تفاوت سرور کلود و سرور مجازی

تفاوت سرور کلود و سرور مجازی چیست؟

فهرست مطالب

ممکن است برای شما سؤال باشد که میان سرور کلود و سرور مجازی کدام یک را انتخاب کنید و کدام یک از آن‌ها برای کسب و کار شما گزینه‌ای مناسب‌تر به حساب می‌آید. در این مقاله به توضیح درباره تفاوت سرور کلود و سرور مجازی می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی عبارت است از نوعی سرور که به صورت مجازی درون یک سرور فیزیکی قرار دارد. در سرورهای مجازی منابع به صورت اختصاصی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و هرکدام از بخش‌های سرور به صورت جداگانه مدیریت می‌شود. هر سرور مجازی می‌تواند سیستم‌عامل، منابع سخت‌افزاری، و تنظیمات خاص به خود را داشته باشد. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت مستقل و به عنوان یک سرور جداگانه از منابع فیزیکی سرور اصلی استفاده کنند.

استفاده از سرور مجازی مزایای زیادی دارد که می‌توان به افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود کارایی، اشتراک گذاری منابع فیزیکی و امکان اجرای چند سیستم‌عامل مختلف بر روی یک سرور اشاره کرد.

مزایا و معایب سرور مجازی چیست؟

در این بخش به توضیح درباره مزایا و معایب سرور مجازی می‌پردازیم.

مزایا

  1. هزینه مناسب و مقرون به صرفه بودن
  2. انعطاف پذیری بالا
  3. دسترسی بالاتر نسبت به محیط مدیریتی

معایب

  1. محدودیت در منابع
  2. وابستگی عملکرد سرور مجازی به ارائه دهنده

کلود چیست؟

کلود عبارت است از یک مدل ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت که به وسیله آن می‌توانید منابع محاسباتی را فراهم کنید. این مدل به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند منابع خود را بدون صرف کردن حجم زیادی از فضا به صورت مجازی و به صورت اشتراکی نگهداری کنند.

مزایا و معایب کلود چیست؟

در این بخش به توضیح درباره مزایا و معایب سرور کلود می‌پردازیم.

مزایا

  1. داشتن انعطاف پذیری بالا و منابع گسترده که آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند منابع را افزایش و یا کاهش دهند.
  2. پرداخت هزینه‌ها بر اساس منابع مصرف شده
  3. پایداری و قابلیت دسترسی بالا
  4. مدیریت آسان
  5. پشتیبانی از انواع متنوع تکنولوژی

معایب

  1. وابستگی به اینترنت
  2. نواسانات عملکرد به علت مشکلات سخت افزاری
  3. محدودیت‌هایی در سفارشی سازی

مقایسه سرورهای ابری و مجازی بر اساس 6 مؤلفه اصلی

در این بخش به مقایسه میان سرور مجازی و کلود می‌پردازیم.

  • میزان کارایی

کارایی از جمله مقوله‌های مهم در انتخاب میان سرور مجازی و کلود به حساب می‌آید. سرور مجازی دارای کارایی و سازگاری مناسب برای وب سایت‌های متعدد به حساب می‌آید که در تلاش است تا با بهره مندی از منابع، ارائه عملکرد پایدار به نیازهای افراد و کسب و کارها بپردازند.

از طرفی دیگر سرورهای ابری با داشتن تعداد بیشتری از سرورهای متصل به هم کارایی بالاتری داشته و به تبع عملکرد مناسب‌تری نسبت به سرورهای مجازی دارند.

  • ویژگی مقیاس‌پذیری

در این زمینه سرورهای کلود انتخابی مناسب‌تر هستند. چراکه به شما اجازه می‌دهد تا سرورهای خود را ارتقا داده و بر اساس نیاز خود آن‌ها را بچینید و همچنین از منابع سرورهای مختلف استفاده نمایید. در مقابل، سرورهای مجازی به دلیل وابستگی به یک سرور فیزیکی و محدودیت در منابع، مقیاس‌پذیری محدودتری دارند.

  • سطح امنیت

سرورهای کلود حفظ امنیت بر عهده ارائه‌دهنده سرویس است و از امکانات امنیتی بالایی برخوردارند. در حالی که در سرورهای مجازی، امنیت به میزان زیادی به کاربران وابسته است. این امر به کاربر این اختیار را می‌دهد که تنظیمات امنیتی را برای سرور مجازی خود انجام دهد.

  • سفارشی‌سازی

سرورهای مجازی به لحاظ امکانات سفارشی‌سازی برتر هستند. این امر به کاربران این اجازه را می‌دهد که سیستم‌عامل، نرم‌افزارها، و تنظیمات دلخواه خود را انتخاب و اجرا کند. در حالی که در سرورهای ابری، این امکانات به دلیل استفاده از سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای از پیش نصب‌شده محدودتر است.

  • افزونگی

در حیطه افزونگی، سرورهای ابری عملکرد بهتری دارند. اطلاعات در این سرورها بین سرورهای مختلف پخش می‌شود و در صورت خرابی یک سرور، داده‌ها از سرورهای دیگر بازیابی می‌شوند. این امکان باعث ادامه عملکرد عادی سیستم می‌شود. در مقابل، در سرورهای مجازی این امکان به این صورت نیست و در صورت خرابی یک سرور مجازی، اطلاعات از بین می‌رود.

  • هزینه‌ها و قیمت

از نظر هزینه و قیمت، سرورهای ابری گران‌تر از سرورهای مجازی باشند. اما مزایای ارائه شده توسط سرورهای ابری، مانند مقیاس‌پذیری بیشتر و افزونگی، این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند. در انتخاب بین این دو، نیاز به مطالعه دقیق مزایا و هزینه‌ها و همچنین تطبیق با نیازهای پروژه مورد نظر است.

پویان آی تی با ازائه سرور مجازی برتر از کشورهای گوناگون در اختیار شماست تا بتوانید تجربه کاربران را بهبود بخشید. شما با انتخاب سرور مجازی پویان آی تی می‌توانید از قدرت ارتقای منابع سریع‌تر و راحت‌تر و پردازش بیشتری برخوردار شوید.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره سرور مجازی و کلود پرداختیم و گفتیم هر کدام از این سرویس‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و کاربرد‌های مختلفی دارند. در انتخاب سرور خود برای کسب و کار‌ها امری مهم می‌باشد. این سرور‌ها اطلاعات مهمی دارند؛ بنابراین باید به ویژگی‌های مختلف دقت کنید. ما در این محتوا تلاش کردیم تا به توضیح این دو سرور بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بیان کنیم تا بتوانید با دیدی باز به انتخاب بپردازید.

سؤالات متداول

  • تفاوت اصلی بین کلود و سرور مجازی چیست؟

در کلود، منابع به صورت اشتراکی ارائه می‌شوند و کاربران بر اساس نیاز خود می‌توانند از این منابع به صورت انعطاف‌پذیر استفاده کنند. در سرورهای مجازی، منابع به صورت جداگانه به هر سرور اختصاص می‌یابند و هر سرور مجازی منابع محدودی را تخصیص می‌دهد.

  • بین سرور کلود و سرور مجازی کدام یک مناسب‌تر است؟

انتخاب بین کلود و سرور مجازی بستگی به نیازها و اولویت‌های شما دارد. اگر نیاز به انعطاف‌پذیری بالا و استفاده متغیر از منابع دارید، کلود مناسب‌تر است. اما اگر به یک محیط مجازی مستقر و مدیریت ساده‌تر نیاز دارید، سرورهای مجازی گزینه خوبی هستند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Cloud سرور مجازی