FID

آشنایی با FID به زبان ساده

فهرست مطالب

FID مخفف عبارت First Input Delay می‌باشد و عبارت است از مدت زمانی که طول می‌کشد تا مرورگر بتواند به تعامل میان کاربران و یک صفحه از وب پاسخ دهد. ازآنجا که FID بر تجربه کاربران اثرگذار است پس جنبه‌ای مهم به حساب می‌آید. در این مقاله قصد داریم به توضیح درباره First Input Delay بپردازیم. پس همراه ما باشید.

اهمیت FID در تجربه کاربری

همان‌طور که گفتیم FID بر تجربه کاربری اثرگذار است. در اینجا به توضیح درباره اهمیت آن در تجربه کاربری می‌پردازیم. هرچه FID سریع‌تر باشد یک تجربه کاربری مناسب‌تری را ایجاد می‌کند و برعکس هرچه کندتر باشد تجربه کاربری کاربران را ضعیف‌تر می‌سازد. پایین بودن First Input Delay باعث می‌شود افراد تعامل بیشتری با وب سایت شما داشته باشند و نرخ تبدیل آن‌ها افزایش یابد.

از موارد دیگری که نشان دهنده اهمیت First Input Delay می‌باشند می‌توان به بهبود رتبه وب سایت شما در گوگل، کاهش نرخ پرش و غیره اشاره کرد.

اهمیت FID در زمینه عملکرد وب و رضایت کاربر

First Input Delay اثر مستقیمی بر عملکرد وب سایت و رضایت کاربران دارد. هرچه تأخیر ورودی کمتر باشد وب سایت برای کاربران جذاب‌تر می‌باشد و هرچه FID کندتر عمل کند نرخ پرش افزایش یافته و بازخوردهای منفی دریافت خواهید کرد. گوگل First Input Delay را به عنوان یک معیار مهم تلقی می‌کند و در رتبه بندی موتورهای جستجو لحاظ می‌کند. افزایش نرخ تبدیل زمانی رخ می‌دهد که کاربران وب سایتی را بیابند که به سرعت اقدامات مدنظر آن‌ها را انجام دهد که این امر آن‌ها را به یک مخاطب یا مشتری دائمی تبدیل می‌کند و از رفتن به دیگر وب سایت‌ها منصرف می‌سازد.

به طور خلاصه، نه FID تنها بر ادراک و تعامل کاربر تأثیر می گذارد، بلکه تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی موتورهای جستجو و موقعیت رقابتی دارد. توسعه دهندگان وب و صاحبان سایت باید بهینه سازی FID را در اولویت قرار دهند تا از تجربه کاربری رضایت بخش و یکپارچه اطمینان حاصل کنند. این امر در نهایت منجر به رضایت بیشتر کاربر و موفقیت تجاری می شود.

روش‌های اندازه گیری First Input Delay

در حال حاضر روش‌های زیادی برای اندازه گیری FID وجود دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

اندازه گیری داده‌های میدانی

این روش شامل جمع آوری داده‌ها در دنیای واقعی است که بینش‌هایی را درباره تجربه کاربران وب سایت‌ها ارائه می‌دهد.

  1. نظرات کاربران: نظرات کاربران که شامل تعاملات کاربران هنگام بازدید آن‌ها از یک وب سایت است. این ابزار مقادیر واقعی FID تجربه شده توسط بازدیدکنندگان واقعی را ردیابی و دیدی واقعی از رضایت کاربران ارائه می‌دهند.
  2. پلتفرم های تحلیلی: این دست از پلتفرم‌ها مثل Google Analytics می‌توانند داده‌های FID نتیجه گیری شده از طریق تعاملات کاربران را ارائه و به صاحبان وب سایت‌ها کمک کنند تا FID را در طول زمان نظارت نمایند.

اندازه گیری داده‌های آزمایشگاهی

این روش که در آزمایشگاه‌ها و به صورت کنترل شده انجام می‌شود برای تشخیص و بهینه‌سازی مسائل FID قبل از اعمال تغییرات در یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. گوگل سرچ کنسول: این ابزار که شامل گزارشی است که به ارائه داده‌های آزمایشگاهی برای First Input Delay می‌پردازد که به مدیران وب سایت‌ها در بهبود موارد مختلف کمک می‌کند.
  2. ابزارهای توسعه دهنده مرورگر: امروزه مرورگرهای زیاد و مدرنی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها به ارائه ابزاری می‌پردازند که به شما اجازه می‌دهند در حین چک کردن صفحات FID را اندازه گیری کنید.
  3. تست مصنوعی: این تست‌ها شامل ایجاد یک سری تعاملات در فضایی آزمایشگاهی برای اندازه گیری First Input Delay می‌باشد. شما در این مسیر می‌توانید از ابزار مختلفی استفاده نمایید که می‌توان به Selenium و Puppeteer اشاره کرد.

فراموش نکنید که داده‌های میدانی و آزمایشگاهی برای درک FID مهم بوده که ادغام هر دو آن‌ها دید جامعی از آن را ارائه می‌دهند و به بهبود تجربه کاربری کلی یک وب سایت کمک می‌کنند.

عوامل مؤثر بر FID

همان‌طور که می‌دانید عوامل زیادی بر First Input Delay اثر می‌گذارند که با آشنایی با این عوامل شما می‌توانید در راستای بهینه سازی آن کمک کرده و تجربه کاربری را بهبود بخشید. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند.

  1. پیچیدگی کدهای جاوا اسکریپت می‌توانند تعامل صفحه را به خطر بیندازند و به صورت مستقیم بر روی First Input Delay اثرگذار است.
  2. مواردی مثل سرعت اتصال به اینترنت و زمان پاسخگویی سرور می‌تواند باعث تأخیر در تعامل شود.
  3. معماری کلی برنامه وب بر FID اثرگذار است. بهینه سازی ساختار برنامه می‌تواند منجر به پاسخ دهی سریع‌تر به کاربر شود.
  4. موقعیت مکانی کاربران بر First Input Delay اثر دارد. چرا که در جایگاه‌های مختلف کیفیت شبکه متفاوت است و به تبع سطوح مختلفی از تأخیر در تعامل را تجربه خواهید کرد.
  5. فشرده سازی منابع مختلف که اندازه آن‌ها را کم کرده و سرعت بارگذاری و اجرا را بهبود می‌بخشد.
  6. و…

رابطه FID و SEO چگونه است؟

رابطه بین FID و SEO بسیار تنگاتنگ است و FID به عنوان یک شاخص کلیدی تجربه کاربر عمل می کند. وب سایت‌هایی که بهینه‌سازی FID را در اولویت قرار می‌دهند، نه تنها تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهند، بلکه از رتبه‌بندی بالاتر موتورهای جستجو، افزایش دید و مزیت رقابتی در چشم‌انداز آنلاین برخوردار هستند. FID یک عنصر حیاتی در استراتژی سئو برای دستیابی به موفقیت آنلاین است.

ابزارهای نظارت و تست First Input Delay

در اینجا به توضیح درباره برخی از این ابزار که برای تست و نظارت کاربرد دارند می‌پردازیم.

  1. Lighthouse: ابزاری منبع باز است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا عملکرد و کیفیت وب ‌سایت‌ها را ارزیابی کرده و در جهت بهبود آن عمل نمایند و پیشنهادهایی برای بهینه سازی FID و سایر معیارهای عملکرد ارائه می‌دهد.
  2. WebPageTest: این سرویس تست عملکرد رایگان است و اجازه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان و مدیران وب سایت‌ها عملکرد و کیفیت وب سایت‌های خود را تحلیل و ارزیابی کنند.
  3. PageSpeed Insights: به تحلیل عملکرد وب سایت می‌پردازد و توصیه‌هایی را برای بهینه سازی FID و دیگر Core Web Vitals ارائه می‌دهد.
  4. Dynatrace: به توسعه‌دهندگان و مدیران سیستم‌های اطلاعاتی اجازه می‌دهد تا عملکرد برنامه‌ها را مانیتور کنند و در جهت حل مشکلات عملکرد تلاش نمایند.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره FID پرداختیم و گفتیم First Input Delay معیاری مهم در عملکرد وب سایت‌ها به حساب می‌آید و نشان می‌دهد چقدر زمان طول می‌کشد تا واکنش کاربر به وب‌سایت اتفاق بیفتد. این معیار اثر به سزایی بر تجربه کاربران دارد و می‌تواند روند بهبود عملکرد و جذب کاربران را ارتقا دهد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرچ کنسول سئو