سرور چیست؟

فهرست مطالب

سرور دستگاهی است که اطلاعات را با کمک شبکه در اختیار سیستم‌های دیگر قرار می‌دهد؛ سرورها انواع مختلقی دارند که می‌توان به مواردی چون وب سرور و سرور مجازی اشاره کرد.سیستم‌های منفرد می‌توانند به طور همزمان نقش سرور و کلاینت را ایفا نمایند، بدین صورت که منابع را فراهم و از سیستمی دیگر بهره مند شوند.

تاریخچه

این سرورها در ابتدا به کلاینت‌هایی به نام ترمینال معروف بودند که هیچگونه محاسبات واقعی ای را انجام نمی‌دادند. این پایانه‌ها فقط برای پذیرش ورودی‌ها از طریق صفحه کلید و یا کارت خوان‌ها و بازگرداندن نتایج به صفحه نمایش و یا چاپگرها وجود داشتند. 

بعد از مدتی سرورها به کامپیوترهای تک و قدرتمندی تبدیل شدند که با کمک شبکه به مجموعه ای از رایانه‌های متقاضیان با قدرت کمتر اتصال پیدا می‌کردند.در این نوع معماری شبکه که به آن سرویس گیرنده_سرور می‌گویند، کامپیوتر مشتری و سرور دارای قدرت محاسباتی می‌باشند اما بخشی از وظایف را بر عهده ی سرورها می‌گذارند.

با گشت زمان و تکامل تکنولوژی سرورها نیز بهبود یافتند.سرورها امروزه می‌توانند برای انجام یک کار مشخص ایجاد و حتی چندین کار را انجام دهند.

سرورها چگونه کار می‌کنند؟

کلمه ی سرور می‌تواند به ماشین و یا نرم افزاری که خدمات سرور را انجام می‌دهد دلالت کند؛ همچنین نحوه ی عملکرد سرورها بسته شکلی که مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت است. به عنوان مثال برای عملکرد به عنوان یک سرور می‌بایست دستگاه برای شنیدن درخواست های مشتریان پیکربندی شود. پاسخ دهی به این درخواست در سرورهای مختلف تفاوت می باشد. در یک سرور ممکن است این پاسخ دهی از طریق برنامه ای اضافی صورت پذیرد؛ بدین صورت که اگر سرویس گیرنده به دیتا و یا عملکرد خاصی احتیاج داشت می‌تواند درخواستی را ارسال نماید.سرور این درخواست را دریافت و با اطلاعات درست به آن پاسخ می‌دهد. 

انواع مختلف سرور

سرورها انواع مختلفی دارند که همه ی آن‌ها عملکردهای متفاوتی دارند. اغلب شبکه‌ها حاوی یک یا چند نوع سرور متداول هستند که به شرح زیر است:

  • سرورهای فایل

وظیفه ی ذخیره و توزیع فایل ها را بر عهده دارند. ممکن است تعداد زیادی از کاربران تصمیم به اشتراک فایل ها و اطلاعات بگیرد به همین دلیل از این سرور استفاده می‌شود علاوه بر آن از این سخت افزار می‌توان در جهت بالابردن سرعت خواندن و نوشتن جهت بهبود عملکرد استفاده نمود.

  • سرورهای چاپ

مدیریت و توزیع عملکرد چاپ را مهیا می‌سازند و با کمک این سرور به درخواست‌های چاپ از سمت مشتریان پاسخ می‌دهند.

  • سرورهای برنامه

اجرای برنامه با منابع فشرده را بر عهده دارد، وجود این سرورها نیاز کلاینت‌ها به منابع کافی جهت اجرای برنامه ها و نیاز به نصب و نگهداری را بر روی بسیاری از ماشین ها رفع می‌سازد.

  • سرورهای DNS

سرورهایی کاربردی می‌باشند که با تبدیل نام‌های قابل درک برای افراد به آدرس‌های قابل فهم برای ماشین ها به رایانه های مشتریان ارائه می‌دهند. این سیستم پایگاه داده ای گسترده از انواع نام ها و سایر سرورها می‌باشد که از هر کدام از آن‌ها می‌توان برای درخواست یک نام رایانه ی ناشناس استفاده نمود.

 

  • سرورهای ایمیل

از سرورهای کاربردی به شمار می‌آیند، این سرورها ایمیل‌های ارسالی به کاربران را دریافت و تا زمانی که کاربر بخواهد ذخیره می سازند. استفاده از این سرورها سبب می‌شود که دستگاه دارای پیکربندی درستی باشد و اتصال دائمی به شبکه فراهم گردد.

  • وب سرورها

در بازار به فراوانی یافت می‌شود این وب سرورها میزبان برنامه ها و اطلاعات درخواستی توسط کاربران می‌باشند و به درخواست مرورگرها در رایانه های کاربران پاسخ می‌دهند. از جمله وب سرورهای رایج می‌توان به وب سرورهای آپاچی، سرورهای خدمات اطلاعات اینترنتی مایکروسافت (IIS) و سرورهای Nginx اشاره کرد.

  • سرورهای پایگاه داده

میزان دیتاهای مورد استفاده توسط شرکت‌ها، کاربران و سایر سرویس‌ها می‌باشد. بسیاری از این اطلاعات در پایگاه های داده ذخیره می‌شوند.این پایگاه‌های داده باید در هر زمان معین برای چندین مشتری قابل دسترسی باشند و علاوه بر آن می‌توانند به فضای دیسک فوق‌العاده‌ای نیاز داشته باشند. هر دوی این نیازها برای مکان یابی چنین پایگاه های اطلاعاتی در سرورها مناسب است. سرورهای پایگاه داده این برنامه ها را اجرا می کنند و به درخواست های متعدد مشتریان پاسخ می‌دهند. برنامه‌های کاربردی سرور پایگاه داده متدوال شامل موارد زیر است:

Oracle، Microsoft SQL Server، DB2 و Informix.

  • سرورهای مجازی

در نرم افزار تخصصی هایپروایزر وجود دارد؛ هر هایپروایزر می‌تواند تعداد زیادی سرور مجازی را به طور همزمان اجرا نماید. این نرم افزار، سخت افزار مجازی را به گونه ای به سرور ارائه می‌دهد انگار یک سخت افزار واقعی می باشد. سرورهای مجازی از سخت افزارهای مجازی بهره مند می‌شوند و نرم افزار هایپروایزر الزامات محاسباتی و همچنین ذخیره سازی واقعی را به سخت افزار واقعی که بین تمامی سرورهای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود منتقل می‌کند. 

  • سرورهای پروکسی

واسطه ی بین مشتری و سرور می‌باشد و اکثرا جهت ایزوله نمودن کلاینت ها و یا سرورها جهت چشم اندازهای امنیتی به کار می‌رود. بدین صورت که درخواست را از مشتری می‌گیرد و به جای پاسخ به مشتری، درخواست را به سرور یا فرآیند دیگری ارسال می‌کند. سرور پروکسی پاسخ را از سرور دوم دریافت و سپس به مشتری اصلی پاسخ می‌دهد که گویی خودش به خود پاسخ می‌دهد. به این ترتیب، نه مشتری و نه سرور پاسخ دهنده نیازی به اتصال مستقیم به یکدیگر ندارند.

  • سرورهای نظارت و مدیریت

بعضی از سرورها جهت نظارت یا مدیریت سایر سیستم ها و مشتریان وجود دارند. انواع مختلفی از سرورهای مانیتورینگ وجود دارد که برخی از آن‌ها به شبکه گوش می‌دهند و درخواست مشتری و پاسخ سرور را دریافت می‌نمایند، اما در برخی این اتفاق نمیوفتد.

سرورچیست

ساختارهای سرور

تقریبا سرورها هم قدمت با شبکه می‌باشند. همانطور که می‌دانید هدف شبکه فراهم سازی فرصت جهت صحبت رایانه‌ها با یک دیگر و جا به جایی منابع و انجام کار می‌باشد. بنابراین از آن زمان این محاسبات پیبشرفت نموده و ساختارهای متفاوتی از سرور ایجاد شد.

مین فریم یا مینی کامپیوتر (AS)

سرورها و رایانه های اصلی و بعدها مینی رایانه ها توانستند اکثرا وظایف محاسباتی به جز تعامل با کاربران از طریق صفحه نمایش و صفحه کلید را که به سیستم مشتری داده می شود انجام دهند.

سرور سخت افزار کامپیوتر

موج بعدی سرورها شامل سرورهای مبتنی بر رایانه بود. از بسیاری جهات، این سرورها چیزی جز کامپیوترهای رومیزی بزرگتر و قدرتمندتر نبودند. چنین سرورهایی عموماً گران‌تر بودند و حافظه و فضای دیسک بسیار بیشتری نسبت به اکثر رایانه‌های سرویس گیرنده داشتند. هر سرور هنوز یک واحد مستقل با مادربرد، پردازنده، حافظه، درایو دیسک و منبع تغذیه خود بود. سرورهایی مانند این اغلب در اتاق‌هایی با تهویه مطبوع به نام اتاق سرور نگهداری می‌شدند.

تیغه

به عنوان سخت افزار اصلی سرور کامپیوتر بزرگ کاربرد داشت و در قفسه هایی که توانایی ذخیره سازی صدها پوندداشت نگهداری می‌شد. با گذشت زمان و حذف بخش‌هایی از سرورها در نهایت آن‌ها به سرورهایی نازک به نام سرور تیغه ای تغییر یافتند. 

نمونه هایی از سیستم عامل های سرور

سرورهای مایکروسافت ویندوز

Windows for Workgroups نخستین سیستم عامل مایکروسافت می‌باشد که می‌تواند رایانه‌های مخصوصی را تنظیم تا منابع را به اشتراک بگذارند و به درخواست های مشتریان پاسخ دهند.

ویندوز NT به عنوان اولین سیستم عامل مایکروسافت است که نسخه های 3.5 و 3.51 آن در بسیاری از شبکه های تجاری تا انتشار خط ویندوز سرور آن اجرا می‌گردد.جدیدترین نسخه ی این سرور که2016 می باشد دارای برنامه های کاربردی و پایگاه داده های فراوان است همچنین هیپروایزر است که برای کابران فرصت پشتیبانی را فراهم می‌سازد.

سرورهای لینوکس / یونیکس

یونیکس از جمله سیستم عامل های بسیار قدیمی می‌باشد این سیستم عامل جهت پاسخ و سرویس دهی به تعداد زیادی رایانه به ویژه Mainframe های قدیمی کاربرد دارد. سرور های لینوکسی جهت پاسخ دهی آسان تر از یونیکس ها کاربرد دارد؛ این سرورها دارای امنیتی بالا، ثبات و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سایر سیستم عامل ها می‌باشد و در جهت پاسخ دهی به برنامه های تجاری،خدمات وب و مدیریت پایگاه کاربرد دارند.

NetWare

در گذشته به عنوان عضوی اصلی در حیطه ی فضای نرم افزارها به حساب می‌آمد. اما درحال حاضر سیستم عامل خود را به یک هسته مبتنی بر لینوکس منتقل نمود و آن را Novell Open Enterprise Server (OES) نامید.

سرورهای ابری

سرورهای مجازی که بر روی یک زیرساخت شخص ثالث در یک شبکه باز مانند اینترنت میزبانی می‌شوند سرورهای ابری می‌گویند. در حال حاضر شرکت های متعددی سرورهای ابری را ارائه می‌دهند و پیشگام اصلی آن پلتفرم AWS می باشد. امروزه سرورها چیزی نیستند جز دیتاهای سخت افزار فیزیکی که شامل چندین پردازنده، درایو دیسک ها، حافظه و اتصالات شبکه می‎‌باشد ولی در حال حاضر سرور تنها یک سیستم است که به درخواست های مشتریان پاسخ می‌دهد.

و در آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تعریفی کلی درباره ی سرورها و انواع آن‌ها در اختیار شما مخاطبین قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در حیطه ی سرورها و تولید کنندگان سرورها به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

لینوکس Microsoft وب سرور سرور مجازی سرور اختصاصی سرور