Secure Gmail

آشنایی با افزونه ی Secure Gmail

فهرست مطالب

علی رغم پیشرفت‌های امنیتی فضای مجازی، مانند حالت محرمانه گوگل یا رمزگذاری پیشرفته جیمیل با S/MIME که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران صورت گرفت باز هم نمی‌توانید از امنیت اطلاعاتی که در فضای مجازی ارسال می‌کنید مطمئن باشید.
ایمیل‌های شما از طریق رمزگذاری جیمیل نه کاملا خصوصی هستند و نه امن. اگر بخواهیم از ایمیل و ابزارهای مشارکتی جیمیل به همان اندازه که همیشه برای ما راحت است استفاده کنیم، این بهایی است که باید پرداخت کنیم. زیرا گوگل برای حفظ روند رشد، تجربه بهتر کاربری و همچنین استفاده آسان و مشارکتی پلتفرمی که ارائه می‌دهد، مجبور است داده‌هایی را ذخیره کند و این داده‌ها که اطلاعات دریافتی از کاربران آن پلتفرم است را قابل اسکن و خواندن در سیستم خود نگه می‌دارد.
همین امر باعث به خطر افتادن حریم شخصی و امنیت اطلاعات کاربران می‌شود. خوشبختانه، برخی از ابزارها و فناوری‌های موجود مانند سرویس‌های رمزگذاری سرتاسر جیمیل برای افزایش امنیت حریم خصوصی داده‌ها در پرکاربردترین سرویس گیرنده ایمیل جهان وجود دارد. با استفاده از آن‌ها، می‌توانید کمی اطمینان خاطر داشته باشید. Secure Gmail یک راه حل، رمزگذاری پیشرفته است، که می‌تواند به شما کمک کند تا ضمن حفظ کنترل حریم خصوصی، پیوست‌های ایمیل را نیز به اشتراک بگذارد.

اهمیت رمزگذاری جیمیل

جیمیل محبوب‌ترین پلتفرم ایمیل جهان با 1.8 میلیارد کاربر جیمیل در سال 2021 و 6 میلیون حساب G suite / Workspace در سال 2020 است. با توجه به اینکه نزدیک به یک چهارم جمعیت جهان از جیمیل استفاده می‌کنند، حریم خصوصی اطلاعاتی که از طریق این پلتفرم جابجا می‌شود، یک مسئله جهانی است.

در پاسخ به نگرانی‌های روزافزون امنیت داده‌های جهان در چند سال اخیر، جیمیل مجبور شد ویژگی‌های جدیدی را برای افزودن یک لایه اضافی به راه‌حل‌های امنیت داده‌های خود نیز معرفی کند. اولین نقطه عطف در این حالت، حالت محرمانه در سال 2018 بود. معرفی آن نوید یک جایگزین با کاربری آسان را برای ابزارهای امنیتی ایمیل که از قبل موجود بودند. اما بسیار پیچیده عمل می‌کردند‌ را می‌داد. ابزارهایی مانند: پلاگین‌های رمزگذاری PGP یا S/MIME که در عمل، این ویژگی‌ها از بسیاری جهات نتوانست کارشناسان را تحت تأثیر قرار دهد. حتی برخی استفاده از آن‌ها را دقیقاً به دلیل احساس امنیت کاذبی که منتقل می‌کنند به عنوان یک خطر در نظر می‌گیرند. اما جایگزین کاربردی این ابزارها که Secure Gmail نام گذاشته شد، قابلیت‌های راضی کننده‌تری را ارائه نمود. همچنین برای استفاده آسان از این پروتکل امنیتی گوگل یک افزونه نیز برای مرورگر خود ارائه کرد.

اکنون می‌خواهیم خلاصه‌ای از قابلیت‌های افزونه Secure Gmail کروم به شما ارائه دهیم. همچنین اطلاعاتی برای پاسخ به این سؤال را در اختیار شما قرار می‌دهیم: چگونه می‌توانم یک ایمیل رمزگذاری‌شده در Gmail با حفظ حریم خصوصی پیشرفته ارسال کنم؟ پس با ما همراه باشید.

Secure Gmail

Secure Gmail نیازی به معرفی ندارد. زیرا بسیاری از کاربران در سراسر جهان از آن استفاده کردند یا استفاده می‌کنند. در حال حاضر، جیمیل در رتبه اول استفاده از سرویس گیرنده ایمیل در جهان قرار دارد. میلیون‌ها شرکت برای گوگل Workspace هزینه می‌کنند. در میان این شرکت‌ها، بسیاری از صنایع تحت نظارت وجود دارند که در کارکرد روزانه خود نیاز به یک ایمیل امن دارند.
بهترین راه حل ارائه شده تا به امروز، استفاده از ایمیل‌های رمزگذاری شده است. Secure Gmail در این زمینه پیشگام بوده و خدمات مناسبی ارائه می‌دهد. ایده راه حل پیشرفته امنیت داده جیمیل برای ایمیل‌هایش ساده است. آن‌ها می‌خواهند به کاربران خود این امکان را بدهند که از باز کردن، کپی کردن، ارسال یا چاپ ایمیل‌ها یا فایل های پیوست توسط افراد غیرمجاز جلوگیری کنند. برای این منظور، آن‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در Secure Gmail و در قالب یک افزونه معرفی کردند.

ویژگی‌های Secure Gmail

Secure Gmail ویژگی‌های امنیتی خوبی دارد و استفاده از آن کار سختی نیست. در این بخش به معرفی ویژگی های Secure Gmail می‌پردازیم :

  • تاریخ انقضا 

تنها با یک کلیک و از طریق نماد تایمر در پایین صفحه که با علامت یک قفل کوچک ترکیب شده، کاربران جیمیل از طریق Secure Gmail می‌توانند برای پیام‌های خود یک تاریخ انقضا تنظیم کنند. بنابراین پس از گذشت مدت زمان مشخصی، آن پیام دیگر در دسترسی نیست، حتی برای شخص دریافت کننده و شخص ارسال کننده پیام. با تنظیم تایمر برای حذف ایمیل، پس از گذشت زمان تعیین شده پیام شما به طور کلی از سرورهای گوگل پاک خواهد شد.

  • رمزگذاری واقعی 

در حالی که حالت محرمانه Gmail برخی جلوه‌های بصری جالب را با ایمیل‌های ناپدید شده به صندوق ورودی شما اضافه می‌کند، هیچ ارتباطی با امنیت اضافی ایمیل ندارد. در برخورد با این ایمیل‌های به اصطلاح «محرمانه»، در نگاه اول، می‌بینید که از اصل «ممنوع از ارسال، کپی، چاپ و دانلود» پیروی می‌کنند. اما امنیت خاصی ندارند. به‌عنوان مثال، نمی‌توانند مانع از انجام برخی عکس‌های صفحه‌نمایش از پیام‌های شما شوند. همچنین، آن‌ها هنوز به صورت رمزگذاری شده واقعی در سرورهای گوگل ذخیره نمی‌شوند. در ضمن آن‌ها پسووردهای رمزگذاری شما را در اختیار دارند، بنابراین می‌توانند به هر مکاتبه‌ای که تا به حال انجام دادید دسترسی یابند. مهم نیست که آن‌ها به عنوان محرمانه علامت گذاری شدند یا خیر. اما در Secure Gmail اینگونه نیست.

Secure Gmail

 Secure Gmail از پروتکل رمزگذاری مختلفی استفاده می‌کند که در صورت رعایت نکردن یک سری موارد، حتی برای فرستنده و گیرنده نیز پیام قابل مشاهده نخواهد بود. فقط با داشتن کلیدهای رمزگذاری که در مورد آن هم فرستنده و هم گیرنده باید اطلاعاتی را مبادله کنند، قابل نمایش خواهد بود. این کلیدها  تا به طور منحصر به فرد خود را شناسایی نکند قابل دسترسی نخواهند بود. این‌چنین پیام‌هایی، داده‌های بی معنی در فضای Cloud خواهند بود که هیچ وقت اطلاعاتشان قابل بازیابی نمی‌باشند.

  • محافظت از رمزهای عبور 

Secure Gmail برای محافظت از رمزهای عبور ارسال شده یک صفحه وب مانند یک ایمیل در سرورهای خود ایجاد می‌کند و پیوند آن را برای گیرنده شما ارسال می‌کند. این کاملاً برعکس این است که تقویت‌کننده‌های امنیتی واقعی مانند رمزگذاری انتها به انتها کار می‌کنند. با E2EE می‌توانید دسترسی به داده‌های خود که در انبار داده بایگانی شده‌اند را در طول کل چرخه عمر آن اختصاص دهید.

یعنی بازهم اطلاعات شما در جایی ذخیره می‌شود و می‌تواند در دسترس قرار بگیرد. در حین حضور اطلاعات شما در انبار داده، جیمیل مسئول تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند به داده‌های شما در سرورهای خود دسترسی یابد، است. هنگامی که رمز عبور را از طریق پیام متنی برای گیرنده ارسال می‌کنید، به گوگل این امکان را می‌دهید که شماره همراه آن شخص را با آدرس ایمیل او مطابقت دهد. و این خود یک عامل نقض قوانین حفظ حریم خصوصی و یک پرچم قرمز از نقطه نظر GDPR است.

در حالی که Secure Gmail راه حلی در مورد نحوه ارسال ایمیل‌های محافظت شده با رمز عبور در جیمیل ارائه می‌دهد، مهم است که محدودیت‌های آن را در نظر داشته باشید. اما Secure Gmail با گذر از تمام محدودیت‌ها امکان دسترسی به رمزهای عبور ارسالی شما را نمی‌دهد و با آن‌ها نیز مانند پیام‌های متنی برخورد می‌کند. سیستم رمزگذاری معمول باعث ایجاد تغییراتی در رمزهای ارسالی می‌شود که هرچند جزئی است ولی باعث ناکارآمدی آن می‌شود. اما Secure Gmail با حل این مسئله رمزهای عبور را بدون ایجاد کوچکترین تغییر در ساختار رمزگزاری متغییر می‌کند.

  • یکپارچه سازی با امنیت جیمیل 

از آن جایی که با استفاده از دیگر راه حل‌ها ارسال پیوست‌های ایمیل می‌تواند حوصله سر بر باشد. افزونه ی Secure Gmail رویکردی دیگر را برای جیمیل در نظر گرفته است. این قابلیت‌های امنیتی قدرتمند Secure Gmail را با یکپارچه‌سازی با جیمیل ترکیب می‌کند. افزودن پیوندهای کاملاً ایمن، محافظت شده با رمزگذاری انتها به انتها واقعی، می‌تواند در یک لحظه انجام شود. به لطف آن، تمام ویژگی‌های امنیتی تنها با چند کلیک روی دستگاه شما فاصله دارند. با افزونه Secure Gmail کنترل کاملی روی داده‌های خود خواهید داشت. به عنوان بخشی از رمزگذاری سرتاسر جیمیل می‌توانید علاوه بر نکات فوق، محدودیت‌های باز پیوند را نیز تنظیم کنید. علاوه بر این، می‌توانید از یک رمزگذاری پویا برای محافظت و کنترل محتوای به اشتراک گذاشته شده خود استفاده کنید و ایمیل‌های خود را غیر قابل ردیابی کنید. به این ترتیب Secure Gmail مثال خوب برای رمزگذاری یکپارچه سرتاسر جیمیل می‌باشد.

نحوه استفاده از Secure Gmail

ایمن سازی جیمیل برای رمزگذاری موثر ایمیل‌ها در جیمیل یک راه عالی است. پس از نصب از فروشگاه وب گوگل کروم، جیمیل خود را برای فعال کردن برنامه افزونه Secure Gmail بازخوانی کنید. از این رو با نحوه رمزگذاری ایمیل در برنامه به یک tutorial آشنا خواهید شد. سپس به جیمیل وارد شوید، در صورتی که در کنار علامت ایجاد ایمیل، تصویر یا علامت کوچک یک قفل را مشاهده کردید، می‌توانید متوجه شوید که افزونه Secure Gmail به درستی نصب و کار می‌کند.
برای نوشتن یک ایمیل رمزگذاری شده در جیمیل، بر روی دکمه قفل کلیک کنید. فراموش نکنید که باید روی این نماد کوچک کلیک کنید. در غیر این صورت، اطلاعات محرمانه را از طریق ایمیل رمزگذاری نشده ارسال خواهید کرد. اگر روی قفل کلیک کنید، دو تغییر در روال معمول ارسال ایمیل به وجود خواهد آمد:

  • کلمه ایمن

اولین تغییر نمایش کلمه “ایمن” است که در سربرگ صفحه و با نماد قفل در کنار نویسه ” پیام جدید ” نمایان می‌شود.

  • ارسال رمزگذاری

دومین تغییر در گزینه “ارسال” صورت خواهد گرفت که به « ارسال رمزگذاری » تغییر خواهد کرد.
اکنون که ” Send Encryption ” یا “ارسال رمزگزاری” را فعال کرده‌اید ، کار شما هنوز کامل نشده است. علاوه بر این، یک پنجره پاپ آپ ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد رمز عبوری را وارد کنید. که گیرنده برای رمزگشایی ایمیل به آن نیاز دارد.

نتیجه

Secure Gmail از جمله افزونه‌های کروم می‌باشد و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید پیام‌های جیمیل خود را رمزگذاری نمایید. با انجام اینکار خواندن ایمیل شما برای هر کسی جز گیرنده مد نظر ممکن نخواهد بود. این افزونه تنها با کروم و جیمیل کار خواهد کرد، پس گیرنده شما بایستی این افزونه را برای رمزگشایی در کروم نصب نماید. با نصب این افزونه شما تنها بایستی روی نماد قفل کلیک کنید. پس اگر قصد ارسال اطلاعات حساس از طریق ایمیل را دارید، این افزونه برای شما بسیار مفید است. زیرا با استفاده از آن دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند پیام‌های شما را در ایمیل بخواند، مگر اینکه خودتان رمز عبورتان را به او دهید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

افزونه امنیت ایمیل گوگل