L2TP

L2TP چیست و چگونه کار می کند؟

فهرست مطالب

L2TP از جمله پروتکل های تونلینگ به حساب می‌آید و استانداردی برای ایجاد تونل‌های امن بین دو نقطه در شبکه می‌باشد. هدف اصلی ایجاد این پروتکل فراهم کردن یک راه برای ایجاد تونل امن و ارتباط در لایه دو بین دو نقطه در یک شبکه بوده است. این تونل‌ها به عنوان مسیرهای امن برای انتقال داده‌ها در شبکه‌های عمومی، مانند اینترنت، عمل می‌کنند. با این کار، L2TP به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا ارتباطات خود را از نظر امنیتی تضمین کرده و از اینترنت برای انتقال اطلاعات استفاده کنند.

مزایا L2TP

L2TP مزایای زیادی دارد که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. برخی از این مزایا به شرح زیر است.

  1. پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف در راستای ایجاد تونل‌های امن.
  2. L2TP با استفاده از پروتکل UDP برای انتقال داده‌ها به ایجاد اتصالات در محیط‌هایی با فایروال‌های سخت‌گیرانه کمک می‌کند.
  3. توانمندی در ایجاد تونل‌های مختلف.
  4. امنیت بالا.
  5. سهولت در استفاده.
  6. انعطاف پذیری.

معایب L2TP

در کنار مزایای گفته شده L2TP معایبی نیز دارد. در اینجا به توضیح درباره این معایب می‌پردازیم.

  1. عملکرد کندتر نسبت به برخی پروتکل‌ها.
  2. پیکربندی پیچیده که نیازمند دانش تخصصی است.

L2TP چه کاربردی دارد؟

Layer 2 Tunneling Protocol (L2TP) از اتصالات شبکه سوئیچ بسته استفاده می‌کند تا نقاط پایانی را در ماشین‌های مختلف قرار دهد. هنگام برقراری یک اتصال L2TP، کاربر یک اتصال Layer 2 به یک L2TP Access Concentrator (LAC) دارد که فریم‌های PPP را به Network Access Server (NAS) تونل می‌کند. این فرایند این امکان را فراهم می‌کند که بسته‌ها جدا از محل پایانی پردازش شوند. اگر متمرکز کننده مدار محلی باشد، شارژهای مسافت طولانی حذف می‌شوند. این عمل باعث افزایش قابلیت اطمینان، پایداری، سازگاری، پیکربندی و محافظت در برابر حملات انسان در وسط می‌شود.

L2TP از گزینه‌های مختلف احراز هویت که توسط PPP انجام می‌شود پشتیبانی می‌کند. این شامل پروتکل احراز هویت رمزعبور، پروتکل احراز هویت چالش دست دادن مایکروسافت و CHAP است. به علاوه، می‌توان از L2TP برای تامین امنیت اضافی با استفاده از IP Security (IPsec) به عنوان یک راه دیگر برای احراز هویت نقاط انتهایی تونل استفاده کرد.

L2TP چگونه کار می‌کند؟

در راستای اشنایی با نحوه کارکرد L2TP می‌توان مراحل زیر را طی کرد.

ایجاد اتصال بین LAC و LNS

  1. LAC و LNS به عنوان نقاط پایانی برای تونل نقطه به نقطه عمل می‌کنند.
  2. قبل از انتقال هر داده، باید رابطه بین LAC و LNS را مذاکره کنند.
  3. به هر دستگاه در زنجیره یک آدرس IP اختصاص داده می‌شود.

مذاکره در مورد انتقال

  1. L2TP باید لایه پیوند PPP را فعال کند و شرایط انتقال داده را برای ارسال آماده کند.
  2. فریم‌های داده پس از آن کپسوله شده و برای انتقال آماده می‌شوند.

ایجاد تونل

  1. تونل معمولاً یک پیوند مستقیم بین ایستگاه کاری راه دور و یک LAC در ارائه دهنده خدمات اینترنتی محلی (ISP) است.
  2. LAC تونل را می‌پذیرد و یک شکاف شبکه را اختصاص می‌دهد.
  3. LNS یک رابط PPP مجازی ایجاد می‌کند و فریم‌ها بین نقاط انتهایی حرکت می‌کنند.
  4. سپس LNS اطلاعات کپسوله‌سازی را حذف می‌کند و هر بسته IP جداگانه را به عنوان یک فریم معمولی به سرور شبکه محلی ارسال می‌کند.

این مکانیزم به ایستگاه‌های کاری راه دور و سرورهای مرکزی این امکان را می‌دهد تا یک تونل امن واحد را برای انتقال داده‌ها و اطلاعات حساس ایجاد کنند. این رویکرد امکان برقراری ارتباط برای هویت‌های شبکه لایه 2 در فواصل طولانی را فراهم می‌کند.

L2TP با دیگر پروتکل‌ها چه تفاوتی دارد؟

وجود تفاوت میان پروتکل‌ها امری مشهود به حساب می‌آید. این امر به علت تفاوت در مواردی مثل ویژگی‌های امنیتی، عملکرد، کاربردها و این دست از موارد آشکار می‌شود. در اینجا به توضیح درباره تفاوت L2TP با برخی از این پروتکل‌ها می‌پردازیم.

تفاوت L2TP با PPTP

  1. L2TP با استفاده از پروتکل IPsec به عنوان یک لایه رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌کنند که این امر میزان امنیت بالاتری نسبت به بهمان دارد.
  2. بهره گیری از رمزنگاری MS-CHAPv2 برای ایجاد امنیت در اطلاعات
  3. پشتیبانی از انواع پروتکل‌ها
  4. هماهنگی PPTP تنها با خود آن و نداشتن قابلیت اتصال همزمان به دیگر پروتکل‌ها
  5. سرعت و عملکرد L2TP به علت استفاده از رمزنگاری‌ها کندتر از PPTP است.

تفاوت L2TP با IPsec

  1. L2TP به عنوان یک پروتکل تونلینگ لایه 2 و 3 عمل می‌کند. این پروتکل برای اتصال دو شبکه یا دو دستگاه به صورت ایمن و امنیتی به کار می‌رود. در مقابل آن IPsec به عنوان یک پروتکل امنیتی در لایه 3 (لایه شبکه) فعالیت می‌کند. این پروتکل برای ایجاد تونل امن بر روی شبکه‌های مختلف به کار می‌رود.
  2. L2TP به تنهایی توانایی رمزنگاری داده‌ها را ندارد. ولی IPsec به تنهایی قابلیت ایجاد تونل امن با رمزنگاری داده‌ها و ایجاد امضای داده‌ها را دارد. 
  3. L2TP به عنوان یک پروتکل تونلینگ برای اتصالات نقطه به نقطه (Point-to-Point) و اتصالات Site-to-Site به کار می‌رود و IPsec می‌تواند به عنوان یک پروتکل امنیتی بر روی تمام ارتباطات شبکه اعمال شود و به معنای گسترده‌تری برای ایجاد امنیت در ارتباطات شبکه مورد استفاده قرار بگیرد.

پویان آی تی ارائه دهنده سرور مجازی از لوکیشن‌های مختلف جهان است. این سرور مجازی با بهره گیری از بهترین سخت افزارها و تکنولوژی‌ها با سرعت بالا، آپتایم برتر با 99.99 درصد، امنیت پایدار و قیمت مناسب برای توسعه بهتر کسب و کار شما است.

و در آخر

L2TP یک پروتکل استفاده می‌شود برای انتقال امن و سریع اطلاعات در شبکه‌های عمومی کاربرد دارد. این پروتکل در سال 2000 توسط تکنسین‌های مایکروسافت و سیسکو به عنوان جایگزینی برای PPTP ایجاد شد و با انتشار استاندارد RFC 2661، ترکیبی از PPTP و پروتکل حمل و نقل لایه 2 سیسکو را ارائه داد.

در سال 2005، استاندارد اولیه به L2TPv3 ارتقا یافته و ویژگی‌های کپسوله‌سازی پروتکل بهبود یافته و سرعت آن افزایش یافت. از آن زمان، L2TP به‌عنوان یک ویژگی معمولی شبکه‌های VPN تبدیل شده و معمولاً با پروتکل امنیتی و احراز هویت IPSec ترکیب می‌شود.

سؤالات متداول

  • L2TP چگونه کار می‌کند؟

L2TP به وسیله تونلینگ انتقال اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگر فراهم می‌کند. این اتصالات توسط ترکیب LAC (L2TP Access Concentrator) و LNS (L2TP Network Server) ایجاد می‌شوند.

  • چه تفاوتی بین L2TP و L2TP/IPsec وجود دارد؟

L2TP به تنهایی یک پروتکل تونلینگ است، درحالی که L2TP/IPsec از ترکیب L2TP با پروتکل امنیتی IPSec برای افزایش امانت و حفاظت در برابر تهدیدها استفاده می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه پروتکل IPSec