آپاچی

وب سرور آپاچی چیست؟

فهرست مطالب

در مسیر توسعه و گسترش وب یکی از نام‌هایی که زیاد به گوش رسیده است سرور آپاچی می‌باشد. این نرم افزار به عنوان یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای وب سرور به کار می‌رود و با ارائه ی محیطی منعطف در راستای اجاره ی سرور به مخاطبانش، به نرم افزاری تبدیل شده که هر شرکت میزبانی ای را ارائه می‌دهد. در این مقاله ما به توضیح مفصلی درباره ی این وب سرور می‌پردازیم پس با ما همراه باشید. 

آپاچی چیست؟

آپاچی نرم افزاری وب سرور می‌باشد که وظیفه ی آن صدور اجازه ی بازدید به افراد است تا بتوانند محتوای وب سایت را مشاهده نمایند. این نرم افزار به صورت رایگان و لایه باز در اختیار کابران قرار می‌گیرد، علاوه بر آن، آپاچی باید از ارتباط سروری که وب سایت شما در ان ذخیره می‌شود و دستگاه مورد استفاده توسط بازدیدکننده نیز اطمینان حاصل نماید. 

وب سرور چیست؟

به سیستمی که تمام اطلاعات وب سایت را در خود نگه می‌دارد وب سرور می‌گویند. وب سرورها در راستای ارائه ی خدمات به وب سایت ها ایجاد می‌شوند و در این مسیر به عنوان یک واسطه عمل کرده و درخواست های کاربران را از سرور خارج به وب تحویل می‌دهند. وب سرور ها به عوان بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند می‌باشند و در کنار یک دیگر معنا می‌شوند. به همین دلیل وقتی کاربران به یک وب سرور مراجعه می‌کنند، به نرم افزار پشت آَن نیز اشاره می‌نمایند. اگرچه ما آپاچی را یک وب سرور می‌نامیم، اما یک سرور فیزیکی نیست، بلکه نرم افزاری است که روی سرور HTTP اجرا می‌شود و وظیفه آن برقراری ارتباط بین سرور و مرورگرهای بازدیدکنندگان وب سایت و ارائه فایل ها بین آنها است. نرم افزار آپاچی همچنین با هر سیستم عاملی از ویندوز گرفته تا یونیکس سازگار است.

نحوه ی فعالیت نرم افزار آپاچی

همانطور که عنوان شد آپاچی به عنوان واسطه ای بین سرور و مرورگر ها به حساب می‌آید، بدین صورت که کاربران درخواست های خود را ارسال و آپاچی آنها را دریافت می‌نماید و در نهایت اطلاعات لازم را از طریق سرور به مرورگر ارسال می‌کند. این صحبت ها تنها اصول اولیه ی آپاچی هستند، آپاچی شامل مجموعه ای از ویژگی ها است که شامل مواردی چون امنیت و حافظه ی پنهان نیز می‌باشد. 

مزایای آپاچی

انعطاف پذیری

اینترنت به عنوان بستری بزرگ از تعداد زیادی وب سایت می‌باشد که نیازهای افراد را بر طرف می‌کند. وب سرور آپاچی می‌تواند توسط چندین وب سایت استفاده شود و به عنوان یک بستر انعطاف پذیر کاربرد فراوانی دارد.

آسان برای راه اندازی

در راستای توسعه و گسترش وب، صنعت به دنبال پلتفرم هایی است که از کدهای کمتری در آن استفاده شده باشد. آپاچی به عنوان نرم افزاری مناسب برای تازه وارد ها بسیار مناسب است چراکه نصب آسانی دارد و برای بیشتر CMS ها بدون احتیاج به کار است.

پایگاه کاربری بزرگ

از آنجایی که آپاچی به عنوان پرکاربردترین نرم افزار وب سرور به کار می‌رود به پشتیبانی بزرگی نیاز دارد تا همه ی افراد علی الخصوص افراد مبتدی بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند.

منبع باز و رایگان

این پلتفرم در حالی که به عنوان پرکاربرد ترین نرم افزار نیز شناخته می‌شود همچنان به صورت رایگان و منبع باز در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

 مبتدی پسند

کار کردن با این نرم افزار بسیار آسان است و نیاز به کد نویسی خاصی ندارد، بنابراین می‌تواند انتخابی بسیار مناسب برای افراد مبتدی در نظر گرفته شود.

آپاچی

معایب آپاچی

آپاچی

سفارشی سازی

انعطاف پذیری در کنار مزیت بودن به عنوان یکی از معایب آپاچی نیز شناخته می‌شود. سفارشی سازی در کنار اینکه قدرت کنترل را افزایش می‌دهد، می‌تواند اثرات منفی ای چون آسیب پذیری های امنیتی  را نیز به دنبال داشته باشد و راهی را در راستای سوء استفاده هکرها ایجاد نماید.

تشخیص ماژول 

در این وب سرور ماژول های زیادی وجود دارد که برخی از آنها بسیار مفید می‌باشند. در کنار آنها، برخی از این ماژول ها غیر ضروری بوده و یا هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. بنابراین تشخیص ماژول های مفید از غیر مفید امری مهم خواهد بود و در صورت تشخیص اشتباه می‌تواند خسارت هایی را به همراه داشته باشد.

به روز رسانی ها

در این نرم افزار تعداد به روزرسانی هایی که انجام می‌شود بسیار زیاد است و همین امر کاربران را اذیت می‌کند و بر روی کارهای آنها اثر می‌گذارد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید این به روز رسانی ها می‌تواند آسیب های یافت شده را ببندد. بنابراین به روز نبودن سایت می‌تواند شما را در برابر هکرها اسیب پذیر نماید.

نکات مهم درباره ی آپاچی

آپاچی در کنار وردپرس

همانطور که می‌دانید اکثر شرکت های وردپرس به دلیل محبوبیت و منابع موجود در کنار سهولت استفاده، آپاچی را به عنوان نرم افزار اصلی وب سرور خود انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که بسیاری از افزونه های وردپرس با فرض استفاده از آپاچی ایجاد شده اند؛ پس آپاچی در کنار وردپرس قرار دارد و با آن همکاری می‌کند.

عملکرد آپاچی در ترافیک بالا

هرچه ترافیک یک سایت بالاتر رود به دنبال آن سرعتش نیز کاهش می‌یابد. در مورد وب سرور آپاچی پس از ارائه و افزایش درخواست ها، فرآیندی جدید برای مدیریت آن ایجاد می‌کنند که سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهد. در راستای حل این مشکل شما می‌توانید از Nginx که عملکردی بهتر در این مورد دارد استفاده نمایید.

مقایسه ی آپاچی با سایر رقیبان

امروزه وب سرورهای زیادی در اطراف ما وجود دارد که شما می‌توانید به بررسی آنها بپردازید. در حالت کلی مقایسه ی بین وب سرور ها به نوع وب سایتی که اجرا می‌شود و میزان ترافیک های دریافتی بستگی دارد. موارد زیر از جمله رقبای آپاچی به حساب می‌آیند :

Nginx
تامکت
مایکروسافت IIS
Litespeed

آپاچی

آپاچی در مقابل NGINX

یک نرم افزار رایگان و منبع باز می‌باشد و در مقایسه با آپاچی یک وب سرور جدیدتر است و در ساال 2004 منتشر شده است. از آنجایی که آپاچی از ساختاری مبتنی بر رشته استفاده می کند، وب سایت های پر بازدید می‌توانند با مشکلات زیادی مواجه شوند. پس از Nginx در راستای حل مشکلc10k استفاده می‌شود (به محدودیت اکثر وب سرور ها در ارائه ی خدمات به چیزی در حدود ده هزار ارتباط به صورت همزمان می‌گویند.)

Nginx با وجود معماری رویداد محور فرآیند جدیدی برای هر درخواست ایجاد نمی‌کند. در عوض، هر درخواست دریافتی را در یک رشته مدیریت می‌کند. این فرآیند اصلی چندین فرآیند کارگری را مدیریت می‌کند که پردازش واقعی درخواست ها را انجام می‌دهند. مدل مبتنی بر رویداد Nginx می‌تواند درخواست ها را به روشی کارآمد توزیع نماید و مقیاس پذیری بهتری را ایجاد کند. در حالت کلی اگر به دنبال مدیریرت سایت های پر بازدید هستید، Nginx به عنوان یک انتخاب عالی برای شما به حساب می‌آید؛ چرا که اینکار را با کمترین منابع انجام می‌دهد؛ با این حال آپاچی برای کاربران کوچک دارای مزیت هایی همچون

  • پیکربندی اسان
  • ماژول های فراوان
  • محیط مناسب برای مبتدیان نسبت به Nginx می باشد. درخواست‌های کاربر را در بین فرآیندهای کارگر به روشی کارآمد توزیع می‌کند، بنابراین منجر به مقیاس‌پذیری بسیار بهتری می‌شود.
آپاچی

آپاچی در مقابل تامکت

به عنوان یک وب سرور محبوب به حساب می‌آید که توسط بنیاد Apache  توسعه و گسترش یافته است. و با نام Apache Tomcat رسمی شناخته می‌شود. تامکت همانند آپاچی سرور HTTP می‌باشد و عملکرد اصلی آن در حیطه ی تقویت برنامه های جاوا به جای وب سایت های ایستا می‌باشد. این وب سرور می‌تواند چندین ویژگی متفاوت جاوا را اجرا نماید. از جمله تفاوت های بین وب سرور آپاچی و تامکت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تامکت تنها برای ارائه ی محتوای وب پویا روی برنامه های جاوا اجرا می‌شود ولی آپاچی به عنوان یک سرور همه منظوره کاربرد دارد.
  • کارایی ماژول های اپاچی در مقایسه با تامکت بیشتر است.
  • تنظیم پذیری در تامکت نسبت به سایر وب سرور ها کمتر می‌باشد.

بنابراین آپاچی نسبت به تامکت ویژگی های مناسب تری دارد.

آپاچی در مقابل Litespeed

از محصولات شرکت Litespeed می‌توان به وب سرور Litespeed اشاره کرد. این شرکت برای ارائه ی خدمات و بر طرف سازی نیازهای کاربران ایجاد شد. این وب سرور صرفه ی اقتصادی خوب و سرعت و  عملکرد بالایی دارد؛ به همین علت بسیار مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. از جمله تفاوت های آپاچی و Litespeed می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Litespeed ترافیک بالاتری نسبت به وب سرور آپاچی دارد.
  • Litespeed نسبت به حملات مقاومت بالاتری دارد.
  • مدیریت پرونده ها در Litespeed به صورت بهتری انجام می‌شود.

در حال حاضر، با وجود کارایی های بسیار Apache، سازمان ها و مجموعه های زیادی در راستای پیاده سازی بهترین و جدیدترین متدهای وب سروری و افزایش کیفیت هاست های خود از وب سرور Litespeed استفاده می‌کنند. 

آپاچی، وب سروری رایگان

آپاچی به عنوان محبوب ترین وب سرور امکانات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، انجام این عمل توسط آپاچی دیگر نرم افزار ها را نیز به اینکار مجبور می‌کند؛ به هرحال رقابت با یک محصول محبوب و رایگان امری بسیار سخت به حساب می‌آید.

زبان‌هایی که آپاچی پشتیبانی می‌کند

آپاچی به زبان C نوشته شده اما قابلیت بالایی در پشتیبانی از زبان‌های بسیاری دارد که شامل زبان های PHP، Python، Java، HTML و … می‌باشد. علاوه بر آن ماژول های بسیاری وجود دارد که با نصب آن می‌توانید به زبان های دیگر نیز دسترسی داشته باشید. این امر یکی از دلایلی است که این پلتفرم مورد استفاده ی افراد قرار می‌گیرد.

بهترین گزینه برای مبتدیان

آپاچی

سروری که بر روی آپاچی نصب می‌شود انتخابی عالی برای دیگر وب سایت ها می‌باشد. این سرور قایل تنظیم بوده و دارای کتابخانه گسترده ای از منایع برای افراد است. به همین دلیل این وب سرور بهترین انتخاب برای مبتدیان به حساب می‌آید.

و در آخر 

آپاچی به عنوان یک وب سرور محبوب امکان ایجاد یک وب سایت امن را برای شما به ارمغان می‌آورد. این پلتفرم رایگان و منبع باز می‌باشد و بستری مناسب را برای افراد تازه وارد جهت حضور در وب سایت ها فراهم می‌آورد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید. جه کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

HTTP وب سرور LiteSpeed Apache میزبانی وب سرور