شبکه WAN چیست؟ + آشنایی با مزایا و معایب شبکه گسترده

شبکه WAN چیست؟ + آشنایی با مزایا و معایب شبکه گسترده

فهرست مطالب

شبکه WAN مخفف عبارت Wide Area Network می‌باشد که یک نوع شبکه کامپیوتری است که امکان برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها و شبکه‌های محلی را فراهم می‌آورد. این شبکه این امکان را برای دستگاه‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند حتی در فاصله‌های دور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این مقاله به توضیح درباره این شبکه می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

شبکه WAN چه ویژگی‌هایی دارد؟

این شبکه کامپیوتری ویژگی‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

  • پوشش دهی بالا

این شبکه فاصله مکانی‌های زیادی را پوشش می‌دهد و می‌تواند دستگاه‌ها را در مناطق مختلف به یکدیگر متصل سازد.

  • پهنای باند متغیر

ارائه پهنای باند متغیر بسته به نوع نیاز کاربران و خطوط ارتباطی.

  • بهره گیری از پروتکل‌های مختلف

در این شبکه از پروتکل‌های مختلفی برای ارتباطات استفاده می‌شود که برای مثال می‌توان به TCP/IP، MPLS و ATM اشاره کرد.

  • و…

کاربردهای WAN 

شبکه WAN می‌تواند به عنوان زیرساخت‌هایی در صنایع و زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از این کاربردها شامل موارد زیر هستند.

  1. ایجاد ارتباط میان شعبه‌ها و بخش‌های مختلف شرکت‌ها تا بتوانند به انتقال داده‌ها، فایل‌ها و این دست از موارد بپردازند.
  2. این شبکه در ارسال تماس‌های VoIP و ویدئوکنفرانس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برقراری ارتباط از نقاط مختلف جهان را هموارتر می‌سازد.
  3. استفاده در مراکز آموزش و پرورش در راستای تبادل داده‌ها، انجام پروژه‌های مختلف و ارائه خدمات آموزشی آنلاین و غیره.
  4. و…

تفاوت میان شبکه‌های LAN ،MAN و WAN

شبکه LAN یک شبکه کوچک و محدود است از تکنولوژی‌های محلی برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کند سرعت و امنیت بالایی را ارائه می‌دهد. در کنار آن شبکه WAN  یک شبکه گسترده است که دو یا چند نقطه با فاصله‌های بسیار زیاد را به یکدیگر متصل می‌کند و برای ارتباطات از دور، انتقال داده‌ها و ارتباط با شبکه‌های خارجی استفاده می‌شود.

ولی شبکه  MANنقطه‌ای میان شبکه LAN و WAN است و معمولاً شامل شهرها و مناطق محلی است که می‌تواند شعبه‌های یک شرکت را به یک دیگر متصل کند و بستری امن و سریع را میان نقاط مختلف فراهم آورد.

مزایا و معایب شبکه WAN

شبکه WAN مزایا و معایب زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

مزایا

  1. ارائه یک پوشش وسیع در نقاط مختلف جهان.
  2. فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت و شبکه در نقاط مختلف تا بتوانند به انجام فعالیت‌های محوله بپردازند.
  3. به اشتراک گذاری فایل‌ها، برنامه‌ها و این دست از موارد.
  4. و…

معایب

  1. هزینه‌بربودن پیاده سازی و همچنین نگهداری از شبکه WAN.
  2. ازآنجا که شبکه WAN در نقاط مختلف گسترده و پراکنده شده است. برقراری امنیت و پایداری اطاعات از چالش‌های اساسی در شبکه است.
  3. پیچیدگی مدیریت شبکه.
  4. و…

معماری‌های مختلف شبکه WAN

پیاده سازی این شبکه می‌تواند به وسیله معماری‌های مختلفی انجام شود. در اینجا به معرفی برخی از معماری‌های شبکه WAN می‌پردازیم.

این معماری در راستای برقراری ارتباط مستقیم میان دو نقطه در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر نقطه تنها با یک نقطه دیگر ارتباط دارد و با دیگر نقاط در ارتباط نیست. معماری P2P مزایای زیادی را برای شما به همراه می‌آورد که برای مثال می‌توان به سرعت و کارایی بالا، قابلیت اتصال مستقیم، ارائه امنیت بالا و این دست از موارد اشاره کرد.

  • Multipoint (Hub and Spoke)

در این نوع معماری یک نقطه مرکزی با چند نقطه فرعی وجود دارد و ارتباطات میان نقاط فرعی و مرکزی برقرار می‌گردد و بخش‌های فرعی با یکدیگر ارتباط ندارند. از جمله مزایای معماری Hub and Spoke می‌توان به مدیریت آسان، کاهش هزینه‌ها و پشتیبانی اشاره کرد. این معماری در کنار مزایا معایبی نیز دارد که برای مثال می‌توان ایجاد نقطه ضعف در امنیت و سرعت ارتباطات اشاره کرد.

  • Full-Mesh

همه ی نقاط شبکه به صورت مستقیم به یک دیگر متصل هستند. این معماری به خاطر ارتباطات مستقیم بین همه نقاط، امنیت بالا و عملکرد بهتر شبکه شناخته می‌شود. ولی هزینه زیادی را برای افراد به همراه می‌آورد چرا که هرچه تعداد نقاط در شبکه بیشتر باشد به میزان بالاتری از اتصالات نیز نیاز است.

  • Hybrid

ترکیبی از معماری‌های مختلف است تا بتواند به نیزهای مختلف شبکه پاسخ دهد. این معماری بر اساس نوع نیازها و شرایط خاص طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌آورد تا بتوانند از مزایای مختلف معماری‌ها برای بهترین عملکرد و کارایی استفاده کنند.

  • Virtual Private Network (VPN)

روشی برای ایجاد و برقراری یک ارتباط امن میان نقاط مختلف در شبکه است. این معماری در شبکه WAN این امکان را برای شرکت‌ها و افراد فراهم می‌آورد تا بتوانند از اینترنت برای برقراری ارتباطات آن استفاده کنند بدون اینکه بخواهند از شبکه‌های خصوصی استفاده کنند.

  • Cloud-based WAN

استفاده از این معماری که بر مبنای زیرساخت ابری است. منابع را به صورت مجازی ارائه می‌دهد و امکان مدیریت شبکه از راه دو را برای افراد فراهم می‌آورد.

هرکدام از این معماری‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. شما می‌توانید بسته به نیازهای سازمان یا شرکت به انتخاب معماری مناسب برای شبکه WAN بپردازید.

امنیت در شبکه WAN

داشتن امنیت بالا امری مهم در سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب می‌آید. شبکه WAN در ارتباطات حساس و انتقال اطلاعات مورداستفاده قرار می‌گیرد. در راستای برقراری و حفظ امنیت در شبکه WAN می‌توان کارهای زیادی را انجام داد. برخی از این کارها و اقدامات به شرح زیر هستند.

  • رمزنگاری

با استفاده از رمزنگاری شما می‌توانید از داده‌های خود در زمان انتقال محافظت نمایید. در رمزنگاری انجام کارهایی مثل استفاده از IPsec و پروتکل SSL/TLS در راستای برقراری یک ارتباط امن و از راه دور مناسب است.

  • مدیریت

اینکه شما به مدیریت دسترسی‌ها بپردازید امری مهم است که می‌تواند دسترسی کاربران غیرمجاز را به منابع شما محدود سازد.

  • بهره گیری از سیستم مانیتورینگ

در راستای شناسایی و جلوگیری از وقوع یک سری رویدادها استفاده از سیستم مانیتورینگ امری مهم است که باعث می‌شود شما موارد مشکوک را شناسایی و از بروز یک سری رویدادها جلوگیری کنید.

  • به‌روزرسانی‌ها

شما با آپدیت و به‌روزرسانی منظم نرم افزارها و تجهیزات قادر خواهید بود تا سیستم خود را در برابر نواقص مختلف ایمن سازید.

  • بکاپ گیری‌ها

داشتن یک سیستم بکاپ گیری منظم این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا در صورت بروز مواردی حساس و از دست رفتن اطلاعات بتوانید آن‌ها را بازیابی کنید.

  • و…

شما با انجام این قبیل کارها قادر خواهید بود تا امنیت شبکه WAN را بالا برده و از آن در برابر تهدیدات و حوادث محافظت نمایید.

سرور اختصاصی پویان آی تی با ارائه سرویس‌هایی با پایداری و سرعت بالا به ارائه منابع اختصاصی و ترافیک نامحدود با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا می‌پردازد. جهت تهیه این سرور اختصاصی باکیفیت با پشتیبانان ما در ارتباط باشید تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید.

و در آخر

شبکه WAN از جمله شبکه‌های کامپیوتری به حساب می‌آید که دسترسی بالایی را به مناطق مختلف برای شما فراهم می‌آورد. امیدواریم این محتوا توانسته باشد به خوبی به سؤالات شما درباره شبکه WAN پاسخ دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • از کدام پروتکل در شبکه WAN استفاده می‌شود؟

در طول زمان پروتکل‌های زیادی توسعه پیدا کرده‌اند که برای مثال می‌توان بهPacket over SONET/SDH (PoS)، Multiprotocol Label Switching (MPLS)، ATM و Frame Relay اشاره کرد.

  • معایب شبکه WAN چیست؟

این شبکه بسیار گران قیمت است، شناسایی مشکلات و نواقص WAN زمان بر است و ازآنجاکه یک شبکه عمومی است، به شخص ثالث وابسته است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور P2P شبکه