git چیست؟

git چیست؟

فهرست مطالب

در عصر حاضر از پرکاربردترین سیستم های کنترل می‌توان به Git اشاره کرد. Git به عنوان پروژه ای منبع باز به حساب می‌آید؛ که توسط لینوس توروالدز در سال 2005 توسعه یافت. در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های نرم افزاری برای کنترل به Git بستگی دارند، که می‌توان به پروژه های تجاری و منبع اشاره نمود. Git این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید کد ها را ذخیره، تاریخچه بازبینی را پیگیری و تغییرات کد را ترکیب نمایید. علاوه بر آن، می‌توانید در صورت لزوم به نسخه ی قبلی خود برگردید.

Git Basics

Git به ذخیره ی کد منبع و تاریخچه آن در یک مخزن می‌پردازد. شما می‌توانید از کد منبع خود یک کپی ایجاد کنید و در کنار آن نیز، بر روی نسخه ی اصلی کار کنید و در آخر این تغییرات را اعمال نمایید، و یا بخش جدید را با نسخه ی اصلی ترکیب نمایید. بعد از انجام هر تغییر، Git یک عکس فوری از کار شما می‌گیرد و آن را با یک عملیات قابل مشاهده به نام diff با نسخه های قبلی مقایسه می‌کند. اگر تغییری نسبت به نسخه های قبلی وجود داشته باشد، Git یک عکس فوری جدید را در مخزن ذخیره می‌کند

امنیت

از جمله ویژگی های درخشان در Git، می‌توان به امنیت بالایی که توسط آن ارائه می‌شود، اشاره کرد. با وجود Git، شما می‌توانید مطمئن باشید سابقه ی محتوای معتبری از کد منبع دارید و آن حفظ می‌شود. برخی از سیستم ها هیچ حفاظتی در برابر این تغییرات در تاریخ های بعدی ندارند که این امر می‌تواند آسیب پذیری جدی ای برای هر سازمان ایجاد کند که این مشکل در Git وجود ندارد.

انعطاف پذیری

یکی از اهداف مهم طراحی Git انعطاف پذیری است؛ Git از چندین جنبه انعطاف پذیر است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پشتیبانی از انواع مختلف گردش کار توسعه غیرخطی
  • کارایی در پروژه های کوچک و بزرگ 
  • سازگاری با بسیاری از سیستم ها و پروتکل های موجود

مزایای Git 

Git چندین مزایای مهم دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ردیابی تغییرات : شما به وسیله ی آن می‌توانید تغییراتی که در طول زمان صورت گرفت، را مشاهده نمایید و ببینید چه کسانی در طول زمان این تغییرات را ایجاد نمودند؛ و در صورت لزوم به  commit قبلی برگردید. وجود این ویژگی، شناسایی تغییرات و ردیابی آن ها را آسان می‌کند.
  • فعالیت تیمی : امکان به اشتراک گذاری کد ها برای بازبینی با هم تیمی ها قبل از ادغام با نسخه اصلی وجود دارد. به عبارتی، چند نفر می‌توانند روی یک فایل کار کنند و بعداً اختلافات را حل کنند.
  • بهبود سرعت و عملکرد تیم : Git، سرعت عمل در ردیابی تغییرات کد را بهبود می‌بخشد و شما می‌توانید به جای صرف زمان برای پیگیری و ادغام نسخه های مختلف در تیم خود، روی نوشتن کد تمرکز کنید.
  • عملکرد و انعطاف پذیری بالا : که اکثر تیم ها و توسعه دهندگان فردی به آن نیاز دارند.
  • گستردگی فراوان : گسترده ترین ابزار در نوع خود است. این موضوع باعث جذابیت Git می‌شود.
  • پشتیبانی عالی : Git شامل پشتیبانی جامع و پایگاه کاربری وسیعی می‌باشد؛ علاوه بر آن شامل کتاب، آموزش و وب سایت های اختصاصی و دیگر مستندات می‌باشد.
  • منبع باز : این امر به کاهش هزینه ها کمک می‌کند، چرا که بدون پرداخت هزینه می‌توانند از آن استفاده نمایند.
  • در دسترس بودن و افزونگی : از آنجا که هیچ مکان مرکزی و واحدی برای ذخیره ی اطلاعات وجود ندارد، در صورت لزوم چندین نسخه پشتیبان در دسترس است و شما می‌توانید به صورت آفلاین کار کنید و زمانی که آماده شد تغییرات را اعمال کنید؛ به همین علت به  Git یک VCS توزیع شده می‌گویند.
  • استاندارد بودن
  • و…

انتقادات وارد بر Git

از جمله انتقاداتی که به Git وارد می‌شود، یادگیری دشوار آن می‌باشد. بعضی از اصطلاحات Git برای تازه وارد ها و کاربرانی که با سیستم های دیکر کار می‌کنند، می‌تواند متفاوت باشد. با وجود این، Git بسیار تواناست و می‌تواند قدرت زیادی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. پس با وجود زمان بر بودن یادگیری آن، می‌توان از قدرتش برای افزایش سرعت توسعه استفاده نمود.

Git به عنوان یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده (DVCS) طراحی شده است، که با آن می‌توانید یک مخزن رسمی و متعارف داشته باشید که در آن همه تغییرات نرم افزار باید ذخیره شوند. با Git، از آنجایی که مخزن هر توسعه دهنده کامل است، کار آنها نیازی به محدود شدن در دسترس بودن و عملکرد سرور “مرکزی” ندارد. و در طول قطع یا در حالت آفلاین، توسعه دهندگان همچنان می‌توانند تاریخچه کامل پروژه را مشاهده کنند. 

تفاوت میان Git و دیگر VCS ها 

در دیگر سیستم ها، اطلاعات به صورت لیستی از تغییرات وابسته به فایل ذخیره می‌کنند و اطلاعاتی را که ذخیره می‌کنند به صورت مجموعه ای از فایل ها در نظر می‌گیرد؛ در صورتی که در Git، به داده ها به صورت مجموعه ای از عکس های فوری از فایل های سیستم مینیاتوری نگاه می‌کنند؛ Git اساساً تصویری از ظاهر تمام فایل‌های شما در آن لحظه می‌گیرد و آن عکس فوری ذخیره می‌کنند. در صورتی که فایل ها تغییری نکرده باشند فایل دوباره ذخیره نمی‌شود و تنها یک پیوند به فایل مشابه قبلی که قبلاً ذخیره کرده است می‌دهد. 

استفاده از Git با AWS

شما می‌توانید برای کار با برای کار با Git از AWS CodeCommit استفاده کنید. CodeCommit یک سرویس کنترل منبع مدیریت شده است که میزبانی از مخازن خصوصی Git امن و بسیار مقیاس پذیر را آسان می‌کند؛ و نیاز به راه اندازی سیستم کنترل منبع خود یا نگرانی در مورد مقیاس پذیری زیرساخت آن را از بین می‌برد. شما می‌توانید از آن برای ذخیره ایمن هر چیزی از کد منبع گرفته تا باینری‌ها استفاده کنید.

هاست ارائه شده در پویان آی تی دارای امکانات زیادی است که از جمله آن‌ها دسترسی به Git می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به صفحه آموزش استفاده از Git در سیپنل مراحعه کنید.

و در آخر

Git به عنوان متداول ترین سیستم کنترل نسخه به شمار می‌رود و می‌تواند تغییراتی را که در فایل‌ها ایجاد می‌شود، ردیابی کند. به عبارتی دیگر، شما به سابقه‌ای از کارهایی که  انجام شدند دسترسی دارید و می‌توانید در صورت نیاز به نسخه‌های خاصی برگردید. در کنار آن، Git همکاری را آسان‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد تغییرات چند نفره در یک منبع ادغام شوند. شما می‌توانید با استفاده از هاست های آنلاین به ذخیره یک نسخه از فایل ها بپردازید. وجود یک مکان مرکزی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید تغییرات خود را آپلود و تغییرات انجام شده برای دیگران را دانلود نمایید و به شما اجازه می‌دهد با دیگر توسعه دهندگان راحت تر همکاری کنید.

از آنجا که Git می‌تواند تغییرات را به طور خودکار ادغام کند، بنابراین دو نفر حتی می‌توانند روی قسمت های مختلف یک فایل کار کنند و بعداً آن تغییرات را بدون از دست دادن کار یکدیگر ادغام کنند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

GitLab GitHub Git