کلود یا فضای ابری چیست

کلود (cloud) یا فضای ابری چیست؟ + تفاوت ابر و پردازش ابری

فهرست مطالب

‌‌احتمالا در سال‌های اخیر نام کلود (cloud) یا فضای ابری را شنیده اید، بعضی‌ها آن را به «فضای ذخیره سازی ابری» می‌شناسند. اگر بخواهیم عمیق تر به این موضوع نگاه کنیم می‌توان گفت کلود تلفیقی از علم محاسبات و اینترنت است. با ما همراه باشید تا شما را با کلود و انواع آن و عملکرد آن و… آشنا کنیم.

کلود (cloud) چیست؟

کلود (cloud) یا فضای ابری سرورهایی هستند که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند و نرم‌افزارها و پایگاه‌های داده‌ روی آن سرورها اجرا می‌شوند. سرورهای ابری در مراکز داده در سراسر جهان قرار دارند. با استفاده از رایانش ابری، کاربران و شرکت‌ها مجبور نیستند سرورهای فیزیکی را خودشان مدیریت کنند یا برنامه‌های نرم‌افزاری را روی ماشین‌های خود اجرا کنند. رایانش ابری با استفاده از یک اتصال آنلاین می‌تواند در هر جا و هر زمان اجرا شود.

کلود و رایانش ابری

کلود کاربران را قادر می‌سازد تا تقریباً از هر دستگاهی به فایل‌ها و برنامه‌های مشابه دسترسی داشته باشند. زیرا عملیات ها و ذخیره‌سازی به جای اینکه در دستگاه کاربر انجام شود، روی سرورهای دیتاسنتر انجام می‌شود. به همین دلیل است که کاربر می تواند پس از گوشی قدیمی خود با یک گوشی جدید وارد صفحات اجتماعی خود شود و همچنان اکانت قدیمی خود را با تمام عکس ها، فیلم ها و تاریخچه ی آنها داشته باشد. Gmail یا Microsoft Office 365 از ایمیل ابری و Dropbox یا Google Drive از ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند.

اگر کسب و کارها از فضای ابری استفاده کنند ممکن است برخی هزینه‌ها مانند هزینه‌های IT حذف شود. به عنوان مثال کسب و کارها دیگر نیازی به به روز رسانی و نگهداری سرورهای خود ندارند. زیرا فروشنده‌ای که فضای ابری را در اختیار آن کسب و کار قرار داده این کار را انجام می‌دهد، پس در نتیجه باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

تفاوت ابر (cloud) و پردازش ابری (Cloud Computing)

دو واژه ابر و پردازش ابری معمولا به عنوان مفاهیم مشابه و در برخی موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، گاهی مفهوم متفاوتی دارند. مفهوم ابر (cloud) به معنای مجموعه‌ای از سرویس‌ها و منابع محاسباتی است که از راه دور قابل دسترسی هستند. در واقع خدمات ابری زیرساخت، پلتفر‌م‌ها و یا نرم افزارهایی هستند که توسط ارائه دهندگان میزبانی و از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

به زبان ساده پردازش ابری (Cloud Computing) به معنای ذخیره سازی و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها از طریق اینترنت به جای استفاده از هارد دیسک رایانه شما است. در برخی منابع نیز پردازش ابری به عنوان خدمات سخت افزاری و نرم افزاری از یک ارائه دهنده در اینترنت تعریف می‌شود. پردازش ابری می‌تواند به صورت عمومی (Public Cloud)، خصوصی (Private Cloud) یا نیمه‌خصوصی (Hybrid Cloud) باشد.

 به طور خلاصه، واژه ابر به عنوان یک اصطلاح کلی به محیط‌های مبتنی بر اینترنت اشاره دارد. اما پردازش ابری به عنوان یک زیرمجموعه از مفهوم کلود مطرح می‌شود. به عبارت دیگر، پردازش ابری یکی از خدماتی است که در محیط کلود ارائه می‌شود.

انواع خدمات رایانش ابری (cloud computing) چیست؟

Software-as-a-Service (SaaS) :

در این روش نیاز نیست کاربران برنامه‌ی خاصی را بر روی دستگاه خود نصب کنند. زیرا برنامه‌های SaaS بر روی سرورهای ابری میزبانی می‌شوند و کاربران می‌توانند از طریق اینترنت به برنامه دسترسی پیدا کنند. در این بخش کاربر حتی با نرم‌افزار نیز کاری نخواهد داشت. به عنوان مثال، برای استفاده از سرویس ایمیل کاربر بدون درگیر شدن با سیستم‌عامل یا حتی نرم‌افزار ایمیل، می‌تواند ایمیل سرور خود را راه‌اندازی کند.

Platform-as-a-Service (PaaS) :

سکوی ابری یا PaaS مدلی است که در آن سرویس‌دهنده، امکانات سخت‌ افزاری و ابزارهای مورد نیاز مشتریان برای استفاده از محصولات را فراهم می‌کند. به کمک سکوی ابری دغدغه‌ی فراهم‌ سازی و راه‌ اندازی سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری زیرساخت رفع شده و سرعت توسعه‌ی محصولات نرم‌افزاری افزایش چشم‌گیری می‌یابد. در واقع PaaS محیطی برای توسعه و بارگذاری برنامه‌های شما در ساختاری ابری است که به کمک آن می‌توانید از برنامه‌ای ساده تا نرم‌افزارهایی بسیار پیچیده را بر بستر ابر پیاده‌سازی کنید. Heroku و Microsoft Azure از ارائه دهندگان PaaS هستند.

Infrastructure-as-a-Service (IaaS) :

در این مدل یک شرکت، زیرساخت‌های IT نظیر نتورک، سرور و فضای ذخیره‌سازی را از سرویس دهنده‌ی کلود تهیه کرده و سپس از آن زیرساخت برای ساخت برنامه‌های خود استفاده می‌کند. IaaS مانند شرکتی است که زمینی را اجاره می‌کند و در آن می‌تواند هر آنچه را که می‌خواهد بسازد اما باید تجهیزات و مصالح ساختمانی خود را تهیه کنند. ارائه دهندگان IaaS عبارتند از DigitalOcean، Google Compute Engine و OpenStack.

Function-as-a-Service (FaaS) : 

به FaaS رایانش بدون سرور گفته می‌شود. FaaS برنامه‌های ابری را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کرده و آن بخش‌ها در صورت لزوم اجرا می‌شوند. مزیت بزرگ این سرویس این است تنها برای مدت زمانی که از آن استفاده می‌کنید لازم است شارژ پرداخت کنید و نیازی به پرداخت شارژ بر مبنای میزان پهنای باند یا تعداد سرورهای استفاده شده نیست.

انواع خدمات رایانش ابری (cloud computing)

روش های پیاده سازی سرویس‌های رایانش ابری چگونه است؟

در بخش قبلی در مورد نحوه ارائه خدمات از طریق کلود (cloud) یا فضای ابری را بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم در رابطه با شیوه‌ی استقرار و پیاده سازی سرویس‌های رایانش ابری صحبت کنیم. رایج ترین روش های پیاده سازی سرویس‌های رایانش ابری عبارتند از:

سرویس کلود خصوصی (Private cloud) : 

سرویس کلود خصوصی، به طور اختصاصی توسط نهاد، سازمان یا شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک ابر خصوصی توسط منابع داخلی اداره می‌شود اما این لزوما به این معنی نیست که ابرهای خصوصی حتما در محل شرکت یا سازمان شما حضور فیزیکی داشته باشند. در ابر خصوصی همه‌ی انواع خدمات مبتنی بر رایانش ابری از جمله SaaS ، PaaS و IaaS قابل ارائه است.

سرویس کلود عمومی (Public cloud) : 

ابر عمومی مدلی استاندارد از خدمات رایانش ابری است که در دسترس عموم کاربران باشد. AWS آمازون و Google Cloud گوگل، معروف‌ترین ابر‌های عمومی هستند که طیف وسیعی از خدمات رایانش ابری را به عموم کاربران ارائه می‌دهند. در ابر عمومی شرایط استفاده بر اساس پرداخت به اندازه مصرف (pay-as-you-go) است. منابع و سرویس‌ها تنها در صورت نیاز کاربران به آنها تخصیص داده می‌شود و فقط به همان میزان که از منابع مصرف می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنند.

سرویس کلود هیبریدی (Hybrid cloud):

این سرویس تلفیقی از دو سرویس کلود خصوصی و کلود عمومی است. در سرویس ابری هیبرید علاوه بر استفاده از مزایای سرویس ‌ابری مانند پایداری بیشتر، از منابع سخت‌افزاری سازمان نیز به بهترین شکل استفاده می‌شود. چرا که در سرویس‌ ابری عمومی تعداد دیتاسنتر بیشتری در اختیار کاربر قرار دارد و امکان از دسترس خارج شدن دیتاسنتر از روش سرویس‌ ابری خصوصی کمتر است.

مزایای استفاده از سرویس کلود

امروزه سرویس کلود به یکی از پرکاربرد ترین سرویس‌ها تبدیل شده‌است. از مزایای این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش هزینه

استفاده از سرویس کلود هزینه‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. زیرا هزینه‌هایی نظیر خرید سخت‌افزار، نرم‌افزار و راه‌اندازی مراکز داده‌ در محل وجود ندارد. علاوه بر آن دیگر نیازی به کارشناس برای مدیریت بررسی زیرساخت ها نبوده و هزینه‌ی برق و خنک کننده سرور نیز حذف می‌شود.

  • سرعت سرویس کلود

راه اندازی و نصب سرویس‌های ابری بسیار سریع است و در مدت زمان کوتاهی با کمتر از چند کلیک فعال می‌شوند. همچنین به دلیل انعطاف پذیر بودن خدمات رایانش ابری در صورت هرگونه تغییر در کسب‌ و‌ کار و یا نیازهای کاربران، آپگرید و دانگرید سرویس‌ها در کوتاه‌ ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

  • مقیاس پذیری جهانی

همان طور که گفته‌ شد سرویس‌ کلود یا همان فضای ابری انعطاف پذیر است. این موضوع به معنای ارائه مقدار مناسبی از منابع IT ، برای مثال، افزایش و کاهش قدرت محاسباتی، فضای ذخیره‌سازی و افزایش و کاهش پهنای باند در بهترین زمان است .

  • بهره وری بالا

دیتاسنترهایی که در شرکت ها به صورت فیزیکی وجود دارند نیاز به راه اندازی سخت افزاری، نرم افزاری دارند. اما راه‌اندازی و بهره‌برداری از منابع سخت‌افزاری در سرویس‌های کلود به سرعت انجام می‌شود. از این رو کارشناسان فنی و پشتیبانی می‌توانند بر امور مهم تری تمرکز کنند.

  • عملکرد سرویس‌های کلود

سرویس‌های کلود در دیتاسنترهای امن و معتبر میزبانی شده و به صورت خودکار به آخرین نسخه‌های موجود سخت افزاری و نرم افزاری ارتقا می‌یابند. این قابلیت منجر به افزایش سرعت و عملکرد سرویس شما شده و این امکان را به کاربران می‌دهد تا از بیشترین امکانات استفاده کنند.

  • قابل اطمینان بودن

امکان بکاپ‌گیری و بازیابی اطلاعات توسط سرویس‌های کلود  باعث شده‌ تا این سرویس به یکی از مطمئن‌ترین روش‌های پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات تبدیل شود.با استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری و ابزارهای پشتیبان‌گیری خودکار، از دست رفتن اطلاعات شما به دلیل خرابی سخت‌افزاری، حوادث و .. حفاظت می‌شود.

  • امنیت بالای کلود

بسیاری از ارائه دهندگان سرویس‌های کلود از سیاست‌ها و استانداردهای امنیتی پیشرفته پیروی می‌کنند. این موضوع با تقویت وضعیت امنیتی سیستم از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌های شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کرده و خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد.

جمع بندی

شما می‌توانید سرویس کلود را با ارزان ترین قیمت و در عین حال بالاترین کیفیت در وب سایت پویان آی تی سفارش دهید. سرویس کلود هتزنر پویان آی تی در دیتاسنتر هتزنر، از معروف ترین دیتاسنترهای اروپا میزبانی می‌شود. این سرویس در چهار سری cx ,cpx ,cax و ccx در دسترس کاربران قرار گرفته است. 

  • سری cx سرویس کلود

سری cx سرویس کلود با استفاده از پردازنده intel Xeon Gold و از دو موقعیت فنلاند و آلمان و از شهرهای فالکن اشتاین و نورنبرگ آلمان و هلسینکی فنلاند ارائه می‌گردد.

  • سری cax سرویس کلود

سری cax با پردازنده Ampere ، معماری رم ARM64 و از لوکیشن‌ آلمان در دسترس است.  پلان‌های سری cax سرویس کلود در مقایسه با سایر طرح‌ها با تعداد پردازنده بیشتر و در عین حال قیمتی مناسب ارائه می‌شوند. سرویس کلود سری cax معمولا برای استفاده‌های خاص انتخاب شده و برای سیستم عامل‌های لینوکسی مناسب تر است.

  • سری cpx سرویس کلود

سری cpx سرویس کلود از هارد بیشتر و رم قوی تری برخوردار بوده و از پردازنده AMD EPYC™ 7002 قدرت می‌گیرد. پلان‌های این سرویس از شهرهای فالکن اشتاین و نورنبرگ آلمان، هلسینکی فنلاند، اشبورن و هیلزبورو آمریکا قابل ارائه است.

  • سری ccx سرویس کلود

سری ccx سرویس کلود هتزنر به کمک دو پردازنده Milan EPYC™ 7003 و Genoa EPYC™ 9654 ارائه می‌شود. هسته‌های این پردازند‎ه‌ها به صورت کامل و اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. پلان‌های این طرح از شهرهای فالکن اشتاین و نورنبرگ آلمان، هلسینکی فنلاند، اشبورن و هیلزبورو آمریکا ارائه می‌شوند.

تمامی سری‌های سرویس کلود هتزنر از هاردهای پرسرعت NVMe قدرت گرفته و از آپتایم بالا، سخت افزار قوی، عدم قطعی و پایداری بالا برخوردارند. این سرویس می‌تواند نیاز فعالیت شما در بستری امن، با کیفیت، پرسرعت و به روز را به بهترین نحو برطرف کند.

 لازم به ذکر است سرور مجازی پویان آی تی داری کیفیتی در سطح سرور کلود بوده می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. این سرورها با سخت افزاری قدرتمند از موقعیت‌های ایران، آلمان، لهستان، هلند، فرانسه، انگلیس و فنلاند در دسترس است.

 

سوالات متداول

 

کلود (cloud) چیست؟

کلود (cloud) یا فضای ابری سرورهایی است که از طریق اینترنت قابل دسترسی بوده و نرم‌افزارها و پایگاه‌های داده‌ بر روی آن سرورها اجرا می‌شوند.

انواع مدل‌های رایانش ابری یا کلود چیست؟

کلود خصوصی (Private cloud)، کلود عمومی (Public cloud) و کلود هیبریدی (Hybrid cloud)از رایج ترین انواع انواع مدل‌های رایانش ابری (Cloud Computing) است.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رأی ها : 5

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • نرگس

    سلام متشکرم از مقاله مفیدتون مزیت کلود ترکیبی نسبت به کلود اختصاصی و عمومی چیه؟

    ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
    • شاهرخی

      – ارائه امکاناتی مانند امنیت، بالانسر بار و ایجاد پشتیبانی از جایگزینی سریع در مواقع فوری – ارائه مقیاس پذیری بالا برای مدیریت ترافیک در سایت‌های پرتردد – بهبود عملکرد و سرعت بارگیری وبسایت با استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) – کاهش هزینه‌های سرور و نگهداری تجهیزات

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

سرور Cloud