رکورد CNAME

آشنایی با رکورد CNAME به زبان ساده

فهرست مطالب

یکی از سؤالاتی که در ذهن افراد شکل می‌گیرد این است که رکورد DNS چیست. رکورد DNS یک جزء اصلی در سیستم است که به ارائه اطلاعات مهم می‌پردازد. DNS یک سیستم موجود در اینترنت است که نام دامنه‌ها را به آی پی آدرس‌ها ترجمه می‌کند. این رکورد انواع مختلفی دارد در این مقاله به معرفی رکورد CNAME می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

رکورد CNAME چیست؟

رکورد CNAME از جمله رکوردهای DNS به حساب می‌آید که برای ارتباط دامنه‌های اینترنتی با نام‌های دیگر کاربرد دارد. این رکورد یک دامنه را به دامنه دیگر ارجاع می‌دهد و آی پی آدرس متناظر با دامنه مورد نظر را از دامنه اصلی به دامنه مقصد معین سازد.

استفاده از رکورد CNAME در راستای ایجاد ارتباط میان دامنه‌های مختلف و همین‌طور تغییر آن‌ها به‌گونه‌ای که تغییرات ساده‌تر باشد صورت می‌گیرد.

مزایا و معایب رکورد CNAME

این رکورد مزایا و معایب خاصی دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازید.

مزایا

  1. انجام تغییر در تنظیمات DNS به آسانی
  2. آسان سازی مدیریت زیر دامنه‌ها و دامنه‌ها
  3. ایجاد سهولت برای ایجاد ارتباط بین دامنه‌های مختلف و سرورهای متعدد

معایب

  1. سرعت را در دسترسی به سایت‌ها کاهش می‌دهد.
  2. استفاده نادرست از این رکورد می‌تواند مشکلات امنیتی را ایجاد کند.
  3. تداخل با دیگر رکوردهای DNS
  4. ایجاد محدودیت در استفاده از زیر دامنه‌های اصلی

و در نهایت پیش از استفاده از رکورد CNAME باید مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید که آیا با نیازهای شما هماهنگی دارد یا نه.

کاربردهای رکورد CNAME

رکورد CNAME کاربردهای زیادی دارد که در اینجا به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. تغییر نام دامنه: از جمله متداول‌ترین کاربردهای این رکورد تغییر نام دامنه است. این کاربرد به شما اجازه می‌دهد تا دامنه‌ای را به یک دامنه دیگر ارجاع دهید.
  2. ارتباط با زیر دامنه‌ها: رکورد CNAME برای ایجاد ارتباط میان زیر دامنه‌های دامنه کاربرد دارد.
  3. سرویس‌های شخص ثالث: فرصت ارتباط دهی میان زیر دامنه خاص به سرویس‌های مشخص شده‌ای از شخص ثالث را فراهم می‌آورد.
  4. مدیریت تغییرات: شما با استفاده از این رکورد می‌توانید تغییرات را حتی اگر در آینده نیز رخ دهد را مدیریت نمایید.
  5. مدیریت ایمیل: CNAME برای تنظیم ایمیل‌ها در جهت مدیریت آن‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از این رکورد به شما اجازه می‌دهد تا دامنه‌ها را مدیریت، ترافیک را انتقال دهید.

مراحل پیکربندی CNAME

برای پیکربندی CNAME مراحلی وجود دارد. در مرحله نخست شما بایستی وارد کنترل پنل DNS شوید و دامنه مورد نظر خود را که می‌خواهید برای آن رکورد CNAME ایجاد کنید انتخاب نمایید. بخش مدیریت رکوردها را انتخاب نمایید. در بخش مدیریت رکوردها گزینه‌ای را برای ایجاد رکورد جدید CNAME پیدا کنید.

در پنل ایجاد رکورد CNAME، نام مقصد را وارد نمایید و پس از تنظیم مقادیر رکورد CNAME، تغییرات را ذخیره کنید و اعمال کنید. پس از ذخیره تغییرات آن را تأیید نمایید و برای انتشار تغییرات آن صبور باشید. در نهایت پس از آن این رکورد تنظیم و فعال می‌شود و دامنه یا زیر دامنه مورد نظر به دامنه مقصد معین توسط CNAME ارجاع  داده خواهد شد.

رکوردهای جایگزین CNAME

رکوردهای جایگزین CNAME به شرح زیر است.

  1. رکورد A: این رکورد به شما اجازه می‌دهد دامنه را به یک آدرس IP معین متصل کنید.
  2. رکورد ALIAS: این رکورد برای ایجاد ارتباط به دامنه‌های دیگر به جای استفاده از رکورد CNAME کاربرد دارد.
  3. رکورد DNAME: ارتباط دهی میان تمام زیر دامنه‌‌های یک دامنه به دامنه دیگر توسط این رکورد صورت می‌گیرد که به شما اجازه می‌دهد تا برای یک دامنه مادر (parent domain)، یک مسیر کامل و کامل‌تر را به یک دامنه دیگر تعیین کنید.
  4. رکورد HTTP Redirect: به شما امکان می‌دهد ترافیک را از یک دامنه یا زیر دامنه به یک URL دلخواه ارتباط دهید. این نوع رکورد بیشتر برای تغییر مسیرها در سطح وب به کار می‌رود و به طور معمول برای ایجاد انتقال دائمی از یک آدرس وب به آدرس دیگر به کار می‌رود.
  5. رکورد URL Forwarding: به شما اجازه می‌دهد تا یک دامنه یا زیر دامنه را به یک URL دلخواه ارتباط دهید. این رکورد به عنوان یک راه برای ایجاد انتقال ترافیک از یک دامنه به دامنه دیگر یا به یک صفحه وب خاص استفاده می‌شود.

و در آخر

رکورد CNAME از جمله انواع رکورد DNS می‌باشد که اهمیت زیادی در مدیریت نام‌ها در اینترنت دارد. وظیفه اصلی این رکورد ارائه جایگزینی برای دامنه‌ها می‌باشد که اجازه می‌دهد در صورت تغییر آدرس IP مقصد، تنها رکورد CNAME را به‌روزرسانی کنیم و نیازی به تغییر سایر رکوردها نباشد.

امیدواریم این مقاله در جهت پاسخگویی به سؤالات شما مفید باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگ پویان آی تی مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی ها : 0

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

DNS دامنه IP CNAME نام دامنه