ویندوز سرور

آشنایی با ویندوز سرور به زبانی ساده

فهرست مطالب

داشتن امنیت ویندوز سرور امری مهم می‌باشد چرا که هرگونه نقض در امنیت می‌تواند آسیب‌های زیادی به شما، اطلاعات و کسب و کارتان وارد کند. در این محتوا قصد داریم تا راهکارهایی را برای افزایش امنیت سرور ویندوز ارائه دهیم. پس همراه ما باشید.

ویندوز سرور چیست؟

ویندوز سرور، محصولی از شرکت مایکروسافت، یک سیستم عامل سرور است که برای مدیریت شبکه‌ها، ارائه خدمات داده، اجرای برنامه‌های کاربردی سازمانی و ارائه دسترسی‌های ابری طراحی شده است. به عنوان بخشی از خانواده سیستم‌های عامل ویندوز، ویندوز سرور شامل ویژگی‌های خاصی است که آن را برای استفاده در محیط‌های سرور و مراکز داده، از جمله امنیت پیشرفته، مدیریت دسترسی‌ها، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی وب و دیتابیس و قابلیت اطمینان بالا  مناسب می‌سازد.

ویندوز سرور برای انواع کاربردهای سازمانی از جمله سرورهای فایل، سرورهای چاپ، وب سرورها، سرورهای پایگاه داده، سرورهای ایمیل و مجازی‌سازی استفاده می‌شود. همچنین، این سیستم عامل شامل نقش‌ها و خدمات نقش مختلفی است که به مدیران سیستم اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر تنظیمات و خدمات مورد نیاز برای پشتیبانی از کسب‌وکارهای خود را پیکربندی و مدیریت کنند.

حفظ امنیت حساب کاربری Administrator

از جمله کارهای مهم در حفظ امنیت ویندوز سرور است. ازآنجاکه Administrator دسترسی جامع و کاملی نسبت به سیستم شما دارد امکان نفوذ به آن می‌تواند داده‌های شما را با خطرات زیادی مواجه سازد. در راستای حفظ امنیت Administrator راهکارهای زیادی وجود دارد که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • نام کاربری تعیین کنید.

استفاده از یک حساب مدیریتی دیگر با دسترسی‌های لازم به جای استفاده مداوم از حساب Administrator که می‌تواند حملات وارده به این حساب کاربری را کاهش دهد.

  • رمز عبور قوی داشته باشید.

داشتن رمز عبورهای قوی که شامل حروف کوچک و بزرگ، اعداد و این دست از موارد باشند می‌تواند امنیت حساب کاربری شما را تضمین کند.

  • دسترسی‌ها را محدود کنید.

اینکه دسترسی‌ها حال در هر سطحی که باشند در اختیار همگان قرار نگیرد مسئله‌ای مهم است. بهتر است این دسترسی‌ها تنها در صورت انجام یک سری فعالیت‌های خاص در اختیار يک سری افراد قرار گیرد.

  • فعالیت‌ها را ثبت کنید.

ردیابی و ثبت فعالیت‌ها باعث می‌شود شما یک دید کلی به تمامی بخش‌ها داشته باشید و در صورت بروز حمله یا نفوذ اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

  • از ابزار مدیریتی امنیتی استفاده کنید.

شما می‌توانید از ابزاری مثل Firewall ،Bitlocker و این دست از موارد برای حفاظت از سیستم و داده‌های خود استفاده نمایید.

انجام این کارها باعث می‌شود تا بتوانید امنیت را افزایش داده و خطرات را به حداقل برسانید و در نهایت امنیت سرور ویندوز را بهبود بخشید.

RDP را تقویت کنید.

شما می‌توانید در راستای افزایش امنیت ویندوز سرور از VPN استفاده کنید‌. این کار باعث می‌شود تا بتوانید یک لایه امنیتی اضافه برای اتصال RDP ایجاد کنید و از حملات جلوگیری کنید. استفاده از گواهی‌های SSL/TLS که به شما در رمزنگاری اطلاعات دریافتی و ارسالی کمک می‌کند.

تنظیمات فایروال، محدودکردن روش‌های دسترسی و همچنین به‌روزرسانی سیستم‌ها که می‌تواند آسیب‌پذیری‌ها را کاهش داد و امنیت RDP را افزایش داد.

آپدیت کنید.

اینکه شما سرور ویندوز خود را به موقع به‌روزرسانی کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. با انجام این کار شما نه تنها می‌توانید باگ‌ها و خطاها و مشکلات را برطرف سازید؛ بلکه قادر خواهید بود تا ویژگی‌های جدیدتری را نیز دریافت کنید. اگر به دنبال راهی هستید تا بتوانید به‌روزرسانی‌ها را در زمان درست خود انجام دهید به شما پیشنهاد می‌دهیم که از طریق زیر اقدام نمایید.

  1. در بخش تنظیمات به‌روزرسانی‌ها را خودکار سازید.
  2. به صورت دوره‌ای وضعیت به‌روزرسانی‌ها را بررسی و اگر موردی فراموش شده آن را نیز انجام دهید.
  3. بهره گیری از ابزار مدیریت پچ مثل WSUS.

شما با انجام این کارها قادر خواهید بود تا مطمئن شوید سرور ویندوز شما همواره آپدیت است.

از آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌ها استفاده کنید.

بهره گیری از آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید امنیت سرور خود را افزایش داده و همچنین از حملات مخرب، نفوذها و این دست از موارد جلوگیری نمایید. در راستای فعال سازی آنتی‌ویروس شما باید:

  1. نرم افزار آن را روی سرور ویندوز خود نصب کنید.
  2. مطمئن شوید آنتی ویروس شما آپدیت و به روز است.
  3. خودکارسازی تنظیمات و بررسی آن‌ها به صورت دوره‌ای و یا خودکار.

در راستای فعال سازی فایروال در ابتدا Windows Firewall را فعال کنید. پس از آن قوانین و مقررات فایروال را به دقت تنظیم کنید تا به وسیله آن بتوانید ترافیک‌های مشکوک را غیرفعال سازید. به‌روزرسانی این قوانین و بهره گیری از ابزار جهت رصد و گزارش دهی فعالیت‌ها از دیگر کارهایی است که بایستی انجام دهید. با انجام این کارها فایروال شما فعال و از سرور ویندوز شما محافظت می‌کند.

و در آخر

در صورتی که امنیت ویندوز سرور برای شما بسیار مهم است ما به شما استفاده از سرور مجازی پویان آی تی را پیشنهاد می‌دهیم. داشتن ویژگی‌هایی مثل قیمت مناسب، امنیت بالا، سرعت و پهنای باند قابل قبول و خیلی ویژگی‌های دیگر از قابلیت‌های آن است. در صورتی که مایل به خرید سرور مجازی پویان آی تی هستید با ما در ارتباط باشید‌.

سؤالات متداول

  • چگونه امنیت ویندوز سرور خود را افزایش دهیم؟

در راستای افزایش امنیت ویندوز سرور کارهای زیادی می‌توان انجام داد که برای مثال می‌توان به به‌روزرسانی منظم سیستم عامل و برنامه‌ها، پیکربندی فایروال و این دست از موارد اشاره کرد.

  • چه امکاناتی را می‌توان روی ویندوز سرور نصب کرد؟

شما می‌توانید روی ویندوز سرور خود مواردی مثل Active Directory ،DNS ،DHCP و Hyper-V انواع خدمات امنیتی مانند IPsec را نصب کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Microsoft امنیت سرور ویندوز سرور