جریان کاربری (User Flow)

جریان کاربری چیست؟ + انواع نمودار جریان کاربری

فهرست مطالب

جریان کاربری یا User Flows از جمله مفاهیم مهم در طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی وب و نرم افزار به حساب می‌آید که به توصیف فرایندی که کاربران در طول تعامل با وب سایت، نرم افزار و دیگر سامانه‌ها دنبال می‌کنند می‌پردازد. در این محتوا در تلاشیم تا شما را با User Flows آشنا کرده و بینشی کلی در این باره را در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

جریان کاربری چیست؟

به مجموعه مراحلی که کاربران در استفاده از یک محصول دنبال می‌کنند می‌گویند. User Flow به طراحان و توسعه دهندگان کمک می‌کند تا تجربه کاربری را بهبود بخشیده و در این مسیر مشکلات را برطرف سازند.

طراحی تجربه کاربری چیست؟

طراحی تجربه کاربری یا UX Design در تلاش است تا تعامل کاربران را با محصولات بهبود ببخشد و نیازهای آن‌ها را برآورده کند تا در نهایت میزان رشد و موفقیت سازمان‌ها را بهبود بخشد.

چرا به User Flows نیاز داریم؟

همان‌طور که گفتیم جریان کاربری از جمله ابزار مهم در UX به حساب می‌آید و نیاز به آن دلایل بسیار زیادی دارد. در اینجا به توضیح درباره دلایل آن می‌پردازیم.

  1. تعیین مسیر: با تعیین User Flows طراحان تجربه کاربری می‌توانند مسیرهای بهینه را برای کاربران در جهت رسیدن به هدف‌هایشان مشخص نمایند. این امر باعث می‌شود تا آن‌ها به راحتی و با کمترین تلاش به هدف خود برسند.
  2. تشخیص و حل مشکل: با استفاده جریان کاربری شما قادر خواهید بود مشکلاتی را که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را شناسایی و در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایید.
  3. تبیین اهداف و بهبود تجربه کاربری: شما با استفاده از User Flows قادر خواهید بود تجربه کاربری را بهبود ببخشید و در جهت افزایش کارایی و کاهش اشتباهات تلاش کنید. همچنین می‌توانید به تعریف و تبیین دقیق اهداف کاربران پرداخته و بهینه‌ترین مسیر برای دستیابی به آن‌ها را پیدا کنید.
  4. و..

به عبارتی User Flows به تیم‌های توسعه و طراحی کمک می‌کند تا مسیرهای بهتری را انتخاب، مشکلات را شناسایی و بر طرف سازند که این امر در نهایت تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

انواع نمودار جریان کاربری

این نمودارها ابزاری مهم در طراحی تجربه کاربری به حساب می‌آیند که شکل‌های گوناگونی دارند. در اینجا به توضیح درباره متداول‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

تمرکز task flow بر سفر کاربران در پلتفرم مدنظر، زمان انجام یک کار خاص می‌باشد. task flow به طراحان UX و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا مسیر بهینه‌تری برای کاربران در انجام وظایف خاص تعیین کنند و اطمینان حاصل کنند که کاربران به راحتی به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. این ابزار مهم در ایجاد تجربه کاربری بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مفهوم “Wire Flows” نسبت به نمودار جریان کاربری (User Flow Diagram) کمی متفاوت است. Wire Flows به عنوان یک ابزار در طراحی تجربه کاربری (UX) مورد استفاده قرار می‌گیرد و ترکیبی از دو عنصر مهم در UX، یعنی “Wireframes” و “User Flows” می‌باشد. Wire Flows ترکیبی از دو بعد مکمل است که تصویری جامع‌تر از تجربه کاربری فراهم می‌کنند و به تیم‌های طراحی و توسعه کمک کرده تا بفهمند چگونه صفحات و عناصر گرافیکی در یک محصول واقعی اجتماعی می‌شوند و چگونه کاربران در آن‌ها تعامل می‌کنند. این ابزار بهبود تفاهم و هماهنگی بین تیم‌های مختلف در فرایند توسعه محصول نیز کمک می‌کند.

  • User Flows

یکی از مفاهیم مهم در طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی وب و نرم‌افزار است که به توصیف مسیر یا فرایندی که کاربران در طول تعامل با یک وب‌سایت، نرم‌افزار یا سامانه دیجیتال دیگر دنبال می‌کنند، می‌پردازد. جریان کاربری به طراحان UX و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا فرایند تعامل کاربران با محصول یا سامانه را بهبود ببخشند و مطمئن شوند که کاربران به راحتی به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.

ارزیابی User Flow

تست و ارزیابی‌ جریان کاربری بخش مهمی از فرایند تجربه کاربری را شامل می‌شود که به طراحان و توسعه دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند مشکلات را شناسایی و آن‌ها را برطرف سازند. این دست از ارزیابی‌ها و تست‌ها انواع مختلفی دارند. مثلاً در تست کاربری کاربرانی که از محصول استفاده کرده‌اند نظرات خود را بیان می‌کنند. در تست کیفیت موارد فنی و عملکردی مورد بررسی قرارمی گیرد تا از عملکرد محصول اطمینان حاصل شود. در تست حیاتی نیز بررسی می‌شود که آیا کاربران به اهداف خود رسیده‌اند یا خیر.

مراحل ارزیابی جریان کاربری

در اینجا به توضیح درباره مراحل تست و ارزیابی جریان کاربری می‌پردازیم.

  1. در مرحله اول هدف از انجام تست را مشخص کنید.
  2. ایجاد سناریوها که به کاربران کمک می‌کند تا وظایف خود را متوجه شوند.
  3. انجام تست با مشارکت کاربران
  4. مشاهده و ثبت نتایج تست‌ها
  5. تجزیه و تحلیل این مجموعه نتایج توسط تیم UX  جهت شناسایی مشکلات
  6. انجام مجموعه‌ای از اقدامات جهت بهبود و رفع مشکلات
  7. انجام مجدد تست‌ها در جهت اطمینان از حل مشکل
  8. ثبت گزارش تست و ارائه انبه تیم‌های گوناگون

همه این مراحل باعث می‌شود تا جریان کاربری بهینه شده و تجربه مناسب‌تری برای کاربران فراهم شود.

و در آخر

در این مقاله به توضیح درباره جریان کاربری و اهمیت آن در طراحی تجربه کاربری می‌پردازیم. این مفهوم می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری شود و کارایی را بهبود ببخشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

وب سایت User Flows UX