google gemini

آشنایی با هوش مصنوعی Google Gemini

فهرست مطالب

Google Gemini از جمله مدل‌های هوش مصنوعی به حساب می‌آید که می‌تواند متن‌ها، تصاویر، صداها و حتی ویدئوها را نیز درک نماید. این مدل می‌تواند به تکمیل وظایف و کارها به زبان‌های مختلف بپردازد همچنین کدهای مختلف را به زبان‌های گوناگون تولید نماید. در این محتوا به توضیح درباره گوگل جمینی می‌پردازیم. پس همراه ما باشید

تاریخچه

گوگل جمینی نخستین بار در ماه مه 20203 به عنوان یکی از جدیدترین راه حل‌های هوش مصنوعی چند وجهی معرفی شد. این هوش مصنوعی ترکیبی از مدل‌های ربان بزرگ می‌باشد که از تکنیک‌های آموزشی AlphaGo استفاده می‌کند و به تأمین بسیاری از محصولات و خدمات گوگل می‌پردازد. بنا بر نظر دمیس حسابیس، مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران گوگل دیپ مایند، جمینی به عنوان تلاش مشترک تیم‌های Google و Google Research می‌باشد که آن را به تواناترین مدل هوش مصنوعی تبدیل کرده است.

Google Gemini با داشتن قابلیت چند وجهی که دارد قادر است تا داده‌های مختلف مانند متن، کد، صدا، ویدئو و تصاویر را تعمیم، درک و ترکیب کند.

نسخه‌های مختلف Google Gemini 

در راستای دسترسی به انعطاف پذیری و مقیاس پذیری‌های مختلف Google Gemini در سه اندازه عرضه می‌شود. در اینجا به توضیح درباره هرکدام از این موارد خواهیم پرداخت.

  • Gemini Nano: این مدل برای اجرا بر روی گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انجام آن دست از کارهایی به هوش مصنوعی کارآمد بدون اتصال به سرورهای خارجی ورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Gemini Pro: در مراکز داده گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر به ارائه پاسخ سریع و درک سؤالات می‌باشد. Gemini Pro به تقویت مواردی مثل Google Bard می‌پردازد و در آینده‌ای نه چندان دور در دیگر ابزارهای گوگل مانند Duet AI، Google Chrome، Google Ads و تجربه جستجوی مولد Google نیز عرضه خواهد شد. شما با استفاده این نسخه از گوگل جمینی می‌توانید به نوشتن و خلاصه کردن محتوای خود بپردازید.
  • Gemini Ultra: با وجود آنکه در حال حاضر در دسترس همه افراد قرار ندارد؛ ولی تواناترین نسخه محسوب می‌شود که برای کارهای پیچیده طراحی شده است و پس از انجام مراحل آزمایشی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

چگونه می توانید به جمینی دسترسی پیدا کنید؟

Google Gemini در محصولات گوگل در اندازه‌های بسیار کوچک در دسترس است و به تبع گوگل به مرور زمان آن را در جستجو، تبلیغات و دیگر خدمات خود تبلیغ می‌کند. به نظر می‌رسد گوگل جمینی از جمله بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی تا به امروز می‌باشد و به علت ویژگی چندوجهی و بومی خود بسیار متمایز می‌باشد.

آیا Gemini بهتر از GPT است؟

در راستای مقایسه میان چت جی بی تی و جمینی موارد زیادی وجود دارد که به وسیله آن قادر خواهید بود تا بررسی کنید کدام یک از این دو مورد بهتر است.

  • داشتن پارامترهای بالا

یکی از عواملی که تعیین کننده بهتر بودن این هوش مصنوعی می‌باشد تعداد پارامترهای آن است که به تبع هر چه بالاتر باشد آن مدل بهتر است.

  • ظرفیت چند وجهی

چت جی بی تی با زبان‌های محدودی کار می‌کند؛ ولی با تصویر کار نمی‌کند. در این مسیر Google Gemini قادر است علاوه بر درک اعداد با تصاویر نیز کار کرده و ارتباط بگیرد.

  • اطلاعات گسترده

Google Gemini با داشتن حجم گسترده‌ای از اطلاعات (40 تریلیون توکن) که چیزی حدود چهار برابر کل داده‌های مورد استفاده برای آموزش می‌باشد. به تبع هرچه حجم داده‌هایی که یک هوش مصنوعی در اختیار دارد وسیع‌تر باشد بهتر می‌تواند به نیازها و درخواست‌های افراد پاسخ دهد.

چه چیزی Google Gemini را متفاوت می‌کند؟

زمانی که گوگل به معرفی جمینی پرداخت دمیس گفت که این مدل قادر است تا مسائل را حل نماید و حتی قادر است تا به بررسی منابع در جهت بهبود یادگیری بپردازد. موارد زیادی وجود دارند که گوگل جمینی را از رقبایش متمایز می‌سازد. در اینجا به توضیح درباره هرکدام از این بخش‌ها می‌پردازیم.

  • استدلال چندوجهی پیچیده

این قابلیت به این معنی است که جمینی می‌تواند کدهای مختلف اطلاعات را درک نماید و قادر است تا تعداد بسیار زیادی از سندها را بررسی و نکات و بینش ای مهم را برای افراد بیان نماید. این قابلیت باعث شده است تا کاربران بتوانند با سرعت بالاتری به سؤالات در حیطه‌های گوناگون مثل فیزیک و ریاضیات و دیگر موارد پاسخ دهند.

  • کدنویسی پیشرفته

ارائه کدهایی باکیفیت بسیار بالا از زبان‌های محبوب برنامه نویسی درجهان و قدرت درک و توضیح آن‌ها از قابلیت‌های گوگل جمینی می‌باشد که می‌توان از آن به عنوان موتور برای سیستم‌های کدگذاری پیشرفته استفاده کرد.

  • امنیت

جمینی با داشتن ارزیابی‌های ایمنی مدل‌های خود را پیوسته آزمایش می‌کند تا از داشتن امنیت در آن‌ها اطمینان یابد. در کنار آن برای محدود کردن خطرات احتمالی محتواها طبقه بندی می‌شوند. این امر باعث شناسایی آسیب‌های احتمالی و جلوگیری از وقوع آن‌ها می‌شود.

برنامه هایی که از Gemini استفاده می کنند.

در اینجا به معرفی برخی از برنامه‌هایی که از جمینی استفاده می‌کنند می‌پردازیم.

  1. bard: از جمله نسخه‌های هوش مصنوعی گوگل می‌باشد که چندوجهی است و از آن برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف استفاده می‌شود.
  2. AlphaCode 2: ابزاری است که برای تولید کد از یک نسخه سفارشی شده Gemini Pro استفاده می‌کند.
  3. گوگل پیکسل: نخستین دستگاه‌هایی هستند که Gemini Nano را روی دستگاه اجرا می‌کنند. از این هوش مصنوعی برای خلاصه‌سازی در Recorder و Smart Reply در Gboard برای برنامه‌های پیام‌رسان استفاده می‌شود.
  4. Vertex AI: این سرویس هوش مصنوعی به ارائه مدل‌های پایه‌ای پرداخته و توسعه دهندگان قادرند از آن برای ساخت برنامه‌ها استفاده کنند.
  5. و…

گوگل جمینی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

جمینی باعث می‌شود تا شما بتوانید صدا، کلمات، تصاویر و ویدئوها را درک کنید و در این مسیر در کنار شما می‌باشد. در این بخش به توضیح درباره کارهایی که گوگل جمینی می‌تواند انجام دهد می‌پردازیم.

  1. خلاصه کردن متن‌های مختلف در حیطه‌های گوناگون و با هر حجمی
  2. ایجاد محتوا بر اساس موضوعی که شما در نظر دارید و پاسخ دهی به سؤالاتتان
  3. درک تصاویر و نمودارها و جدول‌ها بدون ابزار OCR خارجی
  4. پردازش پشتیبانی از گفتارهای مختلف
  5. درک ویدئوهای مختلف جهت پاسخ‌دهی به سؤالات و پردازش
  6. استدلال چندوجهی جهت ترکیب داده‌های مختلف برای ایجاد یک خروجی
  7. تحلیل و تولید کدهای برنامه نویسی
  8. و…

و در آخر

ایجاد این هوش مصنوعی به علت یک جنگ میان OpenAI، مایکروسافت، گوگل و دیگر موارد شکل گرفت که هر کدام از آن‌ها به رقابت پرداخته و تلاش کردند تا یک مدل قدرتمندتر و جدیدتری را ارائه دهند. بنا بر انتظارات توقع می‌رود که جمینی قوی‌ترین هوش مصنوعی ساخته شده تا به امروز باشد که قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند به مکالمات، زبان و محتوا به سبک انسانی تسلط یابد. همچنین تصاویر را درک و به تفسیر آن‌ها بپردازد.

سؤالات متداول

  • گوگل جمینی چیست؟

یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته است که می‌تواند به درک، توضیح و تولید کد باکیفیت بالا در زبان‌های برنامه نویسی محبوب مانند Python، Java، C++ و Go بپردازد.

  • گوگل چگونه امنیت و مسئولیت جمینی را تضمین می‌کند؟

با انجام آزمایش‌ها و تست‌های گوناگون و عملکردهای کارشناسان خارجی در تلاش است تا در راستای کاهش خطرات احتمالی تلاش نماید و فیلترهایی را برای افزایش ایمنی استفاده نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Google Gemini هوش مصنوعی گوگل