پروتکل FTP چیست؟

پروتکل FTP چیست؟ | پروتکل FTP و کاربردهای آن

فهرست مطالب

‌پروتکل FTP چیست؟

FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol می‌باشد. FTP یک پروتکل شبکه برای انتقال فایل ها بین رایانه‌ها بوده و یک پروتکل استاندارد بر پایه TCP/IP است. به زبان ساده پروتکل FTP راهی برای انتقال فایل به صورت آنلاین می‌باشد. این پروتکل در سال 1971 تحت عنوان RFC114 و با هدف ارائه روشی استاندارد برای انتقال فایل در شبکه ای کوچک از کامپیوترها ارائه شد.

این شبکه شامل تعدادی دانشگاه، مراکز نظامی و تعداد محدودی از افراد بود. نسخه‌های اولیه پروتکل FTP از تعداد کم و مشخصی از کاربران تشکیل شده‌ و به همین دلیل مسائل امنیتی چندان قابل توجه نبود. به تدریج با گسترش شبکه کامپیوتر و افزایش چشمگیر کاربران در نظر گرفتن مسائل امنیتی به امری ضروری تبدیل شد. برای رفع این مشکل به روز رسانی‌های RFC 2228 و RFC 2428 به منظور افزایش سطح امنیت این پروتکل منتشر شدند.

در پروتکل FTP معمولا از طریق پورت‌های 20 و 21 برقراری ارتباط انجام می‌شود؛ پورت 20 برای تبادل و ارسال فایل‌ها در شبکه و پورت 21 به منظور ارتباط میان سرور و کلاینت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای FTP

پروتکل FTP کاربرد گسترده‎‌ای داشته و در زمینه‌های متفاوتی از آن استفاده می‌شود. در ادامه به بیان چند مورد از کاربردهای این پروتکل می‌پردازیم:

  • انتقال فایل‌های حجیم از مهم ترین کاربردهای FTP محسوب می‌شود.
  • از این پروتکل می‌توانید برای اشتراک‌ گذاری فایل‌‌های خود نیز استفاده کنید.
  • با استفاده از پروتکل FTP امکان دانلود و آپلود فایل و حذف دایرکتوری بر سیستم مورد نظر برای شما ایجاد می‌شود.
  • از طریق FTP می‌توانید فرایند حذف، تغییر نام و جابه‌جایی فایل‌‌ها را انجام دهید.
  • پروتکل FTP قابلیت ارائه گزارش از فایل‌‌های موجود در سیستم مورد نظر را برای کاربران فراهم کرده است.
  • از دیگر کاربردهای این پروتکل می‌توان به جستجو در دایرکتوری ها نیز اشاره کرد.
  • امکان انتقال فایل‌ بین حساب‌های یک کامپیوتر، دو کامپیوتر مختلف و… در یک شبکه از طریق FTP امکان پذیر است.

راه‌های استفاده از پروتکل FTP

به طور کلی برای استفاده از پروتکل FTP سه روش وجود دارد. در ادامه به معرفی هر یک از روش‌های استفاده از این پروتکل می‌پردازیم.

  • استفاده از نرم افزارها

یکی از رایج‎‌ترین روش‌های استفاده از پروتکل FTP استفاده از نرم افزار می‌باشد. در این روش با استفاده از نرم افزارهایی مثل Cute FTP و FileZilla می‌توانید به آسانی به FTP متصل شوید. به کمک این نرم افزارها و با فرایند کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) امکان دانلود و آپلود فایل‌ها وجود دارد. از مزایای این روش می‌توان به عدم نیاز به دانش فنی اشاره کرد؛ زیرا محیط کار با نرم افزارها مشابه محیط پیش فرض سیستم عامل ویندوز می‌باشد.

  • استفاده از مرورگرها

یکی دیگر از روش‌های اتصال به FTP استفاده از مرورگرها همچون کروم، فایرفاکس و موزیلا است. برای استفاده از این روش کافی است آدرس FTP یک سایت را در مرورگر وارد کرده و سپس نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. این روش تنها برای جست و جو و یا خواندن فایل مناسب بوده و از آن نمی‌توان برای آپلود و یا ارسال فایل‌ها استفاده کرد. زیرا مرورگرها تنها قادر به نمایش محتویات فایل بوده و توانایی آپلود و ارسال فایل را ندارند. لازم به ذکر است این روش نسبت به روش اول از امنیت و سرعت پایین تری برخوردار است.

  • استفاده از Command line

استفاده از Command line و یا همان خط فرمان سیستم عامل‌ها نیز یکی از روش‌های اتصال به FTP است. این روش به دلیل نداشتن رابط گرافیکی کاربر پسند کمتر مورد استفاده قرار گرفته و برای ایجاد پروتکل FTP و در محیط لینوکس پر استفاده تر است.

جمع بندی

در این مقاله به سوالاتی همچون پروتکل FTP چیست، کاربردهای این پروتکل، انواع پروتکل FTP و راه‌های استفاده از آن پاسخ داده‌ شد. این پروتکل با هدف ارائه روشی استاندارد برای انتقال فایل در شبکه ای کوچک از کامپیوترها ایجاد شد. مهم ترین وظیفه پروتکل FTP انتقال فایل‌ها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر بوده و از این پروتکل برای انتقال فایل‌ها بین حساب‌های یک کامپیوتر نیز استفاده می‌شود. امیدوارم این مقاله پاسخگوی تمامی سوالات شما در این زمینه باشد. در صورت وجود هرگونه ابهام می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید؛ تیم پویان آی تی در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهد بود. همچنین در صورت علاقه به مقالات بیشتر در این حوزه می‌توانید به وبلاگ پویان آی تی سر بزنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

پروتکل FTP