تفاوت URL و URI

تفاوت URL و URI چیست؟

فهرست مطالب

کلماتی مانند URL و URI مفاهیمی هستند که در اکثر مواقع به جای یک‌دیگر استفاده می‌شوند در صورتی که هر کدام از آن‌ها معنی و هدف خاص خود را دارند. در این مقاله به معرفی URL و URI و درک تفاوت میان آن‌ها می‌پردازیم.

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator، از انواع URI‌ها است که ابزاری را برای مکان یابی و بازیابی منبع در اینترنت فراهم می‌کند. URLها از مولفه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که شامل موارد زیر است:

مولفه‌های URL توضیحات
پروتکل روش ارتباطی مورد استفاده برای دسترسی به منبع را مشخص می‌کند. که می‌توان مورادی همچون HTTP ،HTTPS و FTP را نام برد.
IP Address به شماره شناسایی در نظر گرفته شده برای هر سیستم فعال به صورت اختصاصی می‌گویند.
Path مجموعه‌ای از فهرست‌ها و نام فایل‌ها است که به منبع مورد نظر منتهی می‌شود.
پورت این مولفه اختیاری نشان دهنده یک کانال ارتباطی خاص در سرور برای دسترسی به منبع است.
Query string پارامترها یا داده‌های اضافی را به عنوان بخشی از URL به سرور ارسال می‌کند. این مولفه اختیاری در برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود.
شناسه قطعه بخش خاصی در منبع را نشان می‌دهد که مرورگر را به قسمتی با نام مربوطه در صفحه وب هدایت می‌کند.

URL منابع موجود در اینترنت را شناسایی و نقش مهمی در مرور وب دارد. همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا به طیف وسیعی از محتوای آنلاین دسترسی یابند و با آن‌ها تعامل داشته باشند.

  • URI چیست؟

URI مخفف Uniform Resource Identifier، مجموعه‌ای از کاراکترها است که راهکاری منحصر به فرد را برای شناسایی یا نامگذاری یک منبع در اینترنت ارائه می‌دهد. URI از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود که به شرح زیر است :

  1. طرح : که پروتکل یا مکانیسم مورد استفاده برای دسترسی به منبع را نشان می‌دهد و قوانین و استانداردهای ارتباط بین مشتری و سرور میزبان منبع را مشخص می‌کند.
  2. شناسه منبع : مکان یا نام خاصی از منبع را ارائه می‌دهد.

به طور کلی، URI امکان دسترسی مداوم به منابع را در سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف فراهم می‌کند و نقش مهمی در مرور وب، بازیابی اطلاعات، مدیریت منابع و قابلیت همکاری بین فناوری‌ها و شبکه‌های مختلف دارد.

تفاوت URI و URL

با وجود آن‌که URI و URL ارتباط نزدیکی دارند. اما تفاوت‌هایی نیز دارند. در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم :

مفهوم URI در اواسط دهه 1990 برای ارائه یک چارچوب عمومی برای شناسایی منابع معرفی شد. پس از آن، مفهوم URL به عنوان یک نوع برجسته از URI ظاهر شد که به طور خاص برای آدرس دهی منابع وب طراحی شده بود. URI اصطلاحی عمومی است که انواع مختلفی از شناسه‌ها را شامل می‌شود و از آن برای شناسایی آدرس‌های وب، فایل‌ها، آدرس‌های ایمیل و موارد دیگر استفاده می‌شود. این سیستم آدرس دهی جهانی به منابع اجازه می‌دهد تا بتوانند در سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف شناسایی شوند. در مقابل URLها که از انواع URI هستند بر ارائه ابزاری برای مکان یابی و بازیابی یک منبع در وب متمرکزند. آن‌ها مکان دقیق یک منبع و روش دسترسی به آن را مشخص می‌کنند. URLها به طور گسترده برای صفحات وب، فایل‌ها، تصاویر و سایر منابع آنلاین استفاده می‌شوند.

تفاوت اصلی بین URI و URL در دامنه و تأکید آن‌ها نهفته است. URI اصطلاح گسترده‌تری است که انواع مختلفی از شناسه‌های منبع را در بر می‌گیرد، در حالی که URL نوع خاصی از URI است که بر مکان و بازیابی منبع وب تمرکز دارد.

و در آخر 

URI رشته‌ای از کاراکترها است که برای شناسایی یا نامگذاری منحصر به فرد یک منبع در اینترنت استفاده می‌شود و شامل انواع مختلفی از شناسه‌های منبع است. URIها روشی استاندارد برای مکان یابی و دسترسی به منابع در سیستم‌ها و پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌دهند. در کنار آن URL نوع خاصی از URI است که ابزاری را برای مکان یابی و بازیابی یک منبع در اینترنت فراهم می‌کند. این شامل پروتکل، نام دامنه یا آدرس IP، مسیر و اجزای اختیاری مانند پورت، Query string و شناسه قطعه است. URLها به طور گسترده‌ای برای شناسایی و دسترسی به صفحات وب و سایر منابع آنلاین استفاده می‌شوند.

امیدواریم این مقاله در جهت درک URL و URI و تفاوت‌ آن‌ها موثر باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

دیدگاه (1)

  • آواتار کاربر
    furuz

    بسیار عالی بود تشکر میکنم از شما موفق باشید .

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاه خود را اضافه کنید

برچسب ها

نام دامنه اینترنت URI URL دامنه پروتکل IP