شبکه وایرلس

آشنایی با شبکه وایرلس

شبکه وایرلس تکنولوژی می‌باشد که این روزها با زندگی ما عجین شده است. به طوری که از موبایل‌های موجود در دستمان تا شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ی و لوازم بی‌سیم همگی از این شبکه استفاده می‌کنند.

در حقیقت شبکه‌های وایرلس نمونه‌ای از شبکه‌های رایانه‌ای هستند که بدون هیچ گونه کابلی به یکدیگر متصل شده‌اند.
این شبکه‌ها با استفاده از امواج الکترومغناطیسی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به انتقال داده‌ها، ارتباطات صوتی و تصویری و… می‌پردازند.

بنابراین می‌توان گفت پیدایش شبکه‌ بی‌سیم کار شرکت‌های بزرگ را بسیار راحت‌تر نموده، چرا که دیگر نیاز به کابل و کابل‌کشی ساختمان‌ها و تجهیزات خود ندارند و موجب کاهش هزینه‌هایشان گردیده است.
بنابراین اگر می‌خواهید آشنایی بیشتری با شبکه وایرلس، انواع آن و… داشته باشید حتما ادامه این مقاله را از دست ندهید.

انواع شبکه های وایرلس

شبکه‌های وایرلس دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به دامنه سیگنال و منطقه کاربرد طبقه‌بندی می‌گردند که شامل موارد زیر هستند:

1. شبکه وایرلس محلی یا WLAN

معمولا این شبکه وایرلس به گونه‌ای طراحی شده تا امکان دستیابی کاربران موجود در یک منطقه محدود همچون دانشگاه، مدرسه، کتابخانه و… به شبکه و اینترنت را به راحتی میسر نمایند.
 بنابراین تا زمانی که کاربران در این منطقه حرکت کنند به شبکه وایرلس محلی متصل هستند. این شبکه‌ها مطابق با استاندارد IEEE 802.11 تولید شده‌اند و نام تجاری آنها Wi-Fi است.

2. شبکه وایرلس شخصی یا WPAN

این شبکه وایرلس به برقراری ارتباط بی‌سیمی کوتاه برد در حدود 10 متر، میان دستگاه‌های می‌پردازد که در فضای شخصی افراد قرار دارند.
 معمولا انتقال داده در این شبکه‌ها از طریق بلوتوث یا مادون قرمز صورت می‌گیرد.
 استفاده از این شبکه بی‌سیم فواید فراوانی همانند صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مصرف انرژی کم و… را به همراه دارد.

3. شبکه وایرلس گسترده یا WWAN

این شبکه‌های وایرلس ارتباط میان شهرها و کشورها را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای فراهم می‌کنند .این شبکه‌ها به شبکه‌های نسل دوم نیز شهرت دارند.

4. شبکه وایرلس متروپلیتن یا WMAN

این شبکه وایرلس جهت پوشش‌دهی مناطقی در حدود 50 کیلومتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 معمولا از طریق این شبکه ارتباط بین چندین شبکه در شهرهای بزرگ برقرار می‌گردد. شبکه  WMAN براساس استاندارد  IEEE 802.16 تولید می‌شود که به آنها  WiMAX نیز می‌گویند.

شبکه وایرلس

مزایای استفاده از شبکه وایرلس

امروزه استفاده از شبکه‌های وایرلس در میان کسب و کارها بسیار افزایش یافته است، از آنجایی که بکارگیری این شبکه‌ها برای آنها مزایای زیادی به دنبال دارد که می‌توان برخی از این مزایا را این طور بیان کرد:

  • راحتی زیاد: معمولا شبکه‌های وایرلس امکاناتی را فراهم می‌کنند تا کاربران در مناطق تحت پوشش وایرلس به راحتی به منابع شبکه دسترسی داشته باشند.
  • تحرک: استفاده از شبکه وایرلس کارکنان شرکت‌ها را از وابستگی به میز کار خود نجات می‌دهد، بنابراین مدیران و کارکنان می‌توانند به صورت آنلاین به انجام کارهای خود بپردازند و در جلسات کنفرانس شرکت کنند.
  • بهروری بالاتر: بکارگیری شبکه وایرلس دسترسی کارکنان را به اینترنت ساده‌تر می‌کند. بنابراین کارها راحت‌تر انجام می‌شوند، در نتیجه کار تیمی شرکت بهتر صورت می‌گیرد.
  • تنظیمات آسان: در این شبکه نیاز به کابل کشی نیست، در نتیجه نصب آن سریع‌تر انجام می شود که صرف زیادی هم دارد.
  • داشتن ارتقا پذیری بالا: معمولا امکان توسعه و گسترش شبکه‌های وایرلس به راحتی میسر می‌گردد، اما در شبکه‌های سیمی نیاز به سیم کشی‌های مختلفی وجود دارد.
  • کاهش هزینه‌ها: با توجه به این که در شبکه‌های وایرلس هزینه کابل و کابل‌کشی بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد، به همین دلیل استفاده از آنها به جای شبکه‌های سیمی بسیار مقرون‌به‌‌صرفه‌تر است.

چگونگی استقرار شبکه وایرلس

برای آن که بتوان از شبکه وایرلس بر حسب نیاز و نوع کسب و کار خود استفاده مناسبی نمود باید به درستی به استقرار آن پرداخت. به طور کلی سه نوع روش جهت استقرار شبکه وایرلس وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. استقرار متمرکز

یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های استقرار شبکه وایرلس، استقرار متمرکز است. معمولا این شیوه استقرار به صورت سنتی در ساختمان‌ها و شبکه‌های انجام می‌شود که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
 استقرار متمرکز موجب ارتقا و پیشرفت بهتر انواع شبکه‌های وایرلس می‌گردد.
معمولا انتخاب کنترلگرها با توجه به ویژگی‌های مجموعه و ساختمان‌ها صورت می‌گیرد که در یک مکان مناسب متمرکز شده و نصب می‌شوند.

2. استقرار همگرا

معمولا از استقرار همگرا در مجموعه‌های کوچک و دفاتر شعبه استفاده می‌شود، با بکارگیری این شیوه استقرار می‌توان سازگاری بالاتری را در ارتباطات بی‌سیم یا باسیم دید.
مثلا در یک سوئیچ با همگرا شدن دسترسی ارتباطات باسیم و بی‌سیم، سوئیچ به طور همزمان و به صورت دوگانه کنترل می‌گردد.

3. استقرار مبتنی بر ابر

در این شیوه برای مدیریت دستگاه‌های شبکه که در مکان‌های مختلف مستقر شده‌اند از فضای ابری (cloud) استفاده می‌کنند.

می‌توان گفت جهت استفاده از این شیوه استقرار از دستگاه‌های ابری Cisco Meraki جهت مدیریت شبکه استفاده می‌شود چرا که از طریق داشبورد خود به خوبی بر عملکرد شبکه نظارت می‌کنند.

شبکه وایرلس

زیر ساخت‌های مورد نیاز شبکه وایرلس

امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استفاده از تجهیزاتی همچون شبکه‌های وایرلس هستند تا بتوانند خیلی سریع در فضایی امن به انجام کارهای روزمره خود بپردازند.
بنابراین جهت استفاده از این شبکه‌ها نیاز به زیر ساخت‌های است که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات هستند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

• سخت‌افزار

معمولا شبکه‌های وایرلس جهت اتصال، جمع آوری امن و سریع داده‌ها و تبادل آنها نیاز به سخت‌افزارهای دارند که شامل روترها، اکسس پوینت‌ها، سوئیچ‌ها و آداپتورها هستند.

• نرم‌افزار

نرم‌افزار هسته شبکه وایرلس است و منجر به عملکرد آن می‌گردد، مثلا در یک شبکه محلی LAN، نرم‌افزار شامل فایروال‌ها، سیستم عامل OS و بسیاری از ابزارهای امنیت است.
بنابراین در این شبکه محلی سیستم عامل، هسته اصلی بوده و برنامه‌ها و اطلاعات در سراسر شبکه توسط دستگاه‌ها مدیریت می‌شود.

• خدمات

امروزه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شبکه‌های کامپیوتری، باید بتوانند خدمات متنوع و بی‌سیم ارائه دهند.
مثلا امکان بررسی کردن سایت، نصب و آموزش، طراحی شبکه، کابل کشی و… را داشته باشند.

نتیجه گیری

شبکه‌های وایرلس از جمله شبکه‌های پرکاربرد در دنیای امروزی است که به صورت بی‌سیم و از طریق امواج رادیویی کار می‌کنند. به همین جهت استفاده از آنها روز به روز در حال گسترش می‌باشد.

بنابراین در این مقاله به بررسی انواع شبکه‌های وایرلس، مزیت‌های استفاده از این شبکه و… پرداختیم تا اطلاعات مفیدی از این شبکه‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه وایرلس