مقایسه پردازنده های ryzen و epyc

مقایسه پردازنده های ryzen و epyc

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم هر آنچه که لازمه‌ی آشنایی با پردازنده و انواع پردازنده‌ و مقایسه پردازنده‌های ryzen و epyc است آشنا بشویم. و اینکه پردازنده چیست و چگونه کار می‌کند. اینکه پردازنده‌های ryzen و epyc چه هستند و کاریکاتور و نحوه کارشان چگونه خواهد بود، پس تا پایان این مقاله همراه‌ ما باشید.

تعریف پردازنده

پردازنده یا CPU سیستم پردازنده‌ای می‌باشد که در واحد پردازشگر مرکزی کامپیوتر یا سرور واقع شده است. Cpu مخفف واژه‌ی انگلیسی Central Processing Unit « واحد پردازش مرکزی » می‌باشد. کامپیوترها یا دستگاه‌های دستکاپی که نیاز به انجام امور محاسباتی دارند، بدون سیستم پردازنده CPU قادر به انجام محاسبات نخواهند بود و این قسمت اطلاعات را از بخش حافظه دریافت می‌کند سپس الگوریتم‌های مختلف مثل ضرب و تقسیم، جمع و منها یا عملیات منطقی را انجام خواهد داد و در نهایت خروجی را تحویل میدهند. تمام ریاضیات منطقی و ریاضی توسط بخش ALU انجام می‌شود.

جالب است بدانید بخش CPU در بسیاری از دستگاه‌های خانگی مثل تلوزیون، ATMها و موبایل‌ها به اضافه‌ی دیگر وسایل قرار دارد. این پخش پردازنده تنها در دستگاه‌های الکترونیکی بخصوصی قرار ندارد و هر دستگاه الکتریکی می‌تواند این بخش را در خود داشته باشد.

قطعاً هر چه پردازنده قوی‌تر باشد می‌تواند به پردازش حجم بیشتری از اطلاعات بپردازد و در نتیجه سرعت سیستم را بالا ببرد. تمام بخش‌های مختلف کامپیوتر به سی‌پی‌یو بستگی دارند و بدون آن قادر به هیچ عملیاتی نخواهند بود. اما CPU خود به تنهایی نمی‌تواند فعالیت کند و برای نگهداری اطلاعات به حافظه و پردازنده گرافیکی برای رندر تصاویر و دیگر بخش‌های ریز و کوچک احتیاج دارد. اگر به دنبال کاربرد سی‌پی‌یو در کامپیوتر هستید باید بگوییم مغز کامپیوتر، cpu آن می‌باشد و در هنگام خرید کامپیوتر و لپ تاپ یا سرور باید به مدل پردازنده آن دقت کنید چونکه مدل پردازنده بسیار مهم می‌باشد.

نحوه‌ی اجرای سی‌پی‌یو ( CPU )

سی پی یو به عنوان مهم‌ترین قسمت در کامپیوتر و سیستم‌های پردازشی می‌باشد که برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را انجام می‌دهد و در هماهنگی کامل با دیگر اعضای کامپیوتر در ارتباط است. ‏cpu اطلاعات را از رم بیرون یا در واقع واکنشی Fetch می‌کند سپس روی آن کار رمزگشایی انجام می‌شود و درنهایت آن را اجرا و Execute می‌کند و روانه خروجی می‌دهد. هر بخشی برای کارکرد‌هایی تقسیم می‌شود که ترکیب و شماره آن‌ها مشخص است، سی پی یو از دستورالعمل بعدی آگاهی دارد. سی پی یو بعد از واکنشی که دستورالعمل‌ها برای ارسال به دیگر قسمت‌های آن تبدیل می‌شوند و در نهایت هر قسمت اقدام لازم را انجام می‌دهد.

هر بیت دارای واحد صفر تا یک است که توسط سی پی یو پردازش می‌شود. در پردازنده‌های ۳۲ بیتی میزان پردازش برابر ۲۹۵، ۹۶۷، ۲۴۹ است در حالی که پردازنده‌های ۶۴ بیتی این مقدار برابر با ۶۱۵، ۵۵۱، ۷۰۹، ۰۷۳، ۷۴۴، ۴۴۶، ۱۸ می‌باشد.

عملکرد پردازنده مرکزی ( CPU )

۱. واکشی یا Fetch

در اولین مرحله اطلاعات دریافت می‌شود که از مراحل عملکرد پردازنده است‌. در این مرحله سی‌پی‌یو دستورالعمل‌هایی که توسط کاربر به کامپیوتر انتقال میابد در قالب صفر و یک از RAM دریافت می‌شوند که این دستورالعمل‌ها یک بخش بسیار کوچک از عملیات است که قرار است به روی داده‌ها انجام بشود.

بنابراین سی پی یو برای انجام کامل عملیات باید بداند دستورالعمل بعدی چگونه انجام خواهد شد آدرس دستور فعلی داده شده به سیستم توسط شمارنده سیستم (Program Counter) که به آن PC می‌گویند نگهداری می‌شود. سپس PC به همراه دستورالعمل‌های خود در واحد دستور (Instruction Register) که به آن IR می‌گویند ارسال می‌شود.

در آخر مقدار PC یک واحد افزایش پیدا می‌کند تا به نشانی دستورالعمل بعدی دسترسی پیدا کند که در فرایند واکشی با توجه به محتوای pc محل قرار گرفتن دستور به روی حافظه مشخص می‌شود و در صورتی که یک دستور به صورت جهش انجام بشود شمارنده برنامه به آدرس دستوری که جهش به آن نقطه انجام شده است تغییر پیدا می‌کند.

۲. رمزگشایی یا Decode

وقتی که یک دستور واکشی شد در واحدی به نام ثبت دستورالعمل ذخیره می‌شود و سی پی یو دستورالعمل‌ها را در یک واحد به نام رمزگشایی دستورالعمل که با نام خارجی Instruction Decoder شناخته می‌شود ارسال می‌کند و در واحد رمزگشایی دستورات به سیگنال‌هایی تبدیل می‌شوند که برای اقدام‌های مختلف به واحدهای دیگر پردازنده فرستاده می‌شود.

۳. اجرا یا Execute

در آخرین مرحله دستوراتی که رمزگشایی شدند برای تکمیل پردازش به قسمت‌های مربوط در CPU ارسال می‌شوند که نتایج تکمیل فرایند در بخشی به نام حافظه‌های ثبات نگهداری شود تا در صورت دستورات بعدی به آن‌ها انتقال داده شوند.

پردازنده‌های ryzen و epyc

۱. پردازنده ryzen

رایزن نام تجاری پردازنده می‌باشد که توسط شرکت amd تولید می‌شود یکی از مزیت‌های پردازنده‌های سری رایزن این است

که همه‌ی آنها از سوکت AM4 بهره می‌برند که نیازی به تغییر مادربورد نخواهید داشت. امّا از پردازنده‌های سری رایزن کدام می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشند؟ می‌توان گفت سیستم‌های رایزن هر چه عدد کمتری داشته باشند، پردازنده ضعیف‌تر عمل خواهد کرد. در ادامه به سری پردازنده‌ها بر اساس هسته می‌پردازیم:

سری پردازنده بر اساس تعداد هسته :

رایزن 3 تا 4 هسته پردازشی، رایزن 5 تا 6 هسته پردازشی، رایزن 7 تا 8 هسته پردازشی، رایزن 9 تا 16 هسته پردازشی، تردریپر تا 64 هسته پردازشی

۲. پردازنده epyc

پردازنده یکی از مولفه‌هایی می باشد که در هنگام خرید یا ساخت سرور جدید یا به‌روز‌رسانی سرورهای موجود باید مورد توجه قرار بگیرد خانواده epyc برای ایستگاه‌های کاری و سرورهای تک سوکت و دو سوکت استفاده می‌شوند. در هنگام انتخاب این پردازنده باید توجه داشته باشید که یک مادربرد سازگار انتخاب کنید. بنابراین ما در هنگام پردازش این ویژگی‌ها برای هر خانواده پردازنده باید مادربرد سازگار انتخاب کنیم. هدف پردازنده برای ایستگاه‌های کاری و بازارهای سروری می‌باشد که از فناوری حیاتی تجاری بیشتری برخوردار باشند.

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا خواندید با پردازنده آشنایی کامل پیدا کردیم تا بتوانیم تفاوت آنها را بیایم. حال انتخاب شماست که انتخاب پردازنده مرغوب‌تری داشته باشید یا از جنس‌هوی تقلبی استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به و‌ب‌سایت مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و از خواندن مقالات لذت ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

CPU پردازنده رایزن