رایانش ابری

رایانش ابری چیست؟

مقدمه

رایانش ابری از جمله فناوری‌های نوینی است که شاهد استفاده روز افزون آن هستیم، به طوری که ورود آن به زمینه‌های گوناگون زندگی افراد مشهود است.

قبل از پیدایش رایانش ابری بسیاری از کسب‌وکارها با خرید سرورها و تجهیزات مورد نیازشان به انجام کارهای خود می‌پرداختند. بنابراین نه تنها هزینه هنگفتی جهت تهیه این تجهیزات پرداخت می‌کردند بلکه مجبور بودن بر روی هارد دیسک‌های مختلف به ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعاتشان بپردازند.
بنابراین دسترسی به این اطلاعات و همچنین نگهداری آنها بسیار سخت بود و این اطلاعات با خطراتی همچون گم شدن، مخدوش شدن و… مواجه بودند.
علاوه بر این شرکت‌های نوپا و کوچکی که بودجه زیادی برای تهیه سرور و تجهیزات مختلف نداشتند، کم کم به سمت استفاده از تجهیزات اشتراکی روی آوردند که دقیقا کارکردی همانند رایانش ابری داشت.
بدین ترتیب ظهور رایانش ابری بسیاری از مشکلات را برای افراد و سازمان‌ها برطرف ساخت و از این رو با استقبال فراوان مواجه گردید.
بنابراین در ادامه مقاله به بررسی رایانش ابری چیست؟ مزایا و کاربردهای آن می‌پردازیم تا اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهیم، با ما همراه باشید!

رایانش ابری چیست؟

مفهوم رایانش ابری یا کلود کامپیوتینگ در واقع خدمات متنوع رایانشی است که در بستر اینترنت ارائه می‌گردد که از جمله شامل فضای ذخیره‌سازی، سرور، پایگاه داده، پردازش و… هستند.
بنابراین کاربران با هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند، می‌توانند برای استفاده از خدمات رایانش ابری اقدام کرده و به اطلاعات ذخیره شده خود دسترسی پیدا کنند.
در حقیقت برای ذخیره‌سازی داده‌ها در این سرویس هیچ گونه هارد فیزیکی وجود ندارد و ذخیره‌سازی در یک فضای خارجی صورت می‌گیرد.
بدین ترتیب با استفاده از رایانش ابری نیاز به اعمال هزینه‌های هنگفت و خرید سرور و تجهیزات خاصی نیست و تنها کاربران با توجه به نیاز خود باید به تهیه منابع بپردازند و به همان اندازه نیز هزینه ‌کنند.

درباره مزایای رایانش ابری

رایانش ابری تفاوت‌های زیادی با روش‌های سنتی دارد که کسب‌وکارهای مختلف در حوزه it از آنها استفاده می‌کردند.
بنابراین مزیت‌های فراوان این سیستم موجب شده تا بسیاری از کسب‌وکارها تمایل به استفاده از این روش نوین داشته باشند. بدین ترتیب سرویس‌های خود را برای استفاده از خدمات رایانش ابری تغییر دهند. بنابراین به طور کلی می‌توان برخی از مهمترین مزایای رایانش ابری را به صورت زیر بیان کرد:

  • کاهش هزینه: کاهش هزینه‌ها یکی از نکات مثبت و برجسته استفاده از رایانش ابری می‌باشد که موجب استقبال بالایی بسیاری از کسب‌و‌کارها از این فناوری گردیده است.
    بدین ترتیب با بکارگیری رایانش ابری، بسیاری از هزینه‌ها جهت خرید سرورها و تجهیزات گران قیمت از بین می‌رود. بنابراین دیگر نیاز به استخدام نیروهای متخصص جهت پشتیبانی و نگهداری از این تجهیزات نیست، همچنین در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.
  • افزایش سرعت: نصب و راه‌اندازی سرویس‌های ابری تنها با چند کلیک صورت می‌گیرد و سرعت بالایی دارد. همچنین این سرویس‌ها بسیار منعطف هستند و در مدت زمان کوتاهی هرگونه تغییر در کسب‌وکارها همانند افزایش یا کاهش سرویس‌ها توسط این سیستم اعمال می‌شود.
  • مقیاس‌پذیری بالا: با توجه به مقیاس‌پذیری بالایی رایانش ابری، بنابراین هرگونه افزایش و کاهش منابع را برای مصرف‌کنندگان به راحتی میسر می‌کند.
    مثلا اگر به دلیل بازدید فراوان از یک سایت نیاز به منابع بیشتری احساس شود، پهنای باند توسط رایانش ابری به صورت خودکار اعمال می‌گردد تا به هنگام پردازش مشکلی ایجاد نشود.
  • داشتن امنیت بالا: معمولا در این سرویس از کنترل‌گرها، سرویس‌ها و فناوری‌های استفاده می‌شود. بنابراین میزان امنیت سیستم شما را بالا برده و هر گونه تهدید احتمالی را از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌‎های شما دور خواهد کرد.
  • قابلیت اطمینان بالا: در رایانش ابری امکان بک‌آپ‌گیری و بازیابی اطلاعات وجود دارد، به همین دلیل به عنوان یکی از راه‌های معتبر برای پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات محسوب می‌شود.
  • عملکرد بالا: سرویس رایانش ابری از آنجایی که در دیتاسنتر بسیار امن اجرا می‌شود، بنابراین با ارائه آپدیت به سرعت به‌روزرسانی می‌گردد، بنابراین به‌روزرسانی این سرویس تاثیر فراوانی در سرعت و عملکرد سیستم شما دارد.

معرفی انواع رایانش ابری

معمولا ابرها در سیستم رایانشی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که به قرار زیر هستند:

1.   ابر عمومی

در این نوع ابر، همه برنامه‌های مشتریان بر روی یک سرور به صورت مشترک قرار گرفته است. بنابراین همه مشتریان به طور همزمان از یک سیستم ذخیره‌سازی مشترک و شبکه ابری استفاده می‌کنند. بدین ترتیب این مدل به مدل رایانش ابری کلاسیک معروف شده است. این مدل برای همه سرویس‌های رایانش ابری قابل استفاده بوده و موجب ارتقا آنها می‌گردد.

2.   ابر خصوصی

بسیاری از سازمان‌ها با استفاده از ابر خصوصی بر روی داده‌ها و سرویس‌های  خود کنترل بیشتری دارند و می‌توانند از قابلیت‌های ابر عمومی نیز استفاده کنند.
این ابر در سازمان‌ها استفاده می‌شود و در اختیار همگان نیست و بیشتر بر روی پروژه‌های به کار می‌رود که از سرویس‌های IaaS و PaaS درون آنها استفاده می‌شود.

3.   ابر ترکیبی

این ابر از ترکیب دو ابر عمومی و خصوصی بوجود آمده است، یعنی در این ابر نیمی از داده‌ها در ابر عمومی و نیمه دیگر در ابر خصوصی قرار دارد.
بدین ترتیب با اتصال این دو ابر به یکدیگر امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اپلیکشن‌ها ایجاد می‌شود. این مدل بیشتر توسط سازمان‌های به کار می‌رود که تمایل چندانی ندارند تا جهت ارتقا سخت افزارهایشان هزینه پرداخت کنند.

کاربرد رایانش ابری

از آنجایی که استفاده از فناوری‌های دیجیتالی رشد زیادی در میان مردم داشته است، لذا از برنامه‌ها بر پایه رایانش ابری نیز در میان مردم استفاده زیادی می‌شود.
بنابراین در حال حاضر سیستم رایانش ابری بسیار به کار گرفته می‌شود که برخی از موارد استفاده از آن به صورت زیر هستند:

  • بکارگیری سرویس‌های آنلاین جهت ارسال و دریافت ایمیل
  • انواع برنامه‌های خدمات رسانی اینترنتی
  • ذخیره کردن و اشتراک‌گذاری عکس‌ها و فایل‌ها در سرویس‌های آنلاین اینترنتی
  • گوش کردن موسیقی و دیدن فیلم به صورت آنلاین با استفاده از اپلیکشن‌های مختلف

نتیجه گیری

با ظهور و گسترش استفاده از اینترنت در میان مردم، شاهد استفاده از رایانش ابری به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی آنها هستیم. بنابراین به نوعی رایانش ابری با زندگی مردم عجین شده است.
بدین ترتیب با استفاده از این فناوری امکان ذخیره کردن انواع داده‌ها و فایل‌ها را از راه دور امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین مشتریان در مکان و زمان دلخواه تنها از طریق اتصال به اینترنت می‌توانند به استفاده از سیستم رایانش ابری بپردازند.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رأی ها : 3

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

Cloud