تفاوت VPN و VPS

تفاوت VPN و VPS

فهرست مطالب

مسلماً تا به امروز دو اصلاح VPN و VPS را شنیده‌اید. این دو مفهوم هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند و در زمینه مناسب خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً VPSها سرورهای اختصاصی هستند؛ ولی VPN شبکه‌ای خاص به حساب می‌آید که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند در فضایی امن به وب گردی بپردازند. در این محتوا قصد داریم به توضیح درباره تفاوت VPN و VPS بپردازیم. پس همراه ما باشید.

سرور مجازی (VPS) چیست؟

سرور مجازی یکی از انواع سرورها به حساب می‌آید. در این سرورها فضای فیزیکی سرور به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این بخش‌ها سیستم عامل، منابع و تنظیمات خاص خود را دارند. این امر موجب می‌شود که مدیریت هرکدام از بخش‌ها به صورت اختصاصی باشد. شما با بهره گیری از سرور مجازی می‌توانید کارایی سیستم خود را بهبود بخشید و با پرداخت یک هزینه معقولانه‌تر به مدیریت سیستم خود آن هم به صورت اختصاصی بپردازید.

کاربردهای سرور مجازی

از VPS در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود که برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. میزبانی وب سایت‌ها و ارائه عملکرد، کنترل و امنیت بالا.
  2. میزبانی نرم افزارها.
  3. راه اندازی سرورهای ایمیل.
  4. ارائه سطح بالایی از امنیت نسبت به هاست اشتراکی.
  5. و…

استفاده از VPS چه مزایایی دارد؟

شما با استفاده از VPS می‌توانید در مصرف هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و بسته به نظر خود از آی پی ثابت‌های کشورهای دیگر بهره‌مند شوید. VPSها از طریق دیگر دستگاه‌ها تلفن همراه کامپیوتر و غیره در دسترس هستند و می‌توان منابع آن را به صورت گام به گام و مرحله‌ای افزایش داد. این‌ها تنها بخشی از مزایای استفاده از سرور مجازی می‌باشند که افراد و سازمان‌های زیادی را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.

اگر به دنبال یک سرور مجازی مناسب هستید ما به شما سرور مجازی‌های پویان آی تی را پیشنهاد می‌دهیم. پویان آی تی با ارائه سرور مجازی از کشورهای مختلف در کنار شماست تا بتواند به نیازها و انتظارات شما پاسخ دهد.  همچنین داشتن قابلیت‌هایی مثل سرعت و اپتایم بالا، امنیت و قیمت مناسب افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.

VPN چیست؟

مخفف عبارت Virtual Private Network بوده و یک شبکه خصوصی است که به دنبال ایجاد یک ارتباط امن و مناسب میان کاربران با اینترنت است. شما با بهره گیری از آن می‌توانید به صورت ناشناس در محیط اینترنت به گشت و گذار بپردازید و از آنجا که فقط شما به این دیتاها دسترسی دارید اتصال امنی را در برابر حملات مختلف برای شما به ارمغان می‌آورد.

کاربردهای VPN

از جمله مزایای استفاده از VPN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. حفظ حریم خصوصی شما در صورت آنلاین بودن.
  2. ایجاد ارتباط از راه دور.
  3. به اشتراک گذاری فایل‌ها به صورت ناشناس.

مزایا و معایب استفاده از VPN

شما با استفاده از VPN می‌توانید با پرداخت یک هزینه معقول از اطلاعات خود محافظت کنید. در کنار آن استفاده از شبکه خصوصی به علت اضافه نمودن لایه‌های امنیتی می‌تواند سرعت اتصال شما به اینترنت را کاهش دهد. باوجودآنکه شبکه‌های خصوصی لایه‌های امینتی قوی دارند در صورت بروز مشکل می‌توانند منجر به فاش شدن اطلاعات شما شوند. در صورتی که شما از VPNها در راستای ترید و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید اگر اتصال شما بنا بر هر دلیلی قطع شود موقعیت شما فاش و صرافی‌ها می‌توانند آی پی شما را مسدود کنند. این مسدودی می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه‌های شما شود.

مقایسه کنید. بررسی تفاوت VPN و VPS

در این بخش  قصد داریم تفاوت میان VPNN و VPS را برای شما توضیح دهیم. پس همراه ما باشید.

  1. راه اندازی وی پی ان‌ها هزینه کمتری نسبت به سرور مجازی‌ها دارد. چرا که سرور مجازی‌ها قابلیت‌های زیادی را مثل سرعت و آپتایم بالا، امنیت بسیار مناسب و خیلی از این موارد را در اختیار شما قرار خواهند داد که به تبع قطعی کمتر و اتصال پایدارتری نسبت به وی پی ان خواهد داشت.
  2. باوجودآنکه هر دو این موارد آی پی‌ها و موقعیت مکانی کاربران را تغییر می‌دهند؛ ولی سرور مجازی‌ها برای راه اندازی و اجرای آن به علم و دانش فنی‌تری نیاز دارند تا بتوانند در مسیر پیشروی به شما کمک کنند.
  3. هدف از استفاده از سرور مجازی میزبانی وب سایت‌ها و حفاظت از نرم افزارها و برنامه‌ها است. ولی در وی پی ان شما به دنبال حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های خود هستید که به شما در انتقال امن داده‌ها کمک می‌کند.
  4. داشتن یک کنترل کامل بر پیکربندی سرورها در راستای نصب نرم افرارها در سرور مجازی که این مورد در VPN وجود ندارد.
  5. سرور مجازی به علت ارائه منابع اختصاصی و مدیریت سرور قیمت بالاتری نسبت به  وی پی ان دارد.
  6. و…

استفاده از VPN در VPS

شما می‌توانید VPN را بر روی VPS راه اندازی کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید محدودیت‌های جغرافیایی را دور زده و از گشت و گذار در شبکه لذت ببرید بی آنکه نگران از دست دادن اتصالات خود باشید.

استفاده از VPS به عنوان VPN

شما می‌توانید از سرور مجازی خود برای ایجاد یک شبکه خصوصی استفاده و در میزان هزینه‌ها صرفه جویی کنید. البته این کار به علم و دانش زیادی نیاز دارد که همه افراد از پس آن بر نخواهند آمد.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره VPS و VPN پرداختیم و مزایا و معایب آن را برایتان توضیح دادیم تا بتوانید دید روشنی درباره آن‌ها داشته باشید. اگر به دنبال یک میزبانی برای کسب و کار خود هستید می‌توانید از سرورهای مجازی استفاده کنید و امنیت فایل‌های خود را تضمین نمایید. در مقابل وی پی انها به شما در حفظ امنیت داده‌هایتان در هنگام مرور کمک می‌کنند.

امیدواریم این مقاله بتواند به شما کمک کند. در صورت داشتن هرگونه سؤال از طریق بخش نظرات و پیشنهادات با ما در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

  • بهترین ارائه دهنده سرور مجازی چه قابلیت‌هایی دارد؟

انتخاب بهترین VPS به عوامل زیادی مثل بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. ولی در حالت کلی باید مواردی مثل داشتن سرعت بالا، آپتایم مناسب، امنیت و قیمت مناسب را در انتخاب ارائه دهنده خود در نظر بگیرید. پویان آی تی یکی از ارائه دهندگان برتر در این زمینه است که می‌توانید از طریق آن به خرید سرور مجازی خود اقدام کنید.

  • آیا می‌توان برای امنیت بیشتر از VPN در کنار VPS استفاده کنم؟

بله. شما با انجام این کار قادر خواهید بود تا یک لایه حفاظتی اضافه را نیز ایجاد و میزان امنیت را افزایش دهید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

سرور مجازی VPS سرور VPN