بک لینک

بک لینک ها و نحوه ی ساخت آن‌ها

بک لینک ها نماد “رای اعتماد”

امروزه وب سایت‌های بسیاری برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جست و جو با یکدیگر رقابت می‌کنند. در میان فاکتورهای مهم برای موتور های جست و جو ، بک لینک‌ها یکی از ارزشمندترین موارد به شمار می‌روند. زیرا بک لینک ها یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موارد در سئو به شمار می‌روند. در ادامه به آشنایی با بک لینک و انواع آن ، ملاک‌های کیفیت بک لینک و ویژگی‌های سایت‌های مناسب برای گرفتن بک لینک ، اثرات آن بر سئو و نحوه ساخت بک لینک می‌پردازیم.

بک لینک چیست؟

به قرار دادن لینک یک صفحه سایت ، در سایر صفحات یا وب سایت دیگر بک لینک می‌گویند. به زبان ساده بک لینک فرایند لینک از سایر وب سایت‌ها برای سایت خودمان است. در واقع کاربر با کلیک بر روی بک لینک در سایر سایت‌ها به سایت ما منتقل می شود. به بک لینک ، لینک ورودی یا “inbound link” گفته می شود. زیرا بک لینک باعث افزایش ورود مخاطب به سایت می‌شود.

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی

بک لینک داخلی یا همان لینک سازی داخلی زمانی اتفاق می‌افتد که لینک کاربر را به صفحه دیگری در همان سایت و همان دامنه هدایت می‌کند. بک لینک های داخلی به کاربران این امکان را می‌دهند تا به صفحات وب سایت شما راحت تر دسترسی یابند و آن را مرور کنند. همچنین بک لینک های داخلی به سلسله بندی اطلاعات و محتوا کمک می‌کنند و در رتبه بندی سایت بسیار اثر گذار هستند.

اما لینک سازی خارجی به لینک هایی گفته می شود که از یک سایت به سایتی با دامنه متفاوت داده شده باشد.

انواع بک لینک ها و تفاوت های آن

در تقسیم بندی دیگری بک لینک ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی معمولا در بک لینک های خارجی معنا پیدا می‌کند. بک لینک های  dofollow و nofollow.  بک لینک های nofollow ارزش کمتری نسبت به بک لینک های follow یا همان dofollow دارند. اما با این حال بسیار مهم هستند و نمی توان اثرات آن را نادیده گرفت.

لینک های dofollow لینک هایی هستند که از یک سایت به سایت دیگری می‌دهند. پس از دادن بک لینک گوگل مقصد لینک های داده شده را برای رتبه بندی بررسی می‌کند. اگر لینک داده شده از سایت و منبع معتبری باشد تاثیر بسیار قابل توجهی در رتبه بندی سایت مقصد می‌گذارد.

در بک لینک های nofollow ، یک تگ nofollow بر روی آنها اعمال می‌شود. در واقع این تگ به موتورهای جست و جو می‌گوید که این لینک را نادیده بگیرند. با قرار دادن این تگ موتورهای جست و جو به سراغ سایت مقصد برای بررسی و رتبه بندی نمی‌روند. بک لینک های nofollow برای قرار دادن لینک سایر سایت ها در سایت خودتان و افزودن بر اعتبار سایت بسیار موثر هستند.

ملاک های ارزش بک لینک و ویژگی‌های سایت مناسب

بک لینک ها از نظر موتورهای جست و جو به خصوص گوگل ارزش و اعتبار یکسانی ندارند. فاکتورهای مختلفی برای تعیین ارزش یک بک لینک وجود دارد. در ادامه به پنج مورد از مهم ترین فاکتورهای تعیین ارزش بک لینک و ویژگی‌های سایت مناسب بک لینک اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مهم ترین فاکتورهای اهمیت و ارزش بک لینک ، میزان اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است می باشد. هرچه اعتبار و ارزش آن دامنه بیشتر باشد تاثیر بک لینک بر رتبه بندی سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.
  • دومین فاکتور مهم در ارزش و کیفیت بک لینک اعتبار صفحه ای از سایت است که بک در آن قرار داده می شود. معتبرترین صفحات هر دامنه بهترین و مناسب ترین گزینه‌ها برای قرار دادن بک لینک هستند.
  • یکی از مواردی که در لینک سازی برای موتورهای جست و جو اهمیت به سزایی دارد میزان ارتباط موضوعی بین دو سایت است. اگر ارتباط موضوعی بین سایت شما و سایت لینک دهنده وجود نداشته باشد ، بک لینک ها ارزش چندانی نخواهند داشت.
  • هنگامی که گوگل یک بک لینک به سایت شما را بررسی می‌کند به انکر تکست توجه زیادی دارد. انکر تکست یا متن لینک شده عبارتی است که بر روی لینک قرار داده می‌شود. در واقع ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در عبارت انکر تکست قرار دارد.
  • محل قرار گیری بک لینک ها یکی دیگر از ملاک‌های مهم ارزش بک لینک می‌باشد. به طور کلی بک لینک‌های داخل محتوا نسبت به بک لینک های قرار گرفته در سایدبار و فوتر وب سایت ، ارزش بسیار بیشتری دارند.

اثرات بک لینک در سئو

همان طور که گفتیم امروزه وب سایت‌های بسیار زیادی برای کسب رتبه‌های برتر موتور های جست و جو در حوزه‌های مختلف به رقابت می‌پردازند. بک لینک ها یکی از مهم ترین و با ارزش ترین موارد از دیدگاه موتور های جست و جو هستند. با گرفتن بک لینک موتورهای جست و جو سایت مقصد را بررسی می‌کنند. در صورت ارزشمند بودن محتوا ارزش و اعتبار سایت شما از نظر موتورهای جست و جو افزایش پیدا کرده و منجر به کسب رتبه بهتر می‌شود.

علاوه بر آن گرفتن بک لینک و افزایش ورود کاربران و در نهایت ترافیک ایجاد شده به شکل غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر می‌گذارند. همچنین بک لینک ها موجب هدایت بهتر خزنده‌های موتورهای جست و جو اعم از گوگل شده و صفحات به شکل قابل توجهی بهتر پایش می‌شوند.

چگونه بک لینک بگیریم؟

اولین قدم برای دریافت و استفاده از بک لینک بررسی ساختار وب سایت توسط یک متخصص سئو است. یکی از مهم ترین نکات برای گرفتن بک لینک داشتن حداقل محتوای کافی در وب سایت است. استفاده از بک لینک زمانی که سایت محتوای کافی نداشته و ابتدای کار آن است نه تنها مفید نیست بلکه ضررهای جبران ناپذیری ایجاد می کند.

باید توجه داشت که برای استفاده از بک لینک باید یک روند طبیعی را در پیش گرفت. در واقع باید با یک روند یکنواخت و متعادل به شکل ماهانه و یا سالانه اقدام به استفاده از بک لینک کرد. علاوه بر آن لازم است بدانید که باید از به کار بردن زیاد یک کلمه کلیدی در بک لینک‌ها خودداری کرد. همچنین باید از تبادل‌های دو طرفه بک لینک ، خرید بک لینک های غیر طبیعی و رپورتاژهای ماهانه خودداری کرد.

پرکاربردترین روش‌های ساخت بک لینک

برای ساخت بک لینک های دائمی در جهت رشد و افزایش رتبه سایت روش های متعددی وجود دارد. در ادامه به سه مورد از پرکاربردترین و مفیدترین روش‌های ساخت بک لینک اشاره می‌کنیم:

  • یکی از پرکاربردترین روش‌های ساخت بک لینک در میان سئو کاران استفاده از social bookmarking است. شما می‌توانید پس از عضویت در این سایت ها بلاگ پست خود را قرار دهید. این سایت‌ها از دیدگاه موتورهای جست و جو به خصوص گوگل اعتبار بالایی دارند. reddit یکی از معروف ترین این سایت ها به شمار می‌رود. شما می‌توانید در این سایت در قسمت submit link لینک های خود را ثبت کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که از ساخت تعداد زیاد بک لینک خودداری کرده و با احتیاط رفتار کنید.
  • یکی دیگر از روش های ساخت بک لینک استفاده از روش Rss directory است. سایت‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید خروجی سایت خود را به آن ها معرفی کنید. سپس به محض انتشار مطالب جدید در سایت ، اطلاعات شما وارد این نوع سایت ها شده و به عنوان یک بک لینک ثبت می‌شود.
  • یکی دیگر از روش‌های رایج ساخت بک لینک استفاده از سایت‌های wiki مانند ویکی پدیا می‌باشد. شما با ورود به این سایت ها می توانید به راحتی لینک سازی انجام دهید.

و در آخر

استفاده از استراتژی درست و بک لینک مناسب می‌تواند به رشد سایت و بهبود رتبه آن در نتایج موتورهای جست و جو به شکل قابل توجهی کمک کند. اما باید در نظر داشته باشید در صورت رعایت نکردن استاندارد های استفاده از بک لینک و عدم شناخت تکنیک‌های مناسب نتایج را به شکل معکوس دریافت می‌کنید. به همان اندازه که استفاده و دریافت بک لینک مناسب و قوی به رشد سایت کمک می‌کند استفاده از بک لینک های بی ارزش نتایج جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. گاها جبران این ضررها نیاز به هزینه های سنگین و زمان بسیار زیادی دارد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سئو گوگل