webmin

webmin چیست؟

فهرست مطالب

در مقاله ی انواع کنترل پنل ها به توضیحی مختصر درباره ی Webmin پرداختیم. Webmin یک برنامه رایگان و منبع باز برای مدیریت سرور لینوکس است که امکان کنترل ماشین ها را از طریق رابط در همان زیر شبکه فراهم می‌آورد. Webmin تحت مجوز BSD است و برای استفاده تجاری و غیر تجاری آزادانه توزیع و تغییر یافته است. استفاده از این کنترل پنل فرصتی را در راستای مدیریت از راه دور برای شما فراهم می‌آورد که می‌توانید مواردی چون فایل‌های سرویس یا پیکربندی، و سهمیه‌های دیسک را پیکربندی نمایید و برنامه‌های منبع باز مانند Apache یا Tomcat، PHP، MySQL، DNS و اشتراک‌گذاری فایل را تغییر داده و کنترل کنید. این کنترل پنل با تغییر ویژگی انقضای رمز عبور برای حساب‌ها در راستای ایمن سازی آن‌ها قدم بر می‌دارد به گونه ای که در برابر سوء استفاده ها در امان بمانند.

دسترسی به Webmin

شما می‌توانید از طریق مرورگر و رایانه‌ای که Webmin روی آن نصب شده است و حتی از راه دور به آن دسترسی دشته باشید. در صورتی که آدرس‌های IP واقع در خارج از شبکه را مسدود شوند؛ شما می‌توانید پیکربندی نرم‌افزار را تغییر دهید تا رایانه‌های شخصی دیگر از راه دور به Webmin دسترسی داشته باشند.

نرم افزارهای مرتبط

  • Usermin ارائه و کنترل زیرمجموعه ای از ویژگی‌های موجود در Webmin را بر عهده دارد. برای مثال می‌توان به مواردی چون وب‌میل و سایر وظایف در سطح کاربر، به جای سطح سرپرست اشاره نمود.
  • Virtualmin یک کنترل پنل میزبانی وب است و به مدیر سرور و کاربر نهایی یک رابط کاربری آسان برای مدیریت وب سایت‌هایشان می‌دهد. Virtualmin کاربران را قادر می‌سازد تا وب سایت‌ها را تحت دامنه ها میزبانی نمایند.

ماژول های رایج

Webmin، شامل رابطی قوی برای فایل ها می‌باشد که امکان اضافه نمودن قابلیت های جدید را برای افراد سهولت می‌بخشد. در این بخش به معرفی چند نمونه از ماژول ها در Webmin می‌پردازیم. توجه داشه باشید طراحی ماژول ها در Webmin به گونه ای است که امکان نوشتن پلاگین برای پیکربندی دسکتاپ برای هر علاقه مندی وجود دارد. ماژول ها برای مدیریت در درجه اول تقریباً هر جنبه از یک سیستم لینوکس/یونیکس در دسترس هستند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منو: با کلیک بر روی گزینه ی منو و سپس بسته های نرم افزاری، امکان مدیریت بسته ها از طریق Webmin برای شما فراهم می‌شود و در کنار آن می‌توانید برای مثال به جست و جوی بسته بپردازید و آن را مشاهده، حذف، نصب و حتی به روزرسانی نمایید.
  • Webmin Users : با انتخاب این گزینه در منو شما می‌توانید کاربران را اضافه یا حذف کنید.
  •  شما می‌توانید با انتخاب گزینه های Others و سپس File Manager فایل ها را مرور یا آپلود نمایید.
  • از ادغام دو گزینه ی Others و سپس Command Shell شما می‌توانید در خط فرمان کار کنید.
  • با انتخاب Webmin و سپس Webmin Configuration می‌توانید Webmin را سفارشی پیکربندی کنید.
  • به تمام سطوح اجرا دسترسی دارید.
  • توانایی اضافه کردن برنامه‌های سفارشی به راه‌اندازی و خاموش شدن برای شما فراهم است.
  • و….

پیشنهاد ما برای انتخاب کنترل پنل سیپنل و دایرکت ادمین است. این کنترل پنل ها کارایی بیشتر و پنل کاربری بهتری در اختیار شما قرار می‌دهند. در پویان آی تی برای میزبانی وب دو سرویس هاست سی پنل و هاست دایرکت ادمین در پلن های مختلف ارائه می‌شوند و می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها بهره ببرید.

و در آخر

Webmin یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت سرورهای لینوکس/یونیکس شما است. این عملکرد مفیدی را هم برای کاربران تازه کار و هم برای کاربران قدرتمند فراهم می‌کند. و به کاربران قدرتمند اجازه می‌دهد تا سرورهای خود را بدون نگرانی در مورد به روز رسانی حذف پیکربندی های سفارشی سفارشی کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و از خواندن مقالات مرتبط لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

کنترل پنل میزبانی وب Webmin یونیکس