مومنتوم

افزونه ی Momentum (مومنتوم) را بشناسید

فهرست مطالب

زندگی امروزه ما به قدری با پیشرفت تکنولوژی هماهنگ شده که شاید متوجه اهمیت بعضی از امکانات رفاهی که در اختیار داریم نشویم. اما اگر کمی پیشرفت تکنولوژی و امکانات امروزه را با گذشته مقایسه کنیم، به اهمیت آن‌ها پی خواهیم برد. مثلا به یاد می‌آورم که چند سال قبل، یک میز کامپیوتر بزرگ با کیس و مانیتورهای لامپ تصویری ابزار کار من بودند. در آن زمان هر کجای میز کارم را که نگاه می‌کردم یک برگه چسبیده بود و مطلبی روی هر کدام از آن برگه‌ها نوشته بودم. احتمالا همه برای یادآوری کارهای مهم از این روش استفاده می‌کردیم. یادم می‌آید چند وقت قبل در حال ورق زدن صفحات اینستاگرام بودم که تصویری نظرم را جلب کرد.  یک لپ‌تاپ روی میز بود که تصویر منظره‌ای در آن حرکت می‌کرد، همراه با عبارت «صبح بخیر»، در کنار آن نیز نام نمایه‌ای که روی آن بودم قرار داشت.

در آن زمان لپ تاپ من بسیار به هم ریخته بود. همیشه از سازمان دهنده‌ها و برنامه‌های یادآور دسکتاپ فراری بودم.‌ امثال این برنامه‌ها هیچ وقت چیز دلچسبی ارائه نمی‌دادند. حتی هنوز پیش فرض مرورگر من صفحه جستجوی استاندارد گوگل بود. نمی‌دانستم ممکن است صفحه لپ‌تاپ کسی به این خوبی به نظر برسد. همانطور که روی عکس ضربه زدم صفحه مومنتوم گوگل کروم ( جهت آشنایی با بهترین افزونه‌های گوگل کروم به مقاله ی بهترین افزونه‌های گوگل کروم | امنیت مراجعه نمایید) بالا آمد. فوراً آن را در گوگل جستجو کردم و در عرض 5 دقیقه افزونه را به مرورگرم اضافه کردم. حالا من نیز یک پنجره “برگه جدید” زیبا و دلپذیر داشتم که اصلا کلیشه‌ای و حوصله‌سربر نبود. از آن زمان تا الان مومنتوم افزونه موردعلاقه من است در اینجا به معرفی مومنتوم می‌پردازم. پس با من همراه باشید.

رفاه دیجیتالی با مومنتوم

اما موضوع فقط داشتن یک پس زمینه بصری جذاب نیست. مومنتوم یک ابزار بهره وری است که به افزایش دقت و تمرکز روزانه کمک می‌کند. هر شخصی که امروزه بیشتر زمان روز خود را با تکنولوژی دیجیتال سروکله می‌زند، باید از رفاه دیجیتالی برخوردار باشد.

به زبان ساده اگر بگوییم هر چیزی که باعث راحتی و آرامش شما در هنگام کار کردن با ابزار دیجیتال شود، در واقع رفاه دیجیتالی شما را بهبود بخشید. افزونه مومنتوم باعث بهبود رفاه دیجیتال شما می‌شود. این افزونه صفحه «برگه جدید» شما را به یک داشبورد متمرکز، سازنده و الهام‌بخش تبدیل می‌کند. بنابراین هر بار که یک برگه جدید باز می‌کنید با یک تصویر از یک چشم انداز خیره کننده و نمایشگر ساعت مواجه می‌شوید.

ویژگی‌های مومنتوم

برخلاف «برگه جدید» پیش فرض گوگل کروم که استاندارد و غیر الهام‌بخش برای فضای شخصی شما است. با مومنتوم شما می‌توانید داشبورد خود را با نام خود سفارشی کنید تا کمی دلگرم‌کننده و زیبا باشد. به‌علاوه، یک مانترای روزانه و نقل قول الهام‌بخش از بزرگان تاریخ نیز دریافت خواهید کرد تا برای شروع کار و یا ادامه دادن انگیزه بخش شما باشد. جالب اینجاست که هوشمندی لذت بخشی نیز دارد. هنگام استفاده از آن به نحوی با شما ارتباط برقرار می‌کند که احساس می‌کنید تنها نیستید. با شما مکالمه کرده و سوال‌های مختلفی می‌پرسد. به شما در طول روز صبح بخیر، ظهر بخیر، عصر بخیر و شب بخیر می‌گوید. با توجه به ساعتی که از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید زمان خواب و بیداری شما را می‌فهمد، در صورتیکه دیر وقت باشد شما را به استراحت تشویق می‌کند. در مورد کارهایتان در طول روز از شما سوال می‌پرسد.

در مواردی نتیجه کاری که انجام دادید را می‌خواهد بداند. مثلا فلان قرار کاری نتیجه‌اش خوب بود یا نه؟ یا در مواردی به شما برای تمام کردن کار خاصی تبریک می‌گوید. نظر شما را می‌پرسد. بعضی مواقع درباره خودش از شما نظر می‌خواهد. حتی از شما درخواست می‌کند تا انجام کاری را به او بسپارید. مثلا تعیین زمان انجام یک کار. البته تمام اینها بستگی به مطالبی دارد که شما یادداشت می‌کنید. هر چه بیشتر با مومنتوم در تعامل باشید بیشتر نسبت به شما شناخت پیدا می‌کند و همواره شما را شگفت زده می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال راهی برای تازه کردن مرورگر خود هستید و می‌خواهید هر روز را با انگیزه شروع کنید، مومنتوم برنامه افزودنی مناسب برای شما است. همچنین مومنتوم می‌تواند برای شما مانند یک ارگانیزر عمل کرده و به کارهای شما نظم ببخشد. اوقات مهم را یادآوری کند و یادداشت‌های شما را هر لحظه در دسترس قرار دهد. همچنین می‌توانید کارهای روزانه خود را بررسی و مشاهده کنید و آن‌ها را علامت گذاری کنید.

مومنتوم

مومنتوم پلاس

استفاده از مومنتوم کاملا رایگان است،شما برای نصب و استفاده از آن نیازی به پرداخت پول ندارید. باین حال، اگر می‌خواهید برخی از ویژگی‌ها برای افزایش بهره وری و رفاه شما به آن اضافه شود، پیشنهاد می‌کنم آن را به مومنتوم پلاس ارتقا دهید.

من به شخصه همیشه طرفدار نرم‌افزارهایی بودم که فضای انجام کار را دلپذیرتر می‌کنند، به همین دلیل هنگام کار انسان خستگی کمتری احساس می‌کند. مومنتوم پلاس در واقع یکی از همین نرم‌افزارها می‌باشد. به همین دلیل است که نرم‌افزار مورد علاقه من است. بنابراین اجازه دهید شما را با تعدادی از مشخص‌ترین ویژگی‌های آن آشنا کنم، تا بدانید چگونه می‌توانید از داشبورد مومنتوم خود برای افزایش رفاه و راحتی در کار استفاده کنید.

مومنتوم

امکانات مومنتوم

  • تایمر pomodoro

می‌توانید از یک تایمر Pomodoro استفاده کنید تا به شما یادآوری کند که استراحت کنید. استراحت‌ها بخش مهمی از روز کاری شما هستند زیرا به شما اجازه می‌دهند قبل از انجام کارهای بعدی مکث کنید. همچنین شما ممکن است کار مهمی داشته باشید و خواب بمانید، یا ممکن است برعکس غرق در کار باشید و مطلب مهمی را فراموش کنید، به خصوص اگر کارهای زیادی در برنامه روزانه خود داشته باشید. اینجاست که تایمر پومودورو در افزونه مومنتوم نجاتتان می‌دهد. همانطور که به شما یادآوری می‌کند که استراحت کنید، می‌توانید با تنظیم یک شمارش معکوس در آن، دیگر نگران نباشید و فقط روی یک کار تمرکز کنید، به راحتی تایمر خود را تنظیم کنید. می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید تایمرتان ثانیه‌ها را شمارش معکوس کند یا رویکرد آرام‌تری داشته باشید و فقط گذر دقایق را ببینید.

همچنین تایمر در هر برگه نمایش داده می‌شود و وقتی کروم باز است در پس‌زمینه اجرا می‌شود.

  • سفارشی سازی

می‌توانید به مومنتوم خود ویژگی‌های بیشتر، سفارشی سازی، ویجت ها، ادغام‌ها و موارد دیگر را اضافه کنید. مومنتوم هر جور که بخواهید تغییر خواهد کرد.

  • یادآوری‌ها

می‌توانید روزهای مهم را دیگر هیچوقت فراموش نکنید. قرارهای ملاقات و یا زمان انجام کارهای مهم خودتان را با مومنتوم هماهنگ کنید. یادآوری‌های دوستانه را برای رویدادهای مهم ببینید. یا ضرب‌الاجل‌ها و معیارها را تعیین کنید و درست قبل از اینکه دیر بشود مومنتوم یک یادآوری لذت بخش به شما ارائه خواهد داد.

  • ساعت‌

اعداد مهم را در بالای ذهن خود نگه دارید، زیرا ساعت مومنتوم با قابلیت شخصی سازی بالا، تم‌های بسیار زیبای دیجیتال و آنالوگ، قابلیت نمایش زمان را در هر صفحه‌ای که باشید دارد. اگر در بازارهای مالی فعالیت می‌کنید، مومنتوم ساعت‌های جهانی را به تفکیک در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید زمان را در کشورهای دیگر پیگیری کنید.

  • یادداشت دیجیتال

با یک دفترچه یادداشت دیجیتال داخلی و لیست کارهای سفارشی که در هر برگه قابل مشاهده است، بهره وری خود را به حداکثر برسانید. مومنتوم دارای یک دفترچه یادداشت دیجیتالی بسیار کاربردی با امکانات زیاد اما در عین حال ساده می‌باشد. همچنین حالاتی مانند لیست،دسته بندی، طبقه بندی و شمارگذاری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید این یادداشت‌ها را با یادآور ادغام کنید تا در زمان تعیین شده به نمایش در بیایند.

  • همگام‌سازی

بهترین ویژگی مومنتوم این است که به شما ویژگی یکپارچه سازی می‌دهد. می‌توانید کارهای روزانه خود را با موارد مورد علاقه خود همگام کنید، ابزارهای بهره وری دیجیتال مانند: google calendar, clickUp, Basecamp, Tasks, Todoist, Trello, Timer, organizers و سایر برنامه‌های اینچنین با مومنتوم به راحتی ادغام کنید.

  • منظره‌های صوتی 

ویژگی بسیار جالب و دلچسب مومنتوم منظره‌های صوتی این افزونه است. اگر مثل من، عاشق گوش دادن به صدای طبیعت هستید، مومنتوم این امکان را به شما می‌دهد تا هنگام کار، همزمان با تماشای منظره از صدای آن نیز لذت ببرید. زیرا مومنتوم مجموعه ای از صداهای پس زمینه منظره از جمله آتش کمپ، ساحل، جنگل و رعد و برق و … را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از آن‌ها لذت ببرید. مناظر صوتی یک راه عالی برای حفظ تمرکز هستند، زیرا به شما کمک می‌کند از سکوت جلوگیری کنید و همچنین صدای مزاحم را از بین ببرید.

  • تصاویر و نقل قول‌ها

هر بار که صفحه جدیدی را باز می‌کنید و هر بار که به داشبورد خود برمی‌گردید یک تصویر آرامش بخش جدید در انتظار شما است. همچنین می‌توانید تصاویر خود را اضافه کنید یا از موارد دلخواه خود انتخاب کنید تا آن تصاویر به نمایش دربیایند. همچنین می‌توانید کتابخانه ای از نقل قول‌های مورد علاقه خود را به مومنتوم اضافه کنید. در صورتی که عکس‌ها یا نقل قول‌ها جالب نیستند می‌توانید از آن‌ها پرش کنید.

  • تودو Todo

با استفاده از تودو شما می‌توانید کارهای روزانه خود را برنامه ریزی کنید و یا یک لیست از کارهای روزانه خود تهیه کنید.تودو شما را در انجام کارهای روزانه یاری خواهد کرد.

  • مومنتوم doubles

به عنوان یک منیجر شخصی لیست کارهای روزانه مانند خرید کردن، ملاقات‌ها، قرارهای کار‌، ایمیل‌ها و کارهای اینگونه را مدیریت می‌کند. لیستی از کارهای شما به نمایش در می‌آورد و کنار هر مورد یک مربع خالی برای تیک وجود دارد، می‌توانید تیک کارها را بعداز انجام آن‌ها بزنید.

نکات برجسته مومنتوم

مومنتوم

۱. منوی جابجایی با کاربری آسان برای سفارشی کردن داشبورد

۲. کاملاً قابل تنظیم با شخصی سازی آسان

۳. داشتن فضایی برای نوشتن، که در طول روز میتوانید به نگارش متن بپردازید.

۴. با استفاده از دفترچه یادداشت داخلی، سریع یادداشت برداری کنید.

۵. کارهای روزانه را با برنامه های مورد علاقه خود همگام کنید.

 

۶. فونت و رنگ تم خود را متناسب با شخصیت و علایق خود انتخاب کنید.

۷. مانترای روزانه و نقل قول‌های الهام بخش، در صورت لزوم میتوانید از نمایش آن در یک روز و یا به طور کلی صرف نظر کنید.

۸. از طیف وسیعی از تصاویر منظره زیبا به انتخاب گوگل و یا گالری خودتان لذت ببرید.

۹. با Soundscapes فضای گردش کار عالی خود را ایجاد کنید.

۱۰. نمایش ساعت 24 ساعته و ویجت ساعت‌های جهانی با تم و طرح‌های مختلف

مومنتوم

۱۱. تایمر Pomodoro، با شمارش معکوس ثانیه و دقیقه را به داشبورد خود اضافه کنید.

۱۲. با داشتن ۴/۵ ستاره براساس نظردهی بیش ۱۳ هزار کاربر

۱۳. قابلیت افزودن به عنوان پلاگین در مرورگرهایی به غیر از گوگل کروم مانند Safari، Firefox و Edge

۱۴. دارای قابلیت todo نشانه گذاری و یادآوری به صورت متن و یا عکس، برنامه ریزی، یادداشت برداری و علامت گذاری در حین کار.

۱۵. می‌توانید لینک‌های مهم را مشخص کرده و دردسترس خود قرار دهید.

۱۶. نمایش وضعیت آب و هوا در گوشه صفحه

۱۷. امکان اشتراگذاری لینک تصاویر

۱۸. امکان اتصال به گوگل مپز و گوگل اپز از داشبورد

۱۹. انجام مکالمات و گفتگوهای روزمره با کاربر

سخن پایانی

مومنتوم یکی از بهترین افزونه‌های گوکل کروم است که برای بهبود ارائه خدمات وبگردی طراحی شده است. این افزونه پا را فراتر گذاشت و خدمات آن محدود به استفاده از کروم در زمان وبگردی نمی‌شود. مومنتوم با فضای کاربری شاد و روحیه بخشی که دارد امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بیشتر این امکانات در راستای برنامه ریزی و مدیریت کارهای روزمره می‌باشد. مومنتوم به گونه ای طراحی شده که استفاده از آن باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و یک نرم‌افزار بهینه محسوب می‌شود.

این افزونه علاوه بر اینکه امکانات مورد نیاز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، دسترسی به آن‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند. همچنین با نمایش تصاویر لذت بخش و متعدد، انجام کارهایی مانند مکالمات روزمره که با کاربر انجام می‌دهد، و همچنین امکاناتی مانند پخش صدای طبیعت همراه با منظره، باعث بهبود تجربه کاری کاربر می‌شود. به همین علت توانست در مدت زمان کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

افزونه گوگل