رک سرور چیست

رک سرور چیست؟ + انواع رک سررو

معمولا جهت حفاظت از سرور و تجهیزات فنی شبکه نظیر سوئیچ‌ها، روترها، مودم‌ها و… از ساختاری به نام رک سرور یا کابین سرور استفاده می‌کنند. بنابراین امروزه رک سرورها جهت ذخیره نمودن فایل‌ها و همچنین داده‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.
علاوه بر این در یک سرور امکان ذخیره‌سازی وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و حتی بازی‌های اینترنتی و… وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید رک سرور چیست؟ انواع رک سرورها و مزایای آن را بشناسید تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

سرور چیست؟

قبل از آن که بخواهیم به طور کامل به پاسخ سوال رک سرور چیست؟ بپردازیم، بهتر است شما را با تعریف و مفهوم سرور آشنا کنیم.

سرور در واقع همانند یک کامپیوتر بسیار قوی عمل می‌کند که همیشه روشن است، بنابراین کاربران می‌توانند در زمان‌های مختلف انتظار داشته باشند تا به درخواست‌های آنها رسیدگی کند.
در ساخت سرور از قطعات سخت افزاری گوناگونی استفاده شده است، به همین دلیل انتظار می‌رود سرور از عملکرد بالا و میزان پردازش زیادی برخوردار باشد.

در حقیقت در ساخت کامپیوترهای همیشه روشن از قابلیت‌های مختلفی همچون RAM بالا، هاردیسک با فضای ذخیره‌سازی چندین ترابایتی، پردازنده‌های بسیار قوی و دارای چندین هسته فیزیکی و مجازی و… استفاده می‌شود.
بنابراین با توجه به این که سرور باید دارای قدرت و عملکرد بالایی باشد، به همین جهت باید در فضای محافظت گردد که به صورت 24 ساعته روشن باشد و به اینترنت وصل گردد، به طوری که دچار هیچ گونه اختلال و قطعی نشود.

رک سرور چیست؟

در واقع رک سرور همان کابین سروری است که می‌توان جهت نگهداری سرور و تجهیزات مختلف شبکه آن را به کار گرفت. بنابراین در صورتی که رک سرور دارای استانداردهای لازم باشد، دارای عرض 50 سانتی متر است و ارتفاع آن با توجه به تعداد سرور و تجهیزات موجود در آن تعیین می‌شود.
می‌توان گفت بکارگیری رک‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا چندین سرور را در یک ساختار نگهداری کنید، بدون آن که کوچکترین مشکلی برای آنها ایجاد شود.

 

مزایای استفاده از رک سرور

امروزه استفاده از رک سرور اهمیت فراوانی یافته است، بخصوص برای کسانی که به اداره کردن دیتاسنتر می‌پردازند. از آنجایی که بکارگیری رک سرور موجب مزیت‌های فراوانی می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         کنترل نمودن یکپارچه سرور و شبکه

استفاده از رک سرورها موجب می‌شود تا امکان قرار دادن تمامی واحدهای سرور در یک مکان وجود داشته باشد. همچنین امکان نصب سوئیچ شبکه با استفاده از این محصول وجود دارد.
همین امر تاثیر فراوانی در هزینه‌ها و زمان افراد خواهد داشت و تا حد زیادی موجب صرفه‌جویی در آنها می‌گردد. بدین ترتیب مدیران شبکه این امکان را دارند تا تمامی سرورها را به یک سوئیچ اتصال دهند و منجر به افزایش سرعت آنلاین شدن سرورها گردند.

·         مقیاس پذیری

اگر در فکر ارتقا منابع خود هستید یا می‌خواهید تعداد واحدهای سرور خود را افزایش دهید، رک سرورها این امکان را فراهم می‌کنند.

·         امکان جابجایی راحت و آسان آنها

اگر قصد بردن سرورها به مکانی امن و مطمئن را دارید، از رک سرورها استفاده کنید. از آنجایی که رک سرورها فضای کمی را اشغال می‌کنند، بنابراین هیچگاه با کمبود فضا مواجه نمی‌شوید.

·         خنک سازی کارآمد

رک سرورها یکی از موارد مهم برای خنک نگه داشتن تجهیزات شبکه و فناوری اطلاعات بوده تا عمر آنها بالاتر رود، به طوری که این مسئله به یک چالش بزرگ تبدیل گردیده است. به همین دلیل این محصول کمک فراوانی برای حل این مشکل می‌نمایند.
از آنجایی که این کالا دارای قفسه‌های است که امکان تبادل جریان هوا در آنها وجود دارد؛ حتی در برخی از مواقع مجهز به فن و تجهیزات خنک کننده نیز هستند که موجب دوام و عمر بالایی تجهیزات می‌شوند.

·         داشتن امنیت بالا

رک سرورها با استفاده از قوی‌ترین فلزها ساخته می‌شوند و دارای قفل‌های بر روی درها هستند که دسترسی‌های غیرمجاز را مسدود می‌کنند.
می‌توان گفت وجود این درب‌ها مانع از برخورد تصادفی و لمس دکمه‌ها و کابل‌ها می‌شود.

انواع رک سرور

امروزه رک سرورهای مختلفی جهت استفاده در دیتاسنتر ایجاد شده‌اند. اما به هنگام انتخاب رک سرور باید نیاز شرکت و همچنین میزان فضای موجود در دیتاسنتر در نظر گرفته شود. برخی از مهمترین انواع رک سرورها به صورت زیر هستند:

  1. رک سرور ایستاده:

    این رک سرورها برای محافظت از تجهیزات شبکه و سرور بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان گفت بکارگیری آنها بیشتر در مکان‌های همچون دیتاسنترها است که تجهیزات سرور در حجم بالایی وجود دارد.
    معمولا این محصولات امکان تحمل وزنی در حدود 450 تا 500 کیلوگرم را خواهند داشت و نسبت به سایر رک سرورها تجهیزات بیشتری را در خود جای می‌دهند.
    به طور کلی رک سرورهای ایستاده خود به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل رک سرور قفسه باز و رک سرور محفظه‌ای هستند.

  2. رک سرور دیواری:

    این رک سرورها بر روی دیوار نصب می‌شوند، به همین دلیل می‌توان از فضای محل مورد نظر استفاده بهینه نمود. رک سرورهای دیواری در ارتفاع‌های مختلف همانند 6، 7، 5، 9 یونیت تولید می‌گردند.
    معمولا آنها در مکان‌های خاص یا جهت استفاده در شبکه و سرورهای کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و از درب شیشه‌ای نشکنی در جلوی خود برخوردار هستند.

نکات مهم جهت خرید رک سرور

معمولا افراد به هنگام خرید رک سرور باید به نکات مختلفی توجه نمایند تا انتخاب مناسبی داشته باشند که از مهمترین این نکات می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • به هنگام خرید این محصول باید توجه کنید که این محصول برای نگهداری چه نوع تجهیزات و در چه اندازه‌ی به کار گرفته می‌شود تا انتخاب رک سرور مناسبی داشت.
    از آنجایی که ممکن است رک سرور بزرگی تهیه کنید که فضای زیادی از آن به کار نیاید یا رک کوچکی بگیرید که مجبور به هزینه دوباره جهت خرید این محصول شوید، بنابراین توجه به اندازه آن به هنگام خرید بسیار ضروری است.
  • توجه به ارتفاع رک سرور یکی دیگر از موارد مهم جهت خرید این محصول است چرا که باید ارتفاع آن متناسب با ارتفاع محل استفاده باشد.
  • نوع طراحی رک سرور یکی دیگر از فاکتورهای است که به هنگام خرید این محصولات باید آن را در نظر گرفت.
    از آنجایی که برخی از رک‌ها با پیچ و مهره وصل می‌شوند و برخی باید جوش گردند، می‌توان گفت رک‌های که با پیچ و مهره متصل می‌گردند جابجایی راحت‌تری دارند.
  • یکی دیگر از موارد مهم جهت خرید رک سرورها، توجه به میزان وزن تجهیزاتی می‌باشد که قرار است در رک سرور قرار بگیرد، بنابراین اگر وزن این تجهیزات زیاد باشد، بهتر است از رک سرور مستحکمی استفاده کنید.

رک سرور

نتیجه گیری

در این مقاله مفهوم رک سرور چیست؟ را مورد بررسی قرار دادیم که در واقع نوعی قفسه فلزی است که از آن جهت نگهداری از تجهیزات و سرورها استفاده می‌کنند. بنابراین نظم و پایداری خاصی به آنها می‌بخشد. همچنین درباره مزایای این محصولات، انواع رک سرور و… اطلاعات مناسبی را بیان کردیم تا مخاطبان به خوبی با آن آشنا شوند. برای مطالعه مقالات بیشتر و مرتبط در این حوزه کلیک کنید.

به این مقاله امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رأی ها : 1

هنوز هیچ رأیی داده نشده. اولین نفر باشید!

اشتراک گذاری اشتراک گذاری در تلگرام اشتراک گذاری در لینکدین اشتراک گذاری در ایکس کپی کردن لینک پست

و در ادامه بخوانید

اولین دیدگاه را اضافه کنید.

برچسب ها

شبکه سرور