Svelte

فریمورک Svelte + ویژگی ها و کاربردها

فهرست مطالب

Svelte عبارت است از یکی از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت که می‌توان از آن در ایجاد رابط‌های کاربری و واکنش گرا استفاده کرد. این فریم‌ورک در سال 2016 توسط ریچارد هیرمن ایجاد و معرفی گشت. Svelte قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد که آن را از دیگر فریم‌ورک‌ها مثل React و Vue جدا می‌سازد مثل بهینه سازی کدها و بهبود عملکرد آن‌ها در مرورگرها. در این محتوا قصد داریم بینشی کلی درباره این فریم‌ورک در اختیار شما قرار دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

جاوا اسکریپت و فریمورک‌های آن

JavaScript از جمله زبان‌های برنامه نویسی است که از آن برای توسعه وب و برنامه‌های کاربری استفاده می‌شود. جاوا اسکریپت توسط شرکت Netscape ایجاد و به عنوان استانداردی توسط سازمان استانداردهای جهانی وب (W3C) و ارتباطات بین مرورگری (ECMA) پذیرفته شد. جاوا اسکریپت دارای فریم‌ورک‌های متعددی است که از آن در راستای آسان سازی و سرعت بخشیدن به توسعه وب و برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت استفاده می‌شوند.

این فریم‌ورک‌ها امکانات و قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌دهند تا برنامه‌نویسان بتوانند به سرعت و با کیفیت بالا نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های پیچیده را توسعه دهند. جاوا اسکریپت فریم‌ورک‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • React.js

از جمله محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت محسوب می‌شود که برای ساخت رابط‌های کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فریم‌ورک توسط فیس بوک توسعه یافت و از کامپوننت‌ها برای ایجاد و ترکیب بخش‌های مختلف رابط کاربری استفاده نمود.

  • Angular

یک فریم‌ورک منبع باز است که می‌توان از آن برای توسعه وب سایت‌ها و برنامه‌ها استفاده کرد. این فریم‌ورک توسط گوگل توسعه پیدا کرد و از مواردی مثل دایرکتوری‌ها، سرویس‌ها و رویدادهای تقاطعی استفاده می‌کند.

  • Vue.js

سبک و قابل فهم برای افراد است و از رویکردی مبتنی بر مشاهده و رویداد (MVVM) استفاده می‌کند.

  • Node.js

در راستای توسعه برای توسعه برنامه‌های جاوا اسکریپتی سمت سرور استفاده می‌شود

  • Express.js

بر پایه Node.js است و برای توسعه سریع برنامه‌های وب و APIها استفاده می‌شود.

  • و…

جهت آشنایی با بهترین فریم‌ورک‌های جاوا اسکریت به مقاله معرفی بهترین فریمورک های جاوا اسکریپت مراجعه نمایید.

تاریخچه Svelte

این فریم‌ورک توسط ریچارد هیرمن ایجاد و معرفی گشت. هدف از Svelte ایجاد روش جدید در راستای ایجاد رابط‌های کاربری بود. تا بتواند کدها را بهینه ساخته و عملکرد و سرعت برنامه‌ها را بهبود بخشد. این فریم‌ورک در ابتدا به صورت آزمایشی بود ولی با گذشت زمان توجه افراد را به خود جلب کرد. با گذشت زمان این فریم‌ورک مسیر رشد و پیشرفت خود را طی کرد و به یکی از فریم‌ورک‌های پر طرف‌دار تبدیل شد. داشتن ویژگی‌هایی مثل انعطاف پذیری، بهینه‌سازی کدها و کارایی بالا منجر به محبوبیت آن در میان افراد و توسعه دهندگان گشت.

ویژگی‌های فریم‌ورک Svelte

فریم‌ورک Svelte دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی است که منجر به محبوبیت بالای آن در میان دیگر فریم‌ورک‌ها شده است. در این جا به توضیح درباره برخی از این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها می‌پردازیم.

  • بهینه سازی کدها

Svelte با بهینه سازی کدها قادر است تا کدها را بهینه سازی کند. این امر می‌تواند عملکرد و سرعت برنامه‌ها را بهبود بخشد.

  • داده‌های reactive

Svelte این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوانید تغییراتی را که در داده‌ها رخ می‌دهد را شناسایی و به صورت خودکار به‌روزرسانی نمایید بدون آنکه نیاز باشد از کدهای اضافه استفاده کنید.

  • کدهای کم

استفاده از کدهای کم در ایجاد رابط کاربری که می‌تواند بهینه سازی و کارآمدی را به همراه بیاورد.

  • ارائه امکانات

ارائه امکانات مختلف برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند از جمله ابزار REPL برای آزمایش سریع کد، ابزارهای توسعه متن باز و ابزارهای مستندسازی.

  • و…

این ویژگی‌ها فقط بخشی از امکاناتی است که Svelte ارائه می‌دهد و بسته به نیازها و پروژه، ممکن است ویژگی‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مزایا و معایب Svelte

این فریم‌ورک مزایا و معایب زیادی دارد. در اینجا به معرفی هرکدام از آن‌ها می پرداریم.

مزایا

  1. کارایی بالا: تولید کدهای بهینه سازی شده که می‌تواند عملکرد بالا و بهبود سرعت را به همراه بیاورد.
  2. سازگاری بالا: داشتن سازگاری بالا با دیگر فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها که باعث می‌شود تا بتوانید با ترکیب با دیگر فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها به توسعه بپردازید.
  3. کدهای کم حجم: ازآنجا که کدها در Svelte بهینه سازی می‌شوند این کدها بسیار کم حجم می‌باشند.
  4. آموزش‌های گسترده: ازآنجا که Svelte دارای جامعه گسترده و منابع آموزشی زیادی است کاربران می‌توانند به آسانی از آن‌ها در جهت یادگیری و برطرف‌کردن مشکلاتشان استفاده کنند.

معایب

  1. Overhead: هزینه‌ها یا فشارهای زیادی را بر توسعه دهندگان وارد می‌کند به خصوص در پروژه‌های بزرگ.
  2. پشتیبانی کم: نسبت به دیگر فریم‌ورک‌ها اکوسیستم و پشتیبانی ضعیف‌تری دارد.

کاربرد Svelte 

Svelte از جمله فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت می‌باشد و کاربردهای زیادی دارد. برخی از این کاربردها به شرح زیر هستند.

  1. ایجاد و توسعه برنامه‌های وب
  2. ایجاد رابط‌های کاربری پویا و تعاملی
  3. توسعه برنامه‌های تک صفحه‌ای
  4. ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل
  5. توسعه وب سایت‌ها به صورت سریع و کارآمد
  6. و…

در کل Svelte به عنوان یک فریم‌ورک وب چندمنظوره و کارآمد در دنیای توسعه وب محسوب می‌شود و برای پروژه‌های مختلف مناسب است.

میزبانی وب اروپا پویان آی تی با ارائه کیفیت بالا و قیمت مناسب به شما کمک می‌کند تا بتوانید وب سایت خود را در دسترس عموم در هر نقطه از جهان قرار دهید و فارغ از هرگونه تحریم به فعالیت بپردازید.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره Svelte پرداختیم و گفتیم که Svelte یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت منبع باز به شمار می‌رود که از آن برای ایجاد رابط‌های کاربری استفاده می‌شود. این گریمور کدهای نوشته شده را به کدهای جاوا اسکریپت تبدیل می‌کند. انجام این کار باعث می‌شود تا کارایی برنامه‌ها بهبود و حجم فایل‌های خروجی کاهش یابد.

امیدواریم این محتوا توانسته باشد به سؤالات شما درباره این فریم‌ورک پاسخ دهد. جهت کسب اطاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

  • Svelte چیست؟

از جمله فریم‌ورک‌های منبع باز جاوا اسکریپت به حساب می‌آید که در ساخت رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد و منجر به افزایش عملکرد و بهبود تجربه کاربری می‌شود.

  • چه تفاوتی میان Svelte و سایر فریم‌ورک‌ها وجود دارد؟

در Svelte، کد نوشته شده توسط برنامه‌نویس به کد جاوا اسکریپت تبدیل می‌شود. این فرایند در زمان ساخت (Compile Time) انجام و باعث بهبود عملکرد و بهینه‌سازی کد می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

برنامه نویسی جاوا اسکریپت فریم ورک