH چیست

SSH چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

معرفی SSH

SSH مخفف کلمه Secure Shell یک پروتکل اتصال امن بین کلاینت و سرور است. Secure Shell پیام های رد و بدل شده میان سرور و کلاینت را رمزنگاری می‌کند. همچنین قابلیت ارسال دستورات و یا commands به سمت سرور را دارد و جذابیت زیادی برای استفاده و کنترل سرور های لینوکس پیدا کرده است. همچنین با فراهم ساختن بستری امن و مطمئن خیال توسعه دهندگان را برای اتصال به سرور های خود راحت کرده است .

این پروتکل دارای دو نسخه SSH-1 , SSH-2 می‌باشد که هر دو به دلیل قابلیت های متفاوت خود در مراکز داده و سرورهای مجازی و اختصاصی و همچنین سیستم‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تفاوت‌های عمده در این نسخه‌ها می‌توان به وجود متد‌های متعدد در نسخه اول اشاره کرد. RhostsRSA ، Kerberos جزئی از این متد‌ها هستند که در نسخه دوم وجود ندارند. از مشکلات نسخه اول می‌توان به مشکلات امنیتی متعدد اشاره کرد که در نسخه دوم رفع شده است. در نسخه دوم با بهره گیری از public key و قدرت بخشیدن به آن توانست برخی از ضعف‌های خود را جبران کند و امنیت بالاتری را برای کاربران رقم بزند.

SSH چگونه کار می کند ؟

همانطور که در ابتدا گفتیم این پروتکل به صورت کلاینت و سرور عمل می کند. کلاینت ، سرور را از طریق یک public key و یا کلید عمومی احراز هویت می‌کند و به آن متصل می‌شود.

بعد از اتصال پروتکل SSh از رمزنگاری و هش متقابل برای ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کند. که در زمان اتصال سرور و کلاینت بر سر یک کلید و هش یکسان توافق می‌کنند و این کلید فقط در کلاینت و سرور ذخیره می شود که باعث بالاتر رفتن امنیت در سطح اتصال خواهد شد .

در تصویر زیر نموداری برای درک بهتر این موضوع وجود دارد که می تواند ارتباط میان سرور و کلاینت را در پروتکل SSh تا حد زیادی به نمایش بگذارد .

همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که SSH به صورت پیشفرض بر روی پورت 22 فعال است که در صورت نیاز قابل تغییر است .

عملکرد SSH

تاریخچه SSH

SSH سال 1995 توسط Tatu Ylönen برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت و نسخه اول آن یعنی همان SSH-1 به دنیا ارزه شد و همچنین همین فرد توانست در فنلاند شرکت شخصی خود یعنی SSH Communications Security را تاسیس کند و به پیشرفت و توسعه تخصصی این پروتکل بپردازد و به سبب همین امر باگ های امنیتی بسیاری از نسخه اول کشف شد و باعت از دسترس خارج شدن این نسخه شد .

و به سبب همین امر نسخه های بعدی از پروتکل SSH یعنی SSH-2 به دنیا ازه شد و با بالاتر رفتن امنیت و همچنین متد های مورد قابل استفاده در SSH این پروتکل توانست در سایت 2006 با ارزه نسخه دوم خود توسط مهندسین (IETF) به عنوان پروتکل استاندارد پذیرفته و امنیت و سرعت بالاتری را برای کاربران رقم بزند .

و همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که نسخه اول و دوم این پروتکل با یکدیگر سازگار نبوده و قابلیت اتصال به یکدیگر را ندارند زیرا نسخه دوم SHH از متد متفاوتی برای احراز هویت سرور یعنی Diffie-Hellman استفاده می‌کند .

بهترین روش اتصال به SSH

روش اتصال SSH

 Putty یکی از بهترین نرم افزار های رایگان اتصال به پروتکل SSH است که از طریق آن می توان با سیستم هایی که از SSH استفاده می کنند ارتباط برقرار کرد و از آنها استفاده کرد.

 این نرم افزار علاوه بر SSH از پروتکل های rlogin و SCP و Telnet پشتیبانی می کند. 

موارد استفاده از SSH

در تمامی مراکز داده می توان نامی از SSH را مشاهده کرد این پروتکل به دلیل امنیت بی نظیر خود و رمزنگاری قدرتمند به یکی از بهترین پروتکل ها برای اتصال رایانه محلی به رایانه های راه دور و یا سرور ها تبدیل شده است.

همچنین می‌توان به این مورد اشاره کرد که در خیلی از سیستم عامل ها و توزیع های لینوکس SSH به دلیل پرکاربرد بودن و همچین یکی ابزار مورد نیاز خیلی از توسعه دهندگان بودن به صورت خودکار در این سیستم عامل ها نصب و پیکربندی شده است.

پروتکل SSH علاوه بر ایجاد یک ارتباط امن بین کامپیوترهای محلی و راه دور، SSH برای مدیریت روترها، سخت افزار سرور، پلتفرم‌های مجازی سازی، سیستم عامل‌ها (OSes) و مدیریت داخلی سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی انتقال فایل استفاده می‌شود.

تفاوت SSH و Telnet

telnet vs SSH

Telnet جز اولین برنامه های کاربردی برای شبیه سازی ترمینال و کنترل رایانه های راه دور بود که برای ایجاد ارتباط عرضه شده بود.

Telnet و SSH از نظر عملکردی بسیار به یکدیگر شباهت دارد و کار یکسانی را انجام می دهند. اما از لحاظ ساختاری می توان گفت که SSH به دلیل رمزنگاری خود دارای امنیت خیلی بیشتری نسبت به Telnet است. با توجه این موضوع که Telnet تنها برای شبیه سازی محیط ترمینال ساخته شده بود و جنبه امنیتی همانند SSH نداشت و از هیچ کلید عمومی و یا خصوصی جهت احراز هویت سرور استفاده نمی کند.

در مقایسه این دو روش اتصال به رایانه راه دور باید این نکته را هم در نظر گرفت که پروتکل SSH امکان استفاده از SFTP را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند فایل های خود را به امن ترین شکل ممکن انتقال دهند.

سخن پایانی

در پایان باید گفت که پروتکل اتصال SSH به دلیل امنیت و همچنین سرعت خود و سادگی در اتصال و نصب یه پروتکل محبوب برای اتصال به سرور و رایانه های راه دور است که می توان آن را در لیست پر استفاده ترین پروتکل های موجود نهاد .

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور پروتکل SSH