انواع روش های اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر | وبلاگ پویان آی تی

انواع روش های اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر

امروزه یکی از موارد مهم در اتاق سرور یا دیتاسنترها سیستم اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر و طراحی اصولی و استاندارد آنها می‌باشد. از آنجایی که امروزه شاهد رشد کشور در زمینه‌های مختلفی همچون فناوری اطلاعات و امنیت داده‌ها هستیم. به همین دلیل از داده‌ها و اطلاعات سازمان‌های دولتی و خصوصی باید به خوبی در اتاق سرور و دیتاسنترها محافظت گردد.

به طوری که سالیانه هزینه زیادی نیز صرف نگهداری از این اطلاعات مجازی در دیتاسنترها می‌شود. از این رو محافظت و امنیت فیزیکی دیتاسنتر در برابر حریق بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل در این مقاله به بیان انواع روش‌های اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر می‌پردازیم تا اطلاعات مناسبی در این زمینه در اختیار مخاطبان قرار دهیم. پس با ادامه این مقاله همراه باشید!   

چگونگی طراحی سیستم اعلام و اطفای حریق دیتاسنترها

طراحی هر سیستمی نیاز به توجه به اصول و استانداردهای مختلفی دارد. بنابراین به هنگام طراحی سیستم اعلام و اطفای حریق دیتاسنترها باید نکات گوناگونی را در نظر گرفت. معمولا کارشناسان ایمنی از مکان مورد نظر بازدید می‌کند و سپس به پیاده‌سازی مولفه‌های مختلفی در نرم‌افزار می‌پردازند که مهمترین این مولفه‌ها به صورت زیر هستند:

  • توجه به ابعاد سالن یا اتاق بر حسب متر مکعب که شامل طول، عرض و ارتفاع آنها می‌باشد.
  • سقف کاذب و کف کاذب را بررسی می‌نمایند تا متراژ و ارتفاع آنها را استخراج کنند.
  • توجه به چیدمان و آرایش رک‌ها که معمولا به صورت اتاقک سرد یا رودرو هستند.
  • بررسی نحوه عبور کابل‌های برق در دیتاسنترها
  • توجه به نوع سیستم‌های سرمایشی استفاده شده که معمولا شامل سیستم اچ وک، اسپیلت کولینگ و… هستند.
  • بررسی شهر و فضای که دیتاسنتر در آن وجود دارد از لحاظ موقعیت جغرافیایی و ارتفاع آن از سطح دریا.
  • توجه به دمای اتاق سرور یا دیتاسنتر
  • بررسی میزان غلظت محیط
Fire-Suppression-Fig5-900x550

انواع روش های اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر

سیستم اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر به گونه‌ای طراحی شده است تا به خوبی بتواند به تشخیص امکان آتش‌سوزی در اتاق سرور بپردازد. معمولا این سیستم با استفاده از روش‌های مختلفی همچون به صدا درآوردن زنگ خطر، تلفن زدن یا ارسال کردن پیامک هشدارهای لازم را می‌دهد. بنابراین برخی از انواع روش های اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر به قرار زیر هستند:

1.   مرکز کنترل اعلام و اطفای حریق

در این مرکز زون‌های مختلفی وجود دارد که شامل سه زون اعلام و یک زون اطفای حریق می‌باشند. هر کدام از این زون‌ها که عمل کند سیستم اعلام حریق فعال می‌شود و آژیر اعلام حریق به صدا در می‌آید. در صورتی که دو زون همزمان عمل کنند سیستم اعلام و اطفای حریق نیز فعال شده و به تخلیه گاز FM200 می‌پردازند.

2.   دتکتور دودی

به هنگام آتش سوزی زمانی که دود به سمت سقف می‌رود، دتکتور دودی آن را تشخیص داده و به مرکز کنترل آلارم حریق می‌فرستد.

3.  شستی اعلام حریق

اگر اپراتور در اتاق سرور حضور داشته باشد امکان این را دارد قبل از این که سیستم اعلام حریق کند با فشردن شستی اعلام حریق، آلارم‌ها را فعال نماید، بدین ترتیب موجب صرفه‌جویی در زمان شود.

4.   آژیر اعلام حریق

اگر در هر یک از زون‌ها حریقی اتفاق بیفتد، آژیر حریق صدا خواهد کرد و در نتیجه موجب اطلاع همه افراد از حریق روی داده می‌شود.

5.   دستگاه تلفن کننده

اگر در زمانی که حریق اتفاق بیفتد کسی در داخل دیتاسنتر نباشد، دستگاه تلفن کننده قابلیت این را دارد که با مسئولان مربوط به طور خودکار تماس گیرد.

6.   سیستم دتکتور مکنده

یکی از بهترین دستگاه‌ها که با مکش هوای موجود در داخل رک‌ها به اندازه‌گیری دود و میزان آن در هوا می‌پردازد دستگاه دتکتور مکنده است. این دستگاه دقت بالایی دارد و به طور مداوم این عمل را انجام می‌دهد و در صورت تشخیص دود فورا به مرکز کنترل اعلام حریق می‌نماید.

7.   کابل خطی حرارتی

معمولا این کابل‌ها به شیوه‌های آنالوگ و دیجیتال تولید می‌شوند و به صورت کاملا حرارتی در دماهای مختلف امکان کشف حریق را میسر می‌کنند. می‌توان گفت از این کابل‌ها در دماهای 68 درجه، 86 درجه و 108 درجه استفاده زیادی می‌کنند. مثلا در صورتی که رک‌های شما در کنار حرارت بالایی قرار گرفته باشند و سیستم سرمایش قادر به خنک کردن آنها نباشد، بنابراین با اتصال این کابل‌ها به کنترل پنل اطفای حریق دیتاسنتر موجب یافتن محل آتش سوزی می‌شوند.

8.   سیستم برق اضطراری

سیستم برق اضطراری یکی از سیستم‌های است که نقش موثری در پیشگیری از آتش سوزی دیتاسنتر دارد. معمولا وجود سیستم برق اضطراری منجر به عملکرد مناسب سیستم شما به هنگام آتش‌سوزی می‌گردد. همچنین وجود این سیستم به هنگام قطعی برق باعث درست کار کردن سیستم‌های اطفا و اعلام حریق دیتاسنتر می‌شوند.

اجزای سیستم اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر

اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر

انواع سیستم اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر دارای اجزای مختلفی هستند که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

· بکارگیری لوله کشی استاندارد در شبکه اطفا

معمولا در این سیستم‌ها از لوله‌کشی استانداردی استفاده می‌شود که از قوانین NFPA پیروی می‌کند. بنابراین در این لوله‌کشی‌ها از لوله‌های مانیسمان فولادی استفاده می‌شود که فاقد درز هستند. این لوله‌ها از طریق جوش به هم متصل می‌شوند و هیچ رزوه‌ای ندارند و توان تحمل فشار بالایی گاز را خواهند داشت.

· استفاده از گاز اطفای حریق

به طور کلی برای سیستم اطفا حریق دیتاسنتر گاز FM200 به کار گرفته می‌شود.

· بکارگیری سیلندر یا کپسول اطفای حریق

معمولا از کپسول جهت ذخیره نمودن گاز اطفای حریق استفاده می‌گردد. کپسول باید کیفیت بالایی داشته باشد تا مانع از نشتی گاز شود و احتمال ترکیدن آن نیز وجود نداشته باشد.

· شیر برقی

بر سر کپسول شیر برقی قرار دارد، این شیر از کنترل پنل فرمان می‌گیرد و در صورت دریافت فرمان گاز را آزاد می‌کند.

· نازل پاشش 360 درجه

معمولا نصب این نازل در انتهای لوله‌ها انجام می‌شود تا گاز به خوبی در اتاق پخش گردد.

· شستی اطفای دستی

این شستی امکاناتی را برای کاربر فراهم می‌کند تا سیستم اعلام حریق را به صورت دستی فعال نماید.

· شستی توقف دستی

این قابلیت نیز امکان توقف سیستم اعلام حریق را به صورت دستی و بعد از گذشت 30 ثانیه انتظار میسر می‌کند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بیان شده یکی از حیاتی‌ترین اجزای دیتاسنترها سیستم‌های اعلام و اطفای حریق آنها می‌‎باشد. از آنجایی که اتاق سرور یا دیتاسنتر محل حفاظت از اطلاعات و داده‌های مختلفی هستند، بنابراین در صورت از بین رفتن این اطلاعات خسارات مالی و معنوی زیادی برای سازمان‌ها و ارگان‌ها در پی دارند.

همان طور که می‌دانید این اتاق‌ها دارای تجهیزات الکتریکی و لوازم مختلفی هستند که با کارکرد مداوم حرارت تولید می‌کنند و امکان آتش سوزی را بالا می‌برند. بنابراین در این مقاله انواع روش های اعلام و اطفای حریق دیتاسنتر را مورد بررسی قرار دادیم تا مخاطبان با این روش‌ها به خوبی آشنا شوند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

دیتاسنتر