Backdoor

بدافزار Backdoor (بک دور) چیست؟

فهرست مطالب

امروزه اطلاعات و داده‌ها در معرض خطرات زیادی قرار میگرند. معمولاً اکثر مهاجمان سایبری  هکرها به دنبال به دست آوردن اطلاعات، خرابی سیستم‌ها و این دست از موارد هستند. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره بدافزار Backdoor بپردازیم. پس همراه ما باشید.

بدافزار چیست؟

بدافزار عبارت است از مجموعه‌ای از نرم افزارهای مختلف که با هدف ورود به سیستم کاربران به صورت مخفیانه به دنبال دستیابی به اطلاعاتی از آن‌ها بوده و یا حتی می‌خواهند کارهای مخربی را انجام دهند. بدافزارها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای اهداف و کاربردهای خاصی طراحی و ایجاد شده‌اند.

  1. ویروس‌: ویروس‌ها که به صورت مخفی در سیستم شما بوده و با اجرای فایل میزبان خود را انتشار داده و دیگر فایل‌ها را نیز آلوده می‌سازند.
  2. کرم‌ کامپیوتری: حالت خود انتشار داشته و بدون نیاز به فایل میزبان سیست را آلوده می‌سازند.
  3. تروجان‌: نرم افزارهای مفید و معتبری بوده که در باطن بسیار مخرب و خطرناک هستند.
  4. رمزنگار: این نوع از بدافزارها اطلاعات را رمزگذاری کرده و کاربران را مجبور می‌سازند تا برای دسترسی به اطلاعات خود نیز پول پرداخت کنند.
  5. بک دور: دسترسی از راه دور به سیستم و شبکه را فراهم می‌کنند.
  6. Spyware : نفوذ به سیستم و جمع آوری اطلاعات حساس آن‌ها.

حمله Backdoor

Backdoor ازجمله روش‌های مخفی در کنارگذاشتن و دور زدن احراز هویت‌ها برای دسترسی غیرمجاز به سیستم است. این حمله می‌تواند منجر به افزایش امتیاز، حرکات جانبی به سایر سیستم‌ها، خروج داده‌های حساس و اختلال در عملیات شود. به همین دلیل، درک حملات درب پشتی برای یک استراتژی امنیت سایبری قوی ضروری است.

تاریخچه Backdoor 

همان‌طور که گفتیم بدافزارها انواع مختلفی دارند و این امکان را به مجرمان سایبری و هکرها می‌دهند تا بتوانند وارد سیستم کاربران شده و به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. بدافزار Backdoor از طریق دروازه‌های امنیتی و همین‌طور نقاط ضعف امنیتی موجود در سیستم‌عامل‌ها می‌توانند وارد سیستم شده و به انجام کارهای مدنظر خود بپردازند.

اینکه سرمنشأ ابن بدافزار به کجا برمی‌گردد می‌تواند به دوره توسعه سیستم‌های رایانه‌ای مربوط شود. یکی از نخستین بدافزارهای Backdoor بدافزار Morris بود که در سال 1988 توسط فردی به نام رابرت موریس ایجاد گشت. این بدافزار با هدف قرار دادن ضعف های امنیتی سیستم عامل و نرم افزارهای ان وارد سیستم شدI و به اجرای دستورات مخرب می‌پرداخت که منجر به جلب شدن توجه بین المللی نسب به مسئله امنیت و نفوذ در شبکه ها گشت. از آن تاریخ به بد بدافزارهای Backdoor با قابلیت‌های بیشتر و با فناوری‌های به‌روزتری ایجاد و به‌روزرسانی شدند. این امر شناسایی و پاک‌سازی سیستم‌ها را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرد و در نهایت آن‌ها را به ابزاری رایج در حملات توسط هکرها تبدیل نمود تا بتوانند به اطلاعات حساس افراد دسترسی یافته و مشکلاتی را برای سیستم‌های شما ایجاد نمایند.

انواع مختلف حملات بک دور

بک دورها این امکان را برای هکرها فراهم  می‌آورند تا بتوانند از راه دور به سیستم شما دسترسی پیدا کنند و کارهای مدنظر خود را انجام دهند. در این بخش قصد داریم درباره انواع بک دورها صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

  1. حملات از راه دور: این نوع از حملات باعث می‌شوند تا مجرمان و هکرها بتوانند از راه دور به سیستم یا شبکه دسترسی پیدا کنند.
  2. کنترل بر سیستم: دستیابی به کنترل کامل و یا جزئی بر سیستم و شبکه.
  3. دسترسی به اطلاعات حساس: دستیابی به اطلاعاتی مثل رمزهای عبور، اطلاعات مالی، ایمیل‌ها، فایل‌های کاربری و غیره.
  4. ورودی: بک دورها می‌توانند به عنوان نقطه‌های ورود برای حملات دیگر نیز استفاده شوند. یعنی با استفاده از بک دور به  سیستم دسترسی بافته و بدافزارهای دیگری را وارد سیستم کرده و به حملات دیگری بپردازد.
  5. تزریق بدافزار: به معنی تزریق بدافزارها به سیستم و شبکه در راستای خراب نمودن آن‌ها و باهدف دزدیدن اطلاعات و حذف آن‌ها و یا کنترل بر سیستم‌ها.

با استفاده از بدافزار Backdoor چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

استفاده از این بدافزار قابلیت‌های زیادی را برای هکرها فراهم می‌آورد و آن‌ها می‌توانند از این قابلیت استفاده‌های لازم را ببرند و کارهای زیادی را انجام دهند. مثلاً  بدافزار بک دور این امکان را به هکرها می‌دهد تا بتوانند به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کنند و به آن‌ها آسیب زده، آن‌ها را حذف و یا با رمزگذاری آن‌ها امکان دسترس به اطلاعات را از شما بگیرند.

مسدودسازی سیستم و انجام اقداماتی در راستای قطع عملکرد سیستم، استفاده از سیستم شما به عنوان پلی برای حملات دیگر و خیلی از این موارد از جمله کارهایی است که می‌توان با استفاده از این بدافزار انجام داد و آسیب‌های زیادی را به امنیت و حریم خصوصی افراد و سازمان‌ها وارد نمود

چگونه می‌توانیم در برابر حملات Backdoor محافظت کنیم؟

اینکه شما بتوانید حملات درب پشتی را شناسایی کنید کاری سخت به حساب می‌آید؛ ولی راهکارهای زیادی وجود دارد که به وسیله آن‌ها بتوانید از بروز این اتفاقات جلوگیری کنید.

  1. رمز عبورها را تغییر دهید: اینکه رمز عبور انتخابی شما آسان نباشد از اهمیت زیادی برخوردار است. پس در اولین فرصت رمز عبورهای پیش فرض را تغییر داده و از رمز عبورهایی با امنیت بالا استفاده نمایید. بهره گیری از احراز هویت‌های چند عاملی (MFA) می‌تواند به شما در این زمینه کمک نماید.
  2. مانیتورینگ: بهره گیری از  ابزار مانیتورینگ می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید بر فعالیت‌ها نظارت مستقیمی داشته باشید.
  3. برنامه‌های با امنیت بالا انتخاب کنید: اینکه برنامه‌های انتخابی شما از منبعی معتبر باشند از اهمیت زیادی برخوردار است. پس این موضوع را در نظر گرفته و فراموش نکنید.
  4. از ضد بدافزارها استفاده کنید: استفاده از ضد بد افزارها می‌تواند به شما در محافظت در برابر مجرمان سایبری کمک کند.
  5. و…
بدافزار بک دور

و در آخر

در این محتوا به توضیح درباره بدافزارها پرداختیم و گفتیم که هدف از استفاده از بدافزارها چه کارهایی است. همچنین درباره انواع بدافزارها صحبت کرده و به صورت اختصاصی بدافزار بک دور را برای شما شرح دادیم. در صورتی که محافظت از اطلاعات سیستمتان برای شما مسئله‌ای مهم است به شما پیشنهاد می‌دهم که از لایسنس اشتراکی پویان آی تی در حیطه امنیت استفاده کنید. تا بتوانید میزان این دست از حملات را کاهش داده و از سیستم خود در برابر خطرات مختلف محافظت نمایید.

سؤالات متداول

  • پس از شناسایی حملات بک دور چه کارهایی را می‌توان انجام داد؟

در صورت بروز این اتفاق شما بایستی به سرعت سیستم آلوده را ایزوله کنید و به انجام اقداماتی مثل حذف بدافزار، تغییر پسوردها، به‌روزرسانی سیستم‌ها و نرم‌افزارها، و مشارکت با تیم امنیتی برای بررسی و رفع آسیب‌ها بپردازید.

  • بدافزار بک دور چگونه وارد سیستم شما می‌شود؟

بد افزارها از طریق مختلفی می‌توانند به سیستم شما نفوذ پیدا کنند که برای مثال می‌توان به نفوذ از طریق ایمیل‌ها، فایل‌های دانلود شده از اینترنت، ضعف‌های امنیتی در نرم‌افزارها یا سیستم‌های عامل و خیلی از این موارد اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

امنیت بدافزار