مقایسه ی 3 نوع حافظه ی SSD ، HDD و NVMe

مقایسه ی 3 نوع حافظه ی SSD ، HDD و NVMe

اگر مدیر یک وب سایت باشید یا علاقه به تکنولوژی داشته باشید حتما نام یکی از  سه نوع حافظه ی HDD ، SSD و NVMe را شنیدید. همانطور که می‌دانید دستگاه های ذخیره سازی در کامپیوتر بسیار مهم هستند. حافظه ها اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند ، یکی از انواع حافظه ها حافظه ی دائمی است. ابزار ذخیره‌سازی دائمی به این معنی است که با قطع جریان برق، اطلاعات ذخیره‌شده از بین نمی‌روند.

در این مقاله شما را با سه حافظه ی HDD ، SSD و NVMe آشنا می کنیم و به مقایسه ی آنها می‌پردازیم.

SSD

SSD یا Solid State Drive که در فارسی به آن درایو حالت جامد هم گویند، نسخه ی ارتقا یافته ی HDD است. به این دلیل به SSD حالت جامد گویند چون دیگر مثل HDD دارای بازوی متحرک برای بازخوانی و صفحه چرخان برای ذخیره اطلاعات نیست و به‌جای اینکه داده روی دیسک مغناطیسی ذخیره شود، روی حافظه‌های فلش متصل به هم ذخیره می‌شود. این نوع حافظه ها با تراشه های نیمه هادی که در ساختار خود دارند موجب می شوند تا نسبت به حافظه های HDD با سرعت بالاتری اطلاعات را ذخیره و بازخوانی نمایند. مصرف انرژی کمتر، مقامت در برابر لرزش، بارگذاری سریع تر اطلاعات از جمله مزایای حافظه های SSD نسبت به HDD می باشد.

حافظه ی SSD

NVMe

NVMe که مخفف Non-volatile Memory Express می‌باشد معمولاً برای SSD، حافظه اصلی، حافظه کش یا حافظه پشتیبان استفاده می‌شود. تعداد بیش تر عملیات ورودی و خروجی، کاهش تاخیر صف پاسخ گویی و اجرای هم زمان دستورات از جمله مزیت های آن است. در طراحی پروتکل جدید قابلیت اجرای موازی دستورات چند برابر شده است پس همین امر در ارائه سرعت بیش تر تاثیر به سزایی دارد. در پروتکل NVMe تا میزان 64K دستور در هر صف به صورت هم زمان اجرا می‌شود. این در حالی است که در حافظه های رده قبل (HDD,SSD) تا 256 فرمان در یک صف پشتیبانی می‌شد.

از جمله مزیت های NVMe نسبت به SSD و HDD :

1. سازگاری با درگاه PCI

2. توانایی انجام همزمان تعداد دستورات بیش تر

3. قابلیت استفاده از پردازش موازی CPU

4. کمتر شدن Bottleneckها در سرورها

Bottleneck ها عموماً باعث ایجاد سرعت دسترسی کندتر به داده ها، سرعت پایین لود در وب سایت و در نتیجه، تجربه کاربری ضعیفی به همراه خواهد داشت. به دلیل محدودیت هایی که هارد دیسک های قدیمی بوجود می آورند، ممکن است بخش زیادی از مشتریان خود را از دست بدهید.

5. عملکرد بالاتر

6.بهبود تجربه کاربری و عملیاتی بهتر

7. هارد NVME سیستم caching قدرتمندی دارد که باعث بهینه سازی در زمان دستیابی به دیتابیس های بزرگ می‌شود

8. سرعت پاسخ دهی درهارد NVME بسیار بالاست و کارهای سنگین در دیتابیس و سایت با سرعت مطلوبی انجام می‌گیرد

تمامی خدمات میزبانی وب پویان آی تی اعم از سرویس‌های هاست سی پنل ایران، هاست سی پنل اروپا و هاست دایرکت ادمین اروپا باتیکه بر هاردهای NVMe ارائه می‌شوند. شما می‌توانید این سرویس‌ها و سایر سرویس‌های مشابه را با قیمتمناسب از وب سایت پویان آی تی تهیه کنید.

حافظه ی NVMe

HDD

HDD یا hard disk drive  اساسا یک پلاتر فلزی با پوشش مغناطیسی است که وظیفه‌ی آن ذخیره کردن داده‌ی مورد نظر شما است. زمانی‌که پلاتر در حال چرخیدن است، هد خواندن و نوشتن در هارد دیسک توسط یک بازو به داده‌ی مورد نظر شما دسترسی پیدا می‌کند.

این حافظه‌ مبتنی بر حرکت دیسک بوده و دهه‌ها از تولد آن‌ها می‌گذرد اما همچنان بخش مهمی از بازار ذخیره‌ساز‌ها را در دست دارند. هارد دیسک‌های کنونی در دو دسته‌ی اصلی اکسترنال و اینترنال و در سایزهای مرسوم ۲.۵ اینچ (مختص لپ‌تاپ) و ۳.۵ اینچ برای رایانه‌های رومیزی در بازار موجود هستند. کمپانی هایی چون Seagate، IBM یا Western Digital از بزرگ ترین تولید کنندگان هارد دیسک در جهان می باشند. این هارد دیسک ها مشکلاتی از قبیل توان بالای مصرفی، تولید گرما، وزن زیاد، حذف اطلاعات در میادین مغناطیسی و … داشتند به همین دلیل طراحان تصمیم گرفتند این هارد دیسک ها را ارتقا دهند.

حافظه ی HDD

هر دو حافظه ی  SSD و HDD دارای نقاط ضعف و قوت هستند ، می‌توان گفت SSD تقریبا توانسته ضعف های HDD را پوشش دهد. با این حال قیمت بالای SSD، محدود بودن ظرفیت آنان نسبت به HDD ها و گاها عدم ریکاوری اطلاعات به علت خرابی ، باعث شده که نتوان هارد های HDD را به صورت کامل از میدان خارج کرد.

مقایسه ی درایو ها

جمع بندی

اگر بخواهیم این سه نوع سه حافظه ی SSD ، HDD و NVMe را مقایسه کنیم ، می‌توان گفت هر دو نوع حافظه ی SSD و NVMe تأثیر بسیار خوبی در سرعت بارگذاری و پردازش اطلاعات دارند. هاست و سرور NVMe سرعت خوبی را برای وب سایت ارائه می‌دهد ، پویان آی تی با داشتن این تکنولوژی، سایت شما را برای سرویس دهی بهتر همراهی می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

هارد NVMe