سرور مجازی چیست

سرور مجازی چیست؟ آشنایی با ویژگی ها و کاربردها [ 2022 ]

راه اندازی وب سایت یکی از مواردی است که هر کسب و کار اینترنتی تازه وارد باید به آن توجه داشته باشد. برای داشتن وب سایت ابتدا باید میزبانی وب تهیه کرد. این موضوع دارای اصطلاحات و مفاهیمی است که برای تازه وارد ها سخت می‌باشد؛ مانند اینکه سرور مجازی چیست یا چه فرقی با هاست اشتراکی دارد. در این مقاله به بررسی این مفاهیم می‌پردازیم.

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی یا همان VPS مخفف Virtual Private Server به معنای سرور خصوصی مجازی می‌باشد که به اختصار به آن سرور مجازی می‌گویند. با هر یک از این قسمت ها آشنا می‌شویم.

سرور ( Server )

به طور خلاصه سرور یک برنامه یا دستگاه کامپیوتری است که یکسری خدمات را بر روی سخت افزار به مشتری ارائه می‌دهد. در مرکز داده به کامپیوتر قدرتمندی که برنامه های سرور بر روی آن  اجرا می‌شود و اطلاعات و فایل های تشکیل دهنده وب سایت مشتری در آن ذخیره شده است، سرور نامیده می‌شود.

مجازی ( Virtual )

گفتیم که در مرکز داده سرور یک کامپیوتر قدرتمند است. از فناوری مجازی سازی برای تقسیم این سرور به چندین سرور مجازی استفاده می‌شود. در واقع سخت افزار سرور بین سرور های مجازی تقسیم می‌شود و هر کدام از این سرور های مجازی از مقدار منابع سخت افزاری مشخصی استفاده می‌کنند.

خصوصی ( Private )

کلمه Private به معنای خصوصی و اختصاصی می‌باشد. هر سرور مجازی برای یک مشتری رزور شده و فقط همان شخص می‌تواند از سخت افزار اختصاص داده شده به سرور مجازی خود استفاده کند.

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

حال که فهمیدیم سرور مجازی چیست بهتر است با نحوه کارکرد آن هم آشنا شویم. سرور مجازی درواقع تجربه یک سرور اختصاصی را شبیه سازی می‌کند. کاربر می‌تواند همه امکاناتی که در سرور اختصاصی وجود دارد را در سرور مجازی استفاده کند.

ارائه دهنده میزبانی وب با استفاده از فناوری مجازی سازی، لایه مجازی در بالای سیستم عامل سرور نصب می‌کند. وظیفه این لایه تقسیم منابع سرور بین چندین بخش جدا می‌باشد. هر کاربر می‌تواند در بخش اختصاصی خود سیستم عامل و نرم افزار های مورد نیازش را نصب کند.

از آنجایی که سرور مجازی فایل های هر مشتری را در سطح سیستم عامل عامل جدا می‌کند، در واقع برای هر مشتری یک سرور خصوصی ایجاد می‌کند. پس اطلاعات هر کاربر در قسمتی جدا و امن قرار دارد و منابع سخت افزاری اختصاصی مشخصی را می‌توانند استفاده کنند.

مقایسه هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و سرور مجازی (مقایسه میزبانی های وب)

برای اینکه نحوه عملکرد سرور مجازی را بهتر درک کنیم، لازم است با برخی از اصول میزبانی وب از جمله انواع روش های میزبانی وب آشنا شویم.

1. هاست اشتراکی

هاست اشتراکی رایج ترین شکل میزبانی وب است که نسبتا ارزان است و برای وب سایت های جدید گزینه خوبی به شمار می‌آید. در هاست اشتراکی منابع سخت افزاری سرور مثل RAM و CPU بین مشتری ها به صورت مشترک استفاده می‌شود.

درواقع می‌توان هاست اشتراکی را یک آپارتمان در نظر گرفت. آپارتمان از خانه های ویلایی ارزان تر است اما در عوض باید امکاناتی مثل آسانسور، با سایر همسایه ها به صورت مشترک استفاده شود.

مثلا اگر برخی از همسایه ها مهمانی دارند ( افزایش ترافیک )، جای پارک به سختی پیدا می‌شود و آسانسور ها به کندی کار می‌کنند ( سایت ها به خاطر کمبود منابع کند می‌شوند ). با این حال برای وب سایت های تازه که بازدید زیادی ندارند گزینه مناسبی می‌باشد.

اگر نیاز به هاست اشتراکی باکیفیت دارید می‌توانید هاست DirectAdmin و هاست Cpanel  را از سایت پویان آی تی تهیه کنید.
این هاست ها که در دیتاسنتر معروف Hetzner  قرار دارند از امنیت بسیار بالایی برخورداردهستند ( آنتی شلر قدرتمند CXS ). همچنین بک آپ گیری به صورت منظم انجام می‌شود و به خاطر هارد های SSD NVMe دارای سرعت بسیار بالا می‌باشند.

2. سرور اختصاصی

سرور اختصاصی بر خلاف هاست اشتراکی، به جای به اشتراک گذاشتن منابع با دیگر مشتری ها، به کاربر یک سرور اختصاصی می‌دهد که فقط و فقط همان کاربر از منابع آن استفاده می‌کند.

در واقع سرور اختصاصی همانند یک خانه بزرگ در یک زمین شخصی است. مالک هیچ همسایه نزدیکی ندارد و می‌تواند مهمانی های بزرگ برپا کند ( ترافیک زیاد ). جاده و پارکینگ اختصاصی دارد ( پهنای باند و CPU ) و مدیریت آن ها با خود مالک می‌باشد. مدیریت همه قسمت های خانه ( سرور ) بر عهده مالک است.

همچین ویژگی هایی عالی به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که سرور اختصاصی گران تر از بقیه سرویس های میزبانی وب می‌باشد. این نوع سرویس میزبانی برای وب سایت هایی که منابع سخت افزاری قوی نیاز دارند گزینه مناسبی می‌باشد.

به عنوان مثال، سرور اختصاصی می‌تواند برای شما مناسب باشد اگر : 

  • حجم ترافیک زیادی به صورت روزانه دریافت می‌کنید.
  • باید سیستم عامل اختصاصی خود را نصب کنید.
  • وب سایت شما به نرم افزار سفارشی نیاز دارد.
  • روزانه هزاران تراکنش مالی انجام می‌دهید.

یکی دیگر از خدمات وب سایت پویان آی تی ارائه سرور اختصاصی از بهترین دیتاسنتر ها می‌باشد. می‌توانید سرور اختصاصی Hetzner را به دو صورت عادی و یا با تخفیف تهیه کنید. همچنین سرور های اختصاصی OVH نیز با قیمت مناسب موجود می‌باشند.

3. سرور مجازی

سرور مجازی سرویسی میان هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار می‌گیرد. همانطور که در قسمت “سرور مجازی چیست” گفتیم منابع سخت افزاری با استفاده از فناوری های مجازی سازی بین کاربران تقسیم می‌شوند. مانند سرور اختصاصی هر کاربر منابع سخت افزاری اختصاصی خود را دارد و می‌تواند آن را مدیریت کند.

سرور مجازی همانند یک خانه شهری است که در مقابل آپارتمان بزرگتر می‌باشد و کنترل بیشتری را به شما می‌دهد. تقریبا همه چیز در داخل خانه تحت کنترل مشتری است ( منابع سخت افزاری تقسیم شده ) اما یکسری از خدمات خاص ( پورت شبکه ) با همسایه ها به اشتراک گذاشته می‌شود. در خانه های شهری تعداد همسایه های شما کمتر از آپارتمان است. برگزاری مهمانی های بزرگ ( ترافیک زیاد سایت ) آسان تر است.

پیشنهاد ما به شما سرور مجازی هلند است. سرورهای مجازی هلند بر روی سخت‌افزارهای جدید و باکیفیت قرار دارند. همچنین کشور پینگ اتصال به آن برای هموطنان گرامی مناسب است.

وب سایت پویان آی تی در زمینه سرور مجازی پیشنهاد های زیادی برای شما دارد که می‌توانید با مراجعه به وب سایت، سرور مجازی مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما سرور مجازی هلند است. سرورهای مجازی هلند دارای پینگ پایین هستند و بر روی سخت‌افزارهای جدید و باکیفیت قرار دارند.

انواع سرور مجازی

سرور های مجازی به دو دسته مدیریت شده ( Managed ) و مدیریت نشده ( Unmanaged ) تقسیم می‌شوند.

سرور مجازی مدیریت شده

در سرور مجازی مدیریت شده که گاهی اوقات به آن “کاملا” مدیریت شده ( Fully Managed VPS ) هم می‌گویند، کاربر ابتدا سیستم عامل مورد نظر خود را همراه کنترل پنل درخواستی خود تعیین می‌کند. به سرور مجازی که از کنترل پنل از پیش نصب شده روی یک سیستم عامل از پیش تغیین شده استفاده می‌کند، سرور مجازی مدیریت شده می‌گویند.

درواقع مدیریت سرور بر عهده شرکت ارائه دهنده می‌باشد و شرکت متعهد می‌شود از لحاظ فنی همه چیز را بررسی کند و ویروس ها و حملات احتمالی را دفع کند. همچنین به مشکلات مشتری ( همانند نصب برنامه ) هم رسیدگی کند.

این سرویس برای کاربرانی که دارای مهارت های مورد نیاز مدیریت سرور هستند ( آشنایی با خط فرمان لینوکس CLI، نحوه نصب وب سرور و … ) مناسب است. به دلیل خدمات کمتر از جانب شرکت ارائه دهنده سرور، کاربر هزینه کمتری می‌پرداز.

سرور مجازی مدیریت نشده ( ابری )

در سرور مجازی مدیریت نشده که به آن سرور “ابری” هم می‌گوند، بر روی سرور مجازی هیچ کنترل پنل از پیش نصب شده ای برای مدیریت آن وجود ندارد. کاربر می‌تواند سیستم عامل دلخواه خود را بین پیشنهاد ها پیدا و نصب کند. (  معمولا CentOS, Debian و Ubuntu LTS در دسترس هستند. )

در این نوع سرور مدیریت سرور بر عهده کاربر می‌باشد و شرکت ارائه دهنده سرور تنها وظیفه نگه داری از سخت افزار را بر عهده دارد. پس کاربر باید مواظب ویروس ها و حملات باشد و از عهده کار های فنی سرور نیز بر بیاید.

مزایا و معایب سرور مجازی

هر یک از سرویس های میزبانی وب مزایا و معایبی دارند که در این قسمت به مزایا و معایب سرور مجازی می‌پردازیم.

مزایا

  • سرور مجازی سریع تر و قابل اعتمادتر از هاست اشتراکی می‌باشد.
  • به خاطر اینکه منابع سخت افزاری کاملا در اختیار کاربر قرار می‌گیرد نوسانات به حداقل خود میرسند و به صفر میل می‌کنند.
  • مشکلات و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور بر روی سایت شما تاثیری نمی‌گذارد.
  • کاربر دسترسی superuser یا همان root به سرور خود را دارد.
  • به دلیل جدا بودن فایل ها و پایگاه داده هر کاربر از یک دیگر، حریم خصوصی در سطح بالایی رعایت می‌شود.
  • سرور مجازی مقیاس پذیر ( scalable ) است. یعنی اگر وب سایت شما نیاز به منابع سخت افزاری بیشتری داشت، می‌توانید به راحتی منابع سرور را ارتقا دهید.

معایب

  • از هاست اشتراکی گران تر است
  • به دانش فنی بیشتری نیاز دارد
  • سرور هایی که پیکربندی درستی ندارند در معرض آسیب های امنیتی قرار می‌گیرند.

اگر معامله گر رمز ارز ها هستید یا قصد دارید وارد این بازار شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله "مقایسه VPN با سرور مجازی ( VPS ) برای ترید ارز های دیجیتال" را از دست ندهید.

سرور مجازی برای چه کسی مناسب است ؟

حال که با تعاریف سرور مجازی، سرور اختصاصی و هاست اشتراکی آشنا شدید، وقت آن است که با پرسش های زیر تعیین کنید که آیا سرور مجازی برای شما مناسب است یا خیر.

سرور مجازی چیست

سخن پایانی

در این مقاله ابتدا توضیح دادیم که سرور مجازی چیست و سپس نحوه کار آن را شرح دادیم. با هاست اشتراکی و سرور اختصاصی مقایسه کرده و مزیت های آن را عنوان کردیم.

حال برای انتخاب سرویس مناسب، باید کار خود را ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید. تصویر بالا می‌تواند کمک شایانی در این زمینه به شما بکند. امیدواریم با استفاده از این مقاله به بهترین نتیجه برسید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور مجازی VPS سرور اختصاصی