اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی

اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی

فهرست مطالب

سرور مجازی از جمله بهترین گزینه‌ها برای میزبانی وب‌سایت به‌حساب می‌آید و دری به دنیای استفاده از امکانات متعدد برای میزبانی برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و داده‌ها باز می‌کند. شما با استفاده از سرور مجازی می‌توانید استفاده از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها را برای خود دلپذیرتر سازید. البته هرچه قدرت بیشتر باشد به‌تبع مسئولیت نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در راستای تضمین امنیت، پایداری و عملکرد بهینه سرور مجازی شما مستلزم انجام یک سری اقدامات لازم است. در این مقاله به توضیح اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی می‌پردازیم.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی (VPS) یک بخش مجازی از یک سرور فیزیکی است که به‌عنوان یک محیط مستقل عمل می‌کند. با استفاده از این نوع از سرورها، سرور مجازی به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها سیستم‌عامل خود را اجرا می‌کنند و منابع اختصاصی خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. هر سرور مجازی به طور مستقل در محیط خود عمل می‌کند و امنیت را تضمین می‌کند.
کاربران می‌توانند نرم‌افزار، برنامه‌ها و خدمات را روی VPS خود نصب و پیکربندی کنند این امر VPS را برای توسعه‌دهندگان، مشاغل و صاحبان وب‌سایت‌ها با ترافیک متوسط تا بالا ایده‌آل می‌کند. به طور خلاصه، سرور مجازی محیط ایزوله و قابل‌تنظیم خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آن را به یک انتخاب محبوب برای مشاغل و افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال عملکرد، کنترل و مقیاس‌پذیری در راه‌حل میزبانی وب خود هستند.

دلایل تنظیم سرور مجازی پس از تهیه

پس از تهیه‌ی سرور مجازی کار شما شروع می‌شود. شما بایستی در این مرحله سرور مجازی خود را دوباره تنظیم کنید. شما با انجام این کار امنیت سرور خود را افزایش خواهید داد و می‌توانید شیوه‌های امنیتی را اعمال نمایید. ازآنجایی‌که هر سازمان نیازهای خاص خود را دارد شما با راه‌اندازی سرور مجازی می‌توانید سرور را بسته به نوع نیاز خود سفارشی سازید. بهینه‌سازی عملکرد، تخصیص منابع و سایر موارد از دلایل تنظیم سرور مجازی پس از تهیه‌ی آن به‌حساب می‌آیند.

اقدامات لازم پس از تهیه سرور مجازی

در اینجا به توضیح مجموعه‌ای از اقدامات پس از تهیه سرور مجازی می‌پردازیم:

  • تغییر رمز عبور 

درصورتی‌که سرور مجازی شما دارای رمز پیش‌فرض است آن را تغییر دهید و از رمز عبورهای قوی‌تر و منحصربه‌فرد استفاده نمایید و خطر دسترسی غیرمجاز جلوگیری نمایید. در انتخاب رمز عبور خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. طول: از رمز عبوری بالای 8 کاراکتر استفاده نمایید. هرچه تعداد این کاراکترها بالاتر باشد خطر کرک شدن سرور شما کمتر می‌شود.
  2. تنوع: از ترکیب حروف کوچک و بزرگ استفاده نمایید. این امر میزان تنوع را بالاتر می‌برد و پیچیدگی را افزایش می‌دهد.
  3. از اطلاعات شخصی استفاده نکنید: از اطلاعات شخصی خود مثل نام، تاریخ تولد و تلفن همراه به‌عنوان رمز عبور استفاده نکنید.
  4. رمز عبور منحصربه‌فرد: هیچ‌وقت از یک رمز که در گذشته برای حساب دیگری استفاده کردید دوباره استفاده نکنید.
  • آپدیت سیستم عامل 

سیستم‌عامل و نرم‌افزارهایی که روی آن نصب است را به‌روزرسانی نمایید این کار شامل وصله‌های امنیتی است و در محافظت از آسیب‌پذیری‌ها به شما کمک می‌کند. دلایل اصلی انجام به‌روزرسانی بعد از تهیه سرور مجازی عبارت‌اند از:

  1. بهبود عملکرد: انجام این به‌روزرسانی‌ها می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد، منابع را بهینه سازد و باعث افزایش کارایی سیستم شود.
  2. پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید: با انجام این کار شما می‌توانید به قابلیت‌های جدید دسترسی یابید.
  3. اصلاح باگ‌ها: شما با به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌توانید باگ‌ها و مشکلات کاربردی را برطرف سازید.
  • نصب نرم‌افزارهای امنیتی

نرم‌افزارهایی مثل فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و برنامه‌های آنتی‌ویروس را نصب کنید تا از سرور در برابر تهدیدات مختلف محافظت کنید.

  • تغییر پورت‌های دیفالت اتصال به سرور

با تغییر پورت‌های دیفالات اتصال به سرویس امنیت سرویس خود را در برابر حملات Brute-Force و کرک و حملات دیگر جلوگیری نمایید.

  • فعال کردن فایروال

شما با فعال کردن فایروال قادر خواهید بود تا ترافیک ورودی و خروجی را تنظیم، دسترسی به سرویس‌های ضروری را محدود و سطح حمله و آسیب‌پذیری را کاهش دهید.

  • فعال‌کردن پشتیبان‌گیری

تنها کاری که امنیت سرویس را تا میزان بسیار زیادی تضمین می‌کند بکاپ گیری است. خطر از دست‌دادن داده‌ها همیشه وجود دارد. شما با فعال‌سازی پشتیبان‌گیری خودکار می‌توانید داده‌های خود را ذخیره داشته باشید و در صورت وقوع حادثه و از دست‌دادن آن، دوباره اطلاعات را بازیابی نمایید. فراموش نکنید که بکاپ گیری باید بر روی سرویس مجزا صورت بگیرد.

  • نظارت بر استفاده از منابع

در راستای عملکرد بهینه مراقب استفاده از منابع سرور باشید و از ابزارهای نظارتی برای شناسایی این موارد استفاده نمایید. برای لینوکس top و htop و ویندوز Pass Manager استفاده کنید. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی آموزش کار با دستور top در لینوکس مراجعه نمایید.)

  • مرور لاگ‌ها

انجام این کار به‌صورت پیوسته باعث می‌شود تا بتوانید هرگونه ناهنجاری و حتی تهدید را پیش از وقوع خنثی نمایید. در زیر به بیان توضیحاتی درباره مرور لاگ‌ها پس از تهیه سرور مجازی می‌پردازیم:

  1. جمع‌آوری لاگ‌ها: از آنجا که اغلب سیستم‌عامل‌ها و سرویس‌ها می‌توانند لاگ‌های مختلفی را تولید کنند ممکن است اطلاعات مفیدی را درباره‌ی عملکرد سرور شما در اختیارتان قرار دهند.
  2. تحلیل: با انجام این کار شما می‌توانید فعالیت‌ها را تحلیل کنید. این کار به شناسایی الگوها، تغییرات غیرعادی و خطرات احتمالی کمک می‌کند.
  3. شناسایی: مرور لاگ‌ها به شما در تشخیص و پاسخ‌دهی به حملات کمک می‌کند.
  4. پیش‌بینی: با استفاده از لاگ‌ها می‌توانید عملکردها را در طول زمان بررسی نمایید این کار اطلاعات لازم را برای شناسایی عملکرد و پیش‌بینی مشکلات در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • کنترل دسترسی

دسترسی به سرور را محدود کنید. فقط به کاربرانی اجازه دسترسی بدهید که واقعاً به آن نیاز دارند.

  • استفاده از توصیه‌های ارائه‌دهنده

هر توصیه امنیتی خاص ارائه شده توسط ارائه‌دهنده سرور مجازی خود را دنبال کنید. این توصیه‌ها اغلب بر اساس تجربه و دانش ارائه‌دهنده‌ها در زمینه مدیریت و امنیت سرورها تهیه شده‌اند. برخی از این دلایل به شرح زیر است:

    1. کاهش مشکلات: ازآنجا که ارائه‌دهندگان تجربیات زیادی در حل مشکلات دارند شما با استفاده از این توصیه‌ها می‌توانید مشکلات را برطرف سازید.
    2. دانش تخصصی: به علت دانش‌های تخصصی ارائه‌دهندگان در مدیریت سرور و امنیت شما می‌غلتید از دانش آن‌ها برای حل چالش‌ها استفاده نمایید.
    3. بالارفتن سرعت: این توصیه‌ها سرعت و دقت شما را در تنظیم سرور بالا می‌برد.

بهترین ارائه دهنده سرور مجازی

سرور مجازی (VPS) برای افرادی که به منابع و امکانات بیشتری برای مدیریت وب‌سایت‌ها احتیاج دارند مناسب است. شما با استفاده از این سرورها می‌توانید سرعت، امنیت و عملکرد وب‌سایت خود را بهبود بخشید. با وجود آن که در این مقاله ما به توضیح درباره‌ی اقداماتی که بایستی پس از خرید سرور مجازی انجام دهیم پرداختیم؛ ولی فراموش نکنید مهم‌ترین قدم در ابتدا انتخاب یک شرکت معتبر ارائه‌دهنده است. 

پویان آی تی با ارائه‌ی سرورهای مجازی از کشورهای گوناگون علاوه بر ارائه خدمات منحصربه‌فرد، قدرت انتخاب زیادی برای مدیران وب فراهم کرده است و زیرساختی پایدار را برای سایت‌ها و پروژه‌ها ایجاد می‌کند. با خرید سرور مجازی از پویان آی تی ما پس از خرید نیز در کنار شما خواهیم بود و در صورت وقوع هر گونه مشکل در حل مشکلات به شما کمک کرده و راهنمای شما خواهیم بود.

پویان آی تی بهترین ارائه دهنده سرور مجازی

و در آخر

در این مقاله به توضیح اقداماتی که بایستی پس از تهیه‌ی سرور مجازی انجام دهید پرداختیم. فراموش نکنید این مجموعه از کارها باعث می‌شود تا شما بتوانید امنیت سرور مجازی خود را بهبود بخشید و امنیت آن را افرایش دهید. پویان آی تی با ارائه‌ی پشتیبانی همه‌جانبه در تمامی روزها (حتی ایام تعطیل) و با قیمتی باورنکردنی در کنار شماست و یک تجربه‌ی کاربری دلپذیر را برای شما رقم خواهد زد. 

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور VPS