bootstrap

آشنایی با bootstrap

فهرست مطالب

bootstrap مجموعه‌ای غول پیکر از بیت‌های کد مفید و قابل استفاده مجدد است که در HTML، CSS و جاوا اسکریپت نوشته شده است. همچنین یک چارچوب توسعه frontend است که به توسعه دهندگان و طراحان امکان می‌دهد تا به سرعت وب سایت‌های کاملاً واکنش گرا بسازند. bootstrap به صورت رایگان وجود دارد و شما را از نوشتن تعداد زیادی کد CSS نجات می‌دهد و زمان بیشتری برای صرف طراحی صفحات وب در اختیار شما قرار می‌دهد.

اجزای bootstrap

bootstrap دارای کامپوزیت‌های متعددی است که می‌توانید آن‌ها را در صفحه ی وب خود قرار دهید. مثل:

  • نوارهای ناوبری
  • کشویی
  • نوارهای پیشرفت
  • ریز عکس‌ها
  • و…

مزایای bootstrap

در اینجا به معرفی برخی از مزایای استفاده از bootstrap می‌پردازیم:

مزایای bootstrap توضیحات
استفاده آسان یکی از مزایای bootstrap یادگیری آسان آن می‌باشد و به دلیل محبوبیت بالایی که دارد آموزش‌های زیادی را برای شما به همراه دارد و در کنار آن به دلیل ساختار ساده ی آن به راحنی می‌توان از آن استفاده نمود.
شبکه پاسخگو این سیستم از ردیف‌ها و ستون‌ها تشکیل شده است که به شما این امکان را می‌دهد که به جای وارد کردن پرس و جوهای رسانه ای در فایل CSS، یک شبکه در داخل شبکه موجود ایجاد کنید.
ورود آسان سیستم شبکه bootstrap فرآیند ورود داده‌ها را ساده تر می‌کند. این شامل تعداد زیادی پرس و جو است که به شما امکان می‌دهد نقاط شکست سفارشی هر ستون را بر اساس نیازهای پروژه وب خود تعریف کنید.
سازگاری مرورگر دسترسی به وب سایت شما از طریق مرورگرهای مختلف به کاهش نرخ پرش و رتبه بالاتر در نتایج جستجو کمک می‌کند. bootstrap این نیاز را با سازگاری با آخرین نسخه مرورگرهای محبوب برآورده می‌کند.

معایب bootstrap

bootstrap در کنار مزایای متعددی که دارد دارای معایبی نیز هست که به شرح زیر است:

معایب bootstrap توضیحات
اندازه ی نمونه اندازه بر دقت و قابلیت اطمینان تخمین‌های bootstrap اثر گذار است و در صورت کوچک بودن می‌تواند توزیع دقیقی را به همراه نداشته باشد.
الزامات محاسباتی تولید تعداد زیادی نمونه bootstrap می‌تواند از نظر محاسباتی فشرده باشد پس الگوریتم‌های کارآمد و منابع محاسباتی ضروری است.
وابستگی و همبستگی در صورت وجود وابستگی یا همبستگی، تکنیک‌های تخصصی مانند راه‌انداز بلوک یا بوت استرپ سری زمانی ممکن است مورد نیاز باشد.
مفروضات مدل اگر مفروضات مدل اساسی به شدت نقض شوند، نتایج bootstrap ممکن است غیر قابل اعتماد باشد.

فایل های اصلی bootstrap

در این جا به معرفی 3 فایل اصلی کامپایل شده bootstrap می‌پردازیم که رابط کاربری و عملکرد یک وب سایت را مدیریت می‌کنند:

Bootstrap.css

یک چارچوب CSS است که چیدمان یک وب سایت را مرتب و مدیریت می‌کند. در حالی که HTML با محتوا و ساختار یک صفحه وب کار می‌کند، CSS با خود طرح‌بندی سر و کار دارد. Bootstrap.css و توابع آن به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا ظاهری یکنواخت در صفحاتی که نیاز دارند ایجاد کنند. در نتیجه، توسعه‌دهنده وب مجبور نیست ساعت‌ها را صرف ویرایش دستی کند.

Bootstrap.js

این فایل بخش اصلی bootstrap است. این شامل فایل‌های جاوا اسکریپت است که مسئولیت تعامل وب سایت را بر عهده دارند. در راستای صرفه جویی در زمان توسعه دهندگان تمایل دارند از jQuery استفاده کنند. برخی از کارهایی که jQuery می‌تواند انجام دهد به شرح زیر است:

  • انجام پویای درخواست‌های AJAX 
  • ایجاد ویجت‌ها با استفاده از مجموعه ای از افزونه‌های جاوا اسکریپت
  • ایجاد انیمیشن‌های سفارشی با استفاده از ویژگی‌های CSS
  • و..

Glyphicons

آیکون‌ها بخشی جدایی ناپذیر از صفحه جلویی یک وب سایت هستند. bootstrap از آیکون‌هایی به نام Glyphicons استفاده می‌کند که شامل مجموعه Glyphicons Halflings است. اگر می‌خواهید آیکون‌های شیک‌تری پیدا کنید، Glyphicons مجموعه‌های ممتاز مختلفی را برای سایت‌های خاص به فروش می‌رساند.

و در آخر

bootstrap یک فریم ورک فرانت اند رایگان می‌باشد که در حال حاضر میان کاربران و توسعه دهندگان معروف است. چرا که استفاده از آن آسان است و زمان زیادی را برای توسعه دهندگان از نوشتن کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت به صورت دستی صرفه جویی می‌کند. چارچوب بوت استرپ منعطف و قوی است تا تقریباً هر نیازی را برای توسعه وب سایت جلویی برآورده کند.

امیدواریم این مقاله به این سوال که bootstrap چیست پاسخ داده باشد و به شما در درک مزایای استفاده از آن در توسعه وب و طراحی وب کمک کرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

فرانت اند فریم ورک Bootstrap HTML