مهم ترین ابزارهای تحلیل رفتار کاربران در سایت

مهم ترین ابزارهای تحلیل رفتار کاربران در سایت

فهرست مطالب

کاربری که وارد وب‌سایت شما می‌شود، یک سری رفتار و تعامل با فضای وب‌سایت خواهد داشت. شما به‌عنوان صاحب این وب‌سایت، باید از رفتار کاربرانتان هنگام استفاده از آن باخبر باشید. اینکه بدانید کاربر چگونه از سایت استفاده می‌کند، زمانی را که در سایت می‌گذراند در چه بخشی از سایت است، کدام قسمت‌ها برایش جذاب است و تجربه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از وب‌سایت شما چیست. برای این کار ابزارهایی تحت عنوان ابزارهای تحلیل رفتار کاربران در سایت وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

ابزارهای تحلیلی چیست؟

ابزارهای تحلیلی ابزارها و نرم‌افزارهایی هستند که رفتار کاربران در یک وب‌سایت را آنالیز کرده و نمایش می‌دهند. ابزارهایی که در این حوزه فعالیت دارند از الگوریتم‌ها و روش‌هایی استفاده می‌کنند که توسط آن‌ها می‌توان به اطلاعات مهمی از عملکرد و رفتار کاربران در سایت دست پیدا کرد. این اطلاعات برای صاحبان وب‌سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که آن‌ها را در مسیر درست برای مارکتینگ آنلاین، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و غیره قرار می‌دهد.

بهترین ابزارهای تحلیلی

ابزارهای مختلف و زیادی برای تحلیل رفتار کاربر در وب‌سایت توسعه و عرضه شده که هر کدام از این ابزارها دارای امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. در ادامه چند مورد از بهترین ابزارهای تحلیلی را به شما معرفی خواهیم کرد.

Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics یکی از معروف‌ترین ابزارهای آنالیز و تحلیل سایت است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد فعالیت سایت خودتان را آنالیز کنید و ببینید که در بازه‌های زمانی مختلف چند نفر از وب‌سایت شما دیدن کردند. همچنین موقعیت مکانی آن‌ها و مقدار زمانی را که در سایت صرف کردند نیز می‌توانید ببینید. از طریق نمودارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید صفحاتی که کاربران زیادی به آن‌ها مراجعه می‌کنند و همچنین صفحاتی که کم بازدید هستند یا کاربران از آن‌ها پس از زمان کوتاهی خارج می‌شوند را ببینید. استفاده از Google Analytics رایگان است.

Hotjar

Hotjar

Hotjar یک ابزار تحلیل و آنالیز وب‌سایت است که با ویژگی‌های جذابی که دارد از محبوبیت خاصی برخوردار است. شما با استفاده از این ابزار تحلیل سایت می‌توانید هست مپ سایت خود را مشاهده کنید. به طور واضح‌تر، قابلیتی که Hotjar دارد این است که کلیک‌ها و اسکرول‌های مراجعه‌کنندگان به وب‌سایت شما را ذخیره می‌کند و به شکل یک نقشه به شما تحویل می‌دهد. هر جا که کاربر بیشتر رویش کلیک کرده یا موس را در آنجا قرار داده، با رنگ نارنجی و قرمز مشخص می‌کند. قابلیت جذاب دیگر آن، Record یا ضبط ویدیو از مرورگر کاربر است. این ابزار از زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود تا زمانی که از سایت خارج می‌شود، از فعالیتش ویدئو تهیه می‌کند. با وجود این ویژگی شما می‌توانید به‌صورت مستقیم تجربه کاربر از مراجعه به سایتتان را تماشا کنید و تعامل و رفتار او را به‌صورت دقیق بسنجید.

 این ابزار رایگان است. اما استفاده‌ی رایگان از تمام قابلیت‌های موجود در آن محدود است. برای فعال‌شدن تمام امکانات آن باید ماهانه مبلغی به شرکت سازنده پرداخت کنید.

Mixpanel

mixpanel

Mixpanel نیز یکی از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت و رفتار کاربران در آن است. با اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید بفهمید که بازدیدکنندگان و کاربران در سایت شما چه کاری انجام می‌دهند. می‌توانید به‌صورت زنده شیوه تعامل کاربر با وب‌سایتتان را ببینید. مستنداتی که از دیتای جمع‌آوری کرده در اختیارتان قرار می‌دهد نیز دقیق است. در کنار این‌ها، برخی ویژگی‌های منفی از جمله نداشتن auto save و پایین آمدن عملکرد در مقابل دیتاهای بزرگ نیز دارد.

استفاده از این ابزار با قابلیت‌های محدود رایگان است. اما برای فعال‌شدن همه‌ی قابلیت‌ها باید ماهانه مبلغی را به این ابزار اختصاص بدهید.

FullStory

FullStory

آنالیزور FullStory برای صاحبان وب سایت‌هایی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند دید عمیق تر و وسیع تری به تجربه‌ی کاربرها از حضور در وب سایتشان داشته باشند. FullStory قابلیت دو ابزار Hotjar و Mixpanel را در خودش دارد. اول اینکه می‌تواند تجربه کاربر در استفاده از وب سایت شما را به صورت زنده نمایش بدهد. این موضوع به شما در بهتر کردن فضای سایت و آسان کردن کار کاربر هنگام استفاده از بخش‌های مختلف سایت کمک می‌کند. دوم اینکه این ابزار یک هیت مپ از کل سایت تهیه می‌کند تا قسمت‌های پر استفاده در سایت را مشاهده کنید. مشکلی که این ابزار دارد بروز لگ هنگام استفاده از قابلیت مشاهده زنده‌ی فعالیت کاربر است.

FullStory برای تنها 1000 session رایگان است و برای استفاده‌ی بدون دردسر از آن باید ماهانه مبلغ نسبتاً بالایی را پرداخت کنید.

Amplitude

amplitude

Amplitude یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای بررسی رفتار کاربران در وب‌سایت است. این ابزار ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. با استفاده از Amplitude می‌توانید بخش‌هایی را که کاربران بیشترین استفاده از آن را دارند ببینید. اتفاقات مختلف از جمله پخش ویدئو، اسکرول‌کردن، کلیک‌کردن و … را آنالیز می‌کند. وب‌سایت را به‌صورت کامل بررسی می‌کند و نتایج را به‌صورت نمودار به شما نشان می‌دهد. می‌توانید کاربران را بر اساس سن، جنسیت، موقعیت مکانی و دیگر ویژگی‌ها آنالیز کنید.

Amplitude به جز سطح Starter پولی است و برای خرید باید با شرکت توسعه دهنده ارتباط بگیرید.

کلام آخر

تحلیل و آنالیز رفتار بازدیدکنندگان از وب‌سایت موضوعی مهم برای صاحبان وب‌سایت‌ها است. با بررسی رفتاری که کاربران در سایت شما دارند می‌توانید با بهتر کردن سایت به پیشرفت آن و کسب‌وکارتان کمک کنید. برای انجام این کار ابزارهای زیادی وجود دارد که تعدادی از معروف‌ترین‌هایشان را به شما معرفی کردیم. باتوجه‌‌به‌ویژگی‌ها و البته قیمتشان، می‌توانید یکی از آن‌ها را استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو وب سایت گوگل تجارت الکترونیک Google Analytics