تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟ | بررسی کامل گوگل ادز

فهرست مطالب

امروزه کسب‌وکارها شیوه‌ی خریدوفروش آنلاین را نیز به نوع کارکرد خود اضافه کرده‌اند و به‌تبع به دنبال راهی برای بالابردن افزایش دیده‌شدن و جذب مشتریان هستند؛ یکی از این مدل‌ها که شیوه‌ی ارتباط شرکت‌ها با مخاطبین را تغییر داده است PPC است. در این مقاله نمایی کلی از مسیر تکامل، استراتژی‌ها، مزایا، چالش‌ها و بهترین شیوه‌های تبلیغات کلیکی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تاریخچه‌ی تبلیغات کلیکی

آغاز تبلیغات کلیکی را می‌توان به اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 نسبت داد. در آن روزها کسب‌وکار به دنبال راهکارهای مختلفی برای بهبود درآمد مؤثر در این حیطه بودند. در این زمان بود که Goto.com در سال 1998 با ارائه فرصتی به تبلیغ‌کنندگان برای پیشنهاد کلمات کلیدی برای قراردادن در نتایج جستجو، مفهوم PPC را پیش‌گام کرد. این امر سرآغازی برای این دست از تبلیغات و پایه و اساسی برای تبلیغات امروزه است.

ظهور گوگل ادز

در سال 2000، گوگل پلتفرم تبلیغاتی PPC خود را به نام گوگل ادز معرفی کرد که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد بر روی کلمات کلیدی پیشنهاد دهند تا تبلیغات آن‌ها در کنار نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده شود. رویکرد انقلابی این پلتفرم به ارتباط و تجربه کاربر به‌سرعت آن را به نیروی غالب در چشم‌انداز PPC تبدیل کرد و جایگزین مدل‌های تبلیغاتی دیگر موتورهای جست‌وجو شد.

نحوه‌ی عملکرد PPC

استفاده‌ی درست از این تبلیغات کلیکی و رسیدن به اهداف مستلزم داشتن درکی درست از عملکرد PPC است. شما با انجام کارهایی همچون تحقیق درباره‌ی کلمات کلیدی، ایجاد تبلیغات جذاب، بهینه سازی لندینگ پیج‌ها و نظارت بر عملکرد آن می‌توانید از تبلیغات کلیکی برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمایید. فراموش نکنید که نظارت، آزمایش و همین‌طور اصلاح کمپین‌های تبلیعات کلیکی برای ماندن در بازار رقابل و بالا بردن ROI امری ضروری است.

انواع تبلیغات کلیکی

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی PPC می‌تواند سودآوری بسیاری داشته باشد. به همین دلیل اطلاع داشتن از انواع تبلیغات و آن بازه زمانی که می‌توان از PPC استفاده کرد امری مهم به‌حساب می‌آید. در اینجا به‌معرفی انواع تبلیغات کلیکی و کاربردها مطابق نیازتان می‌پردازیم:

  • جست‌وجوی تبلیغات

در این نوع از تبلیغات، تبلیغ‌کننده کلمه کلیدی مدنظر خود را انتخاب و آن را به گوگل ادز می‌گوید. به‌این‌ترتیب زمانی که کاربر کلمه کلیدی خود را سرچ می‌کند موتورهای جست‌وجو آن تبلیغ مرتبط را در صفحه‌نمایش نشان می‌دهند.

  • تبلیغات نمایشی

شما محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید را برای افراد تبلیغ می‌کنید و با استفاده از این نوع تبلیغات، نمایشی جذاب را برای کاربران مشتاق به خدمات و محصولاتتان ارائه خواهید داد.

  • تبلیغات بازاریابی مجدد

به کسب‌وکارها امکان دسترسی به کاربرانی که قبلاً با وب‌سایت آن‌ها در ارتباط بوده یا آن برنامه را در تلفن خود دارند می‌دهد. جامعه هدف این تبلیغات کاربرانی است که به یک محصول خاص علاقه‌مند بوده؛ اما به خرید و یا پرکردن فرم اقدام نکرده‌اند و هدف بازگرداندن کاربر به وب‌سایت و تشویق آن به انجام کارهای مدنظر است.

  • تبلیغات ویدیویی

نقش مهمی را در بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کند. شما با استفاده از این تبلیغات می‌توانید افراد ناآگاه نسبت به کسب‌وکار را آگاه سازید و در جهت ایجاد مخاطب استفاده نمایید.

  • تبلیغات خرید

این امکان را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند تا بتوانند محصولات را مستقیم در موتورهای جست‌و‌جو تبلیغ نمایند. این نوع از تبلیغات کلیکی برای جذب کاربرانی طراحی شده‌اند که فعالانه در جست‌وجوی محصولات خاصی برای خرید هستند.

  • تبلیغات اجتماعی پولی

در این دست از تبلیغات کسب‌وکارها برای نمایش تبلیغات خود در پلتفرم‌های اجتماعی هزینه پرداخت می‌کنند. این دست از تبلیغات برای مخاطبان هدف بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق، رفتارها و دیگر موارد جمع‌آوری‌شده و توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی طراحی شده است.

  • تبلیغات حمایت شده جیمیل

امکان تبلیغ در جیمیل را برای کسب‌وکارها فراهم می‌آورد با کمک این نوع از تبلیغات کاربران تبلیغاتی را مشاهده می‌کنند که بسیار شبیه یک ایمیل معمولی است. هنگامی که کاربر روی تبلیغ کلیک می‌کند، به نسخه توسعه‌یافته تبلیغ شما منتقل می‌شود.

  • تبلیغات آمازون

حجم بالا و میزان بازدید بیش از حد از آمازون وجود دارد که طیف گسترده‌ای از محصولات را در اختیار دارد و بازار فروش آنلاین آن داغ است. با استفاده از تبلیغات پولی آمازون کسب‌وکارها می‌توانند از مدل پرداخت به‌ازای کلیک برای ارائه محصولات خود در مقابل افرادی که در جست‌وجوی محصولات شما هستند استفاده کنند.

بهترین روش‌ها برای کمپین‌های PPC

اگر به دنبال رسیدن به نتایج موفق و سریع هستید بایستی از بهترین روش‌ها برای اجرای این کمپین‌ها استفاده نمایید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

روش‌ها توضیحات
تحقیق درباره‌ی کلمه کلیدی به دنبال پیداکردن کلمات کلیدی مناسب برای مخاطبین خود باشید و از ابزار مناسب در این مسیر استفاده کنید.
سازماندهی کلمات کلیدی آن‌ها را بر اساس مضمون‌هایشان در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنید. این امر به ارتباط آگهی و بهبود امتیاز کیفیت کاربرد دارد.
بهینه‌سازی لندینگ‌پیج‎‌ها بررسی کنید صفحه‌ی فرود شما با آگهی مرتبط باشد، با تلفن همراه سازگار باشد، سریع بارگیری شود و CTA واضح و مرتبط داشته باشد.
تست A/B تست A/B را برای مقایسه عناصر مختلف تبلیغات و صفحات فرود خود انجام دهید و مشخص کنید کدام ترکیب بهترین نتایج را به همراه دارد.
تجزیه‌وتحلیل رقبا انجام این کار شما را از کارهایی که دیگر مشاغل در صنعت شما انجام می‌دهند آگاه می‌سازد و شما می‌توانید شکاف‌ها را در PPC خود تشخیص و در جهت بهبود آن تلاش نمایید.
به‌روز بمانید از آخرین تغییرات و پیشرفت‌ها در PPC مطلع باشید تا از فرصت‌های جدید استفاده کنید و کمپین‌های خود را رقابتی نگه دارید.

شما با استفاده از این روش‌ها قادر خواهید بود به اهداف خود نزدیک‌تر شوید. حال آن هدف ترافیک وب‌سایت، تولید سرنخ، افزایش فروش باشد یا افزایش دیده‌شدن برند.

مزایای تبلیغات کلیکی

تبلیغات PPC طیف گسترده‌ای از مزایا را ارائه می‌دهد که آن را به یک عنصر اصلی در استراتژی های بازاریابی دیجیتال مدرن تبدیل کرده است. 

مزایا توضیحات
نتایج سریع شما با استفاده از کمپین‌های PPC قادر خواهید بود تا ترافیک سریع را به وب‌سایت هدایت و یک بازدید فوری را برای مشاغل به ارمغان بیاورید.
تبلیغات هدفمند با بررسی مواردی چون جمعیت شناسی، موقعیت مکانی و همین‌طور انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب قادر خواهید بود مخاطب مدنظر خود را پیدا نمایید.
کنترل بودجه تبلیغ‌کنندگان می‌توانند بودجه‌ی خود را به‌صورت مناسبی تقسیم‌بندی نمایند. این کار در مدیریت هزینه‌های تبلیغاتی امری مؤثر است.
نتایج‌قابل‌اندازه‌گیری ارائه‌ی معیارهای دقیق در این راستا به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند نتایج را به‌صورت واقعی بررسی نمایند.
انعطاف‌پذیری این امکان را فراهم می‌آورد تا تبلیغ‌کنندگان بتوانند به‌سرعت کلمات کلیدی خود را بر اساس داده‌ها و عملکردهای مختلف تغییر دهند.

ترکیب PPC با دیگر کانال‌های بازاریابی

انجام این کار یک استراتژی قدرتمند برای جذب مخاطبین به‌حساب می‌آید که کسب‌وکارها می‌توانند دسترسی خود را به حداکثر برسانند، پیام‌های خود را تقویت کنند و عملکرد کلی کمپین را بهبود بخشند. در اینجا به پاسخ سؤال نحوه‌ی ادغام PPC با دیگر کانال‌های ارتباطی می‌پردازیم:

  • همکاری SEO و PPC

SEO و PPC را با یکدیگر ادغام نمایید. از کلمات کلیدی با عملکرد بالا استفاده کنید و محتوا و سر تیترهای خود را برای بهبود رتبه‌بندی طبیعی بهینه سازید. همچنین از داده‌های سئو برای هدف‌یابی کلمه کلیدی PPC و همچنین ایجاد کپی تبلیغاتی استفاده نمایید.

  • بازاریابی محتوا و PPC

با استفاده از بازاریابی محتوا شما قادر خواهید بود برای تقویت کمپین‌های PPC استفاده نمایید و محتوایی ایجاد کنید که علاقه‌مندی‌های مخاطبین می‌پردازد و بعد آن را به وسیله‌ی تبلیغات PPC تبلیغ نمایید و در نهایت ترافیک‌ها را افزایش دهید و اعتبار برند خود را بهبود بخشید.

  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و PPC

با ترکیب این دو مورد با یکدیگر حضور خود را در پلتفرم‌های اجتماعی تقویت نمایید. شما می‌توانید با استفاده از رسانه‌ها به شناسایی مخاطبین بپردازید و کمپین‌های PPC هدف‌مندی را همسو با این پیام‌رسانی‌ها ایجاد نمایید.

  • بازاریابی ایمیلی و PPC

ادغام این دو مورد با یک دیگر فرآیندی جامع را برای پرورش سرنخ ایجاد می‌کند شما می‌توانید از تبلیغات کلیکی برای هدف قراردادن کاربران با ایمیل‌هایی که در اختیار دارید و یا در خبرنامه‌های مشترک با شما استفاده نمایید.

  • بازاریابی مجدد و هدف‌گذاری مجدد

ترکیب این دو مورد با یکدیگر برای جذب کاربرانی که در وب‌سایت شما بودند؛ ولی به مشتری تبدیل نشدند کاربرد دارد. این کار برند شما را در ذهن‌ها زنده نگه می‌دارد و کاربر را تشویق به بازگشت و تکمیل اقداماتش خواهد ساخت.

  • بازاریابی وابسته و PPC

بازاریابی وابسته را با PPC ترکیب کنید تا ترافیک و فروش را برای شرکای وابسته خود افزایش دهید. از تبلیغات PPC برای هدف قراردادن کلمات کلیدی و مخاطبان مرتبط و هدایت ترافیک به صفحات فرود با پیوندهای ردیابی وابسته استفاده کنید. این می‌تواند منجر به افزایش قرارگرفتن در معرض برای شرکت‌های وابسته شما و تبدیل‌های بالاتر برای کسب‌وکار شما شود.

  • بازاریابی آفلاین و PPC

این دو مورد در کنار یکدیگر پیام‌رسانی را تقویت و تجربه مشتری را یکپارچه می‌کند. شما از PPC برای مواردی چون تبلیغات چاپی می‌توانید استفاده کنید.

  • گزارش و تجزیه‌وتحلیل بین کانالی

 با داشتن دیدی جامع از تلاش‌های بازاریابی خود، می‌توانید بینشی در مورد اینکه چگونه کانال‌های مختلف بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند، بودجه‌ها را بهینه کنید و تصمیم‌های مبتنی بر داده‌ها را بگیرید.

و در آخر

PPC مخفف عبارت Pay-per-click مدلی تبلیغاتی است که کسب‌وکارها برای هدایت ترافیک و به وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. در این روش شما به خرید بازدید از یک وب‌سایت به جای دستیابی به آن‌ها به صورت ارگانیک می‌پردازید. شما با درک اطلاعات عنوان شده در مقاله می‌توانید از پتانسیل آن برای به دست آوردن نتایج ملموس استفاده کنید. PPC آماده است تا به تکامل خود ادامه دهد و فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را برای تبلیغ کنندگان فراهم کند تا در پیگیری موفقیت بازاریابی دیجیتال بر آن‌ها غلبه کنند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

گوگل تجارت الکترونیک