آشنایی با لینوکس و کاربردهای آن

آشنایی با لینوکس و کاربردهای آن

لینوکس سیستم عامل پرکاربردی است که در بسیاری از مواقع بدون آن که خبر داشته باشید از آن استفاده می‌کنید. این سیستم عامل را می‌توان در موبایل‌ها، لوازم خانگی، کامپیوترهای شخصی، ابرکامپیوترها، یخچال، ترموستات ماشین و… یافت.
همچنین از آنجایی که لینوکس فضای امن و مطمئنی دارد، بخش گسترده‌ای از بورس و اینترنت جهان بر بستر این سیستم عامل اجرا می‌شود.
از این رو می‌توان گفت پیدایش لینوکس از سال1990 موجب تبدیل شدن آن به یک پایگاه کاربری جهانی گردیده است و به همین دلیل امروزه در همه جا وجود دارد.
 بنابراین این مقاله جهت آشنایی با لینوکس و کاربردهای آن گردآوری شده است تا اطلاعات جامعی در مورد این سیستم عامل در اختیار مخاطبان قرار دهد.

لینوکس چیست؟

بسیاری از افراد با سیستم عامل های ویندوز، iOS، Mac OS آشنا هستند. لینوکس نیز نوعی سیستم عامل پرکاربرد است که به مدیریت منابع پرداخته و ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را میسر می‌کند.
 لینوکس در سال 1991 توسط دانشجوی فنلاندی به نام لینوس توروالدز به صورت متن باز طراحی شده و با نماد پنگوئن معرفی گردیده است.
در حقیقت این نرم‌افزار همچون پلتفرم شناخته شده‌ای در آخرین لایه دیگر نرم‌افزارهای کامپیوتر قرار می‌گیرد و همه درخواست‌های آنها را دریافت و به سخت افزار منتقل می‌کند.

لینوکس

ساختار لینوکس

سیستم عامل لینوکس از چندین بخش تشکیل شده است که این بخش‌ها به قرار زیر هستند:

1. هسته و کرنل

هسته سیستم لینوکس یکی از نرم‌افزارهای مهم آن است که ارتباط مستقیمی با سخت‌افزار کامپیوتر دارد.
 در واقع هسته لینوکس به کنترل دسترسی به شبکه می‌پردازد و زمان‌بندی مناسبی به برنامه‌ها می‌دهد.
 همچنین نظارت بالایی بر خدمات سیستم فایل داشته و مدیریت مناسبی بر روی دستگاه‌های جانبی اولیه دارد.

2. بوت لودر

نرم افزاری که به مدیرت بوت رایانه و راه‌اندازی هسته لینوکس می‌پردازد به بوت لودر معروف است. همچنین بوت لودر برای مدیریت سیستم‌های به کار می‌رود که همزمان چند سیستم عامل را بوت می‌کنند.

3. سیستم Init یا سیستم اولیه

یکی از فرآیندهای اولیه که بعد از بارگیری هسته اجرا می‌گردد، سیستم Init  است. در واقع این سیستم با مقداردهی اولیه موجب اجرای فرآیندهای مختلف می‌شود و مانند فرآیند والدی جهت اجرای سایر فرآیندها عمل خواهد کرد.

4. دیمون ها

دیمون‌ها در واقع در پس زمینه اجرا می‌شوند تا بتوانند درخواست‌های یک سرویس را مدیریت کند.
این برنامه‌ها کار خود را به صورت پنهانی اجرا می‌کنند و زیاد در دید نیستند. می‌توان گفت بر روی سرور لینوکس وب سروری اجرا می‌گردد که جهت دریافت درخواست‌های وب سرور به برنامه دیمون نیاز دارد که httpd نیز نامیده می‌شود.

5. سرور گرافیکی

این سرور به کنترل نحوه نمایش گرافیک بر روی کامپیوتر می‌پردازد و معمولا به عنوان X server  و X از آن یاد می‌شود. اگر این سرور گرافیکی وجود نداشت، تعامل کاربران تنها از طریق رابط خط فرمان با سیستم لینوکس صورت می‌گرفت.

6. محیط دسکتاپ

محیط دسکتاپ برنامه واسطه‌ای است که جهت پردازش تصاویر به کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که توسط سرورهای گرافیکی ارسال می‌شوند.
 امروزه انواع محیط‌های دسکتاپ برای سیستم عامل لینوکس وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به Cinnamon، GNOME و Mate اشاره کرد.

توزیع های محبوب لینوکس

امروزه توزیع‌های متنوعی از لینوکس عرضه گردیده که هر کدام از تفاوت‌های مختلفی با یکدیگر برخوردار هستند.
برخی از این توزیع‌ها دارای رابط کاربری پیشرفته هستند و برخی هم به تداعی نمودن محیط کامپیوترهای قدیمی می‌پردازند.
می‌توان بعضی از پرطرفدارترین و بهترین توزیع‌ های لینوکس را به صورت زیر معرفی کرد:

  • Ubuntu
  • Opensuse
  • Manjaro
  • Linux Mint
  • Debian
لینوکس

مزایای استفاده از سیستم لینوکس

سیستم لینوکس دارای ویژگی‌های متنوعی است که موجب می شود تا استفاده از این سیستم عامل نسبت به سایر سیستم عامل‌ها فواید زیادی به همراه داشته باشد.
بنابراین برخی از مزایای استفاده از لینوکس را می‌توان این چنین بیان کرد:

·         متن باز بودن لینوکس

با توجه به این که لینوکس به صورت منبع باز طراحی شده است، به همین دلیل کد منبع آن در دسترس همگان قرار دارد.
بنابراین افرادی که مسلط به برنامه نویسی هستند، می‌توانند به شخصی‌سازی این سیستم عامل پرداخته و کدهای آن را جهت اهداف مختلف خود اصلاح، توزیع یا افزایش دهند.

·         امنیت

لینوکس از جمله سیستم عامل‌های است که دارای گزینه‌های امنیتی و پشتیبانی فراوانی بوده که دستگاه‌های شما را از ورود هر گونه ویروس، بدافزارها، خرابی‌ها و کاهش سرعت حفظ می‌کند.
همچنین به خوبی از داده‌های شما نگهداری کرده، بنابراین وجود امنیت بالایی لینوکس موجب گردیده که بسیار مورد توجه توسعه‌دهندگان و صاحبان سرورها قرار گیرد.

·         رایگان

یکی از مزیت‌های مهم این سیستم عامل رایگان بودن آن است، به همین دلیل بدون نیاز به هیچ مجوزی امکان بارگیری رایگان آن وجود دارد.

·         داشتن سرعت بالا

از آنجایی که سیستم لینوکس بسیار سبک می‌باشد، به همین دلیل نسبت به سایر سیستم عامل‌ها از سرعت بالایی برخوردار است. همچنین در این سیستم عامل هیچ‌گونه رم، حافظه و… جهت راه‌اندازی صرف نمی‌شود، به همین دلیل سرعت آن نیز کاهش نمی‌یابد.

·         داشتن انعطاف پذیری بالا

این سیستم عامل انعطاف بالایی دارد، به همین دلیل در برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های سرور و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی لینوکس سیستم عاملی است که می‌توان آن را در یک ساعت مچی تا یک ابرکامپیوتر استفاده نمود.

کاربردهای سیستم عامل لینوکس

خیلی از افراد تصور می‌کنند که شرکت‌های کوچک با توجه به رایگان بودن سیستم عامل لینوکس، تنها استفاده‌کنندگان از این سیستم عامل محسوب می‌شوند. اما واقعیت چیز دیگری است!
امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل، آمازون، فیسبوک، ناسا، توییتر و… از لینوکس استفاده می‌کنند.
 از آنجایی که لینوکس دارای امنیت فوق‌العاده‌ای است، به همین جهت به انتخاب این سیستم عامل پرداخته‌اند و آن را در بسیاری از برنامه‌های خود به کار می‌برند.
 بسیاری از کاربرهای لینوکس اصلا خبر ندارند که در حال کار با این سیستم عامل هستند، از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌های که روزانه با آنها سروکار دارند بر پایه همین سیستم عامل تولید گردیده‌اند.
 مثلا اندروید یکی از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین سیستم عامل‌های جهانی وابسته به لینوکس است که امروزه اساس کار بسیاری از موبایل ها، تبلت‌ها و… می‌باشد.
همچنین بسیاری از دوربین‌ها، رم‌های ذخیره‌سازی، لوازم الکترونیکی از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.
 از دیگر کاربردهای لینوکس می‌توان به روبات‌های فضایی، تلویزیون‌های هوشمند، خودروهای خودران، ساعت‌های هوشمند، ماشین لباسشویی، قطارهای سریع السیر، زیردریایی‌های هسته‌ای، بورس آمریکا و… اشاره کرد.

لینوکس

نتیجه گیری

لینوکس از جمله سیستم عامل‌های متن بازی است که به عنوان رقیب سرسختی برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک به شمار می‌آید.
سیستم عامل لینوکس این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند با توجه به نیازشان به شخصی سازی آن بپردازند، به همین دلیل امکان توسعه فراوان آن وجود دارد.
از این رو لینوکس به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم عامل‌های جهان شناخته می‌شود.
 بنابراین در مقاله آشنایی با لینوکس و کاربردهای آن به شرح ساختار لینوکس و مزایای استفاده از آن پرداختیم و برخی از کاربردهای متنوع آن را بیان کردیم.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Ubuntu CentOS توزیع لینوکس Fedora لینوکس