توسعه کم کد و بدون کد. کدام یک را باید انتخاب کنید؟

توسعه کم کد و بدون کد. کدام یک را باید انتخاب کنید؟

فهرست مطالب

استفاده از توسعه‌های کم کد و بدون کد بستری را برای افرادی که به زبان‌های برنامه نویسی تسلط ندارند فراهم می‌آورد و اجازه می‌دهد تا افراد برنامه‌های کاربردی نرم افزاری را ایجاد کنند. این قبیل توسعه کدها در مواقعی که صاحبان شرکت‌ها زمان و شرایط مناسب برای استخدام تیم توسعه دهندگان را ندارند مناسب است.

حال ممکن است برایتان سؤال باشد که کدام یک از این موارد برای شما و پروژه‌ای که در دست دارید مناسب است. در این مقاله به شما بینشی کلی در این باره خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

توسعه کم کد چیست؟

از جمله رویکردهای توسعه نرم افزارها به حساب می‌آید و این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا بتوانند برنامه‌ها را با استفاده از کمترین میزان کدنویسی و با بهره گیری از رابط‌های گرافیکی ایجاد نمایند.

مزایای توسعه کم کد چیست؟

در این بخش به معرفی برخی از مزایای توسعه کم کد می‌پردازیم.

  1. توسعه سریع: استفاده از این دست توسعه‌ها به شما کمک می‌کند تا با سرعتی بالاتر از کدنویسی‌های سنتی برنامه‌های مدنظر خود را ایجاد کنید.
  2. کاهش هزینه: ازآنجا که با استفاده از این توسعه‌ها دیگر نیازی به استخدام تیم‌های توسعه دهنده ندارید این امر در کاهش هزینه‌ها به شما کمک خواهد کرد.
  3. انعطاف پذیری: پلتفرم‌های کم کد به شما کمک می‌کنند تا بتوانید برنامه‌های خود را با سرعت بالا به‌روزرسانی نمایید و با نیازهای بازار همگام شوید.
  4. عرضه سریع به بازار: توسعه کم کد با کاهش زمان عرضه ویژگی‌ها و خدمات به بازار باعث می‌شود شما یک مزیت رقابتی خوبی را به دست آورید.

توسعه اپلیکیشن بدون کد چیست؟

استفاده از بدون کد به شما اجازه می‌دهد بدون کوچک‌ترین کدنویسی برنامه خود را ایجاد نمایید. این دست از پلتفرم‌ها با ارائه قالب‌ها و اجزای از قبل ساخته شده به کاربران اجازه می‌دهد تا از آن‌ها استفاده کنند و برنامه‌های قدرتمندی را بسازند.

مزایای توسعه بدون کد چیست؟

در این بخش به معرفی برخی از مزایای توسعه بدون کد می‌پردازیم.

  1. چابکی: استفاده از پلتفرم‌های بدون کد شما را چابک‌تر می‌سازد؛ چراکه برای تغییر برنامه‌ها نیازی به مرور هزاران خط کد ندارید.
  2. افزایش بهره‌وری: با پلتفرم‌های بدون کد، شما می‌توانید روند ایجاد برنامه‌ها را تسریع کرده و باعث بهره وری بیشتر شوید.

تفاوت توسعه کم کد و بدون کد چیست؟

توسعه کم کد و بدون کد

این دو رویکرد به دنبال هدف ساده سازی و سرعت بخشیدن به روند توسعه برنامه‌ها هستند. ولی در این میان تفاوت‌هایی نیز بین این دو مورد وجود دارد که در اینجا به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم.

کم کد:

  1. این پلتفرم شامل سطحی از کدنویسی دستی می‌باشد که توسعه دهندگان از آن برای ساده سازی فرایند توسعه با کاهش میزان کدگذاری دستی مورد نیاز استفاده می‌کنند.
  2. ارائه گزینه‌های سفارشی سازی بیشتری در مقایسه با بدون کدها که برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. مخاطبین هدف در توسعه کم کد توسعه دهندگان حرفه‌ای هستند.
  4. انجام وظایف پیچیده به ‌آسانی توسط توسعه کم کد

بدون کد:

  1. ایجاد برنامه‌هایی بدون نیاز به مهارت کدنویسی و تأکید بر توسعه بصری از طریق drag and drop.
  2. کاربر پسند بودن و قابل دسترسی بودن برای افراد با تخصص فنی محدود
  3. مناسب برای کارهای ساده نه وظایف پیچیده

به زبانی ساده پلتفرم‌های کم کد به ارائه تعادل میان توسعه بصری و کدنویسی سفارشی می‌پردازند؛ ولی پلتفرم‌های بدون کد بر سادگی متمرکزند و برای کاربرانی با کمترین مهارت کدنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه زمانی از Low-Code و چه زمانی از No-Code استفاده کنیم؟

برای استفاده از هرکدام از این پلتفرم‌ها زمان مناسبی وجود دارد که در اینجا به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده از کم کد

  • زمانی که به سطح بالایی از سفارشی سازی نیاز دارید.
  • داشتن برنامه‌ای با الزامات امنیتی بالا
  • هنگامی که برنامه شما به مدیریت تعداد زیادی کاربر یا تراکنش نیاز دارد.
  • زمانی که پروژه شما پیچیده است.


استفاده از بدون کد

  • زمانی که بودجه محدودی دارید.
  • زمانی که متخصصین برنامه نویسی ندارید.
  • وقتی که روی یک پروژه کوچک کار می‌کنید.

در نهایت، تصمیم بین کم کد و بدون کد به نیازها و محدودیت‌های خاص پروژه شما بستگی دارد. در برخی موارد، یک رویکرد ترکیبی، ترکیبی از عناصر کم کد و بدون کد، ممکن است مؤثرترین راه حل باشد.

و در آخر

در این مقاله به توضیح و تحلیل درباره این دو رویکرد مهم در توسعه نرم افزارها پرداختیم و گفتیم Low-Code باعث افزایش سرعت در توسعه نرم افزارها و کاهش هزینه‎ها می‌شود و در تلاش است تا همکاری میان توسعه دهدگان و تیم‌های تجاری را آسان سازد. با این وجود این پلتفرم توسعه محدودیت‌هایی نیز دارد که در برخی از موارد مانع استفاده از آن می‌شود.

No-Code دسترسی آسان‌تری را برای افرادی که هیچ دانشی در برنامه نویسی ندارند فراهم می‌آورد و انعاطف پذیری بیشتری دارد. با این حال، برخی چالش‌ها نیز وجود دارد که ممکن است در پروژه‌های خاص تاثیرگذار باشند. درنهایت داشتن یک انتخاب درست و مؤثر برای هرکدام از پروژه‌ها امری مهم تلقی می‌شود. این مقاله به شما خواننندگان کمک می‌کند تا تصمیمی بهتر برای توسعه پروژه‌های خود بگیرید.

سؤالات متداول

  • خطرات استفاده از توسعه بدون کد چیست؟

استفاده از توسعه بدون کد به تبع خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت که برای مثال می‌توان به جعل هویت حساب، سوء استفاده از مجوزها، نشت اطلاعات و دیگر موارد اشاره کرد.

  • توسعه کم کد چه مشکلاتی را بر طرف می‌کند؟

استفاده از این پلتفرم سرعت کار را بالاتر می‌برد و هزینه کمتری دارد. همچنین ارتباطات میان تیم‌های سازمانی را نیز بهبود می‌بخشد.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Development برنامه نویسی