کارت شبکه

کارت شبکه چیست؟ + هر آنچه باید درباره کارت شبکه بدانید.

فهرست مطالب

اینکه بخواهید سیستم خود را به اینترنت متصل کنید امری مهم محسوب می‌شود. برای این کار شما به کارت شبکه نیاز دارید. کارت شبکه عبارت است از قطعه‌ای که به کامپیوتر یا دستگاه دیگر وصل می‌شود و باعث می‌شود بتوانید به شبکه متصل شوید. کارت شبکه وظیفه دارد تا داده‌های دیجیتالی کامپیوتر را به سیگنال‌های فیزیکی تبدیل کند تا شبکه بتواند آن را ارسال و یا دریافت کند.

در این مقاله در تلاشیم تا به زبانی ساده به توضیح درباره کارت شبکه بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

کارت شبکه چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم NIC عبارت است قطعه‌ای سخت افزاری که به کامپیوتر و یا دستگاهی دیگر متصل می‌شود و امکان برقراری یک اتصال به شبکه را فراهم می‌آورد. کارت‌های شبکه داده‌های دیجیتالی را به سیگنال‌های فیزیکی تبدیل می‌کنند که شبکه به وسیله آن بتواند داده‌ها را ارسال و دریافت کند.

کارت شبکه چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

کارت‌های شبکه حد واسطی میان دستگاه شما و شبکه به حساب می‌آیند و وظیفه دارند داده‌های دیجیتالی را به سیگنال‌های فیزیکی تبدیل کنند تا شبکه بتواند آن‌ها را ارسال و دریافت کند. شما به وسیله کارت شبکه قادر خواهید بود تا از طریق دستگاه خود با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار نمایید و اطلاعات را انتقال دهید. بدون وجود کارت‌های شبکه ارتباط و تبادل اطلاعات وجود نخواهد داشت.

انواع کارت شبکه

کارت‌های شبکه در انواع مختلفی وجود دارند که بسته به نوع شبکه می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد. در اینجا به توضیح درباره متداول‌ترین کارت‌های شبکه می‌پردازیم.

  • کارت شبکه بی سیم

این کارت شبکه که به WLAN نیز معروف است یک دستگاه سخت افزاری است که به کامپیوتر و دیگر دستگاه‌ها وصل می‌شود و ارتباط بی سیم را برای شما فراهم می‌کند. دستگاه‌ها به وسیله این کارت‌ها می‌توانند از طریق از طریق امواج رادیویی با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرده و به اینترنت و یا شبکه محلی وصل شوند.

  • کارت شبکه سیمی

همان کارت‌های LAN یا Ethernet هستند این کارت‌ها برای اتصال به شبکه‌های محلی (LAN) استفاده می‌شوند. اغلب این کارت‌ها دارای پورت RJ-45 هستند.

  • کارت شبکه USB

این کارت‌ها به‌گونه‌ای جایگزینی برای دستگاه‌ها و کامپیوترهایی هستند که به صورت داخلی قادر به اتصال به شبکه LAN نیستند. استفاده از این کارت شبکه راه حلی آسان برای اتصال به اینترنت بدون نیاز به تعداد زیادی کابل و حتی تنظیمات پیچیده است.

  • کارت شبکه فیبر نوری

برقراری ارتباط میان کامپیوتر و شبکه از این طریق انجام می‌شود. ارسال اطلاعات در فیبر نوری به صورت پرتاب فوتونیک از دستگاهی به دستگاه دیگر ارسال می‌شود. این کارت‌ها در شبکه‌هایی که به پهنای باند بالا، سرعت بالا نیاز دارند و فاصله زیادی از هم دارند کاربرد دارند.

اجزای NIC

مسلماً کارت شبکه‌ها همانند خیلی چیزهای دیگر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. در اینجا به توضیح درباره اجزای NIC به صورت کلی می‌پردازیم.

  • پردازنده

بخشی است به اجرای پروتکل‌ها و فرایندهای مربوط به ارسال و دریافت داده‌ها می‌پردازد و به صورتی ایجاد و مدیریت اتصالات شبکه را برعهده دارد.

  • حافظه

ذخیره سازی داده‌ها به صورت موقت در آن انجام می‌شود.

  • پورت

پورت‌های ارتباطی اتصال دهنده کابل‌ها و کانکتورهای مورد نیاز برای اتصال به سیم‌کشی‌های شبکه هستند.

  • تراشه Amplifier 

تقویت و ارسال سیگنال‌های دیجیتال به کابل‌های شبکه توسط این تراشه انجام می‌شود.

  • تراشه Converter

در کارت شبکه فیبر نوری این تراشه‌ها وظیفه تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های نوری و برعکس را بر عهده دارند.

  •  Capacitorsو Relays

برای برقراری ارتباط و حفاظت از سخت‌افزار در برابر نوسانات برق و سیگنال‌های نویزی و مدیریت آن کاربرد دارد.

در کنار موارد ذکر شده کارت شبکه دارای قطعات دیگری نیز می‌تواند باشد که به کارکرد صحیح و پایداری آن کمک کند.

مزایا و معایب کارت شبکه

در این بخش از محتوا به توضیح درباره مزایا و معایب NIC می‌پردازیم.

مزایا و معایب کارت شبکه

مزایا

  1. ارائه امکان اتصال به شبکه LAN یا اینترنت و برقراری ارتباط میان دستگاه‌های مختلف.
  2. برقراری ارتباط سریع و پایدار که برای کاربرانی که به انتقال داده‌هایی با حجم بالا می‌پردازند و یا سرعت برای آن‌ها در اولویت هست مناسب است.
  3. متنوع بودن کارت‌های شبه که به وسیله آن می‌توان بسته به نوع نیاز خود به تهیه آن‌ها اقدام کرد.
  4. فراهم آوردن امکان اتصال چندین دستگاه به شبکه در راستای به اشترک گذاری منابع و خدمات و دیگر موارد.

معایب

  1. هزینه بالای مربوط به خرید برخی کارت‌های شبکه.
  2. نداشتن امنیت کافی برای داده‌ها و اطلاعات.

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره کارت شبکه Network Interface Card) یا (NIC پرداختیم و گفتیم NIC قطعه‌ای است که به کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها وصل می‌شود و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید به شبکه محلی و یا دیگر شبکه‌ها اتصال پیدا کنید. هر NIC از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که هر بخش وظایف خاص خود را دارد. مثلاً پورت‌ها برای اتصال کابل‌های شبکه هستند. پردازنده و حافظه برای مدیریت ارسال و دریافت داده‌ها است. تراشه‌های مختلف که وظیفه تقویت، تبدیل و مدیریت سیگنال‌های داده را دارند. نرم افزارها و درایورها و خیلی موارد دیگر.

در کل Network Interface Card واسطه‌ای میان دستگاه و شبکه است که امکان ارتباط و تبادل داده‌ها با دستگاه‌ها و منابع را فراهم می‌آورد.

سؤالات متداول

  • وظیفه NIC چیست؟

به طور کلی، NIC به عنوان رابط بین کامپیوتر یا دستگاه و شبکه عمل می‌کند و وظیفه ارسال و دریافت داده‌ها را بین آن‌ها برعهده دارد.

  • برای انتخاب کارت شبکه چه چیزهایی را باید در نظر داشت؟

برای انتخاب کارت شبکه در نخستین گام باید نوع شبکه‌ای که برای اتصال رایانه لازم است را در نظر بگیرید. همچنین بسته به میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید و نیازهایتان مثل سرعت، تأخیر، پوشش مسافت و سازگاری با زیرساخت‌های موجود به انتخاب کارت شبکه بپردازید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

اینترنت شبکه