تفاوت داده کاوی و علم داده چیست؟

تفاوت داده کاوی و علم داده چیست؟

فهرست مطالب

همانطور که در مقاله ی داده کاوی مطالعه کردید؛ داده کاوی فرآیندی است که به استخراج اطلاعات مفید، الگوها و روندهایی که بالاتر از تجزیه و تحلیل ها می‌پردازد؛ که می‌تواند در راستای برطرف ساختن مسائل و مشکلات تجاری استفاده شود. درکنار آن، علم داده فرآیندی است که برای به دست آوردن بینشی مناسب از داده ها چه ساختاریافته _ چه بدون ساختار با کمک ابزار و روش های مختلف تعریف می‌شود. در این مقاله در تلاشیم تا تفاوت بین داده کاوی و علم داده را بیان کنیم، پس با ما همراه باشید.

داده کاوی چیست؟

داده کاوی از الگوریتم های پیچیده ریاضی برای استخراج دیتاها استفاده می‌کند و احتمال وقوع رویدادها در آینده را پیش بینی می‌کند. به داده کاوی، کشف دانش از داده (KDD) نیز می‌گویند. در واقع داده کاوی فرآیندی است که از آن برای استخراج داده های خاص از پایگاه های بزرگ اطلاعاتی برای به کارگیری در راستای اهداف مشخص استفاده می‌شود. در این فرآیند در ابتدا داده های خام به اطلاعات مفید تبدیل می‌شوند.

داده کاوی شبیه علم داده می‌باشد که توسط شخصی در یک موقعیت خاص بر روی یک مجموعه داده خاص برای دستیابی به هدفی خاص انجام می‌شود. این فرآیند شامل انواع مختلفی از خدمات مانند متن کاوی، وب کاوی، استخراج صدا و تصویر، داده کاوی تصویری و داده کاوی رسانه های اجتماعی است. این فرایند توسط یک نرم افزار ساده و بسیار خاص انجام می‌شود.

با برون سپاری داده کاوی می‌توان کارها را سریع تر و با هزینه های کمتر انجام داد. شرکت‌های تخصصی همچنین می‌توانند از فناوری‌های جدید برای جمع‌آوری داده‌هایی استفاده کنند، که یافتن آنها به صورت دستی غیرممکن است. هزاران تن اطلاعات در پلتفرم های مختلف موجود است، اما دانش بسیار کمی در دسترس است. بزرگ ترین چالش در این فرآیند، آنالیز داده ها برای استخراج اطلاعاتی مهم جهت حل یک مشکل یا توسعه یک شرکت می‌باشد. ابزارها و تکنیک های قدرتمند زیادی برای اسخراج داده و پیدا کردن بینش بهتر فراهم می‌باشد.

مراحل داده کاوی

  • تفاهمات 

در این مرحله هدف کسب و کار معرفی و عوامل مهمی که به دستیابی به هدف کمک می‌کنند، کشف می‌شوند.

  • درک داده ها

در این مرحله به جمع آوری اطلاعات می‌پردازیم، سپس این اطلاعات فهرست و در صورت بروز هر گونه مشکلی، داده‌ها مشاهده و برای بررسی کامل بودن آن درخواست می‌شود.

  • آماده سازی دیتاها

این آماده‌سازی شامل :

  1. انتخاب دیتاهای مفید
  2. متمایزسازی دیتاها
  3. ساختن ویژگی‌ها از داده‌ها 
  4. یکپارچه‌سازی داده‌ها از پایگاه‌های داده متعدد
  • مدل سازی

مدل سازی شامل :

  1. انتخاب تکنیک های داده کاوی
  2. ایجاد طرح آزمون برای ارزیابی مدل انتخابی
  3. شکل گیری یک مدل از مجموعه داده ها
  4. و در نهایت ارزیابی این مدل با کارشناسان برای دستیابی به نتیجه 
  • ارزیابی

ارزیابی به برآورد خواسته ها از کسب و کار می‌پردازد، که با آزمایش مدل بر اساس برنامه های کاربردی واقعی انجام می‌شود.

  • گسترش

در این مرحله یک طرح استقرار ایجاد و استراتژی حفظ و پایش نتایج مدل داده کاوی بررسی سودمندی شکل می‌گیرد.

 

کاربردهای داده کاوی

  • تحلیل بازار

در راستای تجزیه و تحلیل، شما می‌توانید از گروه وسیعی از داده ها برای برنامه ریزی  استراتژی بازاریابی استفاده کنید. داده های مربوط به اندازه ی بازار این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا بتوانید تصمیمی درست برای سرمایه گذاری بگیرید. همچنین نحوه ی کار در بازار را نیز برای شما فراهم می‌آورند.

  • آنالیز مالی

سیستم بانکی و مالی بر اطلاعات با کیفیت خوب و دقیق وابسته است. داده کاوی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را با کیفیت مناسب در اختیار افراد قرار دهد.

 

  • آموزش عالی

در عصری که نیازمندی برای تحصیلات تکمیلی رو به افزایش است، موسسات مختلف به دنبال راهکاری برای پاسخگویی به این نیاز هستند. موسسات از داده کاوی برای تجزیه و تحلیل و اختصاص برنامه ها به دانش آموزان استفاده می‌کنند.

  • تشخیص تقلب

در گذشته یافتن راهکارها برای شناسایی تقلب امری دشوار بود؛ با معرفی داده کاوی، تشخیص تقلب ها آسان گشت. داده کاوی به شناسایی این الگو ها و به دنبال آن، یافتن راهی برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران پرداخت.

علم داده چیست؟

این علم به ترکیب جنبه های مختلف از داده ها مثل فناوری، توسعه الگوریتم و تداخل آن‌ها برای مطالعه داده‌ها، تجزیه و تحلیل و یافتن راه‌حل‌های نوین برای مشکلات و تجزیه و تحلیل داده ها و هدایت آن در راستای رسیدن به رشد در کسب و کارها می‌پردازد. به عبارتی دیگر، نیاز به درک و تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری بهتر چیزی است که علم داده را به وجود می‌آورد.

کاربردهای علم داده

  •  بهداشت

این علم در بخش های مختلف با سرعتی بالا در حال توسعه است؛ مراقبت های بهداشتی از جمله بخش های مهمی است که تدریجی توسط علم داده در حال رشد و تغییر است. 

  • سرچ در اینترنت

تعداد زیادی از موتورهای جست و جو مثل یاهو، گوگل و … از الگوریتم‌های علم داده استفاده می‌کنند تا بتوانند خروجی ای مطلوب برای جست و جو ما ، در کوتاه ترین زمان ارائه دهند.

  • تشخیص تصویر

در دنیای امروزه که به عصر دیجیتال معروف است، ابزارهای علم داده به تشخیص چهره انسان با تمام تصاویر موجود در پایگاه داده خود پرداختند.

  • و…

تفاوت علم داده و داده کاوی

داده کاوی

  1. مطالعات داده کاوی بیشتر بر روی داده های ساخت یافته است.
  2. به دنبال تولید داده ها برای ایجاد بینش است.
  3. پایه و اساس ریاضی دارد.
  4. از جمله اهداف داده کاوی می‌توان به یافتن حقایق جدید اشاره کرد.
  5. پیچیدگی و هزینه ها در داده کاوی به نسبت علم داده بالاتر می‌باشد.

علم داده

  1. کاوش داده ها معمولا داده ها را از منابع داده بدون ساختار یا ساختار ضعیف بازیابی می‌کند.
  2. کاوش داده ها به معنی جمع آوری داده ها و نگهداری آن ها در محلی است بتوان آنها را ذخیره یا پردازش کرد.
  3. بر اساس زبان های برنامه نویسی یا ابزارهای کاوش داده برای خزیدن در منابع داده است.
  4. با اطلاعات و منابع موجود کار می‌کند.
  5. این علم در صورتی که با ابزار مناسب صورت پذیرد از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

و در آخر

در این مقاله تلاش بر این بود که بتوانیم توضیحی درباره ی علم داده و داده کاوی دهیم و تفاوت های آن ها را بیان نماییم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مرتبط به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • آواتار کاربر
    Sara

    سلام، داده کاوی چه مزایا و معایب داره؟

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
    • آواتار کاربر
      شاهرخی

      سلام بر شما از مزایای داده کاوی میشه شناسایی الگوهای مختلف در داده‌ها ، کشف ارتباطات و وابستگی‌های نهفته در داده‌ها ، پیش‌بینی رفتار و رویدادهای آتی و بهینه‌سازی عملکرد و کاهش هزینه در صنایع مختلف را نامبرد . از معایب آن نیز می توان به نیاز به دسترسی به داده‌های مربوطه ، احتمال ایجاد اشتباه در تفسیر داده‌ها در صورت نادرست بودن مدل داده کاوی و احتمال نیاز به تخصص بالا برای تحلیل و تفسیر نتایج داده کاوی اشاره کرد .

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

علم داده پایگاه داده داده کاوی