شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست ؟

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست ؟

در این آموزش قصد داریم تا شما را با شبکه توزیع محتوا یا CDN که یکی از دغدغه های مدیران سایت ها است آشنا کنیم. در این آموزش شما مطالب زیر را خواهید آموخت: CDN چیست؟ ، عملکرد CDN ، مزایای استفاده از آن و …

CDN چیست ؟

شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network (CDN) به طور کلی به گروهی از سرور هایی که به صورت جغرافیایی در نقاط مختلف جهان توزیع شده اند اشاره دارد که کاربردشان ارائه ی سریع تر داده ها به کاربر است. به طور کلی اطلاعات سرور مبدا بر روی تمامی CDNها کپی و ذخیره می شود ، تا هنگامی‌که کاربر محتوای مورد نظر خود را جستجو کند در آن صورت در سریع‌ترین زمان و از طریق نزدیک‌ترین سرور، آن‌ محتوا را دریافت ‌می کند ، در نتیجه بار ترافیک را از روی سرور اصلی به سرورهای پراکنده در نقاط مختلف جهان ارجاع می‌شود.

مجبوبیت خدمات CDN همچنان روبه رشد است و سایت هایی همچون فیسبوک ، نتفلیکس و آمازون از آن استفاده می کنند.

یک CDN خوب می تواند به محافظت از وب سایت ها در برابر برخی از حملات مخرب رایج مانند حملات Distributed Denial of Service (DDOS) کمک کند.

CDN چگونه کار می کند؟

وظیفه ی CDN کاهش تأخیر است. منظور از تأخیر آن تأخیر آزاردهنده‌ای است که هنگام تلاش برای دسترسی به یک صفحه وب یا ویدیو قبل از بارگیری کامل تجربه می‌کنید. اگرچه شاید این تأخیر به اندازه ی چند میلی ثانیه باشد، اما ممکن است منجر به خطا در بارگذاری یا وقفه زمانی شود. CDNها با کاهش دادن فاصله فیزیکی که محتواها برای رسیدن به شما باید طی کنند، تأخیر را کاهش می دهند. بنابراین، CDN های بزرگتر و با توزیع گسترده تر می توانند محتوای وب را سریعتر و قابل اعتمادتر به کاربر ارائه دهند.

فرض کنید شما می خواهید فیلمی را ببنید ، در این صورت CDN یک سرور بهینه در شبکه ی خود برای ارائه آن ویدیو پیدا می کند، معمولاً این سرور نزدیکترین سرور به مکان فیزیکی شما خواهد بود. فایل‌های رسانه در حافظه ی CDN ذخیره می‌شوند و برای سایر درخواست‌های کاربر در همان منطقه جغرافیایی در سرور CDN می‌مانند. اگر محتوای درخواستی شما در دسترس نیست یا قدیمی است، سرور CDN آن محتوا را از سرور اصلی دریافت می کند و برای ارائه درخواست‌های بعدی ذخیره می‌کند.

در حالی که توزیع محتوای وب سایت ، یک کاربرد رایج برای CDN ها است، این تنها عملکرد آنها نیست. در واقع، CDN ها محتوای بسیار متنوعی را ارائه می دهند که شامل موارد زیر است: ویدیو با کیفیت 4K و HD، صوت و موسیقی ، دانلود نرم افزارها مانند برنامه ها، بازی ها و به روز رسانی های سیستم عامل و موارد دیگر، می توان گفت هر داده ای که می تواند دیجیتالی شود می تواند از طریق CDN به کاربر تحویل داده شود.

به طور کلی تصاویر، فونت‌ها، کدهای CSS و جاوا اسکریپت، ویدیوها و محتواهای متنی همگی به شکل Cache بر روی سرورهای پراکنده شبکه CDN موجودند.

مزایای استفاده از CDN

استفاده از CDN می تواند به هاست و سرور شما قدرت بیشتری ببخشد و مزایای بسیار زیادی برای سایتی که از CDN استفاده می کند داشته باشد ، در این آموزش به چند مورد از آن اشاره می کنیم :

1. افزایش سرعت بارگذاری سایت 

چون نزدیک ترین سرور CDN به کاربر ، محتوای آن وبسایت را ذخیره کرده است پس در نتیجه محتوا با سرعت زیادی به کاربر نشان داده می‌شود. در این حین، تنها مواردی که به طور دائمی درحال تغییر هستند از سرور اصلی دریافت می‌شوند و ترافیک زیادی به سمت سرور اصلی نمی‌رود. 

در سرویس CDN امکان فشرده‌سازی محتوا نیز وجود دارد. این مساله نیز به افزایش سرعت دریافت محتوا کمک می‌کند. CDN با امکان فشرده‌سازی محتوا به بهبود عملکرد سایت شما در بهینه‌سازی عکس‌ها کمک می‌کند.

2. افزایش امنیت سایت

یکی از حملاتی که برای سایت ها اتفاق می افتد حملات DDoS یا حملات منع دسترسی توزیع شده هستند که این حملات از طریق ارسال حجم بسیار زیادی از درخواست، ترافیک لحظه‌ای فراتر از توان پاسخ‌دهی سرورها ایجاد کرده و باعث درگیر شدن سرورها و اختلال در پاسخ‌گویی به کاربران حقیقی می‌شود.

CDN امنیت را با کاهش DDoS، بهبود گواهی‌های امنیتی و سایر بهینه‌سازی‌ها بهبود می بخشد.

3. کاهش هزینه های پهنای باند

هزینه های مصرف پهنای باند برای میزبانی وب سایت یک هزینه اولیه برای وب سایت ها است. از طریق کش و سایر بهینه‌سازی‌ها، CDN‌ها می‌توانند مقدار داده‌هایی را که یک سرور مبدا باید ارائه کند، کاهش دهند، در نتیجه هزینه‌های میزبانی را برای صاحبان وب‌سایت کاهش می‌دهند.

4. افزایش در دسترس بودن محتوا

حجم زیاد ترافیک یا خرابی های سخت افزاری می تواند عملکرد عادی وب سایت را مختل کند. به دلیل ماهیت توزیع شده CDNها ، یک CDN می تواند ترافیک بیشتری را مدیریت کند و بهتر از بسیاری از سرورهای مبدا در برابر خرابی سخت افزار مقاومت کند.

5. بهبود سئو سایت از طریق CDN

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در سئوی وب‌سایت مورد توجه است، سرعت دسترسی به محتوای وب‌سایت شماست. از این رو، وقتی از CDN استفاده می‌کنید سرعت دسترسی کاربران (و موتورهای جست‌وجو) به محتوای وب‌سایت شما افزایش داشته و باعث رتبه‌ی بهتر سایت‌تان می‌شود.

از طرف دیگر سرعت بارگذاری وب‌سایت رابطه ی مستقیمی با تجربه‌ی کاربری داشته و سرعت بالای سایت شما می‌تواند باعث رضایت کاربران شما شود. 

ارائه دهندگان CDN رایگان

در سراسر جهان ارائه کننده های مختلفی وجود دارند که می توان به مواردی مثل MaxCDN، VPS.net، Amazon  Cloud Flare و… اشاره کرد که کلود فلر از جمله شبکه های CDN است که با استفاده از آن قادر هستید تا از امکانات رایگانی که در اختیار شما قرار می دهد استفاده کنید.

کلود فلر از محبوبیت زیادی برخوردار است زیرا علاوه بر رایگان بودن بسیاری از خدماتش، دارای 193 مرکز در سراسر جهان است. استفاده از کلودفلر باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری وب‌سایت تا دوبرابر سریع‌تر شده و ۶۰ درصد از پهنای باند ذخیره شود.

با این حال اگر میخواهید از تمام سرویس های کلودفلر استفاده کنید باید اشتراک تهیه کنید و ماهانه حدود 20 تا 200 دلار بپردازید ، باید توجه داشته باشید که اگر وب سایتتان در داخل ایران است این خدمات به بخش امنیتی محدود شده و افزایش سرعت سایت قابل توجهی نخواهید داشت.

  •  افزونه رایگان Jetpack در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید می توانید از افزونه رایگان Jetpack استفاده نمایید که امکان استفاده از شبکه CDN اختصاصی این شرکت را در اختیار شما قرار می دهد و شما قادر هستید تا از آن به عنوان شبکه توزیع محتوا در سایت خود استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو CDN Cloudflare