تفاوت دامنه .com و .ir

تفاوت دامنه .com و .ir چیست؟

فهرست مطالب

اگر به دنبال ثبت دامنه هستید مسلماً این سؤال برای شما پیش می‌آید که دامنه دات کام بهتر است یا دامنه دات آی آر. در این مسیر نام دامنه‌های متعدد بسیاری وجود دارد؛ ولی رقابت اصلی میان دو نام دامنه .com و .ir باقی خواهد ماند. در این جا ما به توضیح درباره این دو نام دامنه و تفاوت دامنه .com و .ir می‌پردازیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

دامنه دات آی آر چیست؟

.ir یک دامنه ملی است که برای کشور ایران می‌باشد و وب سایت‌ها و کسب و کارهایی که در این کشور کار می‌کنند از آن استفاده می‌کنند. دامنه دات آی آر توسط سازمان IRNIC مدیریت می‌شود و از امنیت بالایی برخوردار است.

دامنه دات کام چیست؟

از جمله دامنه‌های پرکاربرد در اینترنت به حساب می‌آید و به عنوان یک دامنه سطح بالا (TLD) شناخته می‌شود. دامنه .com برای استفاده‌های عمومی و موارد تجاری کاربرد دارد.

تفاوت دامنه .com و .ir از نظر معنی

پیش از آنکه بخواهیم این دامنه‌ها را از نظر موارد فنی بررسی کنیم بیاید معنی آن‌ها را چک کنیم. دامنه دات‌کام از کلمه commercial گرفته شده و به معنای تجاری می‌باشد و عموماً مورد استفاده کسب و کارهای تجاری قرار می‌گیرد.در مقابل، پسوند دات آی آر مخفف ایران می‌باشد و دامنه‌ای ملی به حساب می‌آید.

کدام یک محبوب‌ترند؟

این سؤال را باید از جوانب مختلف بررسی کرد. اگر جامعه هدف شما کل دنیا هستند مسلماً دامنه آی آر از محبوبیت خیلی کمتری برخوردار است. امروزه چیزی حدود 75% سایت‌های جهان از پسوند دات کام استفاده می‌کنند. اما در ایران پسوند دات آی آر یکی از محبوب‌ترین دامنه‌ها به حساب می‌آید که نشان از محبوبیت آن در ایران دارد.

مقرون به‌صرفه‌بودن

از آنجا که دات کام یک دامنه جهانی است و هزینه آن بر اساس دلار است مسلماً قیمت بالاتری نسبت به دات آی آر دارد که به ریال پرداخت می‌شود. البته خالی از لطف نیست که بدانید امروزه دامنه‌های خیلی گران‌تری از دات کام نیز وجود دارد. پس قیمت را به عنوان تنها ملاک خود برای انتخاب دامنه‌ها دارید در نظر نگیرید.

پیدا کردن دامنه آزاد

برای ثبت دامنه خود بایستی دامنه‌ای را انتخاب کنید که آزاد باشد. پیدا کردن دامنه آزاد در دامنه .com کار سخت‌تری نسبت به دامنه .ir می باشد و شما با شانس کمتری نسبت به دامنه آی آر برای ثبت دامنه مد نظر خود روبه‌رو هستید.

جلب اعتماد

یکی از سؤالاتی که هنگام تهیه دامنه در ذهن افراد شکل می‌گیرد این است که کدام یک از این دامنه‌ها بیشتر مورد اعتماد افراد هستند. بنا بر شواهد، مخاطبین ایرانی به سایت‌هایی با دامنه .ir اعتماد بیشتری دارند تا دامنه .com. چرا که برای تهیه دامنه .ir احراز هویت‌های سفت و سخت‌تری وجود دارد. برای ثبت دامنه .ir بایستی از سایت IRNIC اقدام نمایید. تمامی دامنه‌های .ir  دنیا با تأیید این سایت ثبت می‌شوند. اما در دامنه .com باید به سراغ سایت‌های واسطه بروید که ممکن است اعتبار بالایی نداشته و توانایی محافظت از دامنه شما را نداشته باشند. که این امر توانایی اعتماد به آن وب سایت را در افراد بالا می‌برد. ولی اگر اکثر مخاطبین شما بین‌المللی هستند انتخاب مناسب برای شما دامنه .com است.

مناسب برای سئو

برای اینکه بدانید کدام یک از این دامنه‌ها برای سئو مناسب‌تر است در ابتدا باید بدانید که سئو محلی چیست. سئو محلی یا همان لوکال سئو به کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند مخاطبین هدف خود را که در اطرافشان هستند شناسایی کنند که این امر باعث بهبود سئو سایت و کسب و کار شما می‌شود.

استفاده از دامنه دات آی آر بر روی لوکال سئو اثر مثبتی دارد و به مشاغل اجازه می‌دهد تا در نتایج جستجو گوگل پیدا شوند. پس اگر مایل هستید تا وب سایت خود را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگر وب سایت‌ها قرار دهید دامنه دات آی آر انتخاب مناسبی می‌باشد.

محدودیت‌ها

دامنه .ir به علت تحریم ایران محدودیت‌هایی دارد که ممکن است فعالیت‌های بین‌المللی را دچار مشکل سازد. پس این مورد را در نظر داشته باشید.

رقابت

همان‌طور که می‌دانید یک دامنه با یک اسم و پیشوند را هیچ‌گاه نمی‌توان چندین بار ثبت کرد. در این مسیر رقابتی میان افراد شکل خواهد گرفت. حال این سؤال مطرح است که رقابت در کدام دامنه شدت بیشتری دارد؟ از آنجا .com یک دامنه جهانی است مسلماً تعداد رقبا در آن بسیار زیاد است که همین امر حق انتخاب شما را محدودتر می‌سازد. اما این رقابت و محدودیت در دامنه .ir وجود نخواهد داشت.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره تفاوت دامنه .com و .ir پرداختیم و توضیح دادیم در صورتی که طیف گسترده‌ای از مخاطبین شما در ایران هستند پیشنهاد ما به شما دامنه دات آی آر می‌باشد که از جمله مزایای متعدد آن می‌توان به امنیت بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد. اما اگر دامنه فعالیت شما به کشور ایران محدود نیست بهتر است که از دامنه دات کام استفاده نمایید. پویان آی تی با ارائه انواع خدمات دامنه کار را برای شما آسان کرده است و شما می‌توانید دامنه خود را با قیمت مناسب و پشتیبانی همه جانبه دریافت نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

دامنه پسوند دامنه ثبت دامنه سئو