ابزارکشینگ برای لینوکس

بهترین ابزار کشینگ برای لینوکس 2023

فهرست مطالب

سیستم عامل‌ها و برنامه‌های محاسباتی توزیع شده بخشی مهم در خودکارسازی و مدیریت فرایندهای تجاری حیاتی و ارائه خدمات به مشتریان به حساب می‌آیند. به تبع از شما به عنوان یک توسعه دهنده انتظار می‌رود که بتوانید انواع راه‌حل‌های IT را که تضمین کننده کارآمدترین سیستم‌ها است را ارائه دهید. کشینگ (کش محتوا) یکی از تکنیک‌های متعدد، بسیار ابتدایی اما مؤثر در ارائه برنامه است که می‌توانید به آن تکیه کنید. در این مقاله به معرفی معروف‌ترین ابزار کشینگ برای لینوکس می‌پردازیم. 

Caching چیست؟

کشینگ (ذخیره‌سازی محتوا) یک تکنیک پرکاربرد برای ذخیره کپی از داده‌ها در یک مکان ذخیره موقت است تا زمانی که داده‌ها از حافظه اصلی بازیابی و بتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا کرد. بسته به نوع و هدف ذخیره سازی، داده‌های ذخیره شده در کش ممکن است شامل فایل‌ها یا قطعاتی از فایل‌ها، عملیات یا رکوردهای پایگاه داده، فراخوانی‌های API، رکوردهای DNS و دیگر موارد باشند.

مزایای کشینگ

کشینگ مزایای متعددی از جمله موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  1. در سطح پایگاه داده، عملکرد خواندن را بهبود می‌بخشد.
  2. در سطح برنامه، یک کش می‌تواند داده‌های خوانده شده مکرر را ذخیره کند، بنابراین زمان جستجوی داده‌ها کاهش می‌یابد.
  3. از آنجا که داده‌های کش به مشتریان ارائه می‌شود این امر به کاهش بار سرور، تأخیر و پهنای باند شبکه کمک می‌کند. بنابراین زمان پاسخ و سرعت تحویل به مشتریان را بهبود می‌بخشد.
  4. امکان دسترسی به محتوا، به‌ویژه از طریق CDNها و بسیاری از مزایای دیگر را فراهم می‌کند.

Redis

Redis یک سیستم محاسباتی توزیع شده رایگان و منبع باز، سریع، با کارایی بالا و انعطاف پذیر است که می‌تواند در اکثر زبان‌های برنامه نویسی استفاده شود. این سیستم یک ذخیره ساز ساختار داده در حافظه است که به عنوان یک موتور حافظه پنهان، پایگاه داده روی دیسک پایدار در حافظه و کارگزار پیام کار می‌کند. Redis از ساختارهای داده متعددی مانند رشته‌ها، هش‌ها، لیست‌ها، مجموعه‌ها، مجموعه‌های مرتب شده، بیت مپ‌ها، جریان‌ها و غیره پشتیبانی می‌کند. این به برنامه نویسان امکان می‌دهد تا از یک ساختار داده خاص برای حل یک مشکل خاص استفاده کنند. همچنین از عملیات خودکار روی ساختار داده‌اش مانند پیوست کردن به یک رشته، افزایش مقدار هش، تقاطع مجموعه‌های محاسباتی و غیره پشتیبانی می‌کند.

Redis

Memcached

Memcached یک سیستم ذخیره‌سازی اشیا حافظه توزیع‌شده رایگان و منبع باز، ساده و در عین حال قدرتمند است. این سیستم عامل بر روی سیستم عامل‌های یونیکس مانند لینوکس و OS X و همچنین در ویندوز مایکروسافت اجرا می‌شود. Memcached به عنوان یک ابزار توسعه دهنده، برای استفاده در افزایش سرعت برنامه‌هایی کاربردی وب پویا با ذخیره محتوا در نظر گرفته شده است. بنابراین بارگذاری پایگاه داده روی دیسک را کاهش می‌دهد. این سیستم یک معماری سرویس گیرنده – سرور است که مشتریان می‌دانند که چگونه برای یک آیتم، روی کدام سرور بنویسند یا از آن بخوانند. همچنین، یک کلاینت به خوبی می‌داند که در صورت عدم اتصال به سرور چه کاری انجام دهد.

Apache Ignite

از دیگر ابزار کشینگ برای لینوکس به حساب می‌آید. Apache Ignite یک پلتفرم محاسباتی منبع باز و درون حافظه است که عملکرد و مقیاس پذیری برنامه‌ها را افزایش می‌دهد. Apache Ignite داده‌ها را در حافظه ذخیره می‌کند و دسترسی سریع به داده‌ها و محاسبات را در میان خوشه‌های توزیع شده تسهیل می‌کند. همچنین دارای فضای ذخیره سازی چند لایه، پشتیبانی کامل از SQL، و تراکنش‌های ACID در چندین گره خوشه، پردازش هم‌زمان و یادگیری ماشین است و از ادغام خودکار با هر پایگاه داده شخص ثالث یا فروشگاه‌های NoSQL پشتیبانی می‌کند.

Ignite از چارچوب‌های مختلف پردازش داده، از جمله پرس و جوهای SQL و یادگیری ماشین پشتیبانی می‌کند و تراکنش‌های مطابق با ACID را ارائه می‌دهد. این برای پردازش بی‌درنگ داده، تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی، بهبود پاسخگویی برنامه و کارایی کلی سیستم استفاده می‌شود.

سرور Couchbase

Couchbase یک پایگاه داده تعاملی مبتنی بر اسناد NoSQL منبع باز توزیع شده است که داده‌ها را به عنوان آیتم‌ها در قالب ارزش کلیدی ذخیره می‌کند. این برنامه روی لینوکس و سایر سیستم عامل‌ها مانند ویندوز و Mac OS X کار می‌کند. از ویژگی‌های قابل توجه آن می‌توان به ذخیره سریع ارزش کلید با حافظه پنهان مدیریت شده، نمایه سازهای هدفمند‌، موتور جستجوی قدرتمند، معماری مقیاس پذیر (مقیاس بندی چند بعدی)، داده‌های بزرگ و ادغام SQL، امنیت تمام پشته و دردسترس‌بودن بالا اشاره کرد.

Couchbase

Mcrouter

Mcrouter یک روتر پروتکل Memcached رایگان و منبع باز برای مقیاس گذاری استقرار Memcached است که توسط فیس بوک توسعه و نگهداری می‌شود. این روتر دارای پروتکل Memcached ASCII، مسیریابی انعطاف‌پذیر،حافظه پنهان چند سطحی، ادغام اتصال، طرح‌های درهم‌سازی چندگانه و دیگر موارد می‌باشد. Mcrouter ارتباطات شبکه، تعادل بار و Failover را بهینه می‌کند و کارایی و انعطاف پذیری سیستم‌های پیچیده توزیع شده را افزایش می‌دهد.

Mcrouter

Varnish Cache

Varnish Cache یک شتاب دهنده برنامه وب منبع باز است که برای بهبود قابل توجه عملکرد وب سایت با ذخیره یک کپی از محتوایی که اغلب به آن‌ها دسترسی دارید در حافظه طراحی شده است. این شتاب دهنده امکان تحویل سریع‌تر صفحات وب به کاربران، کاهش بار سرور و بهبود زمان پاسخگویی را فراهم می‌کند. Varnish به عنوان یک پروکسی معکوس عمل می‌کند و به طور موثر محتوای کش را ارائه می‌دهد و جریان داده را بین کلاینت‌ها و سرورهای وب بهینه می‌کند.

varnish-cache

Squid Caching Proxy

یکی دیگر از راه‌حل‌های رایگان و منبع باز، برجسته و پرکاربرد، راه حل کشینگ برای لینوکس Squid است. این یک نرم افزار سرور کش پروکسی وب با ویژگی‌های غنی است که خدمات پراکسی و کش را برای پروتکل‌های شبکه محبوب از جمله HTTP، HTTPS و FTP ارائه می‌دهد. همچنین روی دیگر پلتفرم‌های یونیکس و ویندوز اجرا می‌شود.

Squid Caching Proxy درست مانند Varnish Cache، درخواست‌های مشتریان را دریافت می‌کند و آنها را به سرورهای باطن مشخص شده ارسال می‌کند. هنگامی که سرور باطن پاسخ می‌دهد، یک کپی از محتوا را در حافظه پنهان ذخیره می‌کند و آن را به مشتری ارسال می‌کند. درخواست‌های آینده برای همان محتوا از حافظه پنهان ارائه می‌شوند و در نتیجه سریع‌تر به مشتری تحویل داده می‌شود؛ بنابراین جریان داده بین مشتری و سرور را بهینه می‌کند تا عملکرد را بهبود بخشد و محتوای پرمصرف را برای کاهش ترافیک شبکه و صرفه جویی در پهنای باند ذخیره کند.

Squid دارای ویژگی‌هایی مانند توزیع بار روی سلسله‌مراتب‌های ارتباطی سرورهای پراکسی، تولید داده‌های مربوط به الگوهای استفاده از وب است و به شما امکان می‌دهد پیام‌های پراکسی شده را تجزیه و تحلیل، ضبط، مسدود کردن، جایگزین کردن یا تغییر دهید. همچنین از ویژگی‌های امنیتی مانند کنترل دسترسی غنی، مجوز، و احراز هویت، پشتیبانی از SSL/TLS و ثبت فعالیت پشتیبانی می‌کند.

NGINX

یک راه حل ادغام شده منبع باز، با کارایی بالا، امکانات کامل و بسیار محبوب برای راه اندازی زیرساخت وب است. NGINX قابلیت‌های ذخیره‌سازی اولیه را ارائه می‌کند که در آن محتوای کش در یک کش دائمی روی دیسک ذخیره می‌شود. بخش جالب در مورد کشینگ محتوا در NGINX این است که می‌توان آن را طوری پیکربندی کرد که محتوای قدیمی را از حافظه پنهان خود در زمانی که نمی‌تواند محتوای تازه را از سرورهای اصلی دریافت کند، ارائه دهد.

NGINX چندین ویژگی امنیتی را برای ایمن سازی سیستم‌های وب شما ارائه می‌دهد، این ویژگی‌ها شامل خاتمه SSL، محدود کردن دسترسی با احراز هویت اولیه HTTP، احراز هویت بر اساس نتیجه درخواست فرعی، احراز هویت JWT، محدود کردن دسترسی به منابع HTTP پروکسی، محدود کردن دسترسی بر اساس موقعیت جغرافیایی و دیگر موارد است.

NGINX

سرور ترافیک Apache

Apache Traffic Server (ATS) یک سرور پروکسی منبع باز است که تحویل محتوای وب را از طریق کشینگ، تعادل بار و پروکسی معکوس سرعت می‌بخشد. با معماری پلاگین، ATS از ویژگی‌ها و تغییرات سفارشی، از جمله خاتمه SSL/TLS و پشتیبانی HTTP/2 پشتیبانی می‌کند. ATS با توزیع کارآمد ترافیک در حین بهینه سازی اتصالات سرور، فشرده سازی و ذخیره سازی حافظه پنهان، برای شبکه‌های تحویل محتوا با کارایی بالا و وب سایت‌هایی با بار ترافیک سنگین ایده آل است.

Apache Traffic Server

و در آخر

کشینگ یکی از سودمندترین و با سابقه‌ترین فناوری‌های ارائه محتوای وب است که در درجه اول برای افزایش سرعت وب سایت‌ها یا برنامه‌ها طراحی شده است. این به کاهش بار سرور، تأخیر و پهنای باند شبکه شما کمک می‌کند؛ زیرا داده‌های کش به مشتریان ارائه می‌شود. بنابراین زمان پاسخگویی برنامه و سرعت تحویل به مشتریان را بهبود می‌بخشد. در این مقاله، بهترین ابزارهای کشینگ برای لینوکس را بررسی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Redis NGINX Apache لینوکس