MysqL چیست

MysqL چیست؟

بسیاری از افرادی که به برنامه نویسی وب مشغول هستند و با PHP کار می‌کنند، شاید بارها کلمه Mysql را شنیده باشند. اصلا Mysql چیست؟ این سوالی است که قطعا این افراد با آن روبرو می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله به پاسخ این سوال می‌پردازیم و اطلاعات کاملی از Mysql در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم تا به خوبی با مای اس کیو ال آشنا شوند.

آیا می‌دانید Mysql چیست؟

Mysql در سال 1995 راه‌اندازی گردید و جزء سیستم‌های مدیریت پایگاه داده محبوب معرفی گردید. این نرم‌افزار در واقع جهت مدیریت نمودن سیستم‌های پایگاه داده رابطه‌ای تولید شد.معمولا Mysql برای توسعه وب سایت‌ها و بسیاری از برنامه‌های پرکاربرد وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین در پاسخ به سوال MysqL چیست؟ می‌توان گفت مای اس کیو ال از جمله سیستم‌های مدیریت دیتابیس متن باز یا (Open Source) است که توسط شرکت اوراکل توزیع و پشتیبانی می‌گردد. نرم‌افزار Mysql نسبت به سایر نرم‌افزارهای پایگاه اطلاعاتی از یادگیری آسانی برخوردار می‌باشد که از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به (Microsoft SQL Server (MSSQL، دیتابیس  Oracle و … اشاره کرد.

Mysql را با زبان‌های C  و C++ می‌نویسند و در بسیاری از سیستم عامل‌ها همانند ویندوز، یونیکس، لینوکس و… اجرا می‌گردد تا به تعریف و مدیریت ابرداده‌ها بپردازد. همچنین Mysql یکی از اجزا و مولفه‌های اصلی مجموعه نرم‌افزاری‌های LAMP شناخته می‌شود. در حقیقت LAMP از جمله برنامه‌های توسعه وب می‌باشد که سیستم عامل آن لینوکس است و از آپاچی ( Apache ) به عنوان سرور وب استفاده می‌کند. همچنین در این نرم‌افزار، Mysql به عنوان مدیریت سیستم پایگاه اطلاعات رابطه‌ای و PHP هم زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا است. کار با Mysql بسیار راحت می‌باشد، کافیست با هسته آن یعنی SQL آشنا شد و دانش آن را بدست آورد. بنابراین با فراگیری SQL و بکارگیری چند عبارت ساده امکان ساخت و ارتباط با Mysql به راحتی میسر می‌گردد. نرم‌افزار Mysql دارای یک لایه امنیتی داده جامد در ساخت خود می‌باشد که به خوبی به محافظت از داده‌های حساس می‌پردازد.

کاربرد Mysql چیست؟

امروزه شرکت‌های بزرگی همچون فیس‌بوک و گوگل از نرم‌افزار Mysql برای مدیریت سیستم خود استفاده می‌کنند. به طور کلی این نرم‌افزار دارای کاربردهای متنوعی است که برخی از کاربردهای آن به قرار زیر هستند:

  • پیاده‌سازی پایگاه داده مناسب: نرم‌افزار Mysql به گونه‌ای طراحی می‌شود تا بتواند جهت پیاده‌سازی دیتابیس مناسب SQL برای صفحات وب کوچک تا متوسط به کار رود.
  • ذخیره نمودن اطلاعات در برنامه‌های پرکاربرد وب: امروزه از نرم‌افزار Mysql در برنامه‌های پرکاربرد وب استفاده می‌شود که براساس جاوا و PHP ساخته می‌شوند تا به پشتیبانی ذخیره‌سازی پایگاه داده (DB) بپردازند.
  • یادگیری آسان: با توجه به این که Mysql دارای امکانات پیشرفته نیست و به پشتیبانی آنها نمی‌پردازد، به همین دلیل می‌توان آن را آموزش دید و به یادگیری این نرم‌افزار پرداخت.
MysqL چیست

مزیت‌های Mysql چیست؟

امروزه سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای متنوعی همانند اوراکل، مایکروسافت SQL سرور، مایکروسافت Access و… در دنیای فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت سیستم مدیریت پایگاه داده Mysql از جمله سیستم‌های محبوب به شمار می‌آید، از آنجایی که دارای مزیت‌های فراوانی است. بنابراین برخی از مهمترین مزیت‌های Mysql را می‌توان این چنین بیان کرد:

  •  برخورداری از موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه

Mysql امکان اتصال به موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه را دارد که هر کدام از خصوصیات ویژه‌ای برخوردارند. اما بسیاری از سیستم‌های دیگر تنها امکان پشتیبانی از یک موتور ذخیره‌سازی را دارند که از جمله آنها می‌توان SQL Server را معرفی کرد. این موتورها معمولا در پایگاه داده به منظور ذخیره کردن و بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • متن باز بودن این سیستم

از آنجایی که نرم‌افزار Mysql به صورت open source یا متن باز طراحی می‌گردد، بنابراین امکان تغییر آن با توجه به نیاز کاربر وجود دارد. همچنین این سیستم به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

  • داشتن عملکرد بالا

Mysql دارای طراحی بسیار ساده می‌باشد و به راحتی امکان اتصال به موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه را دارد. بنابراین نسبت به دیگر سیستم‌های مدیریت دیتابیس عملکرد مناسب‌تری نیز خواهد داشت.

  • برخورداری از امنیت بالا

بسیاری از کاربران همیشه نگران حفظ اطلاعات و امنیت نرم‌افزارهای خود هستند. بنابراین سیستم Mysql با داشتن امنیت بالا این امکان را به کاربران نیز می‌دهد تا با رمزنگاری به حفاظت بیشتر از اطلاعاتشان بپردازند. 

  • مقیاس‌پذیری

در این دیتابیس امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها و جداول اطلاعاتی تا 4 گیگابایت وجود دارد. همچنین در صورت نیاز کاربران می‌توانند تا حجم 4 ترابایت به ارتقا این دیتابیس بپردازند و جهت ذخیره‌سازی و استفاده از جداول اطلاعاتی و فایل‌های خود از آن استفاده نمایند.

  • قابلیت چند سکویی

نرم‌افزار Mysql قابلیت اجرا شدن بر روی ویندوز، لینوکس و macOS را دارد، به همین دلیل به عنوان نرم‌افزار چند سکویی معرفی می‌شود.

MysqL چیست

چگونگی ذخیره‌سازی داده‌ها در Mysql

موتورهای جستجو از جمله مکان‌های هستند که به ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها و اطلاعات Mysql می‌پردازند. معمولا موتور پیش فرض InnoDB در Mysql جهت ذخیره‌سازی اطلاعات به کار گرفته می‌شود. می‌توان گفت موتور InnoDB از جمله پیچیده‌ترین موتورهای موجود در Mysql است. در این موتور می‌توان روابط بین جدول‌ها را توسط کلید خارجی محدود نمود، همچنین امکان بازیابی اطلاعات ناقص وجود دارد.

MyISAM دیگر موتور رایج و پرکاربرد در Mysql است، کار با این موتور جستجو بسیار آسان است. بنابراین کاربران به راحتی امکان استفاده از آن را جهت ذخیره‌سازی اطلاعات دارند. معمولا این موتور جستجو جهت ذخیره‌سازی داده‌های کم حجم استفاده می‌شود.

چگونگی کار کردن Mysql

معمولا مراحل کار Mysql از پیچیدگی خاصی برخوردار است اما به طور کلی روند کار Mysql به قرار زیر است:

  • این نرم‌افزار ابتدا به ایجاد یک دیتابیس می‌پردازد تا بتواند در آن داده‌ها را ذخیره نماید، آنگاه به مشخص نمودن ارتباط میان جداول خواهد پرداخت.
  • کاربران این امکان را دارند تا دستورات SQL خاصی را تایپ نمایند و در نتیجه به انجام درخواست خود در این سیستم بپردازند.
  • با پاسخ درخواست مشتری از سوی سرور، نمایش اطلاعات از سوی کاربر رخ می‌دهد.

معمولا جهت بالا بردن سرعت و بهتر کردن روند کار Mysql نیاز به انتخاب رابط کاربری مناسبی می‌باشد. یکی از انواع رابط‌های کاربری متداول Mysql، رابط کاربری گرافیکی Gul است. هر چند به جای این رابط کاربری انواع مختلفی از رابط‌های کاربری دیگر همانند SequelPro، MySql WorkBench نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. می‌توان گفت به طور معمول در سایت‌های وردپرسی از رابط‌های کاربری همچون MySql ، phpMyadmin استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

از آنجایی که Mysql از جمله سیستم‌های بسیار محبوب می‌باشد که دارای یادگیری آسانی است. بنابراین امروزه از این نرم‌افزار جهت راه‌اندازی سایت‌های مختلف استفاده فراوانی می‌شود. همچنین با توجه به این که این دیتابیس بسیار حرفه‌ای، سریع و مطمئن است، به همین جهت توسط شرکت‌های بزرگی نیز همانند توییتر، فیسبوک، یوتیوب، ویکی‌پدیا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین در این مقاله بیان کردیم که Mysql چیست؟ و کاربردها و مزیت‌های این نرم‌افزار شامل چه مواردی هستند. از این رو مخاطبان با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره  Mysql بدست می‌آورند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Open source MySQL پایگاه داده