لایه جلسه

معرفی لایه جلسه (session layer)

فهرست مطالب

لایه جلسه و یا نشست که در اصل همان Session layer است، پنجمین لایه مدل OSI در شبکه کامپیوتری می‌باشد. این لایه از دیگر لایه‌های موجود در مدل OSI است که باعث تکمیل فعالیت‌های لایه‌های موجود در این مدل می‌شود‌. در ادامه شما را با Session layer که به لایه جلسه و یا نشست نیز معروف است، آشنا می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با لایه‌های استاندارد شبکه

هفت لایه OSI دانشی هستند که برای آموزش شبکه ضروری می‌باشند. در حدود 40 سال پیش شرکت‌های بزرگ در زمینه ی رایانه و مخابرات تصمیم گرفتند که برای برقراری ارتباط بین کامپیوترها از راه شبکه، یک نوع مدل استاندارد را تشکیل دهند. به عبارتی این مدل زبانی جهانی است که می‌تواند ارتباط بین هر نوع دستگاه با دستگاه دیگر را به نمایش بگذارد. از جمله مزایای مهم در این مدل این است که به دلیل وجود لایه‌های مختلف، هر لایه وظیفه ی خود را انجام می‌دهد که این امر بر طرف کردن مشکلات شبکه نیز بسیار راحت کرده‌است.

این لایه‌ها بر روی یکدگیر قرار دارند و داده‌های مختلف را بین یکدیگر به اشتراک‌ می‌گذارند. انتقال داده‌ها به شکل بین لایه‌ای انجام می‌شود. به عبارتی لایه‌ها به همدیگر وابسته هستند و داده‌های ورودی را از دیگر لایه‌ها می‌گیرند. سپس داده‌های خروجی را به دیگر لایه‌ها ارسال می‌کنند.

برای اینکه بتوان از شبکه و عملکرد کلی آن که با لایه‌های شبکه مربوط هستند نگهداری کرد، همه ی فعالیت‌ها را به کارهای کوچکی دسته بندی می‌کنند و هر کدام از این‌کارهای کوچک به یک لایه ی ویژه ای اختصاص داده می‌شود. این امر را نیز باید مد نظر قرار دهید که در شبکه مبدا اطلاعات در ابتدا توسط لایه کاربرد و یا همان Application دریافت می‌شود. سپس به سمت لایه‌های پایین فرستاده می‌شود تا اینکه در نهایت به لایه فیزیکی و یا Physical برسد.

اما در کامپیوتر دوم که همان شبکه مقصد است برعکس شبکه اول اتفاق می‌افتد. به عبارتی بهتر، در کامپیوتر مقصد اطلاعات در ابتدا وارد لایه فیزیکی می‌شوند. در نتیجه به آخرین لایه که در شبکه مقصد همان لایه کاربرد است ارسال می‌شود‌. به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق هیچ یک از لایه‌ها را لایه اول و یا آخر نامید. در صورتی که لایه‌ها به ترتیب خاصی معرفی شدند شما باید بدانید که در اصل ترتیب لایه‌های اول و آخر بر اساس شبکه مبدا و مقصد تعیین می‌شود.

تفاوت مدل OSI و TCP/IP چیست؟

در ابتدا و پیش از معرفی لایه جلسه بهتر است شما را با مدل OSI و TCP/IP آشنا کنیم. چرا که امروزه برخی از افراد در تشخیص این دو نوع مدل دچار سردرگمی شده‌اند.

مدل OSI چیست؟

این مدل دارای هفت لایه بسیار کاربردی و مهم است. که از جمله آن‌ها می‌توان به لایه نشست اشاره کرد که برای انتقال داده‌ها بین دو دستگاه و یا شبکه به صورت عمودی عمل می‌کند. به عبارتی بهتر جهت انتقال داده در مبدا و مقصد با یکدگیر متفاوت عمل می‌کنند. به طور کلی این هفت لایه مدل OSI را به ترتیب در مقالات مختلفی برای شما مورد بحث قرار داده‌ایم. در ادامه این مقاله نیز قصد داریم شما را به طور دقیق تر با لایه جلسه آشنا کنیم.

لایه جلسه

مدل TCP/IP چیست؟

در مقایسه باید گفت که این نوع مدل فقط دارای 4 لایه است که در نهایت بسیاری از لایه‌های موجود در مدل OSI را برای به ایجاد استاندارد فشرده تری ترکیب می‌نماید. همانند مدل قبلی این نوع نیز مرجع بسیار استاندارد برای شبکه به حساب می‌آید. و چگونگی انتقال داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد. اما یکی از عمده ترین تفاوت این مدل با OSI در این است که برخلاف مدل قبلی، مدل TCP/IP به جای عمودی، به صورت افقی فعالیت خود را انجام می‌دهد.

تفاوت مدل OSI و TCP/IP

لازم است بدانید که هر دو مدل عنوان یک مرجع استاندارد برای برقراری ارتباطات بین دو دستگاه و یا شبکه هستند. که در زمان انتقال داده‌ها تشکیل می‌شوند‌. همچنین برای تقسیم داده‌های انتقالی از دستگاه ارسال کننده و البته برای جمع کردن مجدد این داده‌ها برای کاربری که در انتهای گیرنده قرار دارد. پروتکل‌های مختلفی فعالیت دارند. به عبارتی این دو مدل یک مرجع برای این فرآیندها ارائه می‌دهند.
در واقع دستگاه‌هایی که به یکدگیر متصل هستند برای اینکه بتوانند داده‌ها را انتقال دهند و یک ارتباط را ایجاد کنند از پروتکل‌های موجود کمک می‌گیرند. اما برای اینکه این ارتباطات ممکن شوند باید حتما از مدل OSI و TCP/IP پیروی کنند.

لایه جلسه (Session layer) چیست؟

اکنون که به طور دقیق تری با مدل OSI و فعالیت آن آشنا شدید، لازم است که اکنون با لایه جلسه و یا همان لایه نشست آشنا شوید. در ابتدا توضیح لایه نشست را با یک مثال برای شما آغاز می‌کنیم. در واقع فرض بگیرید که یک جلسه کاری برای شما و شرکت ایجاد شده است. همان طور که می‌دانید معمولا در شرکت‌ها و جلسه‌ها بزرگ یک نفر که عمدتا همان منشی است. این شخص مسئول فعالیت‌های مختلفی همانند هماهنگی و ایجاد جلسه و یا نوشتن مضمون جلسه و مواردی از این قبیل است. در هر زمان که شما چیزی از جلسه را فراموش کنید و یا گم کنید. می‌توانید به طور مستقیم به خود منشی مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

جالب است بدانید که لایه جلسه دقیقا همانند فعالیت یک منشی است. چرا که این لایه یک جلسه تشکیل می‌دهد و تمامی اطلاعات را ثبت می‌کند. و در صورتی که یک بسته گم و یا فراموش شود مانند یک منشی شما را از تمامی اطلاعات مربوط به آن آگاه می‌کند. بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که لایه نشست باعث مدیریت نقل و انتقال می‌شود.

وظایف لایه جلسه

به طور کلی این لایه در شبکه‌ها باعث می‌شود که نشست‌هایی که بین کامپیوترها رخ می‌دهد کنترل شود‌. در حقیقت لایه نشست 3 فعالیت تشکیل جلسه (Make)، مدیریت (maintain) و اتمام جلسه (terminate) را انجام می‌دهد.

لایه نشست چگونه فعالیت می‌کند؟ 

هنگامی که داده‌ها برای ارسال با کمک شبکه به یک صورت قابل درک تبدیل شدند. کامپیوتر مبدا که باید داده‌ها را ارسال کند، می‌بایست یک Session با کامپیوتر مقصد تشکیل دهد. می‌توان گفت که منظور از Session شبیه ارتباطی است که با کمک تلفن‌ها انجام می‌شود. شما برای اینکه بتوانید اطلاعاتی را از تلفن ارسال کنید حتما باید با یک شخص دیگری تماس بگیرید. دقیقا این زمان است که لایه جلسه فعالیت خود را آغاز می‌کند‌. همان طور که گفتیم لایه جلسه موجب تشکیل، مدیریت و نگهداری و در آخر خاتمه یک Session را می‌دهد.

جمع بندی

برای اینکه بتوان از شرایط دقیق ارسال و دریافت اطلاعات آگاه شد در سال‌های قبل شرکت‌های مختلف دست به دست هم دادند و مدل OSI را تشکیل دادند. این مدل دارای لایه‌های مختلفی است.که لایه جلسه از جمله این لایه‌ها است. در واقع این لایه نیز ضمن تکمیل فعالیت کلی مدل OSI وظیفه ویژه‌ای همانند مدیریت نقل و انتقالات داده‌ها را برعهده دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مزاجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه OSI