محبوب ترین فریم‌ورک‌های بک‌اند

محبوب ترین فریم ورک های بک اند

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید توسعه وب به دو دسته Frontend و Backend تقسیم می‌شود. بک‌اند (Backend) در تکنولوژی اطلاعات به بخشی از یک نرم‌افزار یا سامانه اشاره دارد که به صورت پنهانی و بدون نمایش به کاربران عمل می‌کند. این قسمت از سیستم مسئولیت مدیریت داده‌ها، پردازش اطلاعات، اجرای کدها و اتصال با پایگاه‌داده را دارد. بک‌اند عموماً برای اجرای عملیات پشت پرده نیاز است و در مقابل آن، قسمت مشاهده و تعامل کاربر با واسط کاربری (فرانت‌اند) قرار دارد. بک‌اند نقش مهمی در ایجاد عملکردهای وب، اپلیکیشن‌های موبایل و سیستم‌های نرم‌افزاری دارد و برای ایجاد عملکردی قابل اعتماد و مؤثر بسیار اساسی است.

یک توسعه دهنده Backend باید بسیاری از مهارت‌های لازم را داشته باشد. درک فریم ورک‌های Backend یکی از آنهاست. اگر به دنبال بهترین فریم ورک‌های Backend هستید با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از فریم‌ورک‌های بک‌اند

استفاده از فریم‌ورک‌های بک‌اند مزایای متعددی دارد. در اینجا به معرفی برخی از این مزایا می‌پردازیم.

  • امنیت

اغلب فریم‌ورک‌های بک‌اند دارای ویژگی‌های امنیتی برای محافظت در برابر آسیب‌ها هستند که این امر به محافظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران کمک می‌کند.

  • مقیاس پذیری

داشتن این ویژگی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا در صورت نیاز برنامه‌ها را به سرعت مقیاس بندی کرده و برنامه‌هایی با عملکرد بالا را ایجاد و توسعه دهند.

  • صرفه جویی در زمان

ازآنجا که فریم‌ورک‌ها دارای مؤلفه‌ها و کتابخانه‌های از قبل ساخته شده هستند این به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا در زمان صرفه جویی کرده و سریع کدنویسی نمایند.

  • فرمت استاندارد

داشتن این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا بتوانند سازگاری کد را حفظ، آن را تجزیه تحلیل و مشکلاتش را به‌آسانی برطرف نمایند.

  • پشتیبانی 

ازآنجاکه اکثر فریم‌ورک‌های بک‌اند منبع باز بوده و دارای جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان هستند این امر به دیگر توسعه دهندگانی که با مشکلات مواجه هستند کمک می‌کند.

بهترین فریم‌ورک‌های Backend در سال 2023

باوجودآنکه در این مسیر فریم‌ورک‌های زیادی وجود دارد؛ اما در این بخش ما به معرفی بهترین و محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های بک‌اند در سال 2023 می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

Laravel

از جمله پرکاربردترین فریم‌ورک‌های بک‌اند برای توسعه PHP به حساب می‌آید. این چارچوب دارای رابط کاربرپسند، کتابخانه و پشتیبانی می‌باشد. این فریم‌ورک با ارائه ابزار و ویژگی‌های پیشرفته، توسعه برنامه‌های وب و نرم‌افزارهای مبتنی بر وب در PHP را بسیار ساده و بهره‌ور می‌کند. شما با استفاده از آن می‌توانید بک‌اند قوی، مدیریت پایگاه داده‌ها، پیاده‌سازی عملکردهای پیچیده و برنامه‌های وب با کیفیت و امن ایجاد نمایید.

ویژگی‌های کلیدی Laravel

  1. ساختار خوانا: داشتن یک ساختار مطلوب به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا کدها را قابل فهم تر بنویسند.
  2. سیستم مسیریابی: Laravel با داشتن یک سیستم مسیریابی کامل به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا درخواست‌های وب کنترلر را مسیریابی نمایند.
  3. مدیریت کاربران: وجود سیستم احراز هویت و مدیریت کاربران اجازه می‌دهد تا سیستم‌های ورود و دسترسی کاربران ایجاد شود.
  4. مهاجرت (Migrations): که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تغییرات پایگاه داده را به راحتی اعمال کنند و پایگاه داده را همگام‌سازی کنند.
  5. و…

Laravel به عنوان یکی از محبوب‌ترین چارچوب‌های توسعه وب PHP بوده و جامعه فعالی از توسعه‌دهندگان و منابع آموزشی دارد. این چارچوب به توسعه‌دهندگان ابزارها و امکانات کاملی را برای توسعه برنامه‌های وب ارائه می‌دهد.

Django

محبوب‌ترین فریم‌ورک پایتون که در توسعه وب کاربرد دارد این فریم‌ورک به توسعه دهندگان ابزارهای مفید و ویژگی‌های بسیاری برای تسهیل فرایند توسعه وب ارائه می‌دهد. جنگو به عنوان یک فریم‌ورک پایتون بسیار کاربرپسند و یادگیری آن آسان است. همچنین یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فول استک است و عملکردهای زیادی مانند پشتیبانی REST API را ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی Django

  1. مدیریت URL: با استفاده از این ویژگی توسعه دهندگان می‌توانند URLها را قابل فهم‌تر ایجاد و ناوبری برنامه را آسان‌تر سازند.
  2. ORM: که مخفف عبارت (Object-Relational Mapping) است. توسعه دهندگان با استفاده از این ویژگی می‌توانند با پایگاه داده به راحتی ارتباط برقرار کرده و ارتباط یکپارچه بین برنامه و پایگاه داده را تضمین می‌کند.
  3. امنیت: Django با ارائه پیکربندی‌ها و تکنیک‌های امنیتی از جمله جلوگیری از حملات نفوذ SQL (SQL Injection) و جلوگیری از حملات تزریق اسکریپت (Cross-Site Scripting) به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های امنی ایجاد کنند.
  4. پیروی از معماری MVT : این ویژگی به این معنی است که تنها با یک بار نوشته شدن کد شما می‌توانید آن را در هر جایی استفاده نمایید.
  5. و…

Django به کمک ویژگی‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارد به توسعه دهندگان امکان ایجاد بک‌اند قدرتمند و امن برای برنامه‌های وب را می‌دهد و از تکرار کدها و مسائل مشترک جلوگیری می‌کند.

فریم‌ورک بک‌اند django

Flask

Flask یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پایتون است که می‌توانید برای توسعه Backend از آن استفاده کنید. به عنوان یک چارچوب کوچک در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا استفاده از ابزارها و کتابخانه‌های خاص را حذف می‌کند. علاوه بر این، هیچ لایه انتزاعی پایگاه داده، اعتبار سنجی فرم، یا وابستگی به منبع خارجی وجود ندارد. این یک چارچوب وب ساده، بسیار انعطاف پذیر و کارآمد است. از آنجایی که یک فریم‌ورک سبک یا میکرو فریم‌ورک است، یادگیری و درک Flask آسان است. علاوه بر این، به عنوان یک چارچوب پایتون، بسیار کاربر پسند است.

ویژگی‌های کلیدی Flask

  1. سرور توسعه: Flask دارای سرورهای توسعه دهنده و به دنبال آن عملکرد مطلوب در رفع باگ‌ها می‌باشند.
  2. دسترسی: داشتن دسترسی بالا به افزونه‌های دیگر جهت تقویت عملکرد
  3. پشتیبانی از استاندارد WSGI:فریم‌ورک Flask حاوی یک جعبه ابزار Werkzeug برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب سازگار با WSGI و Jinja2 برای ساختن قالب‌ها است.
  4. و…

Express.js

Express.js یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های بک‌اند برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت (JavaScript) است. این فریم‌ورک برای توسعه برنامه‌های وب سمت سرور و API ‌های وب طراحی شده و بر اساس Node.js اجرا می‌شود. از جمله ویژگی‌های Express.js می‌توان به سادگی و انعطاف پذیری اشاره کرد. Express.js با طراحی ساده و مدیریت آسان مسیرها (Routes)، اجازه می‌دهد که توسعه دهندگان به سرعت و با انعطاف پذیری بالا برنامه‌های وب را ایجاد کنند.

ویژگی‌های کلیدی Express

  • میان‌افزار: بخشی از Express است که می‌تواند به درخواست‌های مشتری، پایگاه‌های داده و غیره دسترسی داشته باشد. معمولاً برای سازماندهی ساده عملکردهای مختلف Express.js پاسخگو است.
  • توسعه سریع سمت سرور: Express ویژگی‌های استاندارد متعدد Node.js را ارائه می‌دهد که می‌توانید در هر جایی از برنامه از آنها استفاده کنید. در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان توسعه می‌شود.
  • قالب: Express موتورهای قالب را ارائه می‌دهد که به توسعه دهندگان کمک می‌کند محتوای صفحه وب پویا را با توسعه قالب‌های HTML در سمت سرور ایجاد کنند.
  • مسیریابی: Express دارای یک سیستم مسیریابی پیشرفته است که امکان حفظ وضعیت صفحه وب با استفاده از URLها را فراهم می‌کند.
  • اشکال زدایی: Express با ارائه یک تکنیک اشکال زدایی برای کشف قسمت‌های دقیق یک برنامه وب حاوی اشکالات، اشکال زدایی را راحت‌تر می‌کند.
فریم‌ورک بک‌اند Express.js

Ruby on Rails

Ruby on Rails، یا به اختصار Rails توسط دیوید هانسون (David Heinemeier Hansson) ایجاد و به ارائه ابزارهای گوناگون برای توسعه برنامه‌های وب می‌پردازد. با استفاده از این فریم‌ورک توسعه دهندگان می‌توانند بک‌اند قوی ایجاد نمایند و به مدیریت پایگاه داده‌ها،  پیاده‌سازی عملکردهای پیچیده، و ایجاد برنامه‌های وب با کیفیت و امن بپردازند.

ویژگی‌های کلیدی Ruby on Rails

  1. پشتیبانی از پایگاه داده: فریم‌ورک Rails از انواع پایگاه داده پشتیبانی می‌کند. در کنار آن استفاده از ORM به عنوان ActiveRecord تعامل با پایگاه‌های داده را آسان می‌سازد.
  2. امنیت: داشتن ویژگی‌های امنیتی مختلف مانند Cross-Site Scripting (XSS) و Cross-Site Request Forgery (CSRF) به توسعه دهندگان در حفاظت از برنامه‌های وب خود در برابر تهدیدهای امنیتی کمک می‌کند.
  3. توسعه پذیری: این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را به راحتی توسعه دهند و از آنها مراقبت نمایند.
  4. و…
فریم‌ورک بک‌اند Rails

Spring Framework

جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی محبوب کاربرد دارد که یک از این کاربردها توسعه بک‌اند می‌باشد. Spring Framework از بهترین فریم‌ورک‌های جاواست که در سال 2002 منتشر و محبوب گشت و برای ایجاد برنامه‌های کاربردی مبتنی بر فنر و مستقل در درجه تولید استفاده می‌شود.

Spring Framework با ارائه ویژگی‌هایی همچون مدیریت تراکنش‌ها، پشتیبانی، امنیت و دیگر موارد به توسعه دهندگان جاوا اجازه می‌دهد تا بتوانند به سرعت و با کیفیت بالا نرم‌افزارهای بک‌اند پیچیده را ایجاد و مدیریت کنند.

ویژگی‌های کلیدی Spring Framework

  1. Inversion of Control (IoC): استفاده از IoC به شما اجازه می‌دهد تا نوع اجرا کد خود را تعیین نمایید. این امر کد شما را مستقل از جزئیات اجرایی می‌کند و کد خود را قابل تست و تعمیر می‌کند.
  2. ساختار مدولار: این ویژگی در Spring باعث می‌شود که کدها به راحتی قابل تعویض و تغییر باشند.
  3. امنیت: امکان افزودن لایه‌های امنیتی به برنامه‌های و امکان مدیریت دسترسی‌ها و احراز هویت کاربران را فراهم می‌سازد.
  4. مدیریت تراکنش‌ها: این ویژگی مدیریت پایگاه داده‌های مختلف را آسان می‌سازد و باعث می‌شود بتوانید تراکنش‌ها را به صورت دستی یا به صورت تعریف‌شده توسط انواع انتقال‌دهنده (transaction managers) مدیریت کنید.
  5. و…
فریمورک بک اند Spring

CakePHP Framework

CakePHP یکی دیگر از فریم‌ورک‌های PHP است که بر اساس مفاهیم Ruby on rails ساخته شده است. این معماری از معماری MVC پیروی می‌کند و چندین ویژگی مفید مانند کنترلر مدل – نما، کنترلر جلو، رکورد فعال، نگاشت داده‌ها و پیکربندی قراردادی را ارائه می‌دهد. با استفاده از CakePHP، توسعه دهندگان PHP قادر به ایجاد بک‌اند مدیریت پایگاه داده، پیاده‌سازی عملکردهای پیچیده، و ایجاد برنامه‌های وب با کیفیت و امن می‌شوند. این فریم‌ورک به توسعه سریع برنامه‌های وب کمک می‌کند و مدیریت کدهای پیچیده را ساده‌تر می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی CakePHP

  1. پشتیبانی: CakePHP با پشتیبانی از ابزار مختلف به توسعه دهندگان در تست و توسعه برنامه‌ها کمک می‌کند.
  2. مدیریت تراکنش‌ها: این ویژگی به شما کمک می‌کند تا از دیتابیس‌های برنامه‌هایتان به درستی مراقبت نمایید.
  3. امنیت: CakePHP با داشتن ابزار امنیتی متعدد به مقابله با حملات امنیتی می‌پردازد.
  4. مجوزهای دسترسی: این فریم‌ورک به شما  امکان اعمال مجوزهای دسترسی برای کنترل دسترسی به قسمت‌های مختلف برنامه‌های وب را می‌دهد.
  5. و…

و در آخر

همان‌طور که توضیح دادیم فریم‌ورک‌های بک‌اند ابزارهای توسعه وب را در راستای ساخت و مدیریت سرورها ارائه می‌دهند و معماری وب را آسان می‌سازند. استفاده از فریم‌ورک‌های بک‌اند به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا تمرکز خود را بر روی برنامه‌ها و پردازش آن‌ها بیشتر کرده و از تکرار بیهوده جلوگیری کنند.
در این مقاله بهترین فریم‌ورک‌های بک‌اند را معرفی کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (2)

  • آواتار کاربر
    کیوان

    یکی از جدیدترین فریم ورک ها که در سال 2023 منتشر شده است، Elanat CodeBehind framework نام دارد. https://github.com/elanatframework/Code_behind این فریم ورک متعلق به تیم Elanat است و یک شاهکار مهندسی است. لطفا راجع به این فریم ورک قدرتمند و مزایا و معایب آن نیز مطلب اضافه کنید. سپاس

    ۲۰ آذر ۱۴۰۲
    • آواتار کاربر
      شاهرخی

      با تشکر از پیشنهاد شما . این مورد حتما در آپدیت های بعدی همین پست اضافه خواهد شد . با احترام

      ۲۱ آذر ۱۴۰۲

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

برنامه نویسی توسعه وب Development فرانت اند لاراول فریم ورک بک اند