پهنای باند

پهنای باند چیست ؟

پهنای باند چیست ؟ سوالی که در این مقاله به آن می‌پردازیم. طی گذر زمان با پیشرفت علم و فناوری، دنیای مجازی و اینترنت از یک رویای تحقق یافته و خارق العاده به یک بخش جدایی ناپذیر و الزامی از زندگی ما تبدیل شدند. این فراگیری سریع و الزام ورود به این فضا برای عقب نماندن از پیشرفت جامعه‌، فرصت آموزش درست را تا حدی از مردم گرفت. احتمالا شما هم مثل میلیون‌ها انسان دیگر وقتی برای خرید اینترنت به سایت‌ها و برنامه‌های مختلف سر می‌زنید، با اصطلاحاتی مثل پهنای باند، ترافیک، حجم و… مواجه می‌شوید. اصطلاحاتی که با مفهومشان آشنایی چندانی ندارید. به این ترتیب درک درستی از سرویس ها پیدا نمی‌کنید و نمی‌توانید سرویس بهینه برای خود انتخاب کنید.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل و قابل درک به بررسی مفهوم مهم پهنای باند بپردازیم. انواع آن را معرفی کنیم. در آخر پهنای باند مورد نیاز هر فرد را با توجه به فعالیت‌های اینترنتی ایشان معرفی کنیم.

مفهوم پهنای باند

در واقع پهنای باند در موقعیت‌ها و موضوعات مختلف می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد؛ منظور ما از پهنای باند، پهنای باند اینترنت است.

حتی اگر یکبار هم برای خرید اینترنت اقدام کرده باشید، در مشخصات بسته، به موردی به نام پهنای باند یا آیتمی با واحد مگابایت بر ثانیه برخورده‌اید. پهنای باند اینترنت یا Bandwidth در تعریف کلی برابر است با حداکثر اطلاعات یا داده‌ای (داده باینری صفر و یک) که در واحد زمان از نقطه‌ای به نقطه دیگر ارسال و دریافت می‌شود.

ارتباط پهنای باند و سرعت اینترنت

ارتباط پهنای باند و سرعت اینترنت

معمولا بعضی افراد سرعت و پهنای باند اینترنت را با هم اشتباه می‌گیرند و یا تصور یکسانی از هر دو دارند. باید توجه داشته باشید که پهنای باند و سرعت به هم مرتبط هستند اما دارای مفاهیم جداگانه هستند.

برای درک درست چیستی پهنای باند به مثال‌های زیر توجه فرمائید:

اتوبانی را فرض کنید که یک لاین دارد؛ تفاوتی ندارد که سریع ترین یا کند ترین ماشین را داشته باشید، ظرفیت اتوبان یک لاین است. تنها یک ماشین در لحظه می‌تواند مسیر اتوبان را طی کند. حال اگر لاین‌ یا باند‌های اتوبان را افزایش دهید، در پی آن ظرفیت اتوبان افزایش می‌یابد. به این ترتیب در هر لحظه ماشین‌های بیشتری امکان حرکت و طی کردن مسیر دارند. در این مثال ماشین همان اطلاعات است؛ اتوبان، سیم یا فرکانس یا فیبر نوری انتقال دهنده ی اطلاعات و لاین های اتوبان پهنای باند!

حال یک لوله باریک آب را فرض کنید؛ آب با سرعتی در این لوله جریان دارد. اگر فشار آب زیاد شود، می‌توان سرعت و میزان آبی که منتقل می‌شود را افزایش داد اما ظرفیت انتقال آب را نه. این امر با افزایش قطر (پهنا) لوله امکان پذیر است. وقتی قطر لوله افزایش یابد، مقدار آب منتقل شده در واحد زمان (ثانیه) نیز افزایش می‌یابد. این دقیقا مفهوم پهنای باند و تاثیری است که بر روی سرعت و حجم انتقال اطلاعات می‌گذارد.

ارتباط پهنای باند و ترافیک

یکی دیگر از مفاهیمی که افراد را در درک درست پهنای باند به اشتباه می‌اندازد، ترافیک است. در بخش‌های قبل با آوردن مثال‌های ساده و قابل درک فهمیدیم که پهنای باند، بیشترین مقدار داده قابل انتقال در واحد معین زمان است. اما چقدر از این پهنای باند مورد استفاده شما قرار می‌گیرد؟ در اینجاست که مفهومی به نام ترافیک مطرح می‌شود؛ وقتی شما از شرکتی اینترنت را خریداری می‌کنید، توسط این شرکت مجاز به استفاده از مقدار محدودی از این ظرفیت حداکثری هستید؛ مقداری که ترافیک اینترنت شما را مشخص می‌کند. بررسی ساده تر:

در مثال اتوبان حداکثر ظرفیت حرکت ماشین‌ها، تعداد لاین یا پهنای باند بود؛ اگر لاین‌های اتوبان 6 تا باشد اما شما اجازه عبور ماشین تنها از 3 باند را داشته باشید، پهنای باند اینترنت همان 6 تاست اما ترافیک اینترنت 3 واحد است.

پهنای باند چه انواعی دارد ؟

انواع پهنای باند

حال فهمیدیم پهنای باند چیست، به معرفی انواع پهنای باند می‌پردازیم. پهنای باند در خدمات اینترنت به دو نوع کلی اختصاصی و اشتراکی ارائه می‌شود.

پهنای باند اختصاصی (Dedicated Bandwith)

ارگان‌ها و سازمان‌های بزرگ که در هر لحظه در حال انتقال سیل عظیمی از اطلاعات و داده‌ها هستند، طبیعتا به ظرفیت بیشتر انتقال یا پهنای باند بیشتری نیاز خواهند داشت. به همین خاطر است که این مشتریان از پهنای باند اختصاصی بهره می‌برند که احتمال قطعی کمتری نیز دارد. در این نوع از پهنای باند، کل ظرفیت به یک نفر یا در واقع یک ارگان اختصاص می‌یابد و پهنای باند محدود به ترافیک نمی‌شود.

پهنای باند اشتراکی (Shared Bandwith)

همان‌طور که از نام این نوع پیداست، پهنای باند اشتراکی بین مشترکان مختلف به صورت اشتراکی استفاده می‌شود. در این نوع پهنای باند، کاربران مختلف از یک پهنای باند مشترک استفاده می‌کنند. به همین خاطر ظرفیت حداکثری دانلود و آپلود فایل تقسیم می‌شود و اگر چند کاربر همزمان اقدام به دانلود فایل‌ و به طور کلی استفاده از پهنای باند کنند، سرعت اینترنت برای دیگر کاربران هم کم می‌شود. به طور عادی و برای انجام فعالیت‌های اینترنتی روزانه، معمولا این نوع پهنای باند مورد استفاده قرار می‌گیرد که به طور معمول احتمال قطعی بیشتری هم دارد.

ما به چه پهنای باندی نیاز داریم ؟

در حقیقت پهنای باند مناسب شما بر اساس دو پارامتر اصلی تعیین می‌شود.

  • نوع فعالیت‌های اینترنتی شما
  • میزان بودجه شما

اگر اینترنت را تنها برای کارهای روزمره، وب گردی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و… می‌خواهید، نیازی به پهنای باند آنچنان وسیعی نخواهید داشت و کارتان با پهنای باند بین 4 تا 16 مگابیت بر ثانیه و صرف کمتر هزینه راه می‌افتد. اما اگر از اینترنت برای بازی‌های ویدئویی آنلاین، فیلم و سریال‌های با کیفیت بالا و… استفاده می‌کنید و می‌خواهید سرویس اینترنت بدون قطعی و پر قدرتی داشته باشید، باید از پهنای باند بالاتر و حداقل 16 مگابیت بر ثانیه بهره ببرید. این تقسیم بندی، محدوده کلی پهنای باند مورد نیاز شما را مشخص می‌کند اما در حقیقت هر چه بودجه شما بیشتر باشد و پهنای باند وسیع تری تهیه کنید قطعا استفاده بهتری از اینترنتتان خواهید برد.

در مقاله پهنای باند چیست سعی کردیم به زبان ساده و به طور کامل مفهوم پهنای باند را بررسی کرده و راهنمای جامعی برای انتخاب مناسب‌ترین پهنای باند به شما ارائه دهیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید مناسب‌ترین پنل‌های اینترنت‌ را شناختهو خریداری کرده و از هزینه خود به بهترین نحو ممکن بهره ببرید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پهنای باند