مقایسه سیستم عامل میزبان و سیستم عامل مهمان

سیستم عامل میزبان و مهمان | تفاوت ها

فهرست مطالب

سیستم عامل (OS) مخفف عبارت Operating System، مهم ترین نرم افزاری است که روی کامپیوتر اجرا می‌شود. و حافظه و فرآیندهای کامپیوتر و همچنین تمامی نرم افزارها و سخت افزارهای آن را مدیریت می‌کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بدون اینکه بدانید چگونه به زبان کامپیوتر صحبت کنید، با کامپیوتر ارتباط برقرار کنید. به عبارتی بدون سیستم عامل، کامپیوتر بی فایده است. در این مقاله پس از معرفی سیستم عامل‌های میزبان و مهمان به بیان تفاوت های میان این دو می‌پردازیم.

سیستم عامل میزبان چیست؟

host operating system، نرم افزاری است که بر روی رایانه ها نصب می‌شود و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند با سخت افزارها ارتباط برقرار نمایند. توانایی اجرای Hypervisor نوع 2 را دارد؛ به این معنی که Hypervisor های نوع 2 روی سیستم عامل میزبان اجرا می‌شوند.

این امکان وجود دارد تا سیستم عامل میزبان از مجازی ساز مبتنی بر کانتینر استفاده کند. کانتینر به پارتیشن بندی منطقی برنامه های سرور کمک می‌کند. بنابراین می‌توان از آن‌ها بدون ارائه ی سیستم عاملی کامل برای هر برنامه استفاده نمود. این برنامه این اجازه را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید هسته سیستم عامل را در حین استفاده از منابع سخت افزاری مختلف به اشتراک بگذارید. یک سیستم عامل مشترک از این نوع به عنوان سیستم عامل میزبان نیز معرفی می‌شود.

به دلیل مجازی سازی، یک سرور فیزیکی می‌تواند به چندین ماشین مجازی تقسیم شود که بخش های مستقلی از سخت افزار با پردازش، ذخیره سازی، قابلیت شبکه و حافظه زیاد هستند. وقتی صحبت از اشتراک منابع بین سیستم عامل میزبان و مهمان می شود، مجازی سازی کارآمدتر و کم هزینه تر است.

سیستم عامل مهمان (Guest Operating System) چیست؟

این امکان برای Hypervisor های نوع دوم وجود دارد که بتوانند ماشین‌های مجازی ایجاد نمایند. هر ماشینی سیستم عامل مخصوص خود را دارد که این‌ها به عنوان سیستم عامل مهمان شناخته می‌شوند. به عبارت دیگر سیستم عامل مهمان نرم افزاری است که در یک سیستم مجازی نصب می‌شود و ماشین مجازی سیستم عامل مهمان را اجرا می‌کند. سیستم عامل مهمان و میزبان از لحاط گوناگونی با یک دیگر متفاوتند و می‌تواند حتی به عنوان یک جز سیستم و یا بخشی از ماشین‌های مجازی عمل کند. که عمدتا برای برنامه‌های موجود در سیستم عامل دیگری استفاده می‌شود.

با وجود اینکه سیستم عامل مهمان و سیستم عامل میزبان منابع مشترکی دارند، فعالیت‌های آن‌ها از یکدیگر مستقل است. فرصت اجرای چندین سیستم عامل به صورت همرمان وجود دارد، اما ابتدا باید سیستم عامل میزبان راه اندازی شود. یکی از مزایای مهم استفاده از سیستم عامل مهمان اجرای برنامه و برنامه‌هایی است که با سیستم عامل میزبان ناسازگار هستند.

تفاوت‌های اصلی بین سیستم عامل میزبان و سیستم عامل مهمان

تفاوت‌های اصلی مختلف بین سیستم عامل میزبان و سیستم عامل مهمان به شرح زیر است:

  • سیستم عامل میزبان نرم افزاری است که بر روی یک سیستم کامپیوتری نصب می‌شود و با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کند. در صورتی که سیستم عامل مهمان نرم افزاری است که در ماشین مجازی نصب می‌شود.
  • سیستم عامل میزبان به صورت مستقیم روی سخت افزار اجرا می‌شود. در مقابل، سیستم عامل مهمان بر روی یک ماشین مجازی اجرا می‌کند.
  • این امکان برای سیستم عامل میزبان وجود دارد که تک باشد. در صورتی که، سیستم عامل مهمان ممکن است تک یا چندتایی باشد.

جدول مقایسه بین سیستم عامل میزبان و سیستم عامل مهمان

مقایسه تیتروار میان سیستم عامل میزبان و سیستم عامل مهمان

در این بخش، به مقایسه جزئی تری میان سیستم عامل میزبان و سیستم عامل مهمان می‌پردازیم که به شرح زیر است:

سیستم عامل مهمان

  • سیستم عامل مهمان نرم افزاری است که در ماشین مجازی نصب می‌شود.
  • تعامل سیستم عامل مهمان با ماشین مجازی صورت می‌گیرد.
  • سیستم عامل مهمان ممکن است چندتایی یا تکی باشد.
  • روی ماشین مجازی اجرا می‌شود.

سیستم عامل میزبان

  • سیستم عامل میزبان نرم افزاری است که بر روی یک سیستم کامپیوتری نصب می‌شود و با سخت افزار زیرین ارتباط برقرار می‌کند.
  • تعامل سیستم عامل میزبان با سخت افزار صورت می‌گیرد.
  • سیستم عامل میزبان ممکن است تک باشد.
  • مستقیماً روی سخت افزار اجرا می‌شود.
ویژگی سیستم عامل میزبان سیستم عامل مهمان
تعریف نرم افزاری است که بر روی یک سیستم کامپیوتری نصب می‌شود و با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کند. نرم افزاری است که در ماشین مجازی نصب می‌شود.
عملکرد تعامل سیستم عامل میزبان با سخت افزار صورت می‌گیرد. تعامل سیستم عامل مهمان با ماشین مجازی صورت می‌گیرد.
تعداد سیستم عامل میزبان ممکن است تک باشد. سیستم عامل مهمان ممکن است چندتایی یا تکی باشد.
اجرا مستقیماً روی سخت افزار اجرا می‌شود. روی ماشین مجازی اجرا می‌شود.

و در آخر

در صورت کلی سیستم عامل اصلی، سیستم عامل میزبان می‌باشد و محیط و بستری را فراهم می‌کند تا سیستم عامل‌های مهمان در آن‌ها اجرا شوند. از جمله تفاوت‌های مهم و کلیدی در میان سیستم عامل میزبان و مهمان می‌توان به اینکه سیستم عامل‌های میزبان روی سخت افزارها کار می‌کنند و در مقابل آن، سیستم عامل‌های مهمان بر روی ماشین های مجازی کار می‌کنند اشاره نمود.  امیدواریم این مقاله به سوالات شما درباره سیستم عامل‌ها و تفاوت میان سیستم عامل میزبان و مهمان پاسخ داده‌ باشد. نظرات و تجربیات خود در رابطه با این مقاله را در بخش نظرات مطرح کنید. همچنین برای مطالعه مقالات بیشتر در این حوزه می‌توانید از وبلاگ پویان آی تی بهره ببرید.
 

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سیستم عامل OS