Trade Crypto

مقایسه VPN با سرور مجازی (VPS) برای ترید ارز های دیجیتال

ناشناس ماندن در بازار کریپتو، بازاری که این روزا طرفداران زیادی دارد و شاید کمتر جایی باشد که حرفی از این بازار نشنویم یکی از دغدغه های معامله گران است. از آنجایی که ما در ایران زندگی میکنیم و هر روز با تحریم های جدید روبرو میشیم، برای اینکه از عواقب این تحریم‌ها به دور باشیم و بتوانیم سرمایه خود را در این بازارا حفظ کنیم، ناچاریم فعالیت خود را به صورت ناشناس انجام دهیم.

معمولا برای دور زدن فیلترینگ هایی که از داخل کشور صورت گرفته مثلا برای استفاده از تلگرام خیلی راحت از اولین VPN ساده و دم‌دستی استفاده میکنیم و  از سد فیلترینگ رد می‌شویم اما در حوضه کریپتو بحث حریم خصوصی خیلی حیاتی‌تر می‌شود.

به طور مثال صرافی بایننس که یکی از معروف ترین صرافی‌های بین المللی برای خرید و فروش رمز ارزها است به کاربران ایرانی اجازه فعالیت نمی‌دهد و حساب های با آی پی ایران را مسدود می‌کند. پس کاربران ایرانی مجبورند به نحوی از آی پی کشورهای دیگر استفاده کنند تا بتوانند در این صرافی فعالیت کنند. برای همین منظور معامله گران از VPN و VPS استفاده می‌کنند.

برای پیدا کردن بهترین راه حل ابتدا با عوامل مشکل ساز آشنا شده و سپس سرویس های VPN و VPS را توضیح می‌دهیم.

عواملی که باعث مسدود شدن حساب در صرافی می‌شوند

مسدود شدن حساب

باید توجه داشت که صرافی های بین المللی قوانینی را به منظور امنیت بهتر صرافی وضع کرده اند. معامله گر با رعایت کردن قوانین می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد. موارد اصلی شامل لیست زیر می‌باشد:

  • ورود به صرافی با آی پی کشورهایی که در لیست تحریم ها قرار دارند.
  • ورود به صرافی با آی پی هایی که در لیست مسدود شده ها قرار دارند.
  •  استفاده از آی پی کشورهای مختلف.
  • ورود به صرافی با وی پی ان هایی که امنیت کمی دارند.

بررسی وی پی ان (VPN)

VPN

وی پی ان (VPN) مخفف Virtual Private Network می‌باشد که به عنوان یک شبکه خصوصی مجازی، امنیت و حریم خصوصی کاربر را در هنگام فعالیت در اینترنت افزاش می‌دهد. در این سرویس تمامی ترافیک اطلاعات کاربر از طریق یک تونل مجازی رمزگذاری می‌شود. این رمز گذاری اطلاعات مزایای زیادی برای کاربر دارد از جمله:

  • باعث امنیت اطلاعات می‌شود و هکرها نمی‌توانند به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا کنند.
  • تحریم ها و فیلترینگ را دور میزند.
  • حریم خصوصی کاربر با ناشناس ماندن حفظ می‌شود.

وی پی ان (VPN) معمولی

وی پی ان های معمولی و رایگان دارای تعداد زیادی سرور هستند و هر سرور می‌تواند به تعداد مشخصی از کاربران سرویس دهند. سرعت هر سرور بسته به تعداد افراد متصل و ترافیک جاری در آن متغیر است. این وی پی ان ها معمولا در در هر لحظه با اتصال به سروری که بیشترین سرعت را دارد، تلاش می‌کنند بهترین کیفیت را در اختیار کاربر قرار دهند. 

پس آی پی می‌تواند در هر لحظه تغییر کند. با توجه به این توضیحات امکان دارد معامله گر با آی پی های مختلف وارد صرافی شود و در این صورت ممکن است حساب شخص مسدود شود. پس وی پی ان های معمولی گزینه خوبی برای صرافی ها نیستند

وی پی ان (VPN) آی پی ثابت

این نوع وی پی ان ها هم دارای چندین سرور می‌باشند اما آی پی این سرورها تغییر نمی‌کند و به صورت ثابت هستند.  کاربر می‌تواند همیشه از یک سرور به خصوص استفاده کرده تا تنها یک آی پی در صرافی ثبت شود. البته ممکن است هر سال یا هر چندسال این آی‌پی های ثابت هم تغییر کنند اما  لازم است بدانید صرافی ها به تغییرات مداوم در آی پی حساس هستند و تغییرات این چنینی می‌تواند در کارهای روزمره یک شهروند هم به وجود بیاید.

همچنین بعد از مدتی اگر کاربر از سرور انتخابی راضی نبود می‌تواند سرور کشور دیگری را انتخاب کند. چون بعد از مدت طولانی (شش ماه و بیشتر) این اتفاق افتاده صرافی حساسیت نشان نمی‌دهد. زیرا این اتفاق می‌تواند بر اثر نقل مکان و یا مسافرت برای یک شهروند به وجود بیاید.

با این حساب وی پی ان های آی پی ثابت امنیت بیشتری نصبت به وی پی ان های معمولی دارند و حریم خصوصی بهتر حفظ می‌شود.

مقایسه معروفترین پروتکل های وی پی ان

پروتکل های VPN درواقع مجموع دستورالعمل های ارائه دهندگان VPN به منظور ایمن سازی و پایداری اتصال کاربران می‌باشد. معمولا شرکت های ارائه دهنده وی پی ان، چندین پروتکل را همزمان ارائه می‌دهند و کاربر می‌تواند با پروتکل انتخابی خود از این سرویس استفاده کند.

در جداول زیر این پروتکل ها از جنبه های مختلف بررسی شده اند:

مزایا و معایب وی پی ان (VPN)

اگر بخواهیم این موضوع را برای استفاده در صرافی بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم که تنها مزیت وی پی ان ارزان قیمت بودن آن است.

اما وی پی ان خطرات زیادی برای استفاده در صرافی ها دارد.

  1. تغییر آی پی سرورها در وی پی ان های معمولی که صرافی ها به خاطر مسائل امنیتی حساب را مسدود می‌کنند.
  2. به دلیل اشتراکی بودن آی پی ها امکان شناسایی آن ها به عنوان اسپم وجود دارد.
  3. اکثر وی پی ان ها دارای امنیت پایینی هستند و امکان نشت اطلاعات وجود دارد. 
  4. در وی پی ان ها هر اکانتی محدودیت سرعت مشخصی دارد که این موضوع می‌تواند در هنگام معامله به ضرر کاربر تمام شود.
  5. اگر از kill switch استفاده نشود، با قطع و وصل شدن وی پی ان، آی پی حقیقی کاربر برای صرافی مشخص می‌شود.
  6. اگر وی پی ان از سرورهای داخل دیتاسنترها استفاده کند، صرافی ها می‌توانند متوجه استفاده کاربر از وی پی ان بشوند.

Kill Switch : به صورت ساده Kill Switch اتصال به اینترنت را تنها از طریق وی پی ان میسر می‌سازد و با قطع وی پی ان اتصال کاربر هم قطع می‌شود و به این صورت آی پی حقیقی کاربر نشت نمی‌کند.

با توجه به موارد گفته شده اگر باز هم می‌خواهید از وی پی ان استفاده کنید، ترجیحا وی پی ان آی پی ثابت انتخاب کنید.

سایت های زیادی برای تست وی پی ان وجود دارد. یک از بهترین سایت هایی که می‌تواند در این خصوص به شما کمک کند سایت Whoer می‌باشد و می‌تواند اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیار شما قرار دهد.

بررسی سرور مجازی (VPS)

سرور مجازی VPS

وی پی اس (VPS) مخفف Virtual Private Server به معنی سرور مجازی خصوصی می‌باشد. درواقع یک سرور اختصاصی با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی، به چند سرور مستقل و مجازی تقسیم می‌شود. به این سرورهای ایجاد شده سرور مجازی (VPS) گفته می‌شود.

استفاده از این سرویس درست مثل این است که کاربر به صورت مجازی  در کشور دیگری یک کامپیوتر دارد و از طریق ریموت کانکشن (remote connection) به آن کامپیوتر متصل می‌شود و هر کاری که انجام می‌دهد از طریق همان کامپیوتر انجام می‌شود؛ پس در نتیجه هیچ مدرکی از محل سکونت کاربر وجود ندارد و دقیقا به عنوان یک کاربر از کشوری دیگر شناخته می‌شود.

استفاده از این سرویس کاملا ایمن است اما اگر دقت کنید گفتیم درست مثل وصل شدن به یک کامپیوتر مجازی می‌باشد. این کامپیوتر به سخت افزار نیاز دارد (در واقع سخت افزار یک سرور اختصاصی قوی میان چندین سرور مجازی تقیسم می‌شود) و طبیعتا اجاره یک وی پی اس با کانفیگ و سخت افزار مناسب هزینه بالایی دارد و شاید مناسب تمام افراد نباشد. پس داشتن یک وی پی اس در کنار امنیت بالایی که برای ما ایجاد میکند دارای هزینه بالا است.

سرور مجازی برای ترید

وقتی کاربر از سرور مجازی استفاده می‌کند، تنها آی پی کشوری که دیتاسنتر سرور مجازی در آن قرار دارد از طرف صرافی ها مشاهده می‌شود. درواقع کاربر با سرور مجازی از یک آی پی ثابت و اختصاصی بهره می‌برد. به این ترتیب چون فقط یک کاربر از این آی پی استفاده می‌کند (بر خلاف وی پی ان که چندین کاربر از یک آی پی استفاده می‌کنند کما اینکه آی پی ثابت هم باشد) هیچ شک و شبهه امنتی برای صرافی ایجاد نمی‌شود و خطر مسدود سازی از این طریق به صفر می‌رسد.

نکات مهم در انتخاب سرور مجازی

در انتخاب سرور مجازی باید نکاتی ساده اما مهمی را رعایت کنید تا بتوانید متناسب با نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

اولین و مهمترین کار تحقیق راجع به کشورهایی است که صرافی بین المللی به آن ها خدمات می‌دهد. باید با توجه به این نکته سرور مجازی هایی که در لیست تحریم قرار ندارند انتخاب شوند. به طور مثال صرافی بایننس به آمریکا خدماتی ارائه نمی‌دهد. کشورهای اروپایی بهترین انتخاب برای این موضوع می‌باشند.

انتخاب سخت افزار مناسب در سرعت معامله تاثیرگذار است. سخت افزار باید به گونه ای انتخاب شود که ویندوز و ابزار تحلیل و معامله به راحتی اجرا شود و در عملکرد کندی نداشته باشد. سرور های 2 هسته ای با 4 گیگابایت رم و بالاتر و هارد ssd nvme می‌توانند این نیازها را براورده کنند.

به خاطر داشته باشید که بحث کیفیت و پشتیبانی هم بسیار مهم است. سروری با کیفیت و بدون قطعی که پشتیبانی سریع داشته باشد نکته ضروری در انتخاب سرور مجازی است.

شما می‌توانید از سرور مجازی باکیفیت و بدون قطعی پویان آی تی برای این موضوع استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما سرور مجازی هلند است. سرورهای مجازی هلند علاوه بر ویژگی های بالا، دارای پینگ مناسبی هستند که سرعت کار را بالا می‌برد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به صورت کوتاه و کاربردی VPN و VPS را به شما معرفی کنیم و کارکرد هرکدام و مزایا و معایب آن هارا شرح دهیم. انتخاب استفاده از هر کدام برای ترید در بازار رمز ارز ها بر عهده خود شما می‌باشد. پیشنهاد ما به شما سرور مجازی می‌باشد. با اینکه قیمت بیشتری دارد اما دارای مزایای زیادی دارد که مهمترین آن حفظ دارایی های شما و در امان ماندن از بلوکه شدن حساب است. 

چنانچه سوالی در رابطه با VPS داشتید می‌توانید با بخش پشتیبانی سایت پویان آی تی در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رأی ها : 18

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

ارز دیجیتال VPS