Ghostery

افزونه Ghostery چیست؟

فهرست مطالب

هر بار که در اینترنت جستجو می‌کنید، شبکه عظیمی از ردیاب‌های آی پی وجود دارد که کارهای شما را تماشا می‌کنند و آن‌ها را به صورت رفت و برگشت در فضای مجازی به هم متصل می‌کنند. این ردیاب‌ها عادت‌های مرور شما را می‌شناسند، اغلب آن اطلاعات را با افراد علاقه‌مند به اشتراک می‌گذارند. اما این کار نقض حریم خصوصی و امنیت کاربران است. ردیاب‌های اینترنتی با جمع آوری اطلاعات شخصی شما و فروش این اطلاعات حقوق شما را زیر پا می‌گذارند و با کاهش سرعت صفحات وب و به هم ریختن همه چیز، تجربه مرور شما را بدتر می‌کنند. اما همیشه راه‌های زیادی برای مقابله با این مشکلات وجود دارد. افزونه ghostery برای مرورگر کروم یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ردیاب‌های اینترنتی است. در ادامه به معرفی این افزونه خواهیم پرداخت.

 Ghostery چیست؟

Ghostery یکی از افزونه‌های مرورگر کروم است که برای مسدود کردن ردیاب‌ها طراحی شده است. (جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره ی بهترین افزونه‌های کروم به مقاله ی بهترین افزونه های گوگل کروم | امنیت مراجعه نمایید.) این افزونه به طور موثر تجربه مرور شما را از نظر کیفیت، امنیت، حریم خصوصی و سرعت بهبود می‌بخشد و تبلیغات هدفمند را کاهش می‌دهد. با کمی تحقیق و کسب کمی دانش به راحتی می‌توانید این واقعیت را ببینید. که تعداد زیادی از ردیاب‌ها دائما و در هر لحظه که در حال مرور اینترنت هستید، سخت تلاش می‌کنند تا شما را ردیابی کنند. گاهی نگاه کردن به آنچه در پشت صحنه می‌گذرد ترسناک است اما نه اگر از ابزار مناسبی استفاده کنید‌‌‌‌.

ممکن است فکر کنید که کار Ghostery شبیه مسدود کردن کوکی‌ها است، البته اشتباه هم نمی‌کنید. مسدود کردن کوکی‌ها نیز یکی از قابلیت‌های ghostery است، اما با این حال، Ghostery همه چیز را یک قدم جلوتر می‌برد و در واقع به مرورگر شما اجازه نمی‌دهد با یک وب سرور خاص ارتباط برقرار کند. هر بار که چیزی را در مرورگر خود جست و جو می‌کنید، در واقع مرورگر شما این در خواست شما را به یک سرور ارسال می‌کند، سپس پاسخ آن درخواست را از سرور دریافت و به شما نشان می‌دهد.

همچنین مرورگر شما این درخواست را برای مقصد دیگری نیز ارسال می‌کند. این اطلاعات در آنجا ذخیره می‌شوند، که این همان ردیاب مورد نظر ما است. افزونه Ghostery تمام درخواست‌های ارسالی از سمت مرورگر شما را ابتدا تجزیه و تحلیل می‌کند و آن را با لیست عظیمی از ردیاب‌های شناخته شده مقایسه می‌کند و در صورتی که مقصد این اطلاعات ارسالی یکی از این ردیاب‌های شناخته شده باشد، درخواست مسدود می‌شود.

تفاوت Ghostery با مسدود کننده‌های تبلیغات چیست؟

یکی دیگر از ویژگی‌های ghostery جلوگیری از پخش تبلیغات ناخواسته است. البته این ویژگی‌ها در ghostery باعث ایجاد تداخل در کارکرد آن‌ها نمی‌شود. بسیاری از مسدودکننده‌های تبلیغات یک سوئیچ روشن/خاموش ساده برای مسدود کردن دارند، اما Ghostery کمی متفاوت است. شما می‌توانید موارد خاصی را برای مسدود کردن انتخاب کنید. بسیاری از مردم در حمایت از وب سایت‌های مورد علاقه خود از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده نمی‌کنند. زیرا درآمد این سایت‌ها از طریق تبلیغات و پیوندهای وابسته به آن‌ها است، اما استفاده از ghostery این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل تبلیغات را مسدود کنید و یا مسدود کننده را غیر فعال کنید. زیرا برخی از بدترین ردیاب‌ها می‌توانند در زمانی که گارد شما از کار افتاده است، وارد شوند.
اما ghostery وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. شما حتی می‌توانید هر زمان که بخواهید لیست تمام موارد مسدود شده را مشاهده کنید. همچنین اگر مواردی که نمی‌خواهید مسدود شوند را می‌شناسید، می‌توانید یک لیست سفید از آن‌ها را در ghostery درست کنید.

ویژگی‌های افزونه Ghostery

  • عمکرد adblocking پیشرفته : مسدودکننده تبلیغات – تبلیغات، تیزرها و پاپ آپ‌ها را غیرفعال کنید.
  • لیست سفید – وب سایت‌های مورد اعتماد را مشخص کنید که در آن محتوا و ردیاب‌ها مسدود نشود.
  • محدود کردن راه‌اندازی ردیاب‌ها در وب‌سایت‌ها – تعیین می‌کند که کدام فرآیندها را می‌توان یا نمی‌توان مسدود کرد.
  • دکمه مکث – توقف مسدود کردن تبلیغات را برای 30 دقیقه، 1 ساعت یا 1 روز انتخاب کنید.
  • حفاظت از حریم خصوصی آنلاین – هرگونه فعالیت نظارتی را مسدود یا ردیابی کنید. عملکرد ضد ردیابی تلاش برای به دست آوردن IP Address را مسدود می‌کند.
  • بهینه سازی سرعت بارگذاری – با بهینه سازی محتوای موجود در آن مطابق با معیارهای گوگل، به افزایش سرعت هر صفحه کمک می‌کند.

تمام موارد بالا از ویژگی‌های کلی افزونه ghostery هستند. همچنین ghostery یک نسخه پولی نیز برای مشترکین خود ارائه کرده است که هزینه اشتراک آن 2 دلار در ماه است. نسخه پولی ghostery plus نام دارد و دارای تعدادی تفاوت ظاهری و عملکردی با نشخه رایگان است.
توسعه دهندگان ghostery وعده داده‌اند که لیست ویژگی‌های اشتراک پولی در آینده گسترش خواهد یافت. با این حال، در ابتدای سال 2023 تفاوت زیادی بین این دو نسخه وجود ندارد. به غیر مواردی مانند: سابقه ردیابی که در اشتراک پولی موجود است، به شما امکان می دهد تاریخچه مسدود شدن تبلیغات و جاسوس افزارها را در قالب نمودارها مشاهده کنید. همچنین نسخه پولی یک لیست کلی از تمام فعالیت ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

امکانات و ابزارهای Ghostery

در هنگام استفاده از ghostery به طور پیش فرض، همه عملکردهای آن فعال هستند. غیرفعال کردن بعضی از آن‌ها ممکن است ضروری باشد، برای مثال، اگر وب‌سایتی که در حال حاضر در آن هستید، به برنامه‌های افزودنی مسدودکننده واکنش نشان می‌دهد و اجازه مشاهده محتوا با مسدودکننده روشن را نمی‌دهد. شما نیاز دارید که بعضی از عملکردهای ghostrey را غیر فعال کنید.

عملکردهای ghostery 

 در این بخش به معرفی عملکردهای ghostery می‌پردازیم :

  • adblocking نمایشی 

این عملکرد تعداد واحدهای تبلیغاتی و سایر بلوک‌هایی که برنامه افزودنی مسدود می‌کند را نمایش می‌دهد. اگر این عملکرد را غیرفعال کنید، تمام تبلیغات و پنجره‌های پاپ آپ روی صفحه نمایش داده می‌شوند.

  • Smart blocking 

این عملکرد با مسدود کردن تمامی فرآیندهای کند، سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد، همچنین این عملکرد سرعت بارگذاری صفحه در ثانیه را نمایش می‌دهد. به دلیل اهمیت این عملکرد در صورت غیرفعال کردن آن، برنامه به شما پیشنهاد می‌کند صفحه را مجدداً بارگیری کنید.

  • نمایش پیشنهادها 

در این حالت، علاوه بر عملکردهای اصلی، کاربر فهرستی از فعالیت‌هایی را می‌بیند که ghostery می‌تواند مسدود کند. کاربر با مشاهده آن‌ها می‌تواند تصمیم بگیرد که آن‌ها را مسدود کند یا نه.

  •  عملکرد به صورت غیرخودکار 

در این حالت ghostery مانند حالت پیش فرض خود عمل می‌کند با این تفاوت که در اینجا کاربر می‌تواند به سایت اجازه دهد تا هر پنجره پاپ آپ یا تبلیغات را جداگانه دانلود کند. در کل سه امکان در حالت غیر خودکار وجود دارد: می‌توانید نمایشگر تبلیغات را فعال کنید، آن را محدود کنید یا آن را مسدود کنید. همچنین، می‌توانید این عمل را برای یک وب‌سایت خاص یا برای همه سایت‌های باز شده در مرورگر اعمال کنید.

  • دسته بندی فعالیت‌ها 

لیست فعالیت‌های ناخواسته یا بالقوه خطرناک به صورت دسته بندی شده ذخیره می‌شود. بنابراین، می‌توانید به طور جداگانه پنجره‌های تبلیغاتی، ابزارهای جمع آوری آمار بازدیدکنندگان سایت و غیره را نظارت کنید.

  • ضد ردیاب 

یکی از جنبه‌های ضروری که باید در بررسی Ghostery گنجانده شود، ویژگی Anti-Tracker است. ردیاب‌ها، ماژول‌ها یا بخش‌هایی از کد منبع صفحه وب هستند که اطلاعات بازدیدکنندگان را جمع‌آوری می‌کنند. اکثر ردیاب‌ها در پس زمینه اجرا می‌شوند و بازدیدکنندگان نمی توانند با آنها تعامل داشته باشند. غالباً صاحبان وب سایت به کاربران اطلاع نمی دهند و اطلاعات را به شرکت های تبلیغاتی می فروشند.

  • مسدود کننده تبلیغات 

ghostery صفحات را برای شناسایی تبلیغات بر اساس پایگاه داده اسکن می‌کند. این پایگاه داده به صورت محلی در رایانه شخصی کاربر ذخیره می‌شود و هر از چند گاهی به روز رسانی می‌شود. وقتی یک تبلیغ شناسایی می‌شود، Ghostery اجرا و بارگذاری آن را مسدود می‌کند. به طور پیش فرض، تمام تبلیغات را مسدود می‌کند. اما در تنظیمات آن می‌توانیم حالت‌های زیر را فعال کنیم:

  1. مسدود کردن پیش فرض
  2. هیچ چیز را مسدود نکنید.
  3. همه چیز را مسدود کنید.
  4. از لیست انتخاب کنید.
  • لیست سفید

مانند عملکرد غیر خودکار است اما با این تفاوت که در مورد ردیاب کننده‌ها عمل می‌کند. در این حالت فهرست کاملی از ردیاب‌هایی را که می‌توان توسط Ghostery شناسایی کرد، باز می‌کند که به چند دسته تقسیم می‌شوند. این اجازه می‌دهد تا کل دسته‌ها یا فقط ردیاب‌های خاص را مسدود کنید. این ویژگی بسیار مهم است، زیرا مسدود کردن ردیاب‌ها در برخی سایت‌ها می‌تواند رندر صفحه را از بین ببرد. در این حالت پس از اتمام بارگذاری صفحه، Ghostery همیشه در بالای محتوای صفحه لیستی از ردیاب‌ها را نمایش می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند قوانین را برای ردیاب‌های موجود در صفحه فعال و یا غیر فعال کنند.

  • Block Everything 

 ردیاب‌های رفع انسداد شروع به جمع آوری اطلاعات می‌کنند، حتی زمانی که صفحه هنوز در حال رندر است. بنابراین، ایمن ترین راه استفاده از حالت Block Everything است. در این حالت تمام ردیاب های ضروری و غیر ضروری و همچنین تمام تبلیغات از هرنوع که باشند مسدود خواهند شد. همه تبلیغات و ردیاب های مسدود شده، از تمام برگه های مرورگر که در حال حاضر باز هستند را نیز نمایش می‌دهد. شما می‌توانید همه چیز را قفل کنید، یا با یک کلیک باز کنید.

  • افزایش سرعت 

در این حالت، افزونه Ghostery عناصری را که سرعت بارگذاری صفحه را کاهش می‌دهند، مسدود می‌کند. به طور رسمی، این عملکرد مفید است، اما تنها دارندگان لپ تاپ‌های قدیمی و ضعیف با پردازنده‌های ۲ و ۴ هسته‌ای ، با حافظه رم پایین از مزایای عملی آن بهره مند خواهند شد. در موارد دیگر، افزایش سرعت در حد ناچیزی می‌باشد که ارزش محاسبه کردن را ندارد.

حریم خصوصی کاربران Ghostery

در ادامه بررسی افزونه ghostery باید خط‌ مشی داده‌های کاربران را نیز فراموش نکنیم. Ghostery برای کارکرد نیاز به دسترسی به داده‌های زیادی از جمله داده‌های حساس کاربر دارد. بنابراین، برخی از افراد ممکن است نگران این موضوع باشند. طبق اظهارات رسمی سازندگان افزونه، Ghostery با تمام داده‌ها مطابق با اصول فناوری وب انسانی توسط Cliqz، رفتار می کند. آنها اطلاعات را جمع آوری می کنند، اگرچه با چندین تفاوت قابل توجه با روش های معمولی که عبارتند از :

  1. حذف برچسب‌هایی که می‌توانند کاربر را شناسایی کنند، مانند تاریخ، زمان، منطقه زمانی و غیره.
  2. حذف سوابق، مانند نام حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، ورود به سیستم و غیره.
  3. عدم تخصیص شناسه‌های کاربری داخلی.
  4. کد منبع وب انسانی به صورت عمومی در GitHub برای مطالعه همه در دسترس است.
  5. مشارکت در وب انسانی داوطلبانه است و می‌توان آن را در تنظیمات غیرفعال کرد.

 

نتیجه‌گیری

ghostery نباید به عنوان یک مسدود کننده تبلیغات ساده در نظر بگیریم. این افزونه اجازه می‌دهد تا به طور موثر، با تلاش‌های صاحبان وب سایت‌ها برای جمع آوری اطلاعات در مورد کاربران و عادات آن‌ها مقابله شود. این افزونه برای تمام کسانی که به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهند بسیار ارزشمند است. ghostery یک افزونه کامل است که تمام راه‌هایی هدر رفت اطلاعات مرورگر شما را مسدود می‌کند. حال این اطلاعات توسط ردیاب کننده‌ها جمع‌آوری شود یا نشود اهمیتی ندارد. همچنین ghostery علاوه بر مسدود کردن ردیاب‌ها و تبلیغات ناخواسته با مانتورینگ دقیق، عملکرد تمام آن‌ها را برای شما به نمایش در‌می‌آورد و شما برای مسدود کردن هر یک از آن‌ها حق انتخاب دارید.

با این حال، با توجه به این واقعیت که تبلیغ‌کنندگان دائماً در حال اختراع روش‌های جدید برای دور زدن مسدودکننده‌های تبلیغاتی هستند، گاهی اوقات در عملکرد مسدودکننده‌ها نیز خطاهایی رخ می‌دهد. یکی از راه‌های بهبود عملکرد این برنامه‌ها، مشارکت در گسترش پایگاه داده ردیاب کاربران است. همچنین می‌توانید برای حمایت تیم سازنده از نسخه غیر رایگان استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

گوگل امنیت افزونه Ghostery