تفاوت بین وب‌سایت و پورتال

تفاوت بین وب‌سایت و پورتال

فهرست مطالب

وب‌سایت و پورتال اصطلاحات متفاوتی هستند، اما ارتباطات زیادی بین این دو وجود ندارد. هردو پورتال و وب‌سایت دارای یک رابطه مبتنی بر وب هستند. یک وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب است، در حالی که یک پورتال به عنوان دروازه ای به وب جهانی (www) عمل می‌کند و خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. پورتال نوعی وب‌سایت است که منابع و خدماتی مانند تالار گفتمان، ایمیل و عملکرد موتور جستجو را ارائه می‌دهد. با فراهم کردن دسترسی به نقش‌های کاربر متعدد، عملکرد های خاص، منابع و محتوا، همکاری را افزایش می‌دهد.

در مقابل، وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب مرتبط با یک URL مشترک است. یک وب‌سایت به مخاطبان هدف می‌رسد و محتوای هدفمندی را ارائه می‌دهد و نیاز به مرور وب‌سایت های دیگر را از بین می‌برد.

در این مقاله با تفاوت بین وب‌سایت و پورتال آشنا خواهید شد. اما قبل از بحث در مورد تفاوت‌ها، باید در مورد وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها با مزایا و معایب آنها بدانید.

وب‌سایت چیست؟

وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب مختلف است که در اینترنت وجود دارند و متشکل از: آدرس و محتوا است. آدرس وب به هر کاربری اجازه می‌دهد تا به راحتی به یک وب‌سایت دسترسی پیدا کند. محتوای یک وب‌سایت در مقیاس جهانی قابل مشاهده است و توسط مخاطبان عمومی استفاده می‌شود. این محتوا برای همه کاربرانی که از آن بازدید می‌کنند همیشه یکسان است و برای دسترسی به سایت‌ها نیازی به ورود به سایت نیست. کاربران موجود در یک وب‌سایت ممکن است کارهای زیادی مانند وارد کردن ایمیل‌های خود، کلیک کردن بر روی یک لینک و…، انجام دهند.

وب‌سایت‌ها ممکن است در مورد هر محصول، صنعت، خدمات یا موضوعی باشند. هدف چنین وب‌سایت هایی ارائه اطلاعات و آموزش خوانندگان و بازدیدکنندگان در مورد کالاها، بازارها یا خدماتشان است. در این مورد، آنها ممکن است به یک پایگاه داده شخصی نیاز نداشته باشند، که هرگز در وب‌سایت ذکر نشده است.

تفاوت بین وب‌سایت و پورتال

یکی از فاکتورهای مهم جذب و ماندگاری افراد در سایت، سرعت بالا و مناسب سایت است. اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از حد استاندارد طول بکشد، اکثر بازدیدکنندگان خود را از دست می‌‌دهید. یکی از عوامل تاثیر گذار در سرعت سایت، هاست است. ما در پویان آی تی هاست های باکیفیت را با مناسب‌ترین قیمت و در پلن‌های متنوع ارائه می‌دهیم. جهت دیدن اطلاعات بیشتر می‌‌توانید به صفحه هاست سی پنل و هاست دایرکت ادمین مراجعه کنید.

مزایا و معایب وب‌سایت

مزایا:

1. ارتباطات:

یک وب‌سایت امکان ارتباط بین خریدار و فروشنده را فراهم می‌کند. وب‌سایت‌ها از راه‌های ارتباطی مانند جعبه‌های گفتگو، ویدئو کنفرانس و روش‌های دیگر استفاده می‌کنند.

2. اطلاعات:

اینترنت میلیون‌ها وب‌سایت دارد که به موضوعات مختلفی اشاره کرذه‌اند. یک وب‌سایت اطلاعاتی در مورد مطالعات، فناوری یا افزایش IQ ارائه می‌دهد. حتی تعداد کمی از این وب‌سایت‌ها بر ارائه راه حل های گام‌به‌گام برای یک مشکل متمرکز شده‌اند. هنگامی که کاربر کلمه کلیدی مربوطه را تایپ می‌کند، موتورهای جستجو همه وب‌سایت‌های فهرست شده و مرتبط با آن موضوع را نمایش می‌دهند.

3. تبلیغات:

اگر خودتان وب‌سایت دارید، می‌توانید با قراردادن تبلیغات در سایت درآمد کسب کنید. بسیاری از ارائه دهندگان تبلیغات، مانند Google AdSense و Media.net، تبلیغاتی را برای وب‌سایت های احتمالی ارائه می‌دهند. علاوه بر این، این تبلیغات معمولاً مشتریان را با دقت بیشتری نسبت به انواع تبلیغات آفلاین سنتی، تحت تاثیر قرار می‌دهند.

4. بانکداری:

صنایع بانکی نیز از وب‌سایت‌ها برای ارتباط مشتریان با خدمات خود استفاده می‌کنند و مشتریان می‌توانند حتی بدون مراجعه به بانک جزئیات حساب خود را مشاهده کنند.

5. سرگرمی:

همچنین ممکن است از وب‌سایت‌ها برای سرگرمی استفاده شود. یک وب‌سایت گزینه‌های سرگرمی متعددی مانند موسیقی، بازی و فیلم را ارائه می‌دهد. برخی از خدمات کاملاً رایگان هستند و نیازی به پول تکی کاربر ندارند.

6. بازاریابی:

بازاریابی وب‌سایت ممکن است هم برای کسب و کارهای نوپا و هم برای کسب و کارهای برقرار مفید باشد. کسب و کارها می توانند از وب‌سایت‌ها برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنند و اگر مشتریان به کالاها و خدمات شما علاقه‌مند باشند، می‌توانند به سرعت خرید کنند.

معایب:

1. حریم خصوصی:

برخی از وب‌سایت‌ها برای ارائه داده‌های بازار از کاربران اطلاعات شخصی درخواست می‌کنند و هکرها اغلب از این داده‌ها برای سرقت هویت و سایر کلاهبرداری‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، وب‌سایت‌های بانکی از کاربران می‌خواهند اطلاعات حساسی مانند پین امنیتی، CVV و شماره حساب خود را ارسال کنند و این جزئیات در معرض سرقت قرار دارند.

2. اعتیاد:

استفاده بیش از حد از وب‌سایت پس از یک دوره خاص ممکن است عواقب مضر زیادی را برای کاربر به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، وب‌سایت‌هایی که بازی‌های سرگرم کننده ارائه می دهند، ممکن است برای کاربر اعتیاد آور شوند.

3. هزینه:

اگر می خواهید از یک وب‌سایت استفاده کنید، باید هزینه کنید. شما نیاز به استخدام یک توسعه دهنده وب با صلاحیت لازم را دارید و پرداخت هزینه کار به آنها نیز ضروری است. برای جلوگیری از پرداخت مکرر، اشتراک‌ها باید هر سال تمدید شوند. کسب‌وکارها باید هزینه ثبت دامنه و میزبانی وب را نیز بپردازند.

4. محتوای نامناسب:

همه محتوای اینترنتی برای همه مخاطبان مفید نیست، بلکه می‌توانند مضر نیز باشند. پورنوگرافی و خشونت نمونه هایی از محتوای بسیار نامناسب هستند که ممکن است در وب‌سایت‌ها یافت شوند.

5. فعالیت های غیرقانونی:

همچنین ممکن است از وب‌سایت‌ها برای مقاصد غیرقانونی استفاده شود. برخی از داده‌های ارائه شده در سایت در عملیات جرایم سایبری استفاده می شود. علاوه بر این، سایر جرایم جدی نیز از طریق استفاده از یک وب‌سایت مانند تروریسم و آدم ربایی انجام می شود.

پورتال چیست؟

اصطلاح وب‌پورتال به یک سیستم مدیریت دانش و داده اطلاق می‌شود که می‌تواند به چندین شرکت و سازمان اجازه ایجاد، اشتراک گذاری، تبادل و استفاده مجدد از داده‌های خود را بدهد. این یک مکان اینترنتی خصوصی است که با استفاده از یک URL خاص و به احتمال زیاد یک شناسه ورود و رمز عبور قابل دسترسی است. محتوای یک پورتال‌وب از ورود محافظت شده و مختص کاربر است، در حالی که رابط آن می‌تواند عمومی و خصوصی باشد.

این امکان دسترسی به نقش های مختلف کاربر را فراهم می‌کند. محتوای پورتال‌وب پویا و دائماً در حال تغییر است. دید کلی محتوا از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به این معنی که محتوا ممکن است بر اساس تنظیمات اعضای گروه برای یک کاربر منحصر به فرد باشد. محتوا ممکن است از منابع مختلف و متنوع جمع‌آوری شود.

تفاوت بین وب‌سایت و پورتال

انواع پورتال‌ها

پورتال ها عمدتاً به دو دسته تقسیم می شوند: پورتال‌های افقی و پورتال‌های عمودی.

  • پورتال های افقی: پورتال‌های افقی همان وب‌+سایت های عمومی هستند و سعی می‌کنند هر نوع خدماتی را که مصرف کنندگان خود نیاز دارند ارائه دهند.
  • پورتال های عمودی: پورتال های عمودی به روش کاربر محور عمل می کنند و اطلاعاتی را ارائه می دهند که مختص سازمان است.

مزایا و معایب پورتال

یک پورتال مزایا و معایب مختلفی دارد. برخی از مزایا و معایب اصلی پورتال به شرح زیر است:

مزایا

1. سفارشی سازی بهبود یافته

اکثر پورتال های وب دارای سیستم‌هایی هستند که به کاربران اجازه می دهند محتوا را مطابق با اولویت ها و نیازهای خود تغییر دهند. علاوه بر این، این به راحتی در مدیریت اطلاعات کمک می کند.

2. دستیابی به مخاطبان گسترده

پورتال‌های وب مسیرهای کارآمدی را برای ارتباط فراهم می‌کنند و سازمان‌ها را قادر می‌سازند تا با شرکا و مشتریان ارتباط برقرار کنند. این شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا پایگاه مصرف‌کننده خود را گسترش دهند و شهرت مثبتی برای برند خود به صورت آنلاین ایجاد کنند.

3. دسترسی به داده ها و تجزیه و تحلیل دقیق

این یک راه عالی برای نظارت بر عملکرد کلی شرکت شما است. شما می توانید بدون هیچ مشکلی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، در یک پنجره واحد ببینید که کجا به بهبود یا فرصت‌های رشد نیاز دارید زیرا همه چیز مستقیماً به سیستم می‌رود.

4. متمرکز و کاربر پسند

همه چیز در مورد ارائه یک تجربه کاربری بهتر است. آنها با متمرکز کردن صفحات مرتبط در یک مکان واحد، یک ساختار پیوند ارگانیک قوی را فعال می‌کنند. این بدان معناست که برای تمام محتوای شرکت، مصرف کنندگان فقط باید یک URL، نام کاربری و رمزعبور را به خاطر بسپارند.

5. بهبود ارتباطات

ما می‌دانیم که ارائه اطلاعات دقیق به مشتریان و شرکایمان چقدر حیاتی است. شما می‌توانید داده‌هایی را شخصی‌سازی کنید که ممکن است برای کارکنان، شرکا و مشتریان شما بسیار مفید باشد. پورتال های وب یک رویکرد کارآمد برای برقراری ارتباط با مشتریان و همکاران هستند و ارتباط آسان تری را ارائه می‌دهند که ممکن است به فرصت‌های تجاری جدید منجر شود.

معایب

  1. پیدا کردن پورتال وب صحیح ممکن است دشوار باشد. سیستم‌های پیچیده و دائماً در حال تغییر، نویدبخش پذیرش کارکنان یا مصرف‌کننده نیست.
  2. این دارای پیچیدگی بالا و تلاش های اضافی برای آزمایش است.
  3. نیاز به هزینه اضافی دارد.
  4. توسعه دهندگان علاوه بر استفاده از چارچوب وب، به مهارت های اضافی نیز نیاز دارند.
  5. راه اندازی آن پیچیده است.

تفاوت های اصلی وب‌سایت و پورتال

در اینجا، تفاوت های کلیدی مختلف بین یک وب‌سایت و یک پورتال را خواهید آموخت. برخی از تفاوت های اصلی بین وب‌سایت و پورتال به شرح زیر است:

  1. پورتال یک وب‌سایت ویژه طراحی شده‌است که به‌طور مداوم داده‌ها را از منابع مختلف مانند ایمیل‌ها، انجمن‌های آنلاین و موتورهای جستجو جمع‌آوری می‌کند. در مقابل، وب‌سایت گروهی از صفحات وب مرتبط، شامل محتوای چندرسانه‌ای است که معمولاً با یک نام دامنه مشترک شناسایی می‌شوند و حداقل در یک آدرس وب میزبانی می‌شوند.
  2. وب‌سایت یک حوزه اولیه دانش نیست. در مقابل، پورتال گذرگاهی به سیستم مدیریت دانش است.
  3. وب‌سایت مکانی در اینترنت است. در مقابل، پورتال تنها یک نقطه دسترسی را ارائه می‌دهد.
  4. یک پورتال معمولا برای کاربر محور طراحی می‌شود. از طرف دیگر، یک وب‌سایت متعلق به یک شرکت یا سازمان یا… است.
  5. در مورد پورتال، اطلاعات به طور مرتب به‌روز می‌شوند. در مقابل، منابع داده یک وب‌سایت به ندرت به‌روز می‌شوند.
  6. وب‌سایت و کاربر با یکدیگر ارتباطی ندارند. در مقابل، یک کاربر ممکن است با پورتال ارتباط برقرار کند.
  7. این پورتال خدمات مهمی مانند تبادل ایمیل، قابلیت‌های موتور جستجو، محتوای شخصی‌سازی‌ شده و پیوند به سایر سایت‌های مرتبط را ارائه می‌دهد. در مقابل، وب‌سایت‌ها به کاربران اجازه ورود، ثبت نام، دسترسی به خدمات بر اساس نوع وب‌سایت، ارائه نظرات و… را می‌دهند.

تفاوت بین وب‌سایت و پورتال به صورت سر به سر

امکانات وب سایت پورتال
تعریف این مجموعه ای از صفحات وب مرتبط، شامل محتوای چند رسانه‌ای است که معمولاً با نام دامنه مشترک شناسایی می‌شود و حداقل در یک آدرس وب میزبانی می‌شود. این یک وب سایت ویژه طراحی شده است که داده‌ها را از منابع مختلف مانند انجمن های آنلاین، ایمیل‌ها و موتورهای جستجو به طور مداوم جمع آوری می کند.
مبانی وب‌سایت مکانی در اینترنت است که دارای چندین صفحه وب است که ممکن است با URL آن قابل دسترسی باشد. پورتال‌وب نقطه دسترسی است که در آن محتوا فقط برای گروهی از کاربران خاص در دسترس است.
اثر متقابل کاربران ممکن است با یک وب‌سایت تعامل نداشته باشند. یک کاربر ممکن است با پورتال تعامل داشته باشد.
مدیریت نیازی به بروزرسانی مداوم منابع اطلاعاتی نیست مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. منابع اطلاعاتی باید اغلب به روز شوند.
مالک متعلق به یک شرکت یا سازمان و... است. به طور معمول برای کاربر محور طراحی شده است.
ویژگی وب سایت یک حوزه اولیه دانش نیست. این به عنوان یک پورتال برای دسترسی کاربران به دانش مورد نیاز از یک دامنه خاص عمل می‌کند.
الزامات ورود به سیستم نیازی به لاگین نیست. نیاز به لاگین دارد.
خدمات این به کاربران اجازه می‌دهد تا وارد شوند، ثبت نام کنند، به خدمات بر اساس نوع وب‌سایت دسترسی داشته باشند، نظرات خود را ارائه دهند و... . خدمات مهمی مانند تبادل ایمیل، قابلیت‌های موتور جستجو، محتوای شخصی‌سازی ‌شده و لینک‌هایی به سایر سایت‌های مرتبط را ارائه می‌دهد.

و در آخر

به طور خلاصه، تمایز اصلی بین یک پورتال و یک وب‌سایت این است که یک پورتال یک نوع وب‌سایت منحصر به فرد است که به عنوان دروازه‌ای به وب‌جهانی (www) برای ارائه خدمات به کاربران عمل می‌کند. از طرف دیگر، وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات وب است که به یک URL مشترک مرتبط هستند. ما در این مقاله به طور مفصل تفاوت بین وب‌سایت و پورتال را شرح دادیم. برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

URL وب سایت