انواع کنترل پنل ها

یکی از خدماتی که شرکت های ارائه دهنده فروش هاست به مشتریان ارائه می دهند، کنترل پنل میباشد. کنترل پنل برای مدیریت وبگاه استفاده می شود و شما می توانید کارهای زیادی را مانند کارهار زیر انجام دهید : 

  • مدیریت نام دامنه های خریداری شده
  • ایجاد زیر دامنه 
  • نصب برنامه های مورد نیاز
  • ایجاد حساب های ایمیل و مدیریت آن ها
  • آپلود فایل های وب سایت
  • و بسیاری از کارهای دیگر

شما می توانید کنترل پنل های زیادی با طراحی و ویژگیهای متفاوت را در سطح اینترنت پیدا کنید. در این مقاله قصد داریم تا محبوب ترین و راحت ترین پنل هارا شرح دهیم.

 

1. cPanel : محبوب ترین کنترل پنل

cPanel

می توان cPanel (سی پنل ) را محبوب ترین کنترل پنل داست. این کنترل پنل هم از محیط گرافیکی بهره می برد و هم رابط مدیریت سرور از طریق WHM (Web Host Manager) را دارد. پس مدیریت وب سایت هم برای مبتدیان و هم برای توسعه دهندگانی که محیط کنسول را به محیط گرافیکی ترجیه می دهند کاملا مناسب است. همچنین بر روی هاست های لینوکسی استفاده می شود.

نصب cPanel بسیار آسان است. این پنل دارای امکانات بسیاری است که همه آن ها داخل یک صفحه قرار دارند و به همین دلیل استفاده از آن بسیار راحت است. همه امکانات دارای توضیحات کوتاه است که توانایی آن هارا شرح داده است. امکانات اصلی cPanel به شرح زیر است :

  • تنظیمات نام دامنه،ثبت نام و انتقال؛
  • ایجاد و مدیریت ایمیل، مدیریت فیلترهای اسپم ها، راه اندازی پاسخ دهی و ارسال خودکار ایمیل؛
  • گزارش مربوط به بازدیدکندده ها و خطاها؛
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده؛
  • ویژگی های امنیتی شامل : مسدود کننده آی پی، امکان رمزگذاری پوشه ها و محدود کردن تعداد دفعات ورود به پوشه های رمزنگاری شده بر حسب زمان؛
  • نظارت بر عملکرد سرور؛
  • امکان ایجاد پشتیبان و اتوماسیون؛
  • مدیریت فایل و ایجاد حساب های FTP؛
  • بسیاری از برنامه ها و ابزارهای شخص ثالث برای گسترش عملکرد.

2. Direct Admin : کنترل پنلی ساده و پرسرعت

دایرکت ادمین

Direct Admin یکی از ساده ترین، سریع ترین و پایدارترین کنترل پنل ها است. برای هاست های لینوکسی ارائه شده و  دارای رابط کاربری بسیار عالی و کاربرپسند است. به علاوه یکی از ارزانترین کنترل پنل ها هم به شمار می رود. در مورد رابط کاربری می توان گفت همه امکانات دسته بندی شده و در سمت چپ قرار دارند. همچنین این کنترل پنل از سطوح دسترسی چندگانه شامل : Administrator, User, reseller پشتیبانی می کند، دارای ابزار ضد اسپم داخلی است ، امکان مشاهده آمار استفاده کامل از هر منبع وجود دارد و دارای ویژگی های اصلی بقیه کنترل پنل ها مثل مدیریت پایگاه داده و حساب های نمایندگی فروش می باشد. مهمترین مزیت این کنترل پنل سادگی آن است. برای استفاده از آن به هیچ وجه نیازی به دانش فنی نیست.

اگر برای رفع نیازهای خود هاست های پرسرعت و با کیفیت سایت پویان آی تی را سفارش دهید، از امکانات cPanel و Direct Admin بهره مند خواهید شد.

3. Plesk

Plesk را می توان هم در هاست لینوکسی و هم در هاست ویندوزی مورد استفاده قرار داد. به دلیل اینکه کنترل پنل های زیادی برای ویندوز ارائه نشده است می توان Plesk را یکی از محبوب ترین و آسان ترین کنترل پنل ها برای این سیستم عامل در نظر گرفت. محیط گرافیکی کاربر پسندی دارد که همه گزینه ها به دسته های مختلف تقسیم و در قالب یک لیست در سمت چپ نمایش داده می شوند. می توان چندین سرور را در یک پنل مدیریت کرد. یکی از ویژگی های متمایز آن تنوع ابزار های اتوماسیون است. بنابرین با صرفه جویی در زمان و منابع می توان روی توسعه وب سایت تمرکز کرد. دیگر ویژگی آن وجود سطح های مختلف ورود به سیستم است. 4 سطح با مجوز ها و مسئولیت های مختلف وجود دارد:
  • Administrator : بالاترین سطح، امکان راه اندازی و مدیریت منابع سیستم و همجنین مدیریت چندین سرور با هم ( در صورت وجود ).
  • Client/Reseller : امکان ایجاد و مدیریت گروه هایی از نام های دامنه ها، مجوز ها توسط مدیر سیستم داده می شود.
  • Domain Owner : امکان مدیریت یک نام دامنه، گزینه های مدیریت از پیش تعیین شده است.
  • Mail User : پایین ترین سطح، امکان ورود به رابط وب ایمیل و مدیریت رمزهای عبور، فیلترهای اسپم ها و … .

کنترل پنل های cPanel ، Direct Admin و Pkesk محبوب ترین و پرکاربرد ترین پنل ها در سراسر جهان هستند. با این حال کنترل پنل های زیادی وجود دارند. برخی از شرکت ها کنترل پنل های خود را طراحی کرده اند . به طور مثال Hostinger کنترل پنل اختصاصی خود به نام hPanel را برای مشتریان طراحی کرده است.

4. hPanel

همانطور که گفتیم hPanel توسط تیم Hostinger طراحی شده است. در حال حاضر تنها برای هاست های لینوکسی ارائه می شود. همچنین برای هاست های اشتراکی قابل استفاده می باشد.

hPanel کمی شبیه به cPanel می باشد. با این حال کار با آن راحت تر است. مانند cPanel همه گزینه ها در صفحه اول قرار دارند. وقتی یکی را انتخاب کنید، یک منوی جانبی در سمت چپ ظاهر می شود و پیمایش بین بخش های مختلف آسان تر خواهد بود.

این کنترل پنل همه ی عملکردهای اساسی که شما نیاز دارید مانند  مدیریت دامنه و ایمیل، ویرایشگر DNS zoon ،مدیریت مدیر فایل و پایگاه داده را دارد. همچنین می توانید امنیت حساب خود را مدیریت کنید : تنظیم رمز عبور برای پوشه ها ، مسدود کردن آی پی ها و لینک های مخرب و امکانات دیگر. جدای همه این ها ویژگی اصلی hPanel مدیریت کردن همه محصولات در یک پنل می باشد. به عنوان مثال می توانید تاریخچه پرداخت های خود را مشاهده کنید،هاست های جدید خریداری کرده و آن هارا ارتقا دهید.

5. Webmin

ٌWebmin

Webmin برای تمام سیستم های Unix شامل سیستم های BSD، همه ی توزیع های لینکوس و سیستم های Solaris در دسترس می باشد. همچنین می توان آن را روی ویندوز هم نصب کرد اما همه امکانات و عملکرد ها روی ویندوز نمایش داده نمی شوند.

در مورد ظاهر و رابط کاربری می توان گفت که زیاد کاربر پسند و ساده نیست اما کنترل پنلی با قابلیت تنظیم پذیری بالا می باشد. به عنوان مثال یک وب سرور آپاچی برای پیکربندی دستورالعمل ها و امکانات آپاچی دارد. علاوه بر این توسعه دهندگان Webmin چندین نسخه مختلف بر اساس کنترل پنل Webmin برای اهداف مختلف ایجاد کرده اند :

  • Usermin : رابط وب برای مدیریت ایمیل ها، فیلتر های ایمیل و رمز عبور و … ؛
  • Cloudmin : رابط کاربری برای مدیریت سرورهای مجازی؛
  • Virtualmin : رابط کاربری برای مدیریت چندین هاست مجازی (مثل کنترل پنل Plesk).

ممکن است کنترل پنل Webmin به اندازه سایر کنترل پنل های معرفی شده راحت نباشد اما کاملا رایگان است و بر روی اکثر سیستم عامل ها نصب می شود.

6. ISPmanager

ISPmanager
ISPmanager مبتنی بر لینوکس است که به طور گسترده در بین شرکت های ارائه دهنده هاست اروپای شرقی استفاده می شود. در مورد رابط کاربری می توان گفت طراحی بسیار ساده و ابتدایی دارد و کار با آن آسان است. دو نسخه از این کنترل پنل وجود دارد: نسخه Lite و Business. نسخه Lite جدای همه ی امکانات رایج هر کنترل پنل، می تواند برای مدیریت وب سرور، ایجاد کاربران با سطوح دسترسی مختلف و وارد کردن دیتاها از سرورهای دور استفاده شود. با توجه به این امکانات نسخه Lite بیشتر برای سرورهای مجازی اختصاصی (virtual private servers) استفاده می شود. نسخه Business به دلیل اینکه امکان مدیریت چندین سرور و ایجاد و مدیریت حساب های کاربری را می دهد، برای میزبانی اشتراکی یا میزبانی نمایندگی فروش بهتر است.

7. CyberPanel

CyberPanel
CyberPanel یک کنترل پنل متن باز و رایگان است که توسط شرکت Lite Speed ساخته شده است. رابط گرافیکی خوبی دارد و کارکردن با آن بسیار ساده است. CyberPanel تنها با دو وب سرور که آن ها هم محصول شرکت Lite Speed هستند کار میکند:
  • OpenLiteSpeed : رایگان و متن باز است اما تمامی قدرت ورژن Entreprice را ندارد.
  • LiteSpeed Enterprice : محصول اصلی شرکت Lite Speed می باشد و دارای امکانات زیادی است.
هر دو ورژن دارای امکانات اصلی یک کنترل پنل می باشند و همچنین امکانات خاص دیگری هم دارند. به طور مثال کار نصب وردپرس بسیار آسان است و می توان با یک کلیک وردپرس را نصب کرد. همچنین قدرتمند ترین پلاگین Cache وردپرس یعنی LiteSpeed Cache از قبل بر روی وردپرس پیکربندی شده است. مثل نصب وردپرس می توان گواهی SSL را هم با یک کلیک اکتیو کرد.

8. CentOS : کنترل پنلی رایگان و مطمئن

CentOS
CentOS Web Panel یا به اختصار (CWP) یکی از کنترل پنل های به روز است. متن باز و رایگان می باشد همانند سایر کنترل پنل ها امکانات اصلی را در اختیار مدیر سرور قرار می دهد. به طور مثال قابلیت هایی نظیر نصب انواع وب سرور و نسخه PHP را فراهم کرده است. علاوه بر آن، ابزارهای مدیریتی دیگری برای مدیریت سرور در اختیار کاربران قرار خواهد داد که می توان آن را نقطه قوتی برای این پنل دانست.

نتیجه گیری

همه ی پنل های ذکر شده دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود می باشند. ویژگی مشترک همه آنها آسان تر کردن مدیریت سرور و میزبانی است. انتخاب بهترین از میان آنها کار دشواری می باشد و هرکس با توجه به نیازها و امکاناتی که نیاز دارد می تواند کنترل پنل مورد نیاز خود را انتخاب کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • کوروش

    سلام وقت بخیر کدوم یکی بهتر؟

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    • مهدی قدرتی

      در ایران cPanel و Direct Admin دارای بیشترین طرفدار هستند. از بین این دو نمی‌توان با قطعیت یکی را انتخاب کرد. cPanel دارای امکانات زیادتر از رقبا و Direct Admin نسخه ای سبک تر نسبت به دیگریست.

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

cPanel کنترل پنل DirectAdmin Plesk